Vit eller svart interiör?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zorro_nrk

Re: Vit eller svart interiör?

Inlägg av zorro_nrk »

Dagfinn skrev:
mikebike skrev: 28 feb 2023 16:57
Dagfinn skrev: 28 feb 2023 10:12
Det är en gigantisk skillnad på vita lädersäten och Teslas säten (plast, galon, vegansk läder eller vad man nu känner för att kalla det). Lädersäten blir smutsiga fruktansvärt fort, dessa håller otroligt bra om man torkar av dom ibland med våtservetter (typ baby wipes). Blåjeans verkar vara värst, särskilt nya eller blöta. Men om man torkar av sätena så fort man ser missfärgning brukar det försvinna rätt bra. Min gamla S såg nästan ut som ny efter över fyra års användning, vilket får sägas att vara ett bra betyg mtp hur extremt vita dom är.
Min Model 3 med svarta säten såg ut som ny efter ett år. Aldrig avtorkade, bara dammsugna några gånger.
Möjligtvis såg dom rena ut, men om du aldrig torkat av dom hade dom sett ut som en crime scene med uv-lampa :lol:

Vad gäller svarta säten ser dom nästan alltid dammiga ut, så det är ju inte direkt underhållsfritt det heller även om det ju inte blir permanenta bekymmer om man skiter i det. Och det är ju inte så att jag torkar av sätena efter varje åktur, utan nån gång ibland i samband med biltvätt. Tar 30 sek extra liksom, inget jag gnisslar tänder över när jag ska sova direkt.
Fast tittar man på vad som skrivs, att sätena är i princip som nya när man torkar av dem, så är det just ”i princip” som stör mig personligen. Nu är det här min egna smak, men vitt som är ”i princip” vitt är det värsta jag vet. Det är kitschigt och ”cringe”. Just för att det försöker vara något det inte är.

Har sett massa amerikanska videos där de säger att de torkar säten och att man nästan inte ser någon missfärgning. Bläää asså. Just amerikaner älskar fake. Ever been in Vegas? :). Plast med guldfärg på.

Så vita säten som är i princip vita tackar jag nej till.

Svarta säten stör mig inte lika mycket. Det är inte try hard fake lyx utan, äkta icke-lyx.

Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare

Inlägg av Nermin »

Har haft samma sorts funderingar och tittat på rätt många bilar både live och studerat youtube-videos.
Den frågan jag ställde först var om rengöring återställer säten till helt vita, vilket jag senare insåg var en mindre viktig fråga att ställa, iaf för mig. Det som jag uppfattar som viktigare är ”hur snabb är nedsmutsningen till den gräns att jag måste agera” och ”tid för rengöring, hur mycket merslitage som tillförs” etc.
Vad man är nöjd med handlar om individuella preferenser. Sen blir svaret på frågan: ”blir säten 100% vita efter rengöring?” så klart ”Nej” .. och hur kan de bli det om man tänker efter, men kanske tillräckligt nära? Upp till var och en att avgöra.. men som sagt betydligt viktigare är tiden till ”smärtgränsen” - också individuellt. Svarta säten för mig iaf.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp.

Fick städa upp efter pajkastning i tråden.

Ser man inlägg med personpåhopp ska man anmäla det med "Rapportera inlägg" knappen istället för att svara tillbaka något spydigt.

Skärpning!
/Moderatorn
Användarvisningsbild
zorro_nrk

Inlägg av zorro_nrk »

TiborBlomhall skrev:
Vänligen avstå från personpåhopp.

Fick städa upp efter pajkastning i tråden.

Ser man inlägg med personpåhopp ska man anmäla det med "Rapportera inlägg" knappen istället för att svara tillbaka något spydigt.

Skärpning!
/Moderatorn
Tack! Ska bli!

Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Skriv svar