Är det därför elbilen står för hela 2% utav totala försäljningen utav bilar ?BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Jag tror du har helt rätt i att majoriteten av det här forumets ca 8000 medlemmar föredrar en tesla framför en BMW PHEV.taliz skrev:På vilket sätt är det relevant vad de valt bort?
De som är intresserade av både Tesla och en gammal BMW PHEV kan man nog räkna på ena handens fingrar. BMWn är gissningsvis för de flesta här en gammal relik, något som tillhör forntiden.
Det är alltså inte samma målgrupp.
Men begagnatmarknaden är ju mycket större än så.
Det är t.o.m. så att det än så länge finns fler tesla-bilar i sverige än det finns användare här på forumet.
- tesla_wonderer
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 14 dec 2019 19:54
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Hur gärna jag än skulle vilja hålla med så är ju detta tyvärr en total utopi.BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Bara att titta här i Finland, man har lite klimatmål men det görs absolut ingenting praktiskt för att accelerera övergången från fossilt.
Här finns det marknad för fossil ilar mååånga år till.
Elbilar har ännu en försvinnande liten del av marknaden.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Jag tror tyvärr att du har rätt. Jag kör en tjänstebil idag, en diesel, den ska bytas i år och jag har aldrig tidigare haft en bil som haft så högt andrahandsvärde efter tre år. Vi skulle gärna välja en ren elbil, men f n så är hybrider det vettigaste alternativet, även om hybrider är en parentes i historien. Det största problemet är att batteriproduktionen inte är i närheten av de volymer som behövs för att ta kål på fossilbilar inom de närmaste 3 åren. Tesla sålde ca: 368.000 bilar förra året, samtidigt såldes totalt 75-80 miljoner fossilbilar. Men det är iofs bra nyheter för Teslaägare eftersom det innabär att det finns goda chanser att andrahandsvärdet på elbilar kommer att vara högt även i framtiden.Vulgarsonic skrev:Hur gärna jag än skulle vilja hålla med så är ju detta tyvärr en total utopi.BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Bara att titta här i Finland, man har lite klimatmål men det görs absolut ingenting praktiskt för att accelerera övergången från fossilt.
Här finns det marknad för fossil ilar mååånga år till.
Elbilar har ännu en försvinnande liten del av marknaden.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Priset på en P100D sänktes med 600 tusen över en natt för knappt ett år sen så just den modellen är lite skev att jämföra mot. En P3D kostar ju i princip som en vanlig LR AWD. Finns inte alls samma luft i priset.Fredrik j skrev:En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Efter att ha kollat begagnatmarknaden lite här på morgonen kan man ju konstatera att den är lite förvirrande. Det är få bilar till salu.
Den här t.ex.:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/88132406
639'?
När jag kollar hos tesla kostar en sån ny för 669' för leverans i mars. Med bonus på det blir det 609'.
Klart det kan finnas någon kund som vill ha bilen i eftermiddag och är beredd att betala för det. Men det kan ju inte vara vanligt.
Dessutom verkar ju just den handlaren vara illa ute när han försöker sälja en model3 med både skyltavläsning och läderklädsel..
Den här t.ex.:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/88132406
639'?
När jag kollar hos tesla kostar en sån ny för 669' för leverans i mars. Med bonus på det blir det 609'.
Klart det kan finnas någon kund som vill ha bilen i eftermiddag och är beredd att betala för det. Men det kan ju inte vara vanligt.
Dessutom verkar ju just den handlaren vara illa ute när han försöker sälja en model3 med både skyltavläsning och läderklädsel..

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Ja och förmodligen stretar väl kunderna som betalade 1,5 emot där. Hur hanterar finansbolaget en leasingbil som köptes in för 1,5 tro? Hur länge annonsera ut för det ursprungliga beräknade restvärdet?Verdi skrev:Priset på en P100D sänktes med 600 tusen över en natt för knappt ett år sen så just den modellen är lite skev att jämföra mot. En P3D kostar ju i princip som en vanlig LR AWD. Finns inte alls samma luft i priset.Fredrik j skrev:En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Tack för all respons, precis så är det i mitt fall, jag väljer i så fall bort Porsche Macan (beg) eller Mercedes glc (beg) för ca 500kFredrik j skrev:Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.taliz skrev:Fredrik j skrev:Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.taliz skrev:Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?Fredrik j skrev:50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat
Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Har även sett M3 med 360 kameraFredrik j skrev:Efter att ha kollat begagnatmarknaden lite här på morgonen kan man ju konstatera att den är lite förvirrande. Det är få bilar till salu.
Den här t.ex.:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... t/88132406
639'?
När jag kollar hos tesla kostar en sån ny för 669' för leverans i mars. Med bonus på det blir det 609'.
Klart det kan finnas någon kund som vill ha bilen i eftermiddag och är beredd att betala för det. Men det kan ju inte vara vanligt.
Dessutom verkar ju just den handlaren vara illa ute när han försöker sälja en model3 med både skyltavläsning och läderklädsel..

Ringer du däremot en sådan handlare så motiverar dom priset mot att det är ”ett års leveranstid” så många sväljer nog det utan att titta upp.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Jag tror model3-spekulanten i regel är ganska påläst. När bilarna börja komma ut på marknaden om 2år kommer både utbudet öka och priserna justeras.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Ja den typen av bilar är svåra. Om man jämför med systerbilen (eller kanske mer ingift kusin) Q5 tror jag macan står sig bra om man inte extrautrustat för 200' vilket ju är fullt möjligt.Verdi skrev:Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
Varje bil är unik och en spekulant som hittar en perfekt bil kan vara beredd att betala.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.fredrikwt skrev:Tack för all respons, precis så är det i mitt fall, jag väljer i så fall bort Porsche Macan (beg) eller Mercedes glc (beg) för ca 500kFredrik j skrev:Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.taliz skrev:Fredrik j skrev:Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.taliz skrev:Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat
Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?taliz skrev:De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
200, kanske 250 om man har tur.Fredrik j skrev:Vad bedömer du en beg Macan för 500' vara värd om 3år?taliz skrev:De bilarna kommer falla enormt i värde och kosta en förmögenhet i drift och underhåll.
Du skulle antagligen kunna köpa en Model S eller X för betydligt mer och ändå spara pengar jämfört med dom.
Dvs vidare värdetapp på 250-300k.
Dessutom kommer reparationer, service, bränslekostnader, skatt etc lägga på ytterligare sexsiffriga kostnader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Hur tänker du att den försäljningen skall få begpriserna att droppa?Fredrik j skrev:Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Tillgång och efterfrågan styr priset. Dvs finns få bilar tillgängliga som många vill ha så kommer priserna hållas uppe.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Det som gäller nu gäller inte nödvändigtvis om 3 år. Utvecklingen går snabbt.Verdi skrev:Tror snarare över 300 tusen om 3 år. Många vill ha en Porsche Macan.Fredrik j skrev:Jämför du med begagnade bilar (utan malus) blir det ju ett annat läge. T.ex. en beg macan för 500' kanske är värd ca 200' om tre år. Idag finns det ju få bra bilar under 400' trots att dom är 3år. Med porsche är det komplext att räkna ut nettopris på likadan nya bil. Utrustningslistan är lång och många prylar är nästan osynliga men mycket kostsamma.
De som vill ha en beggad Macan i år vill troligen ha en beggad Model Y om 3 år.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Var hittar du P100D för 750k?Fredrik j skrev:En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Hittar inte en enda på blocket. Däremot vanliga 100D, men de ligger snarare närmare 900k.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Jag tror inte att några begpriser kommer droppa. Men jag tror inte heller på fantastiskt höga restvärden för någon bil.taliz skrev:Hur tänker du att den försäljningen skall få begpriserna att droppa?Fredrik j skrev:Hur tänker du att teslas försäljning på 4-5000 bilar under 2019 ensamma ska kunna försörja begagnatmarknaden om 3år? Varför måste fossilbilarna exporteras utanför EU menar du?BrooklynS skrev:Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.
En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.
Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Om 3 år försvinner ju malus och skatten sänks.
Ni målar ju upp en märklig, dyster bild där alla fortsätter köra runt i sina gamla bilar.
Kanske blir det så.
Tillgång och efterfrågan styr priset. Dvs finns få bilar tillgängliga som många vill ha så kommer priserna hållas uppe.
Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
https://www.wayke.se/objekt/88d81231-cc ... re-automattaliz skrev:Var hittar du P100D för 750k?Fredrik j skrev:En S P100D gick väl på 1,5msek 2017. Bilarna har inte riktigt hunnit bli 3år men dom som finns annonseras ut för 750-850'. Det blir 50-55% vilket jag tycker är bra för en sån dyr bil. En 1,5msek-bil från BMW har troligtvis sjunkit mer.tesla_wonderer skrev:Det enklaste är väl att kolla vad en Tesla model S P100D som släpptes 2017 kostar idag på begagnatmarknaden. Om de sjönkt med säg 40% på tre år för ca 6000 mil så borde ju samma gälla ungefär för M3P?
Jag gick exakt i dessa tankar, men valde förmånsbil istället. För jag är osäker på andrahandsvärdet, inte idag, utan om 3 år när "alla andra äntligen också har el alternativ". Å andra sidan så har jag inte sett att någon bättre bil faller i nypris över åren, vilket ger en dämpande effekt på värdeminskningen.
När såg man senast att BMW, Audi, VW sänkte nypriset för nästa årsmodell i premiumsegmentet?
Men det såldes väl relativt få P100D och omsättningen är ju troligtvis inte så hög. 750-850' är ju vad dom står till salu för vilket ju inte nödvändigtvis är detsamma som dom säljs för.
Det som är praktiskt med tesla är ju att man vet att samtliga nybilskunder verkligen betalade 1,5. Med en BMW 7-serie vet man ju aldrig vad nettopriset blev.
Hittar inte en enda på blocket. Däremot vanliga 100D, men de ligger snarare närmare 900k.
Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)
Vad har det för relevans?Fredrik j skrev:Jag tror model3-spekulanten i regel är ganska påläst. När bilarna börja komma ut på marknaden om 2år kommer både utbudet öka och priserna justeras.
Återigen, tillgång och efterfrågan styr priset.
Ju fler bilar Tesla säljer desto fler får upp ögonen för dem.
Närmaste åren kommer begpriserna vara astronomiska eftersom det saknas konkurrens.
T.o.m. budgetkoreaner som Kia eNiro har gått för MER än inköpspriset som begagnade.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.