Det finns väl ingen anledning att sätta lägre säkringar på laddboxen än huvudsäkringen? Att säkringen inte ska gå ska ju watty hålla koll på.
Om du ska dra ledningar så är det ju onödigt att överdimensionera dem och då måste du kanske ha en lägre säkring. Dessutom ska ju säkringen vara anpassad till belastningen så att den löser ut tidigare om något går fel.
Det är väl bättre att överdimensionera elledningar än underdimensionera om man ska ladda med hyfsad effekt?
Här kommer ju belastningen få anpassa sig efter säkringen? Väljer jag 16A säkringar kan jag ladda med 6.4kW och väljer jag 20A så kan jag ladda med 8kW. Sen blir det väl lite under 20 i praktiken då huset också drar lite ström på natten, men det ska ju Watty reglera då.
Bilen har ju sin inställda gräns och boxen sin så då förstår jag inte varför lägre säkring skulle vara bättre.
Oftast behöver jag inte ladda så snabbt men det kommer ju komma tillfällen när man vill ladda så snabbt som möjligt.
Det finns väl ingen anledning att sätta lägre säkringar på laddboxen än huvudsäkringen? Att säkringen inte ska gå ska ju watty hålla koll på.
Om du ska dra ledningar så är det ju onödigt att överdimensionera dem och då måste du kanske ha en lägre säkring. Dessutom ska ju säkringen vara anpassad till belastningen så att den löser ut tidigare om något går fel.
Det är väl bättre att överdimensionera elledningar än underdimensionera om man ska ladda med hyfsad effekt?
Här kommer ju belastningen få anpassa sig efter säkringen? Väljer jag 16A säkringar kan jag ladda med 6.4kW och väljer jag 20A så kan jag ladda med 8kW. Sen blir det väl lite under 20 i praktiken då huset också drar lite ström på natten, men det ska ju Watty reglera då.
Bilen har ju sin inställda gräns och boxen sin så då förstår jag inte varför lägre säkring skulle vara bättre.
Oftast behöver jag inte ladda så snabbt men det kommer ju komma tillfällen när man vill ladda så snabbt som möjligt.
Säkringen ska skydda kabeln och installerad utrustning, punkt.
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Säkringen ska skydda kabeln och installerad utrustning, punkt.
Ja men det skadar ju inte att överdimensionerar förutom att det kostar lite mer. Senare kanske man höjer huvudsäkringen och vill ha möjligheten att köra på högre effekt. Då blir det mycket dyrare att byta kabel än om man hade haft lite överdimensionerad från början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Priserna i bilden är ex moms.
GARO.JPG
Är det där inte en typA Jfb?
Garo har inbyggt skydd mot DC-felströmmar.
Precis så. Boxen är dyrare än andra men JFB'n/PSA'n blir billigare.
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Priserna i bilden är ex moms.
GARO.JPG
Är det där inte en typA Jfb?
Garo har inbyggt skydd mot DC-felströmmar.
Precis så. Boxen är dyrare än andra men JFB'n/PSA'n blir billigare.
Just det.. Men om den är inbyggd ska du ju inte ha en annan Jfb på samma kabel?
Jag beställde också en GARO. Tog varianten utan kabel då jag vill ha en med knapp på.
N1XV kabel beställde jag från billigtvvs.se, bästa priset jag hittade och är nöjd både med kabel och leveranstid.
Jag har 65m från elcentral->laddbox, så jag steppade upp till 6mm2 femledare för att framtidssäkra.
För modbus kommunikationen mellan energimätare och laddbox så använde jag en Cat5e STP kabel jag hade över sen innan.
Priserna i bilden är ex moms.
GARO.JPG
Är det där inte en typA Jfb?
Garo har inbyggt skydd mot DC-felströmmar.
Precis så. Boxen är dyrare än andra men JFB'n/PSA'n blir billigare.
Just det.. Men om den är inbyggd ska du ju inte ha en annan Jfb på samma kabel?
Varianten jag beställt har inbyggt DC-skydd men ingen JFB eller PSA. (GARO boxen går att få bestyckad med någon av dessa om man vill).
Därför behöver jag ha antingen en JFB eller PSA i elcentralen. Jag har redan flera JFB och PSA i min elcentral för att inte hela huset skall bli svart för att en pryl löser. Så nu adderar jag helt enkelt en PSA till för laddboxen.
Precis så. Boxen är dyrare än andra men JFB'n/PSA'n blir billigare.
Just det.. Men om den är inbyggd ska du ju inte ha en annan Jfb på samma kabel?
Varianten jag beställt har inbyggt DC-skydd men ingen JFB eller PSA. (GARO boxen går att få bestyckad med någon av dessa om man vill).
Därför behöver jag ha antingen en JFB eller PSA i elcentralen. Jag har redan flera JFB och PSA i min elcentral för att inte hela huset skall bli svart för att en pryl löser. Så nu adderar jag helt enkelt en PSA till för laddboxen.
Ah, ok.
Min två år gamla Garo har en helt standard Jfb i sig, men då skiljer sig produkterna åt.
Säkringen ska skydda kabeln och installerad utrustning, punkt.
Punkt?
Både en 16 och 20A säkring skyddar ju komponenter runt om som klarar den strömmen men det svarar ju inte på frågan om det finns någon anledning till att välja den lägre säkringen.
Men då finns det väl inte det så 20A är alltså bättre.
Kanske en dum fråga, men el är inte mitt område. Till den Easee-box jag fått installerad tänker jag nu beställa en laddkabel från evchargeking. Den finns i två varianter, 16A och 32A. Vilken ska man välja? Säkringen till laddboxen (och huset) är på 20A.
Kanske en dum fråga, men el är inte mitt område. Till den Easee-box jag fått installerad tänker jag nu beställa en laddkabel från evchargeking. Den finns i två varianter, 16A och 32A. Vilken ska man välja? Säkringen till laddboxen (och huset) är på 20A.
Beror på hur snabbt din bil kan ladda. Är det max 11 kW(16A tre-fas) kvittar det vilken kabel du har.
Har du äldre bilar som klarar 16,5 eller 22 ska du ha 32A kabeln.
Säkringen ska skydda kabeln och installerad utrustning, punkt.
Punkt?
Både en 16 och 20A säkring skyddar ju komponenter runt om som klarar den strömmen men det svarar ju inte på frågan om det finns någon anledning till att välja den lägre säkringen.
Men då finns det väl inte det så 20A är alltså bättre.
Grundprincipen är att du ska ha så låg säkring som möjligt då skyddet blir bättre. En bra princip för elkonstruktion helt enkelt.
3-fas 16A ger 11 kW och det är max vad bilen kan ta emot.
Undra vart man kan köpa 50mA automatsäkring/dvärgbrytare.
Det är väl där nånstans som gränserna går för när man dör vid en elchock genom bröstet.
Tar en stund att ladda bilen dock. Men säkert är det iaf....
Vad jag förstår kan M3 ta emot 11 kW, så då är det alltså en 16a kabel. Jag vill åt Teslaknappen och då finns det bara ett märke som jag hittat, tyvärr då blå. Jag har laddaren i garaget så det är väl bara jag själv som stör mig!
Säkringen ska skydda kabeln och installerad utrustning, punkt.
Punkt?
Både en 16 och 20A säkring skyddar ju komponenter runt om som klarar den strömmen men det svarar ju inte på frågan om det finns någon anledning till att välja den lägre säkringen.
Men då finns det väl inte det så 20A är alltså bättre.
Grundprincipen är att du ska ha så låg säkring som möjligt då skyddet blir bättre. En bra princip för elkonstruktion helt enkelt.
3-fas 16A ger 11 kW och det är max vad bilen kan ta emot.
Då stämmer inte bilden från easee-manualen som jag la upp tidigare? I den tolkar jag det som 20A 3-fas var 8kW.
Jag hade också för mig att det räckte med 16A men blev osäker när jag läste den manualen.
Då stämmer inte bilden från easee-manualen som jag la upp tidigare? I den tolkar jag det som 20A 3-fas var 8kW.
Jag hade också för mig att det räckte med 16A men blev osäker när jag läste den manualen.
Jo, 16A 3-fas ger 11kW, något som också visades i din bild. Det vi har i Sverige är TN-nät, så det är de två högra kolumnerna som gäller för 1- respektive 3-fas.
16A 3-fas I tex Norge, med IT-nät, skulle ge 8kW.
Senast redigerad av andersd, redigerad totalt 1 gånger.
Då stämmer inte bilden från easee-manualen som jag la upp tidigare? I den tolkar jag det som 20A 3-fas var 8kW.
Jag hade också för mig att det räckte med 16A men blev osäker när jag läste den manualen.
Jo, 16A 3-fas ger 11kW, något som också visades i din bild. Det vi har i Sverige är TN-nät, så det är de två högra kolumnerna som gäller för 1- respektive 3-fas.
16A 3-fas I tex Norge, med IT-nät, skulle ge 8A.
Ok, jag blev lurad av 400/230V.
Tack då förstår jag att det är bättre med 16A säkring.