Model 3 - bullerdämpning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tobiaslej

Re: Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av tobiaslej »

Walker skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.

Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm.... :)
Ja, det var du! Jag läste om det i en tråd. Därför blev min förvåning jättestor när jag lyfter på mattan och det ligger tjockt med format skum där. Både vid hjulhusen och i ”baljan” Ordentligt med skum alltså. Enda stället det var lite skralt var uppepå hjulhusen, mot hatthyllan. Det var där jag knö in Biltemaskum.
Mycket märkligt, då är det onekligen olika fr bil till bil. Jag har naken plåt runt hela bakre hjulhuset.
Model 3 SR+
Model Y Performance
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Kirre skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tog bort bagagerumsmattan när jag skulle fixa en lös mutter där. Då såg jag att det bara sitter en pytteliten ljudfilt i bakre hjulhusen. I övrigt var det ett relativt stort plåtutrymme med tunn plåt mot hjulhusen. Det bara måste låte onödigt mkt fr det utrymmet. Tror jag ska testa att fylla upp det med ljuddämpning.

Ska googla lite på hur man kommer åt främre hjulhusen och se hur det ser ut där. Tycker inte min bil låter så jättemkt men skulle man få ned ljudet fr vägen en del skulle den bli en dröm.... :)
Här är en lösning för de främre hjulhusen. Har inte fått min M3 än men verkar det komma mycket oljud även från främre hjulen?

https://www.ebay.com/itm/1-Pair-Front-W ... 0005.m1851
Jag tycker det låter från främre hjulhusen mest. Men som sagt, ljudnivån totalt tycker jag är acceptabel, men skulle ju gärna se att det blev tystare såklart.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

skillnad mellan sr+ och lr?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Miguel
Teslaägare

Inlägg av Miguel »

Grymt tacksam över alla förslag.
Skall prata med Tesla ang garantier ifall jag kör DITEC rostskydd samt så kommer jag definitivt beställa bagageluckeinklädnad. Samt några grejer till.
Håller er uppdaterade.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Sänka däcktryck till 2.7 hjälper nog mer än teslabjørns ljudisolering för 20' NOK
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Sänka däcktryck till 2.7 hjälper nog mer än teslabjørns ljudisolering för 20' NOK

Sååå stor skillnad tycker jag inte lägre tryck gör. Sen medför det ju andra saker som mer däckslitage och högre förbrukning också.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Miguel skrev:
Grymt tacksam över alla förslag.
Skall prata med Tesla ang garantier ifall jag kör DITEC rostskydd samt så kommer jag definitivt beställa bagageluckeinklädnad. Samt några grejer till.
Håller er uppdaterade.
Mycket intresserad om vad de säger om rostskydd! Håll mig (oss) gärna uppdaterad. Kan det bli ett problem med DNB Nor iom att de formellt äger bilen och ev försvinner rostskyddsgarantin om man gör en egen behandling? Vad jag sett är det inget ovanlig skrivelse för andra bilar heller att man inte får göra egen behandling då det krockar med tillverkarens "rostskyddsgaranti".
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Var hittar man lämplig P och Z(?) tätningslist för dörrarna?
Kanske Julas svarta lister duger. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ngslister/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Verdi skrev:
Walker skrev:
TeslaM3 skrev:
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. :lol: (ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.

Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".

Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Snackades en del om däckbuller på elbilsforum för några år sedan. Någon hävdade att testerna på däck mäter däckljud utanför bilen och att olika bilar fortplantade olika frekvenser in i kupén på olika sätt. Så ett däck som var lite tystare på en bil kunde generera mer kupéljud i en annan. Testerna är nog seriöst utförda men det finns ett stort antal variabler från ett däck med låg dB till att upplevda bullret i kupén skall sänkas motsvarande.

Det uppmätta dB av däcktillverkarna är det bästa data som finns tillgängligt. Men att det inte alltid finns en tydlig korrelation med motsvarande sänkning i kupén på alla bilmodeller. Jag skulle titta på uppmätt db då det ändå är det bästa data vi har.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Mats skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
TeslaM3 skrev:
Verkar också intressant att kolla den minskning i decibel som de däck megahjul rekommenderar. Någon som testat deras rekommendationer både i avseende ljudnivå men även andra egenskaper? Är själv rätt skeptisk till de etablerade däcktillverkarna och hur rättvisande testerna är som görs på deras däck.
Aj, aj, aj.... nu svär du i kyrkan!
De etablerade (stora) tillverkarna är bäst - det är minsann ingen ”konserverad gröt”. Oberoende mätningar och tester har ju talat sitt tydliga språk. :lol: (ironi)
Själv har jag valt Nereus till vinterdäck, idiot som jag är.

Men kära nån. Däcktester är hyfsat vetenskapliga. Man mäter och har sig. Du vet. Sånt som kallas "fakta".

Men du vet bättre? Nu tangerar du fossiltrollen i attityd.
Snackades en del om däckbuller på elbilsforum för några år sedan. Någon hävdade att testerna på däck mäter däckljud utanför bilen och att olika bilar fortplantade olika frekvenser in i kupén på olika sätt. Så ett däck som var lite tystare på en bil kunde generera mer kupéljud i en annan. Testerna är enligt mig seriöst utförda och enligt metod men det finns ett stort antal variabler från ett däck med låg dB till att upplevda bullret i kupén skall sänkas motsvarande.

Min bild är att...
Det uppmätta dB av däcktillverkarna är det bästa data som finns tillgängligt. Men att det inte alltid finns en tydlig korrelation med motsvarande sänkning i kupén på alla bilmodeller. Jag skulle titta på uppmätt db då det ändå är det bästa data vi har.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Att däckstillverkarna anger ”buller” tror jag har att göra med att det klassas som ljud-utsläpp.

Så syftet är nog inte primärt att ange hur tysta de upplevs inuti bilen. Så ett tystare däck på ”papperet” kan trots allt låta mer INUTI en SPECIFIK bil(modell)

”Oberoende” (hmm, har fuskats mycket där genom åren...) däckstester av tidningar osv ska egentligen ses kopplat till just den bilmodellen, med just den däcksdimensionen, vid just de förhållandena (vägsträcka, temperatur osv). Där då en annan BILMODELL med annan DÄCKSDIMENSION med annan VÄGBELÄGGNING kanske skulle gett annat RESULTAT i testet

Men som Mats skriver ofta finns inget bättre att förhålla sig till och generellt sett är nog ofta ett markant tystare däck på papperet också tystare i verkligheten. Jag själv prioriterar ofta just hur tyst ett däck är när jag köper nytt (på bekostnad av andra parametrar)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

bjelkeman skrev:
Var hittar man lämplig P och Z(?) tätningslist för dörrarna?
Kanske Julas svarta lister duger. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ngslister/
P-list (och många andra sorters gummilist finns här):
https://www.rubberstock.se/lister/p-lis ... _5594.html

Jag har tyvärr inte hittat någon Z-list (om den nu heter så), om någon hittar får de gärna posta en länk. Funderar på att sätta extra lister på min model S, blir det tystare är det extra bonus men det bästa vore att slippa smutsiga insteg runt dörrar, trunk och frunk...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Jag hade också skum vid hjulhusen, ska nog toppa (fylla upp) det med småbitar av skum som jag kan släppa ner...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Kommer en sådan här inklädnad minska höjden och volym i bagageutrymmet?

https://www.ebay.com/itm/For-Tesla-Mode ... 0005.m1851

Är monteringen väldigt enkel för en icke händig som de skriver?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Har beställt dessa vinterdäck, ska bli intressant att höra om de upplevs tystare..
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... ology.html
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:

Räkna inte med några underverk när det gäller att dämpa ljudnivån. Bjørn Nyland gick bananas med det och det blev väl så där.

Att montera den där ser ju inte så svårt ut så det klarar du säkert, om du ger det lite tid. Frågan är om det är värt det?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Model 3 - bullerdämpning

Inlägg av themax »

Arn skrev:

Jag monterade en sån här (enkelt att göra men kräver lite krypande i baksätet) och vissa frekvenser filtreras från bagaget, men förvänta dig inga underverk. Som LarsL skrivit också – många har provat med extra ljudisolering men en dålig konstruktion kan inte plåstras om ...

Den tar väldigt lite plats (max nån centimeter) från utrymmet uppåt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

ducce916 skrev:
Har beställt dessa vinterdäck, ska bli intressant att höra om de upplevs tystare..
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... ology.html
Hur upplevde du däcken? Är det någon som provat sommardäck med samma teknologi?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Det ljud jag störs av mest är vägljudet och det kommer säkert in via bärarmar, primärt bak. Tror inte några mattor tar bort det och heller inte dörrlister.

Att plocka bort det så nära källan som möjligt är ju ofta effektivast. Någon som provat någon sorts vibrationsdämpare direkt på bärarmarna, drivaxlarna eller så?
hooked

Inlägg av hooked »

RagWal skrev:
Det ljud jag störs av mest är vägljudet och det kommer säkert in via bärarmar, primärt bak. Tror inte några mattor tar bort det och heller inte dörrlister.

Att plocka bort det så nära källan som möjligt är ju ofta effektivast. Någon som provat någon sorts vibrationsdämpare direkt på bärarmarna, drivaxlarna eller så?
Kanske kan hitta en liknande lösning för bilen :D

Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Har inte provat däcken ännu, blir till vintern!:)
Verdi

Inlägg av Verdi »

ducce916 skrev:

Mina vinterdäck till S:en är KNÄPPTYSTA. Längtar nästan tills det är dags att byta. Inte för att det är olidligt bullrigt nu men för att det var så spöklikt tyst med vinterdäcken. Har svårt att tro att ens en E-Tron kan vara tystare.

De här däcken: Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45 R19 102T XL , Nordiska vinterdäck, SCT, (Wi)

De Michelin som sitter på 21":arna nu har väl också nåt slags skumgummi men Michelin tycker jag brukar vara bullriga generellt. Kommer nog köpa Pirelli P Zero med Pirellis NCS-dämpning till nästa sommar. Om nu de här Michelin-däcken behagar ta slut snart...
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Verdi skrev:
ducce916 skrev:

Mina vinterdäck till S:en är KNÄPPTYSTA. Längtar nästan tills det är dags att byta. Inte för att det är olidligt bullrigt nu men för att det var så spöklikt tyst med vinterdäcken. Har svårt att tro att ens en E-Tron kan vara tystare.

De här däcken: Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45 R19 102T XL , Nordiska vinterdäck, SCT, (Wi)

De Michelin som sitter på 21":arna nu har väl också nåt slags skumgummi men Michelin tycker jag brukar vara bullriga generellt. Kommer nog köpa Pirelli P Zero med Pirellis NCS-dämpning till nästa sommar. Om nu de här Michelin-däcken behagar ta slut snart...
Har samma vinterdäck och kan bara instämma i att de är väldigt bra ljudnivå på dom. Tycker inte att de sommardäck som följde med TM3 är så dåliga men finns säkert de som kan kapa någon dB.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Varit blåsigt väder på västkusten sista dagarna och en del vindljud sipprar in. Tänkt att detta beror på de karmlösa fönstren. Kollade in 3e parts lösningar och det säljs ju gummilister till dörrarna, dock inte till själva fönstren.

Funderar på denna kan vara värd att satsa på
https://www.amazon.se/T%C3%A4tningsrems ... B07S23F8D8

För ytterligare en hundring kan man köpa gummilist till taket. Upplever dock inget vindbrus från taket. Har modell tillverkad juni 2020 som ska vara lite förbättrad i ljudkomfort
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Arn skrev:
Varit blåsigt väder på västkusten sista dagarna och en del vindljud sipprar in. Tänkt att detta beror på de karmlösa fönstren. Kollade in 3e parts lösningar och det säljs ju gummilister till dörrarna, dock inte till själva fönstren.

Funderar på denna kan vara värd att satsa på
https://www.amazon.se/T%C3%A4tningsrems ... B07S23F8D8

För ytterligare en hundring kan man köpa gummilist till taket. Upplever dock inget vindbrus från taket. Har modell tillverkad juni 2020 som ska vara lite förbättrad i ljudkomfort
Dom listerna runt dörrarna hjälper mest mot smuts samt att det låter trevligare när du stänger en dörr men inget mot vägljud.
Jag har en gummilist på taket som jag faktiskt tycker hjälper mot en del högre toner men det kan vara placebo, dock är det rätt stora toleranser på hur taket läggs så på min SR+ var det viktigare att ha denna list då det var en jäkligt stor glipa mellan framruta och takruta än jämt fördelat.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar