Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av hanty »

Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av NEO »

hanty skrev:
Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Är faktiskt beredd att hålla med, jag är glad att jag lämnade tillbaka min nya 3a. Blir nog tyvärr ingen Tesla som andra bil i det närmaste.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

hanty skrev:
..... Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av hanty »

mati skrev:
Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av taliz »

Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av hanty »

taliz skrev:
Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
Enig, har med detta i mina överväganden, har även skummat garantivillkoren, Teslas 4 år/8000 mil verkar bättre. Det var dock en större chansning när jag köpte en model S 2014, knappt 100 model S i Sv då och Ett servicecenter 50 mil bort. Men just nu surar jag över servicen och konfiskation av 10% räckvidd.
Reduktion av bra batterikapacitet via en uppdatering utan ngt meddelande, hade nog inte märkt det så snabbt om jag inte läst om det på forumet; räckvidden vid 90% är ungefär den samma (365km) men minskat snabbare vid körning, förbrukningen vid typical har sänkts från ca 189W/km till ca 170W/km för att ”kamouflera” räckviddsminskningen. Gillar inte när man inte spelar med öppna kort...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...

Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
mati skrev:
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...

Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Undrar var elbils mekaniker kommer från? Ja en retorisk fråga.. Alla måste vi lära oss nya saker efterhand som världen utvecklas.

Jag ser det som att de finns bra och dåliga verkstäder. Jag själv har mest erfarenhet av Volvo, där jag träffat på både bra och dåliga verkstäder, fördelen är att i Skåne finns de minst 5 olika Volvo kedjor av verkstäder att välja mellan. Tesla finns de bara en verkstad.

Obs. Jag har fått bilden av att Tesla Malmö gör ett väldigt bra jobb men vill bara peka på att med tex en Volvo så får man väldigt många val möjlighet men med Tesla så gäller de att den verksamt som finns är bra.

Jag är övertygad om att med rätt personer så kommer de bli hur duktiga som helst på elbilar men självklart har de en del att lära innan de är där men med rätt inställning så går de.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.
Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Ja fast nu har ju servicen först och främst blivit sämre. För tre år sedan när jag skaffade min första Tesla var servicen enastående, och trots avståndet till SC kände jag inte att det var ett verkligt problem. Det var då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av kanylbullen »

Jag kan varken boka online eller i appen. Får bara felmeddelanden. Väldigt irriterande.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.
Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken.
Då kan de säkert tänkas göra samma sak om de inte lyckas fixa en trasig DU eller whatever.
mati skrev:
taliz skrev:
Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Ja fast nu har ju servicen först och främst blivit sämre. För tre år sedan när jag skaffade min första Tesla var servicen enastående, och trots avståndet till SC kände jag inte att det var ett verkligt problem. Det var då.
Att det blivit sämre betyder ju inte att det nödvändigtvis måste fortsätta i den riktningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.
Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken..
Det gör de inte. Men det är Audi centralt som inte kan leverera dragkrokar. Jag har ju själv varit i kontakt med Audi centralt och de skyller ifrån sig och säger att de inte kan göra nånting. Jag har sett mejlkonversationen mellan säljaren och Audi och det var ungefär samma sak. Säljaren tjatar på dem att de ska hosta fram en dragkrok fort som fanken eftersom kunden (jag) har blivit jäkligt trött på hela skiten, ungefär så, och Audi svarar lite i goddag yxskaft stil, om de svarar överhuvudtaget.
Jag är glad att det är främst säljaren som tar den diskussionen med Audi. I Teslas fall är det alltid jag som kund som måste göra det eftersom det inte finns några återförsäljare mellan kund och tillverkare. En del kan tycka att det är en fördel utan återförsäljare, jag ser det som en stor nackdel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av loftux »

mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.
Du har väl köpt bilen av återförsäljaren?
Att de skyller på ”Audi centralt” är ju ett illavarslande tecken..
Det gör de inte. Men det är Audi centralt som inte kan leverera dragkrokar. Jag har ju själv varit i kontakt med Audi centralt och de skyller ifrån sig och säger att de inte kan göra nånting. Jag har sett mejlkonversationen mellan säljaren och Audi och det var ungefär samma sak. Säljaren tjatar på dem att de ska hosta fram en dragkrok fort som fanken eftersom kunden (jag) har blivit jäkligt trött på hela skiten, ungefär så, och Audi svarar lite i goddag yxskaft stil, om de svarar överhuvudtaget.
Jag är glad att det är främst säljaren som tar den diskussionen med Audi. I Teslas fall är det alltid jag som kund som måste göra det eftersom det inte finns några återförsäljare mellan kund och tillverkare. En del kan tycka att det är en fördel utan återförsäljare, jag ser det som en stor nackdel.
Tror tvärtom, visst är ett bekvämt att inte själv behöva jaga upprättelse, men du är ett steg längre ifrån den part som skall ge dig det du beställt. Även om du fullt litar på återförsäljaren så har du inte kontroll över vad som sker där i deras konversation. Det är lättare för Audi neka något till dig eftersom de inte har ett direkt avtal med dig.

Så visst kan det i ditt specifika fall vara bättre. I de flesta fall kommer det vara lättare ställa krav ju färre mellanhänder som är inblandade och som man kan skylla ifrån sig på.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av mati »

Kan vara så för vissa. Men återförsäljaren är ju oftast ändå mer mån om mig som kund än själva tillverkaren. För tillverkaren - skit samma om det är Audi eller Tesla eller Volvo - spelar det ingen som helst roll om jag är nöjd, om jag byter märke etc. Det skiter de fullständigt i. En kund mer eller mindre är ointressant för dem. Egentligen ska det ju inte vara så, men det är precis så de beter sig. De har ju så många andra kunder.
Men återförsäljaren har betydligt mer att förlora på en missnöjd kund. Framförallt här på landsbygden, där kundkretsen är ganska liten, kan en återförsäljare inte bete sig hur som helst mot sina kunder. Det skulle de behöva äta upp ganska omgående. Jag har gjort samma erfarenhet med en Volvo V70 jag hade en gång i tiden. Den krånglade hela tiden. Verkstaden tog in den en gång i veckan. De slet nåt så kopiöst, men Volvo centralt sa bara att det ska vara så, inget fel. Garantin hade gått ut, men verkstaden tog det på good will.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Leo »

Angående tveksamhet om Audi e-Tron och deras verkstäder tänker jag så här:

Har haft en e-up och 4st e-Golf. Kört 10000mil med de och i princip inte haft ett enda problem. Fått eftermontera ett litet ”suddgummi” för att få bort en vibration från ett kylrör på min 2:a e-Golf (tog mekanikern 10sec). Inte en list som suttit snett, inte ett missljud förutom ovanstående, inga ”justeringar” av karossdelar, gummilister eller dekorationslister. Inga onormala vibrationer i drivaxlar osv. Aldrig någonsin behövt göra en re-boot”. Inga skärmar som går sönder eller får gula kanter. Inget vatten som kommit in i kupen. Aldrig behövt byta en UMC, aldrig bytt bromsdelar osv. (På mina 2 Tesla har dock allt ovan uppräknat förekommit)

Hämtade ut min E-up nov 2013 och VW-gruppen hade även äldre e-Golfar och hybrider innan det. Så de har trots allt hållit på lite med elbilar ändå.

På mina Tesla S och X (5000mil totalt) har jag haft väldigt FÅ åtgärder känns det som men ändå ett antal SC-besök, ett antal byte av detaljer, ett antal justeringar och flera ”as designed” =ingen åtgärd.

Så personligen skulle jag inte oroa mig för det när det gäller själva bilen Audi e-Tron.

Avseende verkstäderna så finns det nog fler Audi-verkstäder med elbilskompetens än Tesla SC. Nej elbilsmekanikerna på Audi är av förklarliga skäl inte lika erfarna med elbilar.

MEN! Min erfarenhet av mina egna Teslabilar och andras Teslor (via forum osv) är att absoluta majoriteten av FEL på Teslas bilar (åtminstone senaste 3åren) har väldigt lite med själva ELDRIFTEN att göra.

Det är mest typiska ”feltoleranser”, dålig kvalitetskontroll, dåligt monteringsarbete, slarv, brist på reservdelar, vanliga ”mekaniska” fel. Dvs såna som troligtvis finns betydligt mindre av på Audi e-Tron. Och OM det uppstår har de massor av verkstäder och ”vanliga mekaniker” som kan åtgärda tex, dålig passning, byte gummilister, byte dörrhandtag, fixa vibrationer i hjulupphängningar osv.

Angående ”batteridegradering” på VW/Audi har jag inte upplevt något och kan knappast ens komma på något ställe där jag ens läst om någon som upplever något nämnvärt. (Annat än naturliga årstidsvariationer). Har då hängt här och på Norska forum >4år.

Sen att Teslas SuC än så länge är överlägset, kontinuerliga uppdateringar är suveränt, designen betydligt mer ”futuristisk” (på gott och ont), telefonappen fungerat mer stabilt osv är en helt annan aspekt. ;)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

Ska jag vara ärlig är jag mest orolig för hur Tesla börjat bete sig när det kommer till fel i allmänhet. Nu när de begränsar batterier samt tar bort P/PL från äldre bilar med uppdateringar, vägrar byta ut gula skärmar mm när de ser att det är systematiska fel som kostar mycket att laga. Om ägaren vill ha upprättelse blir det kontakt med Teslas jurister och inte ens när de vunnit den legala processen är det slut med fighten då Tesla försöker sig på fulingar då också.

Om de inte bryter denna nya trend de börjat med så ser jag inte vem som vågar äga en Tesla i framtiden när man inte vet hur stort batteriet kommer vara imorgon eller om garantin kommer gälla för fel som uppstår utan att behöva dra det till rätten.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Ska jag vara ärlig är jag mest orolig för hur Tesla börjat bete sig när det kommer till fel i allmänhet. Nu när de begränsar batterier, tar bort P/PL från äldre bilar med uppdateringar, vägrar byta ut gula skärmar mm när de ser att det är systematiska fel som kostar mycket att laga. Om ägaren vill ha upprättelse blir det kontakt med Teslas jurister och inte ens när de vunnit den legala processen är det slut med fighten då Tesla försöker sig på fulingar då också.

Om de inte bryter denna nya trend de börjat med så ser jag inte vem som vågar äga en Tesla i framtiden när man inte vet hur stort batteriet kommer vara imorgon eller om garantin kommer gälla för fel som uppstår utan att behöva dra det till rätten.
Jag är inne på samma spår! Det är en oroväckande trend som pågår just nu. Om det har att göra med finansiella problem eller något annat inom Tesla låter jag vara osagt, men det känns inte helt lockande att beställa en ny bil från Tesla. Därför kommer jag med största sannolikhet inte att hämta ut den beställda Model 3 som ska leverans i augusti.
Vi har haft några fel med vår förra eGolf (inget med nuvarande) och servicen hos VW var strålande, man kände att de stod på tå för att hjälpa till och aldrig ett uns av misstänksamhet av typen ”du har folie på handtagen, därför kan vi inte hjälpa dig med obalans i hjulen”. Nu är jag väldigt spänd på när och till vilket pris Polestar kommer. Har en stark känsla av att Teslan i familjen byts ut mot den och att vi då blir helt Tesla-fria. Det känns lite vemodigt, men jag har faktiskt varken tid eller ork att jaga medarbetare på SC så fort något problem uppstår (och de kommer med jämna mellanrum, det vet vi!). Gällande Supercharger-nätverket så är det bra, men denna sommar har jag i stort sett alltid sett alternativa CCS på alla platser vi har stoppat och dessutom är det så få som använder just nu att det knappast blir kö på en bra stund.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Leo »

Med ”nya tider”=bilvolym, nya kundgrupper och kvartals/lönsamhetshets har nog Teslas fått ställa om rejält under de senaste åren. Tex att ändra processer i sin ”kundservice”

Den tidigare, i vissa fall nästan absurda, ”Goodwill-hanteringen” (i ekonomiskt avseende MEN positivt för kunderna!) i vissa fall har nog också skapat en bild av att ”Tesla löser allt”. Vilket måste ha skapat oerhörda kostnader. Hela stolar som byts ut för minsta veck, många ”hela & normalslitna” delar” som byts ut på begagnade bilar, nya kunder som får köpa ny bil till gamla priser, lämna igen uttagna bilar efter 1v trots ekonomiska smällen både med använd bil och utebliven supermiljöbilspremie osv. Saker/processer som är ohållbart eller åtminstone väldigt kostsamt i längden (och som Tesla nu ofta slutat med)

Jag skulle säga att 80% av problemen är orsakat av:

1 dålig/krånglig konstruktion, tex dörrhandtag, FWD, fel vinklar drivaxlar ihop med högt vridmoment, dålig fuktklassning tidiga UMC, stensprut dörrsidor M3 osv

2 medioker byggkvalite/detaljpassning. Hur svårt ska de vara att få till jämna karossgap, lister i linje osv? Är det svårt att få till, se punkt 1 ovanför...

3 bristande slutkontroll som släpper vidare allt för mycket slarv

4 toktryck på kvartalsleveranser att transportskadorna ökar och att man sen ändå väljer att släppa iväg uppenbara saker till slutkund med orden =”-det fixar vi sen” =skapar missnöje OCH är ett dyrt sätt att lösa problemet.

5 konstiga ej ”färdiguttänkta” processer som kanske dessutom ideligen ändras. Tex begagnathantering, prissättning, hantering/kostnader kring laddning, garantihantering som ideligen ändras, förutsättning kring kontakter och bemötande på SC. Där man nu i princip är hänvisad till appen eller personligt besök på SC

6 underbemanning och växtvärk! Har pratat med en del Teslaanställda ”off the records” om man säger så. De har inget lätt jobb att lösa allt på ett bra sätt om vi säger så.

Samtidigt är nog Tesla precis den ”injektion” bilbranschen behöver. För att ställa om sig, modernisera sin produkt/tjänst osv. De VÅGAR prova nya saker, är (för?) SNABBA att ändra sig och prova annat, VÅGAR tänka heeelt ”out of the box”. Har KUNDEN I FOKUS när de börjar ta fram saker. Tänker på HELHETEN =räckvidd, laddnätverk, parkering, användning, miljö, tänka på hela produktionskedjan. Där jag också tror att Tesla aldrig hade varit där de är (i framkant) om de tittat på hur den traditionella bilindustrin gör.

Men jag tror att Tesla snabbt behöver få styrning på sina processer enligt punkt 1-6 jag skrev ovan.

Så om vi gifter ihop det bästa från den traditionella bilindustrin (karosskarvar, gummilister, logistik och vid behov beprövad teknik tex vanliga dörrar...) med det bästa från Tesla så kanske vi då kan få fram ”3.0 Bilen” :D
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

Ja jag håller med om att de var helt galna på goodwill tidigare, inte byter man en stol för att det blir ett litet väck i lädret på kanten osv. Att de fixade minsta lilla ljud eller små fel i passningen av lister osv är galet det också. Att man slutar med sådana saker förstår jag fullt.

Men nu verkar de ju gå åt andra hållet istället och vägrar ge garanti på faktiska fel orsakade av dåligt designade komponenter. Det är vad som känns farligt för oss kunder. Att de kraftigt begränsat batterikapaciteten hos vissa äldre batteripaket och försökt dölja det genom att sänka förbrukningssiffran som används för att räkna ut räckvidden i bilen gör iaf mig orolig för framtiden.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av Leo »

Man kanske kan försöka se det som en ”pendel” där det svänger fram och tillbaka i Teslas försök att hitta rätt nivå med avseende på ekonomi vs kundnöjdhet och optimal skrivbordside vs krass verklighet?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av OfarligTesla »

Leo skrev:
Man kanske kan försöka se det som en ”pendel” där det svänger fram och tillbaka i Teslas försök att hitta rätt nivå med avseende på ekonomi vs kundnöjdhet och optimal skrivbordside vs krass verklighet?
Det är ju dock inget misstag att försöka vägra garantiärenden och skicka jurister på kunder som försöker få rätt via konsumentskyddsvägarna som finns, det är mer skumraskbeteende. Visst kan man hoppas det svänger tillbaka men det krävs nog en kraftig reaktion för att det skall göra det. Hoppas det skrivs lite artiklar om hur de begränsat batterier (och försökt dölja det) samt hur de försöker fuska med garantierna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av LarsL »

Leo skrev:
2 medioker byggkvalite/detaljpassning. Hur svårt ska de vara att få till jämna karossgap, lister i linje osv? Är det svårt att få till, se punkt 1 ovanför...
Kaross passning och panelglapp är enormt dyrt att rätta till och jag hoppas verkligen inte att Tesla lägger pengar på det eftersom det inte påverkar funktionen på produkten. Det här var något som den tyska bilindustrin uppfann då de inte hade några andra konkurrensmedel att ta till för att motivera deras premium priser.

Det viktiga är att det går att öppna och stänga dörrar ordentligt och att det inte skapas oljud. Om det är 2 eller 5 millimeter mellan huv och skärm spelar ingen roll.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Leo skrev:
2 medioker byggkvalite/detaljpassning. Hur svårt ska de vara att få till jämna karossgap, lister i linje osv? Är det svårt att få till, se punkt 1 ovanför...
Kaross passning och panelglapp är enormt dyrt att rätta till och jag hoppas verkligen inte att Tesla lägger pengar på det eftersom det inte påverkar funktionen på produkten. Det här var något som den tyska bilindustrin uppfann då de inte hade några andra konkurrensmedel att ta till för att motivera deras premium priser.

Det viktiga är att det går att öppna och stänga dörrar ordentligt och att det inte skapas oljud. Om det är 2 eller 5 millimeter mellan huv och skärm spelar ingen roll.
Kanske tesla I sådan fall kanske skulle berätta tydligare att vi tillåter 5 mm mellan två plåtar eller ja 5 mm är kanske för svårt kanske 1 cm är lättare. Ja vilken kostar ju ändå bara en bit över en halv miljon..

Sorry för mitt lätt sarkastiska inlägg men de jag är seriös med är att Tesla måste bli bättre på att berätta vad man kan förvänta sig sen avgör man själv om man ska köpe en tesla, audi eller kia.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Inlägg av frippe »

Finns det någon kundorganisation i Sverige som fungerar klanderfritt i semestermånaden juli?
Tveksam faktiskt.

Därmed inte sagt att det finns betydande potential till förbättringar för tesla.

Men sedan, verkar vissa återkommande klaga på att tesla inte återkopplar på struntsaker. Tex fel kartdatabaser eller funktioner vilket användaren själv med Google eller manual kunnat lösa. Alternativt avvakta tills efter semestrarna.

De fel vi hade inför semestrarna, ac ur funktion, löste de väldigt smidigt bara vi hade lite is i magen.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar