Sida 2 av 4

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 07:44
av e5m1r
Man kan ringa till RSA och be dem lägga upp ett ärande

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 14:03
av TeslaX Anders
Jeppe_E skrev:
Nico skrev:
Tars skrev:
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.
Ursäkta? Trevlig attityd Du!
Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.
Kan också tipsa om att ringa supporten(alltså inte lägga upp ett ärende via appen). Jag har fått hjälp flera gånger av kunniga personer nu senast en norrman som hjälpte mig med en strulande Pin2Drive aktivering(de på mitt lokala SC hade inte en susning ang en lösning).

Supporten kan se loggar, starta om bilen mm.

Tycker generellt att det är för mycket gnäll och negativism i många trådar på forumet numera. Upplever att detta blivit värre sedan 2017 då jag gick med och fick min MX i febr 2017.

Lycka till med din batteriproblematik Max3.
MVH Anders

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 14:12
av kallekula
Jag hade samma problem men bytte till att visa % på batteriet. Nu har jag alltid 100% när det är fulladdat.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 14:43
av Max3
kallekula skrev:
Jag hade samma problem men bytte till att visa % på batteriet. Nu har jag alltid 100% när det är fulladdat.
Min visar ju också 100% vid fullladdat dock får jag bara 440 km. Vad får du i km antal vid 90%?.

Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".

Hade varit intressant att veta vad du får i km vid 90% och 100%.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 14:50
av loftux
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 14:54
av Tars
Jeppe_E skrev:
Nico skrev:
Tars skrev:
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.
Ursäkta? Trevlig attityd Du!
Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.
Helt korrekt uppfattat.
Är extremt sällan otrevlig. Bild

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 15:18
av Max3
TeslaX Anders skrev:
Jeppe_E skrev:
Nico skrev:
Tars skrev:
Nico skrev:
Ring supporten!
Bild
Lycka till.
Ursäkta? Trevlig attityd Du!
Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.
Kan också tipsa om att ringa supporten(alltså inte lägga upp ett ärende via appen). Jag har fått hjälp flera gånger av kunniga personer nu senast en norrman som hjälpte mig med en strulande Pin2Drive aktivering(de på mitt lokala SC hade inte en susning ang en lösning).

Supporten kan se loggar, starta om bilen mm.

Tycker generellt att det är för mycket gnäll och negativism i många trådar på forumet numera. Upplever att detta blivit värre sedan 2017 då jag gick med och fick min MX i febr 2017.

Lycka till med din batteriproblematik Max3.
MVH Anders
Ja kan ju testa det. Testat att chatta på deras hemsida med supporten och inte varit något vidare, de flesta säger att det är normalt och de som faktiskt läst av batteriet hittade inget som indikerar fel på batteriet och hänvisar till SC för mer hjälp. Men telefonsupporten är kanske mer hjälpsamma.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 15:24
av pinussen
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 16:29
av Tellus
Max3 skrev:
kallekula skrev:

Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".
Fast att det finns mer kapacitet som bilen inte ser vet vi väl ej, alltså det kanske bara finns ~ 60kWh kvar pga någonting.
Tror också på supporten, teslabjørn ringde live en gång och dom verkade väldigt kunniga och kunde läsa av saker direkt.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 16:35
av Max3
Tellus skrev:
Max3 skrev:
kallekula skrev:

Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".
Fast att det finns mer kapacitet som bilen inte ser vet vi väl ej, alltså det kanske bara finns ~ 60kWh kvar pga någonting.
Tror också på supporten, teslabjørn ringde live en gång och dom verkade väldigt kunniga och kunde läsa av saker direkt.
Ja såklart kan tex en del celler ha lagt av men tycker att de borde komma upp på Sc loggar då. Men iaf såg också den videon med Björn. Har dock läst att det är mycket mer supporten kan se på distans med s och x. Många saker man kan se ang s och x batteri behöver man lämna in 3an på sc för att se. Tex kan de inte se batteriets kapacitet över nätet.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 16:59
av ippii
pinussen skrev:
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.
Har du källa på det? Teslabjörn mätte den till 49 kWh.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 17:06
av Max3
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 17:22
av e5m1r
Max3 skrev:
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.
Ring supportnr och be dem kolla om de kan se nåt

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 18:46
av pinussen
ippii skrev:
pinussen skrev:
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.
Har du källa på det? Teslabjörn mätte den till 49 kWh.
Har för mig jag sett/läst det nån stans på tuben antar jag. Räknade lite på mina SuCar också och den jag laddade mest på var 40,28 kWh och bilen gick från 17 till 89 procent. 72 procent är således 40,28 kWh. Dvs drygt 55 kWh. Räknade på några andra laddningar också och hamnar mellan 53 och 56 kWh.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 19:13
av Max3
e5m1r skrev:
Max3 skrev:
loftux skrev:
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.
Ring supportnr och be dem kolla om de kan se nåt
Varit i kontakt med telefon och chat flera gng nu och de kan inte se något som är fel och vill att jag ska gå till SC om jag vill gå vidare.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 21:29
av Tellus
Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 26 aug 2019 22:33
av Geni87
Tellus skrev:
Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
Med det sista alternativet behöver man ju dock känna till de totala förlusterna i bilen vid laddning, och det är ju lite knepigt att få exakt även om det går att uppskatta hyfsat.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 27 aug 2019 00:19
av selfish
Ett sätt kan vara att köra Scanmytesla appen som ger dig ALL information du behöver om ditt BMS och batteripacket. Har dock inte kört den ännu på Model 3 bara på min Model X.
Kräver dock en anslutning till Teslans diagnosport, så en OBD2-bluetooth adapter med rätt kabel för anslutning till Model 3.

https://sites.google.com/view/scanmytesla/home

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 27 aug 2019 19:30
av Max3
Blir att boka en ny tid, tack för alla svar!

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 01 okt 2019 14:10
av Max3
Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om :D :

Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.

Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 01 okt 2019 14:32
av MSO
Max3 skrev:
Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om :D :

Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.

Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Där har du den.
Annars får du väl åka upp till Mölndal helt enkelt.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 03 okt 2019 17:06
av Max3
Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet :( .

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 03 okt 2019 17:16
av taliz
Max3 skrev:
Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet :( .
Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 03 okt 2019 18:49
av Max3
taliz skrev:
Max3 skrev:
Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet :( .
Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...
Kanske. Eller åka ditt själv någon dag utan att ha bokat tid.

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Postat: 03 okt 2019 18:59
av vibrationsfri
Vad ligger rangen på nu i dagsläget ?