Sida 2 av 21

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:14
av Verdi
MDurante skrev:
Macki skrev:
Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
755k och 900k efter SMBP?

Tror också EQC är bättre alternativ vad gäller förbrukning speciellt när du ska dra tungt. Blir nog väldigt kort räckvidd med 1500kg på kroken och 71kWh brutto i kombination med hög förbrukning.

Fast när man drar en släpvagn kör man inte så fort och då blir inte fälgarna och det höga luftmotståndet så stort hot mot räckvidden som annars.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:24
av NEO
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Macki skrev:
Har kollat på EQC och den har inte lika mycket utrustning standard och går en bit över 900' när man är klar med den, och då tar jag bara det nödvändigaste, denna etron som jag har byggt ligger idag på efter rabatter 755'
755k och 900k efter SMBP?

Tror också EQC är bättre alternativ vad gäller förbrukning speciellt när du ska dra tungt. Blir nog väldigt kort räckvidd med 1500kg på kroken och 71kWh brutto i kombination med hög förbrukning.

Fast när man drar en släpvagn kör man inte så fort och då blir inte fälgarna och det höga luftmotståndet så stort hot mot räckvidden som annars.
Vart skrev jag det? Nu pratar vi om förbrukning oberoende av fälgstorlek. EQC är ett bättre alternativ när han ska dra tungt.

https://electrek.co/2019/10/08/tesla-mo ... wing-test/

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:25
av NEO
Macki skrev:
SMBP?
Supermiljöbilspremien man får när man köper en elbil.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lspremie1/

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:30
av Macki
Ah ok, nä den är inte inräknad i någon av priserna

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:32
av Macki
Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:44
av NEO
Macki skrev:
Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?


Cirka 420km 100% till 0%. Den har 80kWh batteri netto, lägre förbrukning och hög dragvikt.

Det kan nog bara du svara på, jag kan tycka 65kWh netto är lågt och inte så prisvärt.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:50
av Verdi
Macki skrev:
Men skulle EQC vara värt 150-200' mer än etron 50? Hur många mer mil ger den på en laddning?

Beror ju på hur långt du ska dra ditt släp. Är det några mil eller tiotals mil?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:56
av NEO
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:56
av Macki
Jag skulle vilja kunna dra släpet iallafall 10-15 mil, skulle detta vara möjligt? Kommer dock vara mindre sträckor än så, till 95%. Men räknar man samma förbrukning som 55an ? Tänker den väger ca 120kg mindre samt att motorerna är svagare? Eller det är kanske rent av en nackdel?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 11:58
av Macki
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Ok men har dom testat 50an? Eller är det beräkningar?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 12:00
av Macki
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 12:04
av NEO
Macki skrev:
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet
Bör vara likvärdigt eftersom du behövde dra 1500kg ibland. Jag tror inte du klarar dig vintertid 15mil med 1500kg på kroken med E-tron 50. De siffrorna gäller bara för EQC och 55an, 50 är beräknat på samma förbrukning.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 12:28
av lator
Macki skrev:
MDurante skrev:
Från electrek testet där de körde en 1150kgs husvagn blev rangen följande 100-0%.

EQC: 162km
E-tron 55: 155km
E-tron 50: 114km
Sen drar den nog mer med husvagn än med gallersläp eller maskinsläp iom det enorma luftmotståndet
Det ska du nog inte vara så säker på. Husvagnar är ofta ganska aerodynamiskt utformade medan en gallervagn skapar en hel del turbulens... :roll:

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 12:32
av mati
Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen!

De flesta (alla?) som har svarat hittills har ingen e-tron och angående e-trons räckvidd ska du nog inte lyssna på en teslaägare. Just sayin'. Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
Jag har visserligen en e-tron 55, men den verkliga räckvidden ligger för mig nånstans mellan 35 och 38 mil. Det går att komma längre på sommarn när man håller sig till landsvägar, då är 40+ mil inte omöjligt, men det går naturligtvis också åt mer ström när man kör som en biltjuv. E-tron är relativt känslig för tung högerfot. 30 mil på tysk motorväg klarar man dock alltid med 55:an.
19"-fälgar är ett måste när man vill hålla förbrukningen nere. Med 20 eller 21" ökar förbrukningen med minst 10-20%. Jag har provat båda varianterna, skillnaden är stor.
50-modellen ska vara lite lättare och lite snålare, jag killgissar att nånstans runt 25 verkliga mil är realistiskt. Audis räckviddssiffror är ganska verklighetstrogna, aningen pessimistiska kanske.
Angående batterierna så är det faktiskt sant att Audi har svårt att ta fram batterier för 55:an, och därför vill de helst sälja 50-modellen som har andra battericeller (prismatiska istället för pouch). Men de har nog inte "vispat fram" den bara för det.
Vill du inte dra husvagn så tror jag att e-tron 50 är en kanonbil.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 12:57
av Macki
Tack för utförligt svar! Vad ligger du på i förbrukning med din bil? Sommar/vinter med utan släp? Har du 19" både på sommar och vinter?
Är inte jätte insatt i batteri delen av elbilar men försöker lära mig, vad är skillnaden mellan prismatiska och pouch?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 13:12
av Wahll
Kan du inte tänka dig en dragbil och en separat batteribil. Valen ökar ju markant då. Funkar kanske inte om man kör 15mil om dagen med släpvagn påkopplad men gissar att det är få som gör det.?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 13:14
av NEO
mati skrev:
Macki skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen!

De flesta (alla?) som har svarat hittills har ingen e-tron och angående e-trons räckvidd ska du nog inte lyssna på en teslaägare. Just sayin'. Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
Jag har visserligen en e-tron 55, men den verkliga räckvidden ligger för mig nånstans mellan 35 och 38 mil. Det går att komma längre på sommarn när man håller sig till landsvägar, då är 40+ mil inte omöjligt, men det går naturligtvis också åt mer ström när man kör som en biltjuv. E-tron är relativt känslig för tung högerfot. 30 mil på tysk motorväg klarar man dock alltid med 55:an.
19"-fälgar är ett måste när man vill hålla förbrukningen nere. Med 20 eller 21" ökar förbrukningen med minst 10-20%. Jag har provat båda varianterna, skillnaden är stor.
50-modellen ska vara lite lättare och lite snålare, jag killgissar att nånstans runt 25 verkliga mil är realistiskt. Audis räckviddssiffror är ganska verklighetstrogna, aningen pessimistiska kanske.
Angående batterierna så är det faktiskt sant att Audi har svårt att ta fram batterier för 55:an, och därför vill de helst sälja 50-modellen som har andra battericeller (prismatiska istället för pouch). Men de har nog inte "vispat fram" den bara för det.
Vill du inte dra husvagn så tror jag att e-tron 50 är en kanonbil.
Märkligt uttalande. Kört E-tron totalt 1000km, räcker gott och väl att bilda sig en uppfattning kring förbrukning och räckvidd när man är inne på sitt sjätte elbilsår och avverkat över 160.000km med olika elbilar. Med ditt resonemang bör han heller inte förlita sig på olika tester, för de som gör testerna äger ju ingen e-tron. Tråkig inställning.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 13:16
av Macki
Har funderat på en laddhybrid men kan jag få till det med en ren elbil så vill jag hellre ha det, kör inte släp varje dag utan i snitt en gång i veckan, mest korta sträckor men händer då och då att jag behöver köra 10-15 mil med släp.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 13:42
av Off Grid Byggaren
När jag körde med 1,7 ton efter e-tron 55 låg förbrukningen mellan 3-4 kWh per mil.

Men det går verkligen att påverka den förbrukningen som förare, ta det lite lugnare med snålkörning och du får flera mils räckvidd till.
GRAV_1.jpg

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 14:07
av Macki
Ok så om man skulle räkna att 50 har samma 12% säkerhetsmarginal som 55 skulle det ge 62kwh till förfogande, 62/4 = 15,5 mil och med en förbrukning på 3kwh skulle det ge 20,5mil. Låter som att jag borde klara mig på dom siffrorna! Men du har inte kört i säg -5 och snö med släp?

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 14:28
av Off Grid Byggaren
Jag har inte testat någon vinterkörning ännu. Men är det -25 och snömodd så borde förbrukningen öka en del.

Ett knep kan ju vara om du kan ställa in laddningstimern att bilen ska vara fulladdad strax innan avresa, och även kupén uppvärmd så går det inte åt så mycket att värma upp bilen.

Men passerar du inte någon snabbladdare längs vägen och kan fylla på lite om det krisar? Är det absolut nödvändigt att dessa 15 mil måste sträckköras i ett svep?

E-tron är ju en mycket bra dragbil.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 14:37
av Macki
Där har du ju en poäng helt klart! Kör ju dessa lite "längre" körningar med släp relativt sällan och här är ju rätt gott om laddare i sydvästra Skåne så absolut kan man parera in en korv eller något på vägen. Inte tänkt på det innan

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 17:39
av mati
Macki skrev:
Tack för utförligt svar! Vad ligger du på i förbrukning med din bil? Sommar/vinter med utan släp? Har du 19" både på sommar och vinter?
Är inte jätte insatt i batteri delen av elbilar men försöker lära mig, vad är skillnaden mellan prismatiska och pouch?
Min sommarförbrukning pendlar mellan 19 och 25 kWh/100km, beroende på körstil och hastighet. Snittförbrukning mellan april och oktober var 22.4kWh/100km. 1200 mil totalt.
Körning med släp kan jag inte riktigt säga så mycket om ännu. Draget kom inte förrän i oktober. Vi körde en sväng på 55 mil med husvagnen i början på denna veckan och då hamnade förbrukningen på 39.3kWh/100km. Det var nollgradigt då.
Jag kör med 19" på såväl sommar- som vinterhjulen. Båda med Audis släta originalfälg.

Det är formen på batterierna. Troligen också en annan tillverkare.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 19:10
av bonath
Macki skrev:
Model 3 får väl bara dra 925kg om jag inte har fel? Kör släp 1 gång i veckan, har en Ford smax diesel awd som min fru kör med och har våra två barn i.

Nya (min) model 3 får dra 1000 kg.
P dock bara 500 tydligen.

Re: E tron 50

Postat: 01 nov 2019 19:35
av Johan B
Gällande förmånsvärdet fick jag 3 200 brutto från Audi på E-Tron 50. Huruvida det stämmer vet jag inte...

Var har du fått pris ifrån, verkar som du fått riktigt mycket rabatt på din bil?

Bor också i Skåne och tror inte att räckvidden blir något problem, behöver jag stanna ett par gånger extra per år under långkörning kan jag leva med det. Alternativet för mig hade varit någon hybrid typ XC60 T8 och då känns Audin rättså mycket fräschare...även om jag bara kunde få in en 50 i min kalkyl på jobbet