Elbil, köpa eller inte köpa?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Re: Elbil, köpa eller inte köpa?

Inlägg av pinussen »

Laddade i Duved vid liftarna två dagar och vid VM8an i Åre en annan dag. 10+ 11kW laddare på båda ställena.
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

Johan12 skrev:
Provkörde M3 idag. Fantastiskt rolig att köra. De få gånger vi åker hela familjen med bagage så får vi lösa det helt enkelt. Nu är det bara färgen vi måste bestämma...
Kan inte annat än rekommendera Model 3 om man kan leva med utrymmet. Underbar bil.

Glöm inte att beställa med referralkod för att få 1500km gratis SuC.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

_TonyV skrev:
frippe skrev:
Magre skrev:
Daniel skrev:
På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.
Fast 220V och minusgrader är väl ingen bra kombo, går inte allt till uppvärmning av batterierna då så att de inte blir kvar något till laddningen?
Jo, kan det göra, men om du pluggar in direkt, när batteriet är varmt efter körning. Så funkar det toppen.
”Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen. ”

I Åre dalen finns bara en DC snabbladdare, vid Holiday Club.
Skistar har satt upp Typ2 stolpar vid rödkullen parkeringen. Annars kört. Vid stugorna förbjuder hyresavtalet att ladda på MV. Jag bodde vid nybyggd stuga i Björnen. MV gick skå igång 30min per tillslag. Så vart lite springande ut för att få elektroner med risk för smäll på fingrarna från Skitar. Tur man inte kör så mycket under fjällsemester.
Finns 2 snabbladdare i Åre som jag använt iaf, och massvis med typ 2. Är ju bara att koppla in sig medan man handlar 2-3 dagar under en vecka så är det lugnt.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Vi hyrde lägenhet mitt i Åre By via Skistar, med tillgång till laddplats för elbil. Stod ingenting om att bilen inte fick laddas, och ingen timer att ta hänsyn till heller.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare

Inlägg av Lindansaren »

Daniel skrev:
Precis kört Stockholm - Åre och tillbaka nu under nyårshelgen. MS LR. Inga köer att ladda varken på väg upp eller på väg ned, och generellt är det aldrig kö på Superchargers.

Har fått vänta en gång för att ladda på SC under mina 5 1/2 år med Tesla. Och då fick jag vänta ca 10 min. (Det var i stockholm vid Infra-City)

På plats i Åre har många hotell/lägenheter motorvärmsuttag som det går utmärkt att ladda bilen på. Man kör vanligtvis inte så mycket väl på plats så de 1.4-1.6 mil per timme man får vid vanligt 220v-uttag räcker gott när bilen får stå över natten.

Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen.

Åkt till såväl Sälen som Branäs och Vemdalen/Björnriket också. Samtliga har varit helt problemfria. Så där finns inget att oroa sig för.
Har du sett själv att det finns vid björnen, skulle vilja ha det bekräftat. Står nämligen bara om Rödkullen då jag försöker läsa om det.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare

Inlägg av Lindansaren »

Lindansaren skrev:
Daniel skrev:
Precis kört Stockholm - Åre och tillbaka nu under nyårshelgen. MS LR. Inga köer att ladda varken på väg upp eller på väg ned, och generellt är det aldrig kö på Superchargers.

Har fått vänta en gång för att ladda på SC under mina 5 1/2 år med Tesla. Och då fick jag vänta ca 10 min. (Det var i stockholm vid Infra-City)

Är man i behov av snabbare laddning har SkiStar en rad snabbladdare vid parkeringarna till skidanläggningarna, bland annat vid Björnen.

Åkt till såväl Sälen som Branäs och Vemdalen/Björnriket också. Samtliga har varit helt problemfria. Så där finns inget att oroa sig för.
Har du sett själv att det finns vid björnen, skulle vilja ha det bekräftat. Står nämligen bara om Rödkullen då jag försöker läsa om det.
Kollar igen. Någon som vet hur det ser ut i Björnen i år?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Johan12 skrev:
slugger75 skrev:
Johan12 skrev:
Hej!

Jag kommer byta bil i april/maj och skulle gärna köpa en elbil men har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag kör en Passat GTE idag och vi har en I3 som andra bil. Två tonårsbarn och hund (Labrador) som oftast sitter/ligger mellan sönerna på bakbänken (i hund säkerhetsbälte). Bor i Stockholm. Vi åker några gånger per år till fjällen och på sommaren till stugan. Bilen behöver också kunna ha dragkrok. Då till mina frågor:

1) Hur fungerar laddning av elbil i fjällen under sportlov och påsk? Hur såg nyåret ut i år, var det köer vid laddstationerna på vägen upp eller ner? Är lite orolig för att mängden T M3 har ökat snabbare än vad laddare byggs till och att det då kommer vara trångt vid laddstationerna under Stockholms loven.

2) Ifall att fråga 1 inte är ett problem tror ni man vågar köpa något annat än Tesla med tanke på laddinfrastrukturen? Inte många Ionity stationer norr om Stockholm.

3) Fungerar en M3 för en familj på fyra med hund? Det blir säkert takbox och/eller bakbox på vissa resor. Till vardags skulle den fungera utan problem.

Mina kriterier för den nya bilen är att den skall gå längre på el än den gamla och det får gärna också kännas som att jag byter till något bättre (budget max ca. 700-800k men eftersom det är tjänstebil så styr förmånsvärdet också slutkalkylen). De bilar som fyller mina krav idag och som går inom budgeten är M3 bland elbilarna (eventuellt E-tron och EQC om det finns laddare norr om Stockholm). Bland laddhybriderna som då blir det "tråkiga" valet så har jag tittat på nya Passaten (ca 5 mil på el), BMW X5 45e (ca. 6 mil på el) och Merc GLE 350de (ca 9 mil på el). I övrigt finns det dåligt med rymliga laddhybrider som har en räckvidd över 5 mil.

Hur tänker ni?

Tack på förhand!
Johan
Jag bytte också från en Passat till en Model 3. Ingen hund, men vi är fyra i familjen.

1. Inga större problem tycker jag. Var i Orsa Grönklitt nu över nyår. Ingen kö på SuC i Gävle bro vare sig på vägen dit eller hem. På plats i Grönklitt kunde vi ladda upp gratis med receptionens 11 kW-laddbox.

2. Nej, välj inget annat än Tesla anser jag. De ”snabbladdare” som Fortum och andra har på vissa ställen är ju oftast bara en st på varje ställe, samt att de sällan ger utlovad hastighet.

3. I vår Model 3 med takbox fick vi in följande packning nu över nyår: 8 par skidor, 8 par pjäxor, 4 par skridskor, 4 hjälmar, fyrverkerilåda, skidkläder och lakan/handdukar för fyra pers, kylväska, fullt med flaskor, övrigt ”bra-att-ha”, laddsladdar och förlängningskabel. Det enda som behövde vara inne i bilen var en mindre/mellanstor väska, på mittenplatsen bak.

Så beroende på hur mycket utrustning ni har så borde det gå tycker jag.

Fråga runt här på forumet så får du säkert provköra någons Model 3 i närheten där du bor, så kan du bilda dig en egen uppfattning.

Lycka till!
Låter bra! :)

Provkörde M3 idag. Fantastiskt rolig att köra. De få gånger vi åker hela familjen med bagage så får vi lösa det helt enkelt. Nu är det bara färgen vi måste bestämma...
Röd, snabbaste färgen. Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Lindansaren skrev:
Lindansaren skrev:
Daniel skrev:

Bodde i björnen/sadeln V2 och såg inga typ2.
Använde den vid rödkullen 2ggr. Kostade typ 5kr/kwh om jag minns rätt.
Jag laddade via MV uttagen mestadels. Om man trixar med dom så kan man få dom att gå ca 1,5 till 2h i stöten.
Trycker man in båda knapparna så går den bara 30min. Använder man timern så går den 30-60min före avresetid (beroende på utetemp) samt att den går 30 min efter inprogrammerade avresetiden.

Ex på fiffel. Antag att klockan är 12:00 När du parkerar. Det är kallt ute så att den går 1 timme innan vald tid. Då sätter du avresetiden på 13:30.
Då kommer den starta 12:30 på timer och gå till 14:00. När den ha accepterat din valda tid så håller man in båda knapparna och tvingar den att köra 30min nu direkt.
Dvs forcerad 30min till 12:30 då timern tar över till 14:00.
Så får man till 2 timmars körning från ett MV-uttag som bara tillåter 30min.
Sätt bilen på 9A så klarar sig säkringen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall du köpa dyra alternativet så är pengar inget problem. Köp nu. (performance och awd)
När det gäller SR+ förstår jag att man väntar på vad som kommer runt hörnet. man vill se vad id3 kommer ha om model y kommer med finesser som slår model 3 på fingrarna.och andra bilar verkar et.c. hade sr+ kostat runt 450 hade det varit enklare. Men frågan är när bästa tillfälle ges. teslas bilar håller historiskt värdet bra (men det är fel att säga att det måste vara så i framtiden men är endå en fingervisning). när som helst är då ett svar.
De brukar ha kampanjer lite titt som tätt. om pengarna brinner i fickan så vänta någon månad och slå till när tillfälle ges.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Mickep skrev:
Skall du köpa dyra alternativet så är pengar inget problem. Köp nu. (performance och awd)
När det gäller SR+ förstår jag att man väntar på vad som kommer runt hörnet. man vill se vad id3 kommer ha om model y kommer med finesser som slår model 3 på fingrarna.och andra bilar verkar et.c. hade sr+ kostat runt 450 hade det varit enklare. Men frågan är när bästa tillfälle ges. teslas bilar håller historiskt värdet bra (men det är fel att säga att det måste vara så i framtiden men är endå en fingervisning). när som helst är då ett svar.
De brukar ha kampanjer lite titt som tätt. om pengarna brinner i fickan så vänta någon månad och slå till när tillfälle ges.
Svårt att tänka mig att model y kommer med några finesser som model 3 inte har.
Det som skiljer mest är utrymmen och design, funktionsmässigt lär de vara väldigt likvärdiga. Batteri, hårdvaran m.m. delar de. Förutom kabeldragningen som är helt annorlunda.

Kampanjer på tesla ser vi väl väldigt sällan, det enda de kör med är den fria laddningen till x och s. Men den lär de inte behöva köra med till 3an.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Daniel skrev:
Kan även tillägga att MS lastar bagage för två vuxna och två barn, inklusive skidutrustning för alla fyra (skidor, pjäxor, skidställ, mat, generell packning) för en veckas semestrande, utan att ha märkbart skymd sikt bak, och utan takbox...den sväljer bagage som ett större hungrigt djur.

Skidorna får visserligen ligga i bagaget, i mitten mellan sätena mot mittkonsolen fram. Men det funkar utmärkt och stör inte alls!
Hur går det till egentligen? Finns det model S där det går att fälla mittsätet separat eller har genomlastningslucka?
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare

Inlägg av Lindansaren »

[JM] skrev:
Lindansaren skrev:
Lindansaren skrev:
Daniel skrev:

Bodde i björnen/sadeln V2 och såg inga typ2.
Använde den vid rödkullen 2ggr. Kostade typ 5kr/kwh om jag minns rätt.
Jag laddade via MV uttagen mestadels. Om man trixar med dom så kan man få dom att gå ca 1,5 till 2h i stöten.
Trycker man in båda knapparna så går den bara 30min. Använder man timern så går den 30-60min före avresetid (beroende på utetemp) samt att den går 30 min efter inprogrammerade avresetiden.

Ex på fiffel. Antag att klockan är 12:00 När du parkerar. Det är kallt ute så att den går 1 timme innan vald tid. Då sätter du avresetiden på 13:30.
Då kommer den starta 12:30 på timer och gå till 14:00. När den ha accepterat din valda tid så håller man in båda knapparna och tvingar den att köra 30min nu direkt.
Dvs forcerad 30min till 12:30 då timern tar över till 14:00.
Så får man till 2 timmars körning från ett MV-uttag som bara tillåter 30min.
Sätt bilen på 9A så klarar sig säkringen.
Tack för tipsen. :) tror att jag sett ett uttag på fasaden på huset vi brukar hyra. Inte tänkt på det tidigare då detta blir första gången med elbil. Jaja, trycker in lite extra i Krokom på vägen dit så har man lite att spela på.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Rättar mig själv. Fick just fakturan från plugsurfing och priset i ullådalen var 1,69kr/kwh
DonaldMeg

Inlägg av DonaldMeg »

Hej, jag tänkte allvarligt på elbilen. Men tvivel plågar mig. Hur man beter sig i kylan? Vilken är den verkliga körsträckan under -10 C förhållanden som Tesla X p90d?
Want to try something new? Want a new experience? Try to play free slot machines with free spins
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Kyla är inget större problem, bara om du startar med iskallt batteri går det åt extra energi att värma upp det. Men räkna med 10-15% högre förbrukning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

DonaldMeg skrev:
Hej, jag tänkte allvarligt på elbilen. Men tvivel plågar mig. Hur man beter sig i kylan? Vilken är den verkliga körsträckan under -10 C förhållanden som Tesla X p90d?
Räckvidden för min P90D är inte den bästa eftersom det är en av de mer ineffektiva bilarna med den stora performance-motorn bak, runt 25 mil blir det i normal körning.

Jag har dock samma körsträcka i under -10 C som på sommaren i min Tesla Model X P90D. Tricket för detta är att jag har 19" på vintern och förvärmer bilen. På sommaren kör jag 22" och kör lite aggressivare än på vintern.

Elbil fungerar mycket bättre på vintern än avgasbilar. Varm direkt, ingen risk att slira med däcken vid start och ingen begränsning på 1 minut max som du kan stå på "tomgång" så man kan utan problem sitta i varm bil och vänta på någon i timmar om så behövs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Jag har precis köpt en Model S P90D (fick den i lördags), och jag älskar den redan så bara köp köp köp! :P
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar