Tesla Model 3 SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Metuzela
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 07 apr 2020 16:10

Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Metuzela »

Ni som har en Tesla Model 3 SR+. Skulle ni köpa den igen eller skulle ni köpa en annan 3:a? Och i så fall varför?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LasseTM »

Jag skulle köpa samma igen, räckvidden är tillräckligt eftersom jag kanske bara gör 4-5 längre resor per år och har svårt att motivera 100k extra för 10mil till.
Ofta kommer jag ändå inte till tex Malmö med en LR och jag sparar 5-10min i laddtid.
Skulle gärna köpt en sleeper performance eftersom jag har behov av dragkrok men P går bort pga den anledningen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LarsL »

Jag ser fortfarande ingen anledning att lägga 100 kkr mer för den extra räckvidden. Fyrhjulsdriften har jag inte heller saknat och i övrigt är det ju ungefär samma.
MEN! Jag tror inte jag kommer köpa en Model 3 SR+ nästa gång. Om inte CyberTruck har hunnit komma till Sverige än så tror jag att det blir en Model Y, dels för utrymmet och dels för dragkvikten. Osäker på om jag skulle välja en Model Y SR eller LR, bra med extra batteri om man ska dra släp.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Albin »

Supernöjd med min SR+ har haft min sen Juni och på sommaren är 30 mil på motorväg inga problem och med upp till 170kw snabbladdning eller 1250km/h :!: så är längre sträckor inga större problem heller.
Personligen så gillar jag bakhjulsdriften, men har för lite tid bakom ratten i en AWD för att göra en jämförelse.
Med det sagt så hade jag haft obegränsad ekonomi så hade det blivit en P, eller gärna försökt få tag på en P- som LasseTM för att få dragkrok, men är nöjd med prestandan i SR+ den är superrolig på kurviga småvägar och ligger riktigt bra på vägen!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av bonath »

Helnöjd med min SR+. Varför betala 100k xtra för något jag inte behöver?
Kör ofta i "chill", då är det extra roligt att lägga i "normal" och gasa lite.
Prestandan räcker mer än väl för mig...
Innan ikväll körde jag till Donken o köpte två glass, salted caramel ;) bara för att...................... :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 aug 2019 23:08
Ort: Strängnäs

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av KalleL »

Innan jag börjar:
1. Jag har haft min SR+ i bara en månad, privatköpt (dvs varning för nyhetens behag, avsaknad av dåliga erfarenheter, plus lite "confirmation bias" kan man väl anta).
2. Jag har ännu inte gjort några resor längre än några mil med denna bil.
3. Jag kommer från ett år med en Nissan Leaf 40kWh så för mig är SR+ rena räckviddsundret.

Jag är av den grundliga typen som dessutom har svårt att bestämma mig så jag har jämfört SR+ mot inte bara LR AWD utan även andra elbilar, med betyg på olika egenskaper och även viktning av varje betyg. Jag höll på med detta under något år och uppdaterade bladet så snart jag hade provkört någon ny bil, ändrat mig vad gäller vikten av någon egenskap, läst eller sett något test etc.

Under hela tiden jag höll på med detta låg SR+ alltid i topp i totalpoäng. Model 3 drog generellt ifrån de andra över tid allteftersom Tesla släppte OTA-uppdateringar som bockade i ännu mer av min önskelista, typ one-pedal driving som Leafen skämde bort mig med.

Det som låg LR mest i fatet var nog beräknad värdeminskning och försäkringskostnad, men även att det är en tyngre bil. En av de få nackdelarna med BEVs gentemot ICE-bilar är ju att man måste köra runt med ett tungt batteri som dessutom kostar en massa energi att tillverka och då vill man ju att det ska vara så lätt som möjligt, eller hur? Så resonerar i alla fall jag. P föll bort från början eftersom detta skulle vara vår familjebil och komfort är viktigare än racingegenskaper, plus pris och andra kostnadsaspekter.

Jag tycker också att det är ballt i sig att ha världens energieffektivaste (serieproducerade) personbil, och SR+ drar faktiskt markant mindre ström än de andra utförandena.

Det här med räckvidd är intressant. Ofta tänker jag (fortfarande) på detta i termer av hur ofta jag måste stanna och ladda på en tänkt långresa. Men sådana gör jag inte så många om året, dessutom är detta mycket lätt att planera och i slutänden tappar man inte särskilt mycket tid på att behöva stanna efter två timmars körning i stället för efter tre timmars körning. Supercharging-nätverket med sina jämnt utspridda (beroende på vart man ska förstås...) stationer med FLERA laddare per ställe gör enormt mycket större skillnad gentemot andra bilmärken än de 10-15 totalräckviddsmil som skiljer SR+ från sina "storasyskon".

Men de tillfällen då räckvidden är mer av ett problem är vid t.ex. en bilsemester där man inte vill eller kan ha så fasta planer. LarsL tror jag det var som har skrivit om detta i en annan tråd, jag har konstigt nog inte sett det diskuteras så ofta annars.
I somras åkte vi till exempel till Lidköping från Stockholm med Leafen. Inga problem med snabbladdning längs vägen men när vi kom fram hade vi mer tid över än beräknat och ville utnyttja kvällen till en utflykt. Det räckte dock inte laddningen till och i närheten av hotellet fanns ingen snabbladdning. Enligt planen behövdes ju inte det eftersom vi hade en hel natt till att långsamladda.

Jag hade gärna haft premium-ljudanläggningen faktiskt. Men när det kommer till kritan vore jag nog inte beredd att slanta upp särskilt mycket för den. Om du gillar ljud, testa gärna din favoritmusik i de olika systemen.

Tokigt nog så är den egenskap jag alltid viktat bland de lägsta, accelerationen (som med alla rimliga måttstockar är alldeles tillräcklig för en familjebil i SR+), den som jag inte skulle ha något emot att ha lite mer av. Men man vänjer sig otroligt fort vid detta och med en LR AWD skulle jag nog börja längta efter en P efter två veckor ändå. Och köpa nya däck ännu oftare.

Så skulle jag välja Model 3 SR+ igen? Japp! Model Y bockar egentligen av flera boxar men jag har en lätt SUV-allergi, samt att på den bilens minuskonto ligger ju också att den inte finns här än...
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Antti V »

Ja, skulle definitivt välja SR+ igen.
Är så otroligt nöjd med min. Jag tycker inte det är värt pengarna att köpa de fyrhjulsdrivna modellerna.
Jag har inte behov av dem. Ljudet i en SR+ är mycket bra, räcket gott och väl till.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LasseTM »

LR störta fördel är ju m man åker mycket på småvägar i landet där det inte finns så mycket laddare.
Ligger man i 70-90 kommer men ju 40mil med en SR+ och 50 med en LR men du kanske faktiskt inte hittar en vettig laddare om du ska T&R.
Annars har ju Björn visat att SR+ tappar 20min över en LR på 100mil i sitt 100 mil race vilket jag tycker är helt fodkänt, ska du ändå köra bil i 12 timmar är 20min till ditt minsta problem.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av nx00 »

Björn Nyland gjorde sitt klassiska 1000 km test.
Där tog SR+ exakt samma tid att köra den sträckan som LR.

Enda skillnaden med SR+ är att man får ladda oftare med kortare stunder. (För att uppnå maximal effektivitet)

Jag har haft min SR+ i 7 mån och kunde inte vara nöjdare!
Nästa bil blir nog en Cybertryck Tri motor, because why not :mrgreen:
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av OHt »

Jag skulle köpa den igen!
Om jag hade mycket pengar skulle jag köpa en Y long range RWD, Skulle vilja ha en rejäl baklucka.
Den extra motorn i Model 3 LR har jag ingen nytta av, den bara förkortar räckvidden. Effekten i sr+ är väl tilltagen,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LarsL »

KalleL skrev:
Men de tillfällen då räckvidden är mer av ett problem är vid t.ex. en bilsemester där man inte vill eller kan ha så fasta planer. LarsL tror jag det var som har skrivit om detta i en annan tråd, jag har konstigt nog inte sett det diskuteras så ofta annars.
I somras åkte vi till exempel till Lidköping från Stockholm med Leafen. Inga problem med snabbladdning längs vägen men när vi kom fram hade vi mer tid över än beräknat och ville utnyttja kvällen till en utflykt. Det räckte dock inte laddningen till och i närheten av hotellet fanns ingen snabbladdning. Enligt planen behövdes ju inte det eftersom vi hade en hel natt till att långsamladda.
Det blir oftast lite jobbigare om man inte planerar. Jag har gjort experimentet många gånger med Leaf och det har alltid blivit tråkigt när man bara kör. Problemet blir att om du tex spontant stannar och lunchar någonstans utan snabbladdning så kommer du i ofas och måste sedan stanna för att ”bara” ladda, vilket blir tråkigt. Därför bör man ladda när man äter och äta när man laddar. (Gammalt djungelordspråk:) ).
När man planerar en långkörning ska man också lägga in det spontana. Tex vill man kanske köra en tur efter att man kommit till hotellet? Ja då får man planera in att stå 10-15 min längre på sista snabbladdaren. Planering, även om den bara är övergripande är så viktig för att det ska bli roligt.

Fast jag har nog egentligen haft större problem med lokalaresor under flänga-runt-dagar. De är ju ofta helt oplanerade så det blir svårt att få flyt.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av jonas »

En sak jag upplevde som skillnad mot vår LR, är att det är idag väldigt stor skillnad på laddhastighet på SuC. Närapå hälften när vi provade på en laddare med full fart. 120kW laddaren ger inte lika stor skillnad, kanske 25% sämre.

Men med det sagt skulle jag nog ändå säga att SR + är mycket prisvärd och begränsar oss ännu inte på något plan.

Vid släpvagnskörning är det förståss skönt att ha lite mer att åka med i energipaketet.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av ermase »

Har haft en MS 75D -17 som har en liknande räckvidd som SR+. Den körde vi 10 000 mil på 22 månader bland annat semester till både Spanien och Italien samt väldigt många resor till fjällen.
Jag skulle säga att räckvidden var ett icke problem i Europa och på sommaren i Sverige men på vintern i Sverige och speciellt utanför Europavägarna så var räckvidden en utmaning.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LarsA »

Saknar prisvärda EV med dragkrok.
Trött på tvära inbromsningar när man får möte med adaptiv cruise control aktiverad.
Få ställen som utför service, mitt släpvagnsuttag fungerar inte som det ska och tesla kan titta på det tidigast om 1,5 månad.
Går ej att köra med en pedal som mina tidigare elbilar hyundai ioniq, nissan leaf och bmw i3.
Hittills tycker jag att av de fyra är i3an roligast att köra utom när det blåser.
När det är OK att turista igen kanske jag ändrar uppfattning om sr+.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av taliz »

LarsA skrev:
Saknar prisvärda EV med dragkrok.
Trött på tvära inbromsningar när man får möte med adaptiv cruise control aktiverad.
Få ställen som utför service, mitt släpvagnsuttag fungerar inte som det ska och tesla kan titta på det tidigast om 1,5 månad.
Går ej att köra med en pedal som mina tidigare elbilar hyundai ioniq, nissan leaf och bmw i3.
Hittills tycker jag att av de fyra är i3an roligast att köra utom när det blåser.
När det är OK att turista igen kanske jag ändrar uppfattning om sr+.
Kör du på vägar där folk kommer över mittlinjen vid möte?
Enpedalsläge kan du ju aktivera nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av TechNerd »

taliz skrev:
Enpedalsläge kan du ju aktivera nu?
Jag misstänker att det LarsA menar är att på de flesta andra(de jag testat och haft åtminstone) så är kraften i "regen" konstant oberoende på temperatur utomhus.
Så vintertid utan garage så är det inte mycket med regen.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av LarsA »

taliz skrev:
LarsA skrev:
Saknar prisvärda EV med dragkrok.
Trött på tvära inbromsningar när man får möte med adaptiv cruise control aktiverad.
Få ställen som utför service, mitt släpvagnsuttag fungerar inte som det ska och tesla kan titta på det tidigast om 1,5 månad.
Går ej att köra med en pedal som mina tidigare elbilar hyundai ioniq, nissan leaf och bmw i3.
Hittills tycker jag att av de fyra är i3an roligast att köra utom när det blåser.
När det är OK att turista igen kanske jag ändrar uppfattning om sr+.
Kör du på vägar där folk kommer över mittlinjen vid möte?
Enpedalsläge kan du ju aktivera nu?
Panikbromsning inträffar på 70 - 90 vägar av mötande trafik som håller sig väl till höger, två hjulningar på samma sida trotts jag håller långt till vänster och spöken vid väggrenen(broräcken, halmbalar m.m.). Mycket irriterande, Leafen(ProPilot) och Ioniqen har/hade inga sådana konstigheter för sig.

Har regenerativ bromsning aktiverad på standard, kanske fel på min bil då jag inte upplever mycket till regenerativ bromsning när jag släpper gaspedalen. Tycker det fungerade bäst på Bmw i3an.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av taliz »

LarsA skrev:
taliz skrev:
LarsA skrev:
Saknar prisvärda EV med dragkrok.
Trött på tvära inbromsningar när man får möte med adaptiv cruise control aktiverad.
Få ställen som utför service, mitt släpvagnsuttag fungerar inte som det ska och tesla kan titta på det tidigast om 1,5 månad.
Går ej att köra med en pedal som mina tidigare elbilar hyundai ioniq, nissan leaf och bmw i3.
Hittills tycker jag att av de fyra är i3an roligast att köra utom när det blåser.
När det är OK att turista igen kanske jag ändrar uppfattning om sr+.
Kör du på vägar där folk kommer över mittlinjen vid möte?
Enpedalsläge kan du ju aktivera nu?
Panikbromsning inträffar på 70 - 90 vägar av mötande trafik som håller sig väl till höger, två hjulningar på samma sida trotts jag håller långt till vänster och spöken vid väggrenen(broräcken, halmbalar m.m.). Mycket irriterande, Leafen(ProPilot) och Ioniqen har/hade inga sådana konstigheter för sig.

Har regenerativ bromsning aktiverad på standard, kanske fel på min bil då jag inte upplever mycket till regenerativ bromsning när jag släpper gaspedalen. Tycker det fungerade bäst på Bmw i3an.
Aha, om det är cyklister i vägbanan så kommer den bromsa för dom, kommer inte försöka köra om.
Andra system kanske inte ser dom helt enkelt?

Ja det låter konstigt. Bromsar rätt bra på standard tycker jag, men nog lite mindre på en RWD. Du kan även sätta den till "stoppa" så bromsar den ända ner till 0 och håller sen bromsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av R1883RM4n »

Ja, jag skulle köpa SR+ igen eller möjligen Performance men aldrig Long Range.

Varför SR+: RW-drivlinan + vikten och den räckviddsoptimering du får på köpet. Att detta sen ger en grym körglädje och vetskapen att du kör runt i den slöaste Teslan som finns och ändå vara nöjd är bara så rätt. ;-)

Varför Performance: Ska jag släpa runt på ett stort batteri och dessutom en extra spis så vill jag ha ordentlig utdelning för det. Men troligen skulle jag ändå välja SR+. Detta då jag inte vill ha en hårdare ritt.....

Jag har nu fyra tusen mil körda i SR+ och jag har provat både Long Range och Performance och för mig är och förblir SR+ den bästa 3an.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1617
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av pefreli »

Min LR RWD med 600 km wltp rocks! :mrgreen:

Men härligt att de flesta verkar vara nöjda med sina versioner!

Apropå regen så är det STOR skillnad på vinter och sommar. Vad jag förstått är det ingen större skillnad på RWD och AWD.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Tjosansa »

Samma. Jag köpte inte alls bilen för att den är snabb men efter att ha ägt den i över ett halvår så märker jag att jag gärna blåser iväg i snabba starter numera. Så valet för mig är egentligen sr+ eller performance.
Och då jag redan nöter på däcken för mycket som det är så räcker sr+ gott o väl för mig. Billigare i längden också :)
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Black »

Beställde en m3 lr awd i juli och hämtade i september men övervägde länge att ta en sr+ istället.
Anledningen till lr awd var givetvis batteriet och premium med Spotify, satellitnavigering, tunein på skärmen som var avgörande (-baslåda men det går ju faktiskt att fixa).
Varför ska man annars fippla med mobilen och ha en gigantisk skärm till om den bara kan visa fart och GPS?
Nu ingår ju premium i sr+ och jag hade idag garanterat köpt den trots att de höjde den med 10k nyss.
Det är trots allt 100k skillnad mot lr awd och lägre försäkringskostnad så rent ekonomiskt är den mest prisvärd.
Du tappar ca 0,5 0-100 men då är det mer prisvärt att lägga till 40k och får en P och få 1,5 sek...
Inte ofta man kör över 25-30 mil utan rast och matuppehåll och då får man passa på att stanna där laddning erbjuds.
Jämför man med något billigare elbilar som Hyundai, Nissan, Kia, VW ID, mm så sopar den ju banan med alla i räckvidd och prestanda och utrustning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag köpte en M3 LR... helt enkelt för att det var det enda man kunde köpa när M3 först började levereras i Sverige. Idag skulle jag köpa SR+ utan att blinka. Speciellt med tanke på att nu kan man få dragkrok till dem. De första M3 som levererades i mars i fjol får inte ha dragkrok :cry: :cry: :evil:

Fast nästa gång blir det en Model Y.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av Jerker »

Jag kan se att det vore trevligt med längre räckvidd ibland på långa resor, men inget som det är värt att lägga mer pengar på. Kommer man från Renault Zoe är en SR+ rena drömmen. Väntade dock tills den gick att få med krok eftersom det är det avgörande argumentet för mig att köra just en Tesla. Just nu är SR+ den billigaste elbilen med en användbar dragkrok, men så fort det kommer ett billigare alternativ så ska jag försöka byta. Att äga en Tesla privat är alldeles för dyrt för mig, även Teslas billigaste bil.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1617
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla Model 3 SR+

Inlägg av pefreli »

Ny bil = dyr bil

I min privatkalkyl är TM3 dock mkt prisvärd jämfört med konkurrerande fossiler. Mtp bra andrahandsvärde så ser faktiskt kalkylen ännu bättre ut nu än vad jag först antagit. Men visst, det återstår att se den dagen bilen säljs... :?

SR+ har jag inte ens räknat på men om man kör +2000 mil/år måste den slå det mesta därute när det gäller TCO.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar