Jordfelsbrytare typ B?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Re: Jordfelsbrytare typ B?

Inlägg av [JM] »

holden skrev:
bonath skrev:
holden skrev:
Skön extrautgift med jordfelsbrytare B vid installation av Tesla Wall Charger, det hade man ju önskat att någon (Tesla kanske) informerat om, blir nu dubbelt så dyrt som förväntat. För sent att skicka tillbaka TWC och köpa Easee-box med inbyggd brytare istället.

Pubbe här på forumet sålde typ B innan...
Vill minnas runt 1700:-

memberlist.php?mode=viewprofile&u=4044
Hittade på nätet för 1580, problemet är att jag inte hinner beställa hem en, elektrikern köper en hos sin lokala leverantör till 3-4 ggr högre pris..
Omboka elektrikern nån vecka.
Går jättebra att ladda från ett vanligt vägguttag någon vecka. Många här har gjort det under flera år.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

holden skrev:
Varför bli jag glad att ha Teslas egen laddbox? Kan tycka att den är snyggare än konkurrenternas men den verkar ju inte ha några andra fördelar.
Kan du inte hejda elektrikern några dagar? Jag beställde JFB B från energibutiken 1580kr, tog bara någon dag att få hem och var bara att bifoga fakturan i ansökan för bidraget, https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Finns inga fördelar med Teslas laddbox, mer än att den är billig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kikat skrev:
Lastbalansering med flera boxar och inget eventuellt tjafs med Service Center är två andra fördelar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Svenssons skrev:
kikat skrev:
Lastbalansering med flera boxar och inget eventuellt tjafs med Service Center är två andra fördelar.
Lastbalansering mellan flera boxar har även Easee som blir nästan samma totalpris som Teslas eftersom JFB är inbyggd men kabel tillkommer.
Tjafs med SC var något nytt. Låter väldigt märkligt att man skulle vara tvungen att ladda på Teslas egna laddboxar för att garantin på bilen ska gälla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Inget fel på WC från Tesla (min fungerar klockrent), men den börjar verkligen bli gammalmodig och till åldern.

Köpte Tesla WC för två år sedan, men fick bra pris på en ny (strax över 3000 kronor). Men hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag ändå satsat direkt på en Easee från Tibber.

Dels för att den har WiFi, möjlighet till lastbalansering i förhållande till husets elkonsumtion, bättre tidsstyrningsfunktioner (fungerar gedignare än integrering direkt mellan Tibber och Tesla), och smidigheten med både JFB tyb B och även elkonsumtionsmätare inbyggd i boxen. Gör boxen till extremt smidig och enkel att installera för elektriker (så en dyrare box i inköp kan offsettas av lägre kostnad med snabbare installation), och just med Easee så gillar jag att man kan anpassa boxens färg till husets på ett smidigt sätt.

Nu när man kan få boxen för 5990 så är det ett givet val över Teslas WC tycker jag. Speciellt som att den är direkt godkänd för Naturvårdsverkets regler utan behov av kompletterande (och fördyrande) extra utrustning (som tex. JFB typ B och godkänd funktion för elmätning).

Har fått min Easee levererad och kommer upp om två veckor. Skall bli grymt kul att både kunna styra och mäta över WiFi, samt att integrera med både Watty (lastbalansering) och Tibber! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

martinot skrev:
Inget fel på WC från Tesla (min fungerar klockrent), men den börjar verkligen bli gammalmodig och till åldern.

Köpte Tesla WC för två år sedan, men fick bra pris på en ny (strax över 3000 kronor). Men hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag ändå satsat direkt på en Easee från Tibber.

Dels för att den har WiFi, möjlighet till lastbalansering i förhållande till husets elkonsumtion, bättre tidsstyrningsfunktioner (fungerar gedignare än integrering direkt mellan Tibber och Tesla), och smidigheten med både JFB tyb B och även elkonsumtionsmätare inbyggd i boxen. Gör boxen till extremt smidig och enkel att installera för elektriker (så en dyrare box i inköp kan offsettas av lägre kostnad med snabbare installation), och just med Easee så gillar jag att man kan anpassa boxens färg till husets på ett smidigt sätt.

Nu när man kan få boxen för 5990 så är det ett givet val över Teslas WC tycker jag. Speciellt som att den är direkt godkänd för Naturvårdsverkets regler utan behov av kompletterande (och fördyrande) extra utrustning (som tex. JFB typ B och godkänd funktion för elmätning).

Har fått min Easee levererad och kommer upp om två veckor. Skall bli grymt kul att både kunna styra och mäta över WiFi, samt att integrera med både Watty (lastbalansering) och Tibber! :)
En annan kanongrej med Easee är att den har ett öppet api för privat bruk där du kan läsa av och styra det mesta: https://api.easee.cloud/
Då Watty inte fanns på lager när jag köpte min så gjorde jag min egna lastbalansering med Easees api och MQTT gränssnittet från min solcellsväxelriktare som har strömavkännare på inkommande matning. Går även att plocka ut en massa statistik från Easees api om man gillar sånt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Easee med Tibber är ju ett ganska givet val just nu. Tesla behöver göra e refrech av sin box så att den får uppkoppling och möjlighet till laststyrning från huset. Nackdelen med Easee är ju att den saknar fastkabel så det måste köpas in separat om man inte vill ha sin egen sittande i för jämnan eller plocka ner den varje dag och lägga i bagaget (brrr).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Easee med Tibber är ju ett ganska givet val just nu. Tesla behöver göra e refrech av sin box så att den får uppkoppling och möjlighet till laststyrning från huset. Nackdelen med Easee är ju att den saknar fastkabel så det måste köpas in separat om man inte vill ha sin egen sittande i för jämnan eller plocka ner den varje dag och lägga i bagaget (brrr).
Japp. Kabel tillkommer i priset till Easee-boxen. Så man får räkna med en 2000 kronor till om man inte vill använda sin kabel som ligger i bilen.

Med forumrabatt (som medlem på TCS viewtopic.php?f=38&t=18417 får man 1500 kr) och referalkod (tex. min https://invite.tibber.com/68e6c431 på ytterligare 500 kr) så kommer man dock ner 2000 kr i inköpspris, som kan läggas på en fast anslutningskabel. Så gjorde jag när jag beställade.

Den kan även låsas permanent i boxen med appen om man så önskar (för att minska risk för stöld).

Har även kollat med handläggare på Naturvårdsverket, och saknar boxen kabel (som tex. Tibbers Easee) så får den inkluderas som kvitto i ansökan, och därmed betalar de 50% av även kabelns kostnad (precis som övriga kostnader för att installera en box).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kikat skrev:
Svenssons skrev:
kikat skrev:
Lastbalansering mellan flera boxar har även Easee som blir nästan samma totalpris som Teslas eftersom JFB är inbyggd men kabel tillkommer.
Tjafs med SC var något nytt. Låter väldigt märkligt att man skulle vara tvungen att ladda på Teslas egna laddboxar för att garantin på bilen ska gälla.
Det måste man såklart inte, men det är ju såklart lättare att visa att det är just Tesla ett eventuellt problem beror på om det bara är deras grejer inblandade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Hela grejen handlar ju om att mitigera risk, fortsätta ladda i vanligt uttag och krångla med ombokning av elektriker, skicka tillbaka TWC för att beställa Easee (för sent i vårt fall), eller beställa ev. sämre kinesisk billig JFB..det är ju först om det skulle bli ett försäkringsärende man vet om man gjorde rätt. Så det är bara att slanta upp och inse att man måste skaffa sig doktorshatt i ämnet för att köra elbil 2020.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
kikat skrev:
Svenssons skrev:
kikat skrev:
Det måste man såklart inte, men det är ju såklart lättare att visa att det är just Tesla ett eventuellt problem beror på om det bara är deras grejer inblandade.
Jag har pratat med kundtjänst på Tesla om detta, och officiellt gäller garantierna faktiskt bara för deras egna SuC-stationer, deras egna WC, de kablar som kommer med bilen, och de kablar och adaptrar som Tesla själva säljer.

Frågade vad som gällde på externa laddstolpar, eller andra boxar hemma än Teslas WC, och enligt henne var det 100% OK så länge jag använde den blåa Mennekeskabel som följde med bilen. Då gäller alla garantier fullt ut (så kommer därför att använda min av Tesla medföljande blåa Mennekes-kabel fast ansluten i min Easee-box).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Hela grejen handlar ju om att mitigera risk, fortsätta ladda i vanligt uttag och krångla med ombokning av elektriker, skicka tillbaka TWC för att beställa Easee (för sent i vårt fall), eller beställa ev. sämre kinesisk billig JFB..det är ju först om det skulle bli ett försäkringsärende man vet om man gjorde rätt. Så det är bara att slanta upp och inse att man måste skaffa sig doktorshatt i ämnet för att köra elbil 2020.
Jag avinstallerar inte min befintliga Tesla WC, utan kompletterar med en Easee-box så jag har två möjliga laddanslutningar.

Inte fel att ha en reserv/backup om något skulle hända med endera, och dessutom trevligt att ha för folk som kommer på besök med elbilar, eller om någon granne har problem med sin egna box (känns bra att gynna och hjälpa andra elbilister).

Med alla rabatter på Easee-boxen, som är grymt prisvärd från början, samt att få 50% från Naturvårdsverket (om man passar på innan 31/12 i år) så är det ett givet val för mig.
Bild
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
bylund skrev:
kikat skrev:
Svenssons skrev:
kikat skrev:
Jag har pratat med kundtjänst på Tesla om detta, och officiellt gäller garantierna faktiskt bara för deras egna SuC-stationer, deras egna WC, de kablar som kommer med bilen, och de kablar och adaptrar som Tesla själva säljer.

Frågade vad som gällde på externa laddstolpar, eller andra boxar hemma än Teslas WC, och enligt henne var det 100% OK så länge jag använde den blåa Mennekeskabel som följde med bilen. Då gäller alla garantier fullt ut (så kommer därför att använda min av Tesla medföljande blåa Mennekes-kabel fast ansluten i min Easee-box).
Tesla skickar numera med en svart Phoenix kabel, kan vara bra att veta om du är extremt nitisk.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
martinot skrev:

Tesla skickar numera med en svart Phoenix kabel, kan vara bra att veta om du är extremt nitisk.
Gott, för då finns det ytterligare en "officiell" kabel som är godkänd av Tesla!

Vet du om de har "Tesla-knapp"?
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
Ny JFB typB kan du få för mindre än 2000kr.
Så det bli ändå billigare med en Tesla WC än andra boxar med inbygg JFB.

Sen kommer din elektriker å gnälla för han vill inte montera den eftersom han då inte kan sälja på dig en svindyr för 6000kr.
90% av liknande som kommer upp på forumet så säger elektrikern att det är något billigt kina-skräp som han inte vill ta ansvar för.
För de som inte vill betala elektriker för deras dyra JFB Typ B (typiskt Häger eller Garo för 3000-5000), och inte heller chansa på kinesiska budgetbrands, så finns det bra priser på kända kvalitetstillverkares JFB om man letar lite på nätet.

Hittade tex. denna tysktillverkade JFB Typ B för 2300 spänn: https://evchargeplus.com/sv/shop/rccb-t ... er-b-type/

Tror inte någon elektriker bråkar gällande att installera den. Riktigt bra pris för en euroepiskt tillverkad produkt!

Skulle rekommendera en box med inbyggt skydd (som tex. i tråden nämnda Tibber Easee), men har man redan köpt en Tesla WC, eller vill ha den av andra orsaker, så skulle jag kika på ovan JFB.
Bild
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
LasseTM skrev:
martinot skrev:

Gott, för då finns det ytterligare en "officiell" kabel som är godkänd av Tesla!

Nej den har ingen Tesla knapp, är en hyllprodukt de köpt in.
Förmodligen billigare än Mennekes kabel bara.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
martinot skrev:
LasseTM skrev:
martinot skrev:

Nej den har ingen Tesla knapp, är en hyllprodukt de köpt in.
Förmodligen billigare än Mennekes kabel bara.
Ahh, synd, men tack för info!

Phoenix Connect är ju ett jättekänt märke som gör kontakter och kontaktdon med superhög kvalitet till elektronik- och elkrafts-industrin. Tror inte de är billigare än Mennekes (är troligen snarare mycket dyrare), men kanske att Tesla köpt in de om Mennekes haft svårt att leverera i tillräcklig volym (vet att de haft leveransproblem med Mennekes innan)?
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men nu är väl Easee slut i lager hos Tibber, tror jag. :( så har man ingen nu så kan det bli tajt att få till innan nyår.

På min blog/webbsida länkar jag till två sladdar med Tesla knapp. Men kanske bättre att fortsätta med den medföljande även om det är lite segt med upplåsningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Men nu är väl Easee slut i lager hos Tibber, tror jag. :( så har man ingen nu så kan det bli tajt att få till innan nyår.

På min blog/webbsida länkar jag till två sladdar med Tesla knapp. Men kanske bättre att fortsätta med den medföljande även om det är lite segt med upplåsningen.
Synd, men kan ju komma in igen. Watty var slut i september när jag skulle beställa, men kom in nu i oktober.

Vilken sida/blog har du?

Kan vara kul att kika, men som du säger så är det inga större problem för mig utan knapp.

Jag brukar bara "knuffa till" luckan lätt på utsidan så öppnar den sig (utan att jag måste gå in i bilen eller ta upp telefonen). :)
Bild
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det slutade med att jag accepterade ockerpriset på JFB, någon engagerad person skulle kunna bespara alla andra nyblivna Teslaägare detta genom att publicera en guide-till-tesla-wall-charger-installation där det med röd text på första raden står: beställ själv egen JFB först eftersom denna komponent är dyrare än själva TWCn om du köper den av elektrikern.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Det slutade med att jag accepterade ockerpriset på JFB, någon engagerad person skulle kunna bespara alla andra nyblivna Teslaägare detta genom att publicera en guide-till-tesla-wall-charger-installation där det med röd text på första raden står: beställ själv egen JFB först eftersom denna komponent är dyrare än själva TWCn om du köper den av elektrikern.
Jo, det var lite synd. Som tur är kan du dock dra 50% av allt (när jag installerade så var det i skarven när det var borta).

Vad hamnade totalen på (med WC, alla komponenter, och allt arbete) på, och vad gick enbart JFB på?
Bild
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

martinot skrev:
holden skrev:
Jo, det var lite synd. Som tur är kan du dock dra 50% av allt (när jag installerade så var det i skarven när det var borta).

Vad hamnade totalen på (med WC, alla komponenter, och allt arbete) på, och vad gick enbart JFB på?
Totalen får jag se när fakturan kommer, enbart JFB kostade 3500 + moms efter att ha prutat en tusenlapp.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Synd, men kan ju komma in igen. Watty var slut i september när jag skulle beställa, men kom in nu i oktober.

Vilken sida/blog har du?
Ja, jag skulle inte köpa. Men jag har försöker ha koll i fall andra undrar.
Funkar TCS rabatten fortfarande?

Jag har bara samlat mina länkar på en sida för att kunna tipsa om billiga laddboxar, jordfelbrytare och laddaladdar. Dessutom har jag lagt in mina referalkoder där då man inte får dela dem här och på Facebook sidor. Länken är jordgloben under namnet =>

Kan också läsa min fantastiska recension om NV200 :D ... sen har det inte blivit mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev:
martinot skrev:
holden skrev:

Totalen får jag se när fakturan kommer, enbart JFB kostade 3500 + moms efter att ha prutat en tusenlapp.
Jo, det är där de tyvärr brukar ligga på från Garo och Häger.

Bra att du prutade ner en tusing ivf. (annars så hade det varit saftigt påslag av elfirman). :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:

Vilken sida/blog har du?
Ja, jag skulle inte köpa. Men jag har försöker ha koll i fall andra undrar.
Funkar TCS rabatten fortfarande?
Absolut. Fungerade klockrent! Fick Easse för 6000 och Watty för 2000. :)

Sedan får jag tillbaka 50% på allt från NV (samt drar moms och övriga 50% på firman). Blir nästan "gratis" i slutändan. :mrgreen:
Bild
Skriv svar