Äntligen! Men hur gör man....

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av pejvic »

LarsL skrev:
Mobilen kan få slut på laddning eller få annat strul så helst vill man ha kortet med sig också.

Det är något som är skumt här... Jag förutsätter att ni inte tappar bort körkort och bankkort hela tiden, eller är rädda för att göra det? Om ni behandlar Tesla kortet som ett bankkort, alltså lägger det i plånboken så kommer ni ju inte tappa bort det. Men jag gissar nu att ni försöker använda Tesla kortet som en bilnyckel och då blir det så klart svårare... men gör inte det utan hantera det som ett bankkort istället.
jo Men bankkorten försvinner ju nu också, jag har mina 4 bankkort inlagda i Apple Pay. Som sagt, det fungerar om man har en plånbok eller handväska. Annars Känns det risky att gå omkring med nyckelkortet. Jag kör många korta sträckor så jag har inte Pin-to drive heller som sagt. Skulle jag mot förmodan krossa min mobil så är det säkrare att ta en annan mobil och logga in på teslaappen med. Alla får ju göra som man vill men gäller försäkringen ens om bilen blir nyckelkörd och stulen? ja kanske med högre självrisk då.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag citerar mig själv från igår. Hur gör ni med era husnycklar? Har ni inte alltid dem med er?

(F.ö. har jag inte heller någonsin blivit av med ett bankkort)
Jerker skrev:
Jag har gjort så att jag har ett etui som är avskärmat och med nyckelring. Där har jag nyckelkort och husnycklar. Då har jag alltid det med mig.
Nycklar.png
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Jerker skrev:
Jag citerar mig själv från igår. Hur gör ni med era husnycklar? Har ni inte alltid dem med er?
Nej, har inga husnycklar då vi har kodlås hemma. Men Teslakortet ligger i plånboken som brukar följa med.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag har inga nycklar till huset, Jerker.

Mina kreditkort går inte att lägga in i mobilen. Det funkar inte att betala med mobilen överallt heller, ännu.

Jag använder alltså typ en sådan här plånbok till mina bankkort, kreditkort, Teslakort och körkort.
265D096F-F847-4A60-B81B-23E04DCDEB67.jpeg
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

bonath skrev:
Alltså, nu blir det rörigt....

Det sägs att mobilen med avslagen BT ska kunna fungera som ett nyckelkort mot dörrstolpen med NFC-chipet. (Jönssonligan?)
Jag TROR att jag lyckades en gång men inte nyligen............

Gick ut i garaget...
Det funkar!
Ingen BT, höll telefonen mot dörrstolpen (leta läget) bilen tutar o låser upp.
Sätter mig och lägger luren på konsolen, pinkoden kommer fram... :lol: :lol:
Behöver man linda in mobilen i folie nu, eller?????????

edit:
Skärmen måste vara "tänd" på mobilen verkar det som.
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag brukar ha mina hemnycklar i bilen om den är med. För killar är ju allttsånthär svårare då man inte har någon väska. Var förvarar ni plånböckerna då ni som har sådana?

Är man slarvig som mig - skippa teslakortet är mitt tips. Eller använd pin to drive. Men jag kan överhuvudtaget inte begripa varför man skall gå omkring med ett Teslakort. Funkar inte mobilen så bör man överväga att skaffa en nyare tycker jag när man har så mkt i mobilen numer.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

pejvic skrev:
Men jag kan överhuvudtaget inte begripa varför man skall gå omkring med ett Teslakort. Funkar inte mobilen så bör man överväga att skaffa en nyare tycker jag när man har så mkt i mobilen numer.

Batteriet tar slut, man tappar den, går sönder, låser in den i bilen osv...
Jag har kortet i plöskan precis som körkortet. Det måste du väl ha med dig... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:

Jerker skrev:
Jag har gjort så att jag har ett etui som är avskärmat och med nyckelring. Där har jag nyckelkort och husnycklar. Då har jag alltid det med mig.

Yale doorman till huset. Låser med kod alt via app till tfn. Har alltid tesla kortet i korthållare. Pin to drive så lycka till ev tjuv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ni som inte har fysisk nyckel till bostaden är fortfarande en försvinnande liten del av befolkningen. Är nog betydligt vanligare i Stockholmsregionen än övriga landet, skulle jag tro.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
Ni som inte har fysisk nyckel till bostaden är fortfarande en försvinnande liten del av befolkningen. Är nog betydligt vanligare i Stockholmsregionen än övriga landet, skulle jag tro.
Bor inte i Stockholm... hade inbrottsförsök o då rekommenderade låsfirman doorman...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Jerker skrev:
Bor inte i Stockholm... hade inbrottsförsök o då rekommenderade låsfirman doorman...
Visst, jag menar inte att det inte finns i övriga landet, bara att det är vanligare i Sthlm.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hur gör ni som tappar kort titt som tätt med körkortet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:

Mina kreditkort går inte att lägga in i mobilen. Det funkar inte att betala med mobilen överallt heller, ännu.

Jag använder alltså typ en sådan här plånbok till mina bankkort, kreditkort, Teslakort och körkort.
Men frågan är väl varför du har en massa asiatiska kort :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
Jerker skrev:
Visst, jag menar inte att det inte finns i övriga landet, bara att det är vanligare i Sthlm.
Jag skaffade doormn efter att ungarna slarvat bort sina nycklar för tredje gången. Då är det lättare med en kod eller ett kort som som går att koppla bort om det hamnar på villovägar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:

Men frågan är väl varför du har en massa asiatiska kort :?
Det vore ganska korkat att lägga upp en bild på sina egna kreditkort... :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Hur gör ni som tappar kort titt som tätt med körkortet?
Jag tror helt enkelt att de inte ser Teslakortet som ett kort utan som en nyckel. Det innebär att man gärna har den direkt i fickan och hänger in det i nyckelskåpet, lite överdrivet. Jämställer man det med körkortet eller sitt bankkort så blir det lättare att använda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
bonath skrev:

Det sägs att mobilen med avslagen BT ska kunna fungera som ett nyckelkort mot dörrstolpen med NFC-chipet. (Jönssonligan?)

Gick ut i garaget...
Det funkar!

edit:
Funkar inte för mig på IPhone 8, om jag inte missat någon inställning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Denna tråd påminde mig om att kolla att jag fortfarande har båda nyckelkort.
Inte använt sen i somras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Du menar den där fysiska nyckeln som sitter i ytterdörren på utsidan när man åker hemifrån? Det var så jag växte upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Du menar den där fysiska nyckeln som sitter i ytterdörren på utsidan när man åker hemifrån? Det var så jag växte upp.
När jag bodde på riktiga landet låste vi aldrig dörrarna hemma. Vi låste inte bilarna heller utan lämnade nycklarna i låset, många stängde inte ens av bilen när de var inne i tobaksaffären. Men det här var på 70- och 80-talet den oskyldiga tiden då folk inte gick runt och hoppade på andras vindrutor.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
När jag bodde på riktiga landet låste vi aldrig dörrarna hemma. Vi låste inte bilarna heller utan lämnade nycklarna i låset, många stängde inte ens av bilen när de var inne i tobaksaffären. Men det här var på 70- och 80-talet den oskyldiga tiden då folk inte gick runt och hoppade på andras vindrutor.
Ja, på den tiden hade man barn för att man ville ha barn och var ansvariga för barnen. Idag har många barn för att man tror att det ska vara så och ansvaret är hos skolan och samhället
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Allt var bättre förr. Men undra om det är många som har två nycklar till bilen med sig.
jag hade det ju också första två månaderna. Men idag inser jag att det aldrig kommer hända att telefonen ej agerar nyckel.
jag inser också att Jag kan slarva bort kortet. (redan gjort det) men att jag aldrig kommer att slarva bort telefonen.
och skulle det hända så loggar man bara in på en annan telefon. Bör det inte vara mer risk att ha två nycklar med sig än 1?
Kanske är det därför försäkringarna är så dyra för tesla? För att folk slarvar bort bilen.
Enligt mig är det 0% chans att ej kunna använda telefonen som nyckel. Har jag fel?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om du är rädd för att slarva bort kortet så är det kanske bra att du lämnar det hemma. Oavsett påverkar det inte stölderna av Tesla oavsett vad du gör.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare

Inlägg av Marsa »

Jerker skrev:

Jerker skrev:
BTW, inte en jättebra idé att lägga ut bilder på sina nycklar på nätet...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
bonath skrev:
bonath skrev:

Gick ut i garaget...
Det funkar!

edit:
Funkar inte för mig på IPhone 8, om jag inte missat någon inställning.

Ja, det är det här med NFC... Kan inget om Äpplet.
Skriv svar