Hur mycket får en Tesla S kosta?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Re: Hur mycket får en Tesla S kosta?

Inlägg av matbl »

G F skrev:
matbl skrev:
Friel skrev:
Köpte min Tesla S70D privat. Hämtad i Gbg 24 juli. Har inget bolag att luta mig emot.
Kör man som jag 5-6k mil om året så är Teslan inte dyrare att äga är en vanlig fossilbrännare i prisklass 350k SEK. Gör en kalkyl på 10 år så kommer ni fram till ungefär samma kostnad för de båda alternativen!!! Betänk att bränslekostnaden för diesel/bensin för perioden ligger på 500-600k SEK mot en elkostnad på100-120k SEK för en Tesla. Laddar man dessutom på SuC blir kalkylen, om än marginell, än mer fördelaktig för Teslan.
10 år? Bilar brukar ju kännas sunkigt gamla efter 3-4 år. Inte en chans att jag har en bil i 10 år.
Medelsvensken kör ju dessutom ca 1500 mil per år....
Dessutom ligger normala leasingtider på 3 år.

Min poäng?
Naturligtvis finns det de som har liknande körsträckor och har bilar länge. Men poängen är att det är extremt få så kalkylen är irrelevant för de flesta...
Och just det tänket måste det bli ändring på matbl det är inte hållbart att en bil inte varar längre än 3-4 år. En bil måste hålla MINST 10 år annars är det någon som slarvat någon stans. Mina har jag haft i genomsnitt den tiden men dock inte kört mer än 2 000mil / år.
Ingen kunde tro att de var 10 år gamla när jag sålde dem, för det kändes inte så. Tycker du din bil börja kännas sunkig så finns det inget bättre än en storstädning av den, polera den blank, dammsug, torka av allt invändigt och putsa rutorna. Kör sedan en sväng när solen skiner så ska du känna att bilen känns mycket piggare än innan! :D
Att de håller är nog inget problem. Alla bilar håller ju i 10 år. Och sunkig menades inte otvättad osv, jag kan underhålla en bil. Utan mer att efter max tre år börjar man tröttna på den, tekniken är helt out of date, osv.
Så kalkylen måste gå ihop sig på tre år och 4500 mil totalt. Och det gör den med leasing mot bruttolöneavdrag pga det låga förmånsvärdet som var 2014.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har faktiskt aldrig haft en ny bil längre än två år. Har en tendens att vilja ha omväxling fortare än så. Men det känns som om att jag äntligen kommer hitta hem med Teslan :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Jag har faktiskt aldrig haft en ny bil längre än två år. Har en tendens att vilja ha omväxling fortare än så. Men det känns som om att jag äntligen kommer hitta hem med Teslan :)
Så har jag tänkt ofta när jag bytt bil och även med teslan. Tänkte att jag skulle ha denna i 4 år, men nu har jag redan börjat fundera på om jag kanske skulle kunna byta till model X nästa år.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Martinen skrev:
danni skrev:
Så har jag tänkt ofta när jag bytt bil och även med teslan. Tänkte att jag skulle ha denna i 4 år, men nu har jag redan börjat fundera på om jag kanske skulle kunna byta till model X nästa år.
Ja, så tänkte jag också när jag köpte min P85+, sen kom alla sensorer som man blev sugen på och därefter kom P85D ut, då var det kört. Utvecklingen går blixtsnabbt, och för att ta en liknelse, vem vill ha en tre år gammal mobiltelefon?
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Svaret på trådens fråga "Hur mycket får en Tesla S kosta?" är naturligtvis som alla kan utläsa av inläggen, upp till var och en :!:

För min del Segelflygaren så är jag inte ute efter att racea mot polarna. Utan jag ville ha en riktigt bra enda familje elbil som är säker, inget annat! Vist vaknar teknikern till liv i en när det lanseras autopilot mm. Men ska jag vara helt ärlig så vill jag köra Teslan skälv inte "åka tåg". (för övrigt duger min iPhone 4 utmärk fortfarande) 8-)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

G F skrev:
Svaret på trådens fråga "Hur mycket får en Tesla S kosta?" är naturligtvis som alla kan utläsa av inläggen, upp till var och en :!:

För min del Segelflygaren så är jag inte ute efter att racea mot polarna. Utan jag ville ha en riktigt bra enda familje elbil som är säker, inget annat! Vist vaknar teknikern till liv i en när det lanseras autopilot mm. Men ska jag vara helt ärlig så vill jag köra Teslan skälv inte "åka tåg". (för övrigt duger min iPhone 4 utmärk fortfarande) 8-)
Jag önskar också att jag kunde tänka mig att ha en IPhone 4 eller liknande fortfarande... Men är man tekniktokig så är man. Nu faller möjligheten att uppdatera Teslan lika ofta som mobilen av ekonomiska skäl, men hade pengar inte varit en fråga så.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Segelflygaren skrev:
G F skrev:

Jag önskar också att jag kunde tänka mig att ha en IPhone 4 eller liknande fortfarande... Men är man tekniktokig så är man. Nu faller möjligheten att uppdatera Teslan lika ofta som mobilen av ekonomiska skäl, men hade pengar inte varit en fråga så.
Haha, själv har jag nästan tröttnat på min iPhone 6 Plus och ser fram emot en 6S Plus ;)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

danni skrev:
Segelflygaren skrev:
G F skrev:

Haha, själv har jag nästan tröttnat på min iPhone 6 Plus och ser fram emot en 6S Plus ;)
Jo, samma här (också 6+), lite kul dock att kunna styra Teslan med äppelklockan.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Ni kanske borde fundera på om Äpple är rätt val för er. En några år gammal Android med bra skärm och kamera blir ju hur kul som helst när man flashar om den men nån ny fräsig ROM.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
Ni kanske borde fundera på om Äpple är rätt val för er. En några år gammal Android med bra skärm och kamera blir ju hur kul som helst när man flashar om den men nån ny fräsig ROM.
Nope.
Användarvisningsbild
Tessling
Teslaägare

Inlägg av Tessling »

danni skrev:
kanylbullen skrev:
Nope.
+1

Kör Beta av iOS9, blir riktigt bra när den släpps skarpt.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
kanylbullen skrev:
Nope.
:lol:

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

danni skrev:
kanylbullen skrev:
Nope.
+1 på "Nope" :)
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Krill skrev:

+1 på "Nope" :)
förslaget var bara riktat till de som snabbt tröttnat på sin helt nya telefon... Ni andra har säkert gjort rätt val för er Bild

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Okej, jag är helt noobig på det här. Hur funkar det egentligen? Tjänstebil? Privatleasing? Företagsleasing? Priviatägd? Finns det några mer varianter? Och hur funkar de? Varför är vissa billigare än andra? Man spar med på skatten på vissa än andra förstår jag?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Okej, jag är helt noobig på det här. Hur funkar det egentligen? Tjänstebil? Privatleasing? Företagsleasing? Priviatägd? Finns det några mer varianter? Och hur funkar de? Varför är vissa billigare än andra? Man spar med på skatten på vissa än andra förstår jag?
Tjänstebil med företagsleasing blir överlägset billigast. Dels så får företaget dra av halva momsen på leasingen, men framförallt så är förmånsvärdet (som bestämmer hur mycket användaren ska beskattas för att ha bilen) på en Model S mycket, mycket lågt. Därför blir det gynnsamt att ha den på det viset. Jag räknar med att min 85D kommer att kosta mig motsvarande ca 9000 kr per månad totalt att ha, omräknat till privata pengar (dvs hur mycket pengar skulle jag haft i fickan om jag tog ut allt som lön istället) inkl bränsle och allt. Det blir alltså ca 324000 kr på en treårsperiod. Men hade jag köpt bilen privat så skulle bara värdeminskningen varit på över en halvmiljon för samma period, och sen tillkommer allt annat ovanpå det. Enorm förtjänst att ha den i firman med andra ord!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Förmånsbil bygger på att man får använda företagets bil vilket gör att man blir förmånsbeskattad. Det finns de som har upplägget att detta ska bli helt kostnadsneutralt förföretaget, sk personalbil. Fördelen med ett sådant upplägg jämfört med att äga privat är att bilen betalas med oskattade pengar och att halva momsen får dras av. För elbilar är detta extra förmånligt eftersom förmånsvärdet är nersatt för dem, din lön höjs alltså inte lika mycket som bilen kosta så din totala skatt minskar. Gör du dessutom många resor i tjänsten kan det bli en riktigt bra affär eftersom du har rätt till skattefrimilersättning på samma nivå som för en bensin bil.

Nu ska man komma ihåg att månadskostnaden blir ganska påtaglig ändå eftersom Tesla Model S trots allt är en rätt dyr bil. Finns ju iofs andra elbilar som skulle gå att få för hyggliga löneavdrag, men alla de har problemet att de inte kanske passar för de där tjänsteresorna.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

I mitt fall...
Tesla för 900kkr som personalbil, kostnadsneutral för företaget. 5100 i nettolöneavdrag (förmån) 5800 i bruttolöneavdrag per mån. Kostnaden blir som en ICE för 600kkr. Eller 18% mer än en välutrustad SC60. Jag hade nog hållt mig till 300kkr om inte Tesla satt griller i huvudet på mig.Jag hade troligen inte kunnat/velat prioritera privat köp på 900kkr.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

Jag kommer också ha min 70D som personalbil, dvs. hela kostnaden betalas med bruttolöneavdrag (justerat för företagets minskade sociala kostnader) utöver detta så betalar man skatt på förmånsvärdet. Nettokostnaden blir ca 8300 kr i månaden. (bilpris 882550 kr)

Jag jämförde med en XC60 D2 AWD och den hamnar på 7200 kr i månaden. (bilpris 375000 kr)

Nu är ju dessa bilar egentligen inte jämförbara, skall man ha liknande utrymmen, funktioner och prestanda bör man jämför med tex. BMW 535d xDrive GT, den har ett pris på nästan 800000 kr (med likvärdig utrustning) och en förmånsvärde på nästan 13000 kr/månad.

Sen så blir Teslan fömånligare ju fler mil man kör i tjänsten pga. att man får samma ersättning per mil (i mitt fall 30 kr varav 18.50 är skattefria) oavsett om man tankar diesel, bensin eller el.

Personalbil kan var förmånligt jämfört med privat ägande men det beror på lönenivå och vilken bil man väljer, optimalt är hög lön, dyr bil och lågt förmånsvärde. I mitt fall så blir en 70D 5500 kr/månad billigare medan en XC60 bara blir 800 kr/månad billigare.

Några saker att tänka på när det gäller personalbil.

Du bör ha en tillräcklig hög lön så att din lön efter bruttolöneavdraget är över 39000 kr, detta för att inte få minskad allmän pension.

Du bör också kontrollera hur din arbetsgivare gör med inbetalningarna av tjänstepension, det är olika, om beloppet baseras på lönen före eller efter bruttolöneavdraget.
Senast redigerad av Reddy, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

All form av lån och finansiering är dyrare än att köpa kontant.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

hybris skrev:
All form av lån och finansiering är dyrare än att köpa kontant.
Det här är helt fel. Det billigaste sättet att ha en Model S är förmånsbil, och det billigaste sättet att finansiera en förmånsbil är via leasing (på grund av momsreglerna). Även vid privatköp kan det vara värt att titta på alternativkostnaden innan man drar några för snabba slutsatser kring finansieringsformer - pengar är rätt billiga just nu.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jämförde och det var dyrare att inte vara skuldfri
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Jämförde och det var dyrare att inte vara skuldfri
Mmmm. Då jämförde du nog inte alla alternativ riktigt ordentligt. Däremot kan det såklart kännas skönt rent mentalt att inte ha några lån.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Problemet är ju att köper du kontant så får du betala 11.1% mer än om du leasar bilen och detta gäller då bara för företag. Som om inte lånet kostar mer än totalt 11.1% i ränta över 3 år så är det billigare än att köpa kontant. I varje fall rent siffermässigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Antag att jag har 1milj fritt kapital, detta kan jag investera på tre år med en årlig ränta på 10% det ger drygt 300 000 i avkastning. Alt2 Jag leasar en Tesla på 1 milj detta ger 70 000 kr tillbaka i form av moms men som av en händelse tar moms och ränta ut varandra vid ca 3% ränta och 36 mån. Kvar är kostnaden för att du inte kunde inverstera din miljon. dvs det kostar dig ca 300 000 på 3 år att köpa kontant kontra investera pengarna med 10% avkastning. Vi antar att bilen är lika mycket värd i bägge fallen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar