Re: Tesla Model 3 SR+
Postat: 28 apr 2020 18:19
Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Jag kan bekräfta att det är helt riktigt! Slog min gamla BMW med hästlängder som såldes för 130 000:-pefreli skrev:SR+ har jag inte ens räknat på men om man kör +2000 mil/år måste den slå det mesta därute när det gäller TCO.
Nja, för min del är TCO viktigare än inköpspris.Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Då gissar jag att du tänker att det finns en lånebild med i det hela?Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Precis, och jag menar ju dessutom att man jämför en elbil för 600000 mot en annan elbil för 300000. Givetvis blir både möjligheten att alls skaffa sig bilen och att få en hållbar TCO lättare på bilen för 300000.mastodontfilmsmats skrev:Då gissar jag att du tänker att det finns en lånebild med i det hela?Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Räknar jag med kontantinköp och tar med försäljningsvärde efter X år så vinner Teslan ganska omgående i TCO (räknar då med mindre värdeminskningskoefficient på Teslan än genomsnittlig fossilbil). Problemet är då precis som ovan att 600k är dubbelt så dyrt som 300k, och normalsvensson fixar inte det utan lån, utan kanske måste låna typ 300k, minst. Och då blir det inte alls lika tydligt eller ens säkert att det kommer ikapp.
När jag diskuterar olika bilalternativ för mig själv är det enbart olika elbilar, jag skulle aldrig gå tillbaka till fossilt. Och jo, det börjar närma sig att man kan få såpass mycket elbil som jag behöver för 300000. Tesla har just nu den billigaste bilen med en användbar dragkrok, men så kommer det inte alltid att vara. Och jag har inga behov av större delen av de prestanda eller det teknikförsprång som en Tesla har, så jag kommer med största sannolikhet att byta från Tesla till en billigare bil så snart det blir möjligt eftersom Teslan är alldeles för dyr för mig. Jag vill kunna använda mina pengar till betydligt trevligare saker än att lägga dem på en bil. Det enda som egentligen talar för en Tesla ur mitt perspektiv är SuC-nätverket, men det tror jag löser sig så småningom.pefreli skrev:Nja, för min del är TCO viktigare än inköpspris.Jerker skrev:Ny bil för 600000 är naturligtvis dubbelt så dyr än ny bil för 300000. Det är min poäng.pefreli skrev:Ny bil = dyr bil
Man får inte mkt elbil för 300 tkr.
Då behöver han inte ens dragkrok!taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
Jag privatleasar och det är ungefär lika dyrt som privatlån med den skillnaden att det inte belastar låneutrymmet.mastodontfilmsmats skrev:Då behöver han inte ens dragkrok!taliz skrev:Pffft. Klart du ska ha en Cybertruck Jerker!
Men jag gissar också att Jerker dras med en del lån?
När bilen står stilla så tycker jag ljudet är ganska bra i SR+. Men när man väl kör låter det inte lika bra. Känns som det är avsaknaden av en baslåda som gör att ljudet inte kommer fram lika bra, vägljudet tar över lite.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
För max en 1/10-del av det priset kan man lämna i till någon billjudsexpert och få in ett separat slutsteg och baslåda i bilen.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Jag tror att alla högtalare har dragna kablar samt är inkopplade utom snubben men sedan mjukvarulåsta.Mickep skrev:Är det fördraget? Har för mig att vissa högtalare är inkopplade men inte aktiverade.
Ursäkta det sena svaret!4Head skrev:När bilen står stilla så tycker jag ljudet är ganska bra i SR+. Men när man väl kör låter det inte lika bra. Känns som det är avsaknaden av en baslåda som gör att ljudet inte kommer fram lika bra, vägljudet tar över lite.mlmmax skrev:Kör en SR+ och är supernöjd! Det handlar nog lite om var man bor och vilken infrastruktur som finns runtomkring?
Räckvidden är tillräcklig, klarar sig för sporadiska heldagsutflykt runt hela Skåne. Superchargernätverket löser ev långturer.
Har signat upp med alla de olika laddbolagen, då bilen är såpass snål behövs inte lång tid på en 50kw laddare för att få bra med räckvidd (om det skulle behövas). För min del är planering inget problem, en snabb sök på abetterrouteplanner så får man snabbt bra koll, sen rekommenderar jag plugshare appen för att söka av närområdet.
För mig var det en ekonomisk fråga, jag tycker inte LR var värt pengarna för just räckvidd, då det finns laddare överallt där jag kommer köra till 99%.
Enda nedsidan med SR+ är ljudet, jag är faktiskt aningen besviken. Alla mina tidigare bilar har haft bättre ljud, i samma prisklass eller tom lägre. Vi får se om det lossnar med tiden, det blir inget ”liv” i ljudet. Dåligt ’sound stage’ och oengagerande.
Hade jag köpt LR, så hade det isf varit för ljudet, men fan.. 100k för lite ljud, inte värt det heller!
Har justerat equalizern lite, såg en post på reddit där man hade testat med någon mätare och ändrade min eq till samma. Tycker det låter bättre men kan vara placebo... Men nu låter ljudet bättre än de flesta bilar jag suttit i iallafall. Vad har du haft för bilar innan?