Nu blir grönt avdrag verklighet
Moderator: Redaktion
Re: Nu blir grönt avdrag verklighet
Undra om man skulle köpa solceller och batterier för 100kkr per år och börja sälja solceller på Blocket...
Jag gillar inte bidrag...
Jag gillar inte bidrag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vi har några längre strömavbrott per år. Det handlar kanske om ett par tre timmar per avbrott. De flesta ledningar har numera grävts ner, avbrotten har alltså minskat, framförallt stormrelaterade avbrott och sådana som orsakas av blötsnö som på ett eller annat sätt river ner ledningarna.mastodontfilmsmats skrev:Alltså.. Hur ofta har ni strömavbrott egentligen? Låter som att det är ett stort problem?
Jag har kanske ett strömavbrott per år som varar längre än 10 sekunder. I stort sett aldrig ett strömavbrott över 2 minuter, och kanske 3-10 strömdippar per år som gör att jag måste ställa om klockan på micron eller starta upp datorn igen.
/Umeå
Men det är fortfarande ganska vanligt att strömmen går vid åska. Fast det är länge sedan vi var strömlösa hela natten. Ekonomiskt sett är det inte motiverbart att installera en off-grid lösning för att komma runt strömavbrotten. Det är mer en nördig grej. Lite kul när alla hus är nedsläckta runtomkring och själv fortsätter man som vanligt. Jaså det var strömavbrott hos er? Nej, jag märkte inget.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag håller med dig. Frågan är hur mycket skattemedel skall gå till "en nördig grej" som istället hade kunnat användas till något effektivt? Batteribackup för nätägare till mer smarta elnät tex.mati skrev:Ekonomiskt sett är det inte motiverbart att installera en off-grid lösning för att komma runt strömavbrotten. Det är mer en nördig grej. Lite kul när alla hus är nedsläckta runtomkring och själv fortsätter man som vanligt. Jaså det var strömavbrott hos er? Nej, jag märkte inget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Någon måste börja för att få erfarenhet och ner priset med volym produktion.Svenssons skrev:Jag håller med dig. Frågan är hur mycket skattemedel skall gå till "en nördig grej" som istället hade kunnat användas till något effektivt? Batteribackup för nätägare till mer smarta elnät tex.mati skrev:Ekonomiskt sett är det inte motiverbart att installera en off-grid lösning för att komma runt strömavbrotten. Det är mer en nördig grej. Lite kul när alla hus är nedsläckta runtomkring och själv fortsätter man som vanligt. Jaså det var strömavbrott hos er? Nej, jag märkte inget.
Att använda skattemedel för att pusha saker som inte är ekonomiskt försvarbart i början men bra för samhället är väl använda skattepengar enligt min mening.
Batterilager för nätstabiliteten är något som även vi i sverige måste börja tänka på snart.
Batteribackuper hos privatpersoner är ju inte något som är samhällsviktigt. Att ett antal hus är utan ström i några timmar per år påverkar inte samhället nämnvärt. Smartare nät för nätstabilitet är något annat och där funkar inte 50 kkr per år i skatteavdrag. Där krävs antagligen både krav och morot för att få nätägare att börja agera i närtid.tomla skrev:Någon måste börja för att få erfarenhet och ner priset med volym produktion.Svenssons skrev:Jag håller med dig. Frågan är hur mycket skattemedel skall gå till "en nördig grej" som istället hade kunnat användas till något effektivt? Batteribackup för nätägare till mer smarta elnät tex.mati skrev:Ekonomiskt sett är det inte motiverbart att installera en off-grid lösning för att komma runt strömavbrotten. Det är mer en nördig grej. Lite kul när alla hus är nedsläckta runtomkring och själv fortsätter man som vanligt. Jaså det var strömavbrott hos er? Nej, jag märkte inget.
Att använda skattemedel för att pusha saker som inte är ekonomiskt försvarbart i början men bra för samhället är väl använda skattepengar enligt min mening.
Batterilager för nätstabiliteten är något som även vi i sverige måste börja tänka på snart.
Någon måste börja för att få erfarenhet och ner priset med volym produktion.
Batterilager för nätstabiliteten är något som även vi i sverige måste börja tänka på snart.[/quote]
Batteribackuper hos privatpersoner är ju inte något som är samhällsviktigt. Att ett antal hus är utan ström i några timmar per år påverkar inte samhället nämnvärt. Smartare nät för nätstabilitet är något annat och där funkar inte 50 kkr per år i skatteavdrag. Där krävs antagligen både krav och morot för att få nätägare att börja agera i närtid.[/quote]
Nu pratar jag inte om ett par hus om året. Nu pratar jag om potentialen som batteri i hus kan tillföra.
Lastbalansering, Flytta förbrukning under dygnet, Frekvens reglering mm.
Batterilager för nätstabiliteten är något som även vi i sverige måste börja tänka på snart.[/quote]
Batteribackuper hos privatpersoner är ju inte något som är samhällsviktigt. Att ett antal hus är utan ström i några timmar per år påverkar inte samhället nämnvärt. Smartare nät för nätstabilitet är något annat och där funkar inte 50 kkr per år i skatteavdrag. Där krävs antagligen både krav och morot för att få nätägare att börja agera i närtid.[/quote]
Nu pratar jag inte om ett par hus om året. Nu pratar jag om potentialen som batteri i hus kan tillföra.
Bidraget kommer dock inte gå till batterier som klarar av detta och det finns inget om att batterierna ska klara av frekvensreglering. Jag anser inte heller att det är enskilda privatbostadsägare som skall betala för frekvensreglering eller kapa toppar.tomla skrev:
Kan man få fram batteripack som är byggda för att kapa toppar, frekvensreglering och ett system där husägaren får betalt för detta så är det en annan sak men det föreslagna bidraget har ju inget alls att göra med detta. Det kommer gå till en nördig efterfrågan att ha batteribackup hemma och känna att man nyttjar egenproducerad el i större utsträckning. Har inget med samhällsnytta att göra.
Om man exporterar den här gröna installationen inom 5 år är det ursprungsköparen som ska betala tillbaka då?
Antag att jag bor i ett område där elnätet är hårt belastat och det finns ökad risk för avbrott pga detta.Svenssons skrev:Bidraget kommer dock inte gå till batterier som klarar av detta och det finns inget om att batterierna ska klara av frekvensreglering. Jag anser inte heller att det är enskilda privatbostadsägare som skall betala för frekvensreglering eller kapa toppar.tomla skrev:
Kan man få fram batteripack som är byggda för att kapa toppar, frekvensreglering och ett system där husägaren får betalt för detta så är det en annan sak men det föreslagna bidraget har ju inget alls att göra med detta. Det kommer gå till en nördig efterfrågan att ha batteribackup hemma och känna att man nyttjar egenproducerad el i större utsträckning. Har inget med samhällsnytta att göra.
Om jag och mina grannar skaffar batteri till våra hus som gör att vi förskjuter belastningen till natten och på så sätt jämnar ut områdets förbrukning över dygnet.
Är då inte det samhällsnytta?
Obs inga solceller inblandade
Men det är inte så dagens batteribackuper fungerar eller som stödet riktar sig till. Köper du batteribackup och inte har några solceller men fixat brytare och växelriktare så kommer ditt batteri laddas upp och vara laddat tills du manuellt bryter strömmen från nätet.[JM] skrev:Antag att jag bor i ett område där elnätet är hårt belastat och det finns ökad risk för avbrott pga detta.
Om jag och mina grannar skaffar batteri till våra hus som gör att vi förskjuter belastningen till natten och på så sätt jämnar ut områdets förbrukning över dygnet.
Skulle det finnas kommunikation mellan ditt batteri och nätägaren och nätägaren styr när ditt batteri skall leverera effekt så finns nätnytta men varför ska du köpa ett batteri som ger nätägaren fördelar utan att få betalt för detta?
Saknas alltså två saker idag, dels standardiserad kommunikation mellan batteribackup och nätägaren och dels ersättning för ägaren av batteribackuper. Som det funkar idag är det pengar i sjön för nörderi.
PS. Bor ni i ett bostadsområde så ligger sannolikt större förbrukningen redan på kväll/tidig morgon och inte under dagen då man jobbar.
Absolut. Jag tänker inte skaffa batterier bara för att det är nördigt och staten betalar hälften. Hade jag haft råd så hade jag gjort det även utan bidrag. Nu gör jag inte det, oavsett hur mycket bidrag man får, det är helt enkelt inte värt det.Svenssons skrev:Jag håller med dig. Frågan är hur mycket skattemedel skall gå till "en nördig grej" som istället hade kunnat användas till något effektivt? Batteribackup för nätägare till mer smarta elnät tex.mati skrev:Ekonomiskt sett är det inte motiverbart att installera en off-grid lösning för att komma runt strömavbrotten. Det är mer en nördig grej. Lite kul när alla hus är nedsläckta runtomkring och själv fortsätter man som vanligt. Jaså det var strömavbrott hos er? Nej, jag märkte inget.
I mitt fall hade det kanske till och med funnits en större nytta med batteribackup. Jag sitter på sista transformatorn längst ut på en lång ledning inne i skogen. På vintern kan spänningen ibland sjunka under 220V. E-Golfen brukar larma då och vill inte ladda. Det är väl när alla grannar drar för mycket ström samtidigt. På sommarn när solcellerna jobbar som bäst är det tvärtom, då kan spänningen ligga en bit över 240V ibland. Jag antar att vi inte riktigt blir av med överskottet genom de klena ledningarna. Ett batteri hade kunnat lösa detta. Men det är ju samtidigt inte mitt ansvar att lösa elföreningens kapacitetsproblem. Vi betalar ju en rejäl avgift till dem så de kan ta hand om detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju precis detta som Tesla vill lösa med som AI programvara.Svenssons skrev:Men det är inte så dagens batteribackuper fungerar eller som stödet riktar sig till. Köper du batteribackup och inte har några solceller men fixat brytare och växelriktare så kommer ditt batteri laddas upp och vara laddat tills du manuellt bryter strömmen från nätet.[JM] skrev:Antag att jag bor i ett område där elnätet är hårt belastat och det finns ökad risk för avbrott pga detta.
Skulle det finnas kommunikation mellan ditt batteri och nätägaren och nätägaren styr när ditt batteri skall leverera effekt så finns nätnytta men varför ska du köpa ett batteri som ger nätägaren fördelar utan att få betalt för detta?
Saknas alltså två saker idag, dels standardiserad kommunikation mellan batteribackup och nätägaren och dels ersättning för ägaren av batteribackuper. Som det funkar idag är det pengar i sjön för nörderi.
PS. Bor ni i ett bostadsområde så ligger sannolikt större förbrukningen redan på kväll/tidig morgon och inte under dagen då man jobbar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ganska övertygad att Teslas AI-lösning inte är svenska bidrag till nördiga batteribackuper utan kommunikation...Zalman3 skrev:Det är ju precis detta som Tesla vill lösa med som AI programvara.
Teslas programvara kan ju styra elen på ett smart sätt.Svenssons skrev:Ganska övertygad att Teslas AI-lösning inte är svenska bidrag till nördiga batteribackuper utan kommunikation...Zalman3 skrev:Det är ju precis detta som Tesla vill lösa med som AI programvara.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det behövs ingen kommunikation. Högt elpris på dagen. Lågt på natten. Dvs jag köper elen på natten när den är billig och konsumerar från batteriet på dagen.Svenssons skrev:Men det är inte så dagens batteribackuper fungerar eller som stödet riktar sig till. Köper du batteribackup och inte har några solceller men fixat brytare och växelriktare så kommer ditt batteri laddas upp och vara laddat tills du manuellt bryter strömmen från nätet.[JM] skrev:Antag att jag bor i ett område där elnätet är hårt belastat och det finns ökad risk för avbrott pga detta.
Bäst ekonomi för mig och bäst för elnätet.
Sen att återbetalningstiden är 100 år är en annan femma.
Men samhällsnytta? Jodå.
Är flera som laddar bilen och sina ackumulatortankar för varmvatten på natten så att man inte behöver köpa på dagen.
Varmavattentank = termiskt batteri.
Billigare för plånboken och bättre för elnätet.
Samhällnsytta? Japp
Varmavattentank = termiskt batteri.
Billigare för plånboken och bättre för elnätet.
Samhällnsytta? Japp
Hur vet Teslas program när nätet är överbelastat och när nätägaren behöver hjälp med att kapa effektoppen? Även ifall en tillverkare kommer fram med en lösning tillsammans med nätägare så finns det ju inget krav på detta i bidragsförslaget. Varför inte nyttja de begränsade resurserna effektivare än att ge bidrag som i princip bara är nörderi? Det finns ju bra mycket effektivare och billigare lösningar som ger samhällsnytta man vill ha.Zalman3 skrev:Teslas programvara kan ju styra elen på ett smart sätt.Svenssons skrev:Ganska övertygad att Teslas AI-lösning inte är svenska bidrag till nördiga batteribackuper utan kommunikation...Zalman3 skrev:Det är ju precis detta som Tesla vill lösa med som AI programvara.
Det stämmer ju inte alltid och hur har du tänkt töms batteribackuper under dagen? Låg effekt under hela dagen? Då är det inte till mycket nytta och är återbetalningstiden länge än livslängden på batteribackupen så är det en förlustverksamhet. Varför inte skicka pengarna dit de verkligen gör nytta? Varför detta vurmeri för något som inte har någon direkt samhällsnytta? Laddas batteribackupen ur varje dag så kan man knappast med säkerhet även nyttja det som backup när elen går.[JM] skrev:
Det behövs ingen kommunikation. Högt elpris på dagen. Lågt på natten. Dvs jag köper elen på natten när den är billig och konsumerar från batteriet på dagen.
Bäst ekonomi för mig och bäst för elnätet.
Sen att återbetalningstiden är 100 år är en annan femma.
Men samhällsnytta? Jodå.
Och eftersom det inte stämmer till 100% så är påståendet inkorrekt? Varför är tex Tibber ett populärt elbolag bland folk som har batterier på hjul (elbil) ?Svenssons skrev:Det stämmer ju inte alltid och hur har du tänkt töms batteribackuper under dagen?
Du vet att elpriset är satt ett dygn i förväg?
Alla dessa individer som laddar billigt på natten har alltså noll koll...
Nu är det samhällnytta vi pratar. Inte ekonomi.Svenssons skrev:Låg effekt under hela dagen? Då är det inte till mycket nytta och är återbetalningstiden länge än livslängden på batteribackupen så är det en förlustverksamhet.
Du hävdade att batterier hemma inte gör någon samhällsnytta.
Tänk om maten i affären tar slut. Bäst att inte äta något alls av maten hemma i kylsåpet...Svenssons skrev:Varför inte skicka pengarna dit de verkligen gör nytta? Varför detta vurmeri för något som inte har någon direkt samhällsnytta? Laddas batteribackupen ur varje dag så kan man knappast med säkerhet även nyttja det som backup när elen går.
Tänk tanken att alla hade batterier hemma och elförbrukningen var jämt fördelad utan toppar.
Är det större eller mindre sannorligt att det blir elavbrott i ett sådant system/samhälle.
Varför förespråkar du ett centraliserat batteri istället för ett decentraliserat?
Samma mängd kWh på en plats eller utspritt överallt.
Vad blir känsligast?
Ps jag vurmar inte för batterier. För det finns ingen som helst ekonomi i dom som privatperson ännu.
Vad spelar det för roll att priset sätts dagen innan? Det är ju effektoppen som skall kapas och den vet man inte när den sker under nästkommande dag.[JM] skrev:Och eftersom det inte stämmer till 100% så är påståendet inkorrekt? Varför är tex Tibber ett populärt elbolag bland folk som har batterier på hjul (elbil) ?Svenssons skrev:Det stämmer ju inte alltid och hur har du tänkt töms batteribackuper under dagen?
Du vet att elpriset är satt ett dygn i förväg?
Alla dessa individer som laddar billigt på natten har alltså noll koll...
Nu är det samhällnytta vi pratar. Inte ekonomi.Svenssons skrev:Låg effekt under hela dagen? Då är det inte till mycket nytta och är återbetalningstiden länge än livslängden på batteribackupen så är det en förlustverksamhet.
Du hävdade att batterier hemma inte gör någon samhällsnytta.
Tänk om maten i affären tar slut. Bäst att inte äta något alls av maten hemma i kylsåpet...Svenssons skrev:Varför inte skicka pengarna dit de verkligen gör nytta? Varför detta vurmeri för något som inte har någon direkt samhällsnytta? Laddas batteribackupen ur varje dag så kan man knappast med säkerhet även nyttja det som backup när elen går.
Tänk tanken att alla hade batterier hemma och elförbrukningen var jämt fördelad utan toppar.
Är det större eller mindre sannorligt att det blir elavbrott i ett sådant system/samhälle.
Varför förespråkar du ett centraliserat batteri istället för ett decentraliserat?
Samma mängd kWh på en plats eller utspritt överallt.
Vad blir känsligast?
Ps jag vurmar inte för batterier. För det finns ingen som helst ekonomi i dom som privatperson ännu.
Förbrukning och köp av maten planerar du själv efter behov. Det hade inte varit lika roligt ifall det skulle hända att det inte gick att öppna kylskåpsdörren och det inte gick att åka till butiken. Det jag menar är dock att det inte går att äta kakan och ha den kvar. Väljer man att tömma batteribackupen så kan man inte samtidigt används den som backup vid plötsligt strömavbrott.
Jag förespråkar inte centraliserat batteri. Det jag förespråkar är smarta batteribackuper som vet om hur effektläget är gällande förbrukning och konsumtion på det lokala området. Det föreslagna bidraget hjälper inte alls för detta utan bara dumma batteribackuper som inte kommer fylla någon större samhällsnytta. Det finns bättre sätt att använda skattepengarna om man nu bara måste ge ut bidrag.
De smarta batterierna som kan kompensera för effekttoppar behövs inte om samma mängd kwh placeras i hushåll så att alla har batterier som jämnar ut konsumtionen....
Om elledningarna tas ner av snötyngda träd hjälper inte ett större batteri nån annanstans. Ett mindre batteri i i varje hem däremot hjälper för de som är oroliga över elavbrott.
Om elledningarna tas ner av snötyngda träd hjälper inte ett större batteri nån annanstans. Ett mindre batteri i i varje hem däremot hjälper för de som är oroliga över elavbrott.
-
Right. Tydligen haft strömavbrott under dagen idag. Fick ställa om klockan på mikron OCH starta upp datorn. Tjifickjag.mastodontfilmsmats skrev:Alltså.. Hur ofta har ni strömavbrott egentligen? Låter som att det är ett stort problem?
Jag har kanske ett strömavbrott per år som varar längre än 10 sekunder. I stort sett aldrig ett strömavbrott över 2 minuter, och kanske 3-10 strömdippar per år som gör att jag måste ställa om klockan på mikron eller starta upp datorn igen.
/Umeå

-
- elbilist
Ändrar mig.heldiggrisen skrev:Mycket bättre.nek0 skrev:Är inte detta bättre?LarsL skrev:Då försvinner alltså stödet på 10000kr vid installation av laddbox?
"Skattereduktionen föreslås då vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad energi och laddningspunkter till elfordon."
Innan fick du 50%, max 10000kr, nu får du 50% men det verkar som maxgränsen är borta.
Kanske inte så mycket bättre. Innan fick du 50% upp till 10000kr, så du fick handla prylar och installation för 20000kr innan stödet tog slut.
Det gick tex att handla en Easee från Tibber, och en laddsladd med Teslaknapp från Slovenien och hyra in lokala elektrikern för att montera ihop allt, sen lämnade man in 3 fakturor och fick 50% från stödet.
Nu verkar det på remissen att allt måste beställas via elektrikern, och att det är han som gör avdraget på fakturan på samma sätt som ROT.
+Man får pengarna "i handen" direkt
- Ingen möjlighet att shoppa runt???
Någon som vet mer om hur man får lösa det?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Om det stämmer så kan det tom bli dyrare för vissa (tex om man bor på ”fel” ställe), vi har ju sett några offerterheldiggrisen skrev:Ändrar mig.heldiggrisen skrev:Mycket bättre.nek0 skrev:Är inte detta bättre?LarsL skrev:Då försvinner alltså stödet på 10000kr vid installation av laddbox?
"Skattereduktionen föreslås då vara 15 procent för solceller och 50 procent för lagring av egenproducerad energi och laddningspunkter till elfordon."
Innan fick du 50%, max 10000kr, nu får du 50% men det verkar som maxgränsen är borta.
Kanske inte så mycket bättre. Innan fick du 50% upp till 10000kr, så du fick handla prylar och installation för 20000kr innan stödet tog slut.
Det gick tex att handla en Easee från Tibber, och en laddsladd med Teslaknapp från Slovenien och hyra in lokala elektrikern för att montera ihop allt, sen lämnade man in 3 fakturor och fick 50% från stödet.
Nu verkar det på remissen att allt måste beställas via elektrikern, och att det är han som gör avdraget på fakturan på samma sätt som ROT.
+Man får pengarna "i handen" direkt
- Ingen möjlighet att shoppa runt???
Någon som vet mer om hur man får lösa det?
på helt störda summor liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Absolut kommer elektrikern krydda fakturan på delarna som han monterar. Det blir ju precis som ROT i det avseendet.
Detta låter som ett bra lobby arbete från elektrikerföretagen helt enkelt.
Detta låter som ett bra lobby arbete från elektrikerföretagen helt enkelt.