Hotet är inte direkt om någon kommer över inloggning till TeslaFi, men om någon kommer över den token TeslaFi har fått av mig. Och om någon kommer över mina credentials medan jag skapar token på TeslaFi. Jag räknar alltså inte med att TeslaFi begränsar funktionalitet, utan bara med vad mina credentials eller genererad token kan ge möjligheter till.Vulgarsonic skrev:renes skrev:Ok, du verkar ha rätt. Kvarstår att man kan låsa upp bilen med enbart token, vilket jag också tycker är över gränsen.Vulgarsonic skrev:Jaha, får inte svara/citera längre....
Men ja, du måste ange ditt lösenord vid varje fjärrstart i appen.
Dessutom är fjärrstart inte tillgängligt i teslaFi
"Live controls" i Teslafi (där upplåsning ingår) måste du aktivt aktivera som användare, det är disablat från start.
För att aktivera det behövs en ny token.
Så en person som kommer över dina teslafi creds kan ej fjärrstyra någon av bilens funktioner utan dina Tesla creds.
Såvida du inte har aktiverat live controls såklart...
Bra att man kan begränsa den potentiella skadan i viss mån genom att själv skapa tokens, men det är inte vad användare i gemen gör, som jag förstått. Så nu kommer vi till nästa problem, nämligen om bilen blir stulen, typ.
I så fall, om de flesta användare av tredjepartsservices som TeslaFi faktiskt använt sina Tesla credentials för att ställa upp sitt konto, så kommer försäkringen möjligen att hänvisa till att man varit oaktsam om man har en sån service. I det läget behöver du bevisa att du inte använt lösenord utan skapat en token själv, samt att den "endast" kan ge möjlighet till att öppna bilen, vilket är illa nog. Men hur ska du bevisa det?
Jo, jag förstår att många tycker att nyttan av TeslaFi och andra services är så stor att man tycker det överträffar riskerna. I så fall kan man medvetet acceptera den risken. Att förneka risken tycker jag däremot är farligt och fel.
Personligen kan jag inte acceptera risken och avstår därmed. För att komma tillbaka till ämnet, så var det skälet att jag valde Triplog med iDrive isf TeslaFi som körjournal, men om Tesla i framtiden har en mer begränsad token och en tydligare hantering av rättigheter, så kan jag kanske tänka mig att använda TeslaFi ändå.