Exakt!Remuz skrev:Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Mjukvarubegränsad vid supercharging
Moderator: Redaktion
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135...stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Model S P85DL+
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
2015 85D
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det är vad jag fick med min Model 3 också nyligen. Förvärmd i ca 3 mil och 8c ute. Kom inte över 60kw.stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Det krävs helt enkelt att man kör låååångt för att få upp tempen numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
2 grader plus ute och jag hade ställt in Gävle sen jag kört från Mora. Jag har 40.2.3juristen skrev:Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Det är accepterat här men inte i USA...... https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/mans71 skrev:Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135...stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
För att balansera upp det hela så ska det sägas att jag kom upp i dryga 120kW på Ödeshög igår. Men under en ganska kort period. När man passerar 50% så sjunker hastigheten märkbart.
Kommer ni ihåg ”ladda till 80% på 40 minuter”? Kan säga att det är helt omöjligt nu. Snarare kanske 1:15h?
Kommer ni ihåg ”ladda till 80% på 40 minuter”? Kan säga att det är helt omöjligt nu. Snarare kanske 1:15h?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.
Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?frippe skrev:Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.
Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Ex;stevengerrard skrev:Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?frippe skrev:Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.
Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -1.156726/
Model S P85DL+
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Okej. Då är det inte lönt att köpa en "ny" heller. Var lite sugen på att byta upp mig till en Model X.
Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?
Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
När börjar man begränsa 100kWh-packet då?
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vore intressant att se ny data från t ex abetterrouteplanner likt den de skickade ut i augusti.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Har senaste 100-packet i en Raven (LR) som är uttagen i augusti 2019. Körde några långkörningar i höstas - kommer inte ihåg hastigheten då, men betydligt högre än vad jag fick ut i veckan. Vid en vända Jkpg-Sthlm T&R med laddningar i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog (alla med varmt batteri) så har jag inte kommit över 42kW med en SoC på runt 50%... Totalt har jag kanske laddat på SuC 10-12 gånger sedan bilen var ny.
Hoppas på bättring i kommande uppdatering..
Hoppas på bättring i kommande uppdatering..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Ja vem vet... rena lotteriet det här, och med tanke på vilka laddhastigheter dom öserRemuz skrev:När börjar man begränsa 100kWh-packet då?
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
på med numera så skulle det förvåna mig stort om inte några börjar se strypningar ganska snart...
Tibor har ju i flera artiklar skrivit att det inte är stort batteri som avgör hur bra en elbil är på
långresor utan främst hur snabbt den kan ladda samt hur låg förbrukning den har såklart, men
om det inte gäller mer än något år innan laddningen stryps så blir det inte så kul, för vissa bilar har
faktiskt blivit strypta ganska tidigt (även om dom knappt har snabbladdat) och alla ska tydligen tycka det
är en fantastisk nyhet att Tesla bryr sig om mig (och inte enbart sig själva).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Jag ska köra ner mitt batteri till <10% tänkte jag och testa i infra... hoppas det inte är kö
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Vi som har 100 batterier har ju relativt nyligen fått ökad laddhastighet till145 kW. Det kompenserar nog en minskning vid högre SOC ganska bra.
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Började på 15% men delade då par, så när jag blev ensam på 39% så gjorde jag nu graf
P85D svart/svart med gratis SuC
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Finns software begränsade 85kWh X visst. Användes en stund 2017 på X75D.taliz skrev:Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
97% så hade jag 16kW... så långsamt att jag aldrig nånsin mer kommer orka ladda så långt
P85D svart/svart med gratis SuC