Mjukvarubegränsad vid supercharging

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Kilowatt »

Remuz skrev:
Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Exakt!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av stevengerrard »

IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av mans71 »

stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)
Model S P85DL+
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av juristen »

stevengerrard skrev:
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
kontakten2

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av kontakten2 »

IMG_20200103_193301.jpg
Rätt glad att jag inte kört in uppdatering. Men det krävs rätt lång körning innan batteripack blir verkligen varmt

2015 85D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av taliz »

stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Det är vad jag fick med min Model 3 också nyligen. Förvärmd i ca 3 mil och 8c ute. Kom inte över 60kw.
Det krävs helt enkelt att man kör låååångt för att få upp tempen numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av stevengerrard »

juristen skrev:
stevengerrard skrev:
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?
2 grader plus ute och jag hade ställt in Gävle sen jag kört från Mora. Jag har 40.2.3
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Richardk »

mans71 skrev:
stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)
Det är accepterat här men inte i USA...... https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Kilowatt »

För att balansera upp det hela så ska det sägas att jag kom upp i dryga 120kW på Ödeshög igår. Men under en ganska kort period. När man passerar 50% så sjunker hastigheten märkbart.

Kommer ni ihåg ”ladda till 80% på 40 minuter”? Kan säga att det är helt omöjligt nu. Snarare kanske 1:15h?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Mickep »

Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av stevengerrard »

Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2268
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av frippe »

stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Model Y LR.
Model S70D
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av stevengerrard »

frippe skrev:
stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av mans71 »

stevengerrard skrev:
frippe skrev:
stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?
Ex;
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -1.156726/
Model S P85DL+
stevengerrard
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2015 17:24

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av stevengerrard »

Okej. Då är det inte lönt att köpa en "ny" heller. Var lite sugen på att byta upp mig till en Model X.

Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Remuz »

När börjar man begränsa 100kWh-packet då?

Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av TeslaM3 »

Vore intressant att se ny data från t ex abetterrouteplanner likt den de skickade ut i augusti.

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av ForestC »

Har senaste 100-packet i en Raven (LR) som är uttagen i augusti 2019. Körde några långkörningar i höstas - kommer inte ihåg hastigheten då, men betydligt högre än vad jag fick ut i veckan. Vid en vända Jkpg-Sthlm T&R med laddningar i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog (alla med varmt batteri) så har jag inte kommit över 42kW med en SoC på runt 50%... Totalt har jag kanske laddat på SuC 10-12 gånger sedan bilen var ny.

Hoppas på bättring i kommande uppdatering.. :shock:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
När börjar man begränsa 100kWh-packet då?

Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
Ja vem vet... rena lotteriet det här, och med tanke på vilka laddhastigheter dom öser
på med numera så skulle det förvåna mig stort om inte några börjar se strypningar ganska snart... :(
Tibor har ju i flera artiklar skrivit att det inte är stort batteri som avgör hur bra en elbil är på
långresor utan främst hur snabbt den kan ladda samt hur låg förbrukning den har såklart, men
om det inte gäller mer än något år innan laddningen stryps så blir det inte så kul, för vissa bilar har
faktiskt blivit strypta ganska tidigt (även om dom knappt har snabbladdat) och alla ska tydligen tycka det
är en fantastisk nyhet att Tesla bryr sig om mig (och inte enbart sig själva).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Remuz »

Jag ska köra ner mitt batteri till <10% tänkte jag och testa i infra... hoppas det inte är kö
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Gustafsson »

Vi som har 100 batterier har ju relativt nyligen fått ökad laddhastighet till145 kW. Det kompenserar nog en minskning vid högre SOC ganska bra.
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Remuz »

Började på 15% men delade då par, så när jag blev ensam på 39% så gjorde jag nu graf
B9ED16B9-0D70-4A8E-B674-D5549D84BD85.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.
Finns software begränsade 85kWh X visst. Användes en stund 2017 på X75D.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Inlägg av Remuz »

97% så hade jag 16kW... så långsamt att jag aldrig nånsin mer kommer orka ladda så långt
2BD7E891-FF15-4124-A48B-14B84B3B944B.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar