NÄRA beställning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: NÄRA beställning

Inlägg av metchristian »

Kan berätta av min egna erfarenhet, när jag skulle beställa nov 19 så tänkte jag beställa sr+ men då sa tesla Täby att det är lång lev tid då det bara kommer några få vid den sista kvartalets batch. Så jag ”tvingades” ta long range alt performance om jag vill ha snabb lev. Vilket jag då ville. Så blev en long range.
Kan säga så här: ångrar jag köpet? Nej för h... snarare tvärtemot att jag är glad att jag tog long range. Har kört så pass långt med min på 9mån har den gått 2800mil. Har accelerationboost. 4wd är en av de bästa jag kört.. dragkrok. En av de mest stabila bilar jag kört med släp. Har en debon cargo släpvagn som är ner typad till 900kg. Ger mig 450kg lastmöjlighet vilket räcker gott o väl för det mesta ändamålet. Kört några gånger till Arboga fram o tillbaks me hoj i släpet. Vet ej hur sr+ är men tror att tyngden o 4wd hjälper till att longrange ruskigt stabil iom lågtyngpunkt. Gällande laddning ja, kommer du till en supercharger med för hög laddning så är den inte snabbare än ca 50-70kw så jo du kommer bli begränsad om du behöver ladda vid för höga procent kvar. Gällande stereon: jag tycker inte den är märkvärdig alls. Hört betydligt bättre i andra bilar, jobbade 20år inom biluthyrning så hört 99% av alla bilmärkens stereon. Burmeister, meridian, beo, bw, harmon kardon, Porsche egna, Bose är såna som låter bättre i mitt tycke.. så nej jag är inte lika impad över stereon.. låter den dålig? Absolut inte men bättre o värre nej. Har du ekonomin för long range: köp den du kommer inte ångra dig. Jag har haft tur med min för jag har inte haft några problem alls med min.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LasseTM skrev:
Black skrev:
Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
Försäkringen för mig är konstigt nog lägre på min nya LR än på min gamla SR+, skiljer 9 månader mellan tillverkningsdstum.

Tycker dessutom ljudet är bättre i SR+, snubben i LR är för överdriven tycker jag men det går inte sänka volymen på bara den tyvärr.
SR+ är dessutom roligare på kurvigare vägar, 200kg skillnad i vikt är ganska mycket när det svänger och LR har en förmåga att bli svampig pga vikten här lär P vara bäst men LR sämst.
Men LR är roligare rakt fram samt om man behöver mera räckvidd, idag med V2 laddare är det inte jättestor skillnad på laddstopp en mellan LR och SR+.
Man kommer fram ungefär lika fort om du använder Tesla nätverk.
Skillnaden är att du får 10 mils mera räckvidd från start med LR, funkar dessutom bättre med LR om man ska inåt i landet på småvägar där det är glesare mellan laddarna, men kör man mest längst de större vägarna är SR+ svårslagen i pris/prestanda.
Att ljudet är bra i SR har jag hört folk anse, men bättre än LR? Det var första gången... Största skillnaden (till LRs fördel) är inte basen, det är diskanterna. Om du inte vill ha bas så är det ju bara att justera ned EQn (kritiken mot LR brukar ju dock oftast vara att subben är lite för klen, jag tycker den är väl balanserad till övrigt, men älskar man djupbas och hög volym så måste man såklart komplettera).

Håller inte med om kurviga vägar... Tycker S75 var bättre än S100 pga vikten, men i LR vs SRs fall så är skillnaden i acceleration mycket mer avgörande imo (än mer så med accelerationsboost såklart). Skillnaden ligger ju dessutom precis i det intervall man använder på en kurvig väg (i hög hastighet är däremot skillnaden försumbar).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
P85

Inlägg av P85 »

Legato skrev:
LasseTM skrev:
Black skrev:
Totalekonomiskt är sr+ alltid vinnare. 100k billigare i inköp och snålare förbrukning samt mycket billigare i försäkring.
De få gånger man vill åka länge finns supercharger i hela Europa för ca 2,3-4 kr/kw. Men behöver du 4wd och vill ha bättre acc samt bättre ljud och bor i norra Sverige och behöver mer räckvidd i minusgrader så kan man köpa en lr men den går aldrig att räkna hem ekonomiskt
Försäkringen för mig är konstigt nog lägre på min nya LR än på min gamla SR+, skiljer 9 månader mellan tillverkningsdstum.

Tycker dessutom ljudet är bättre i SR+, snubben i LR är för överdriven tycker jag men det går inte sänka volymen på bara den tyvärr.
SR+ är dessutom roligare på kurvigare vägar, 200kg skillnad i vikt är ganska mycket när det svänger och LR har en förmåga att bli svampig pga vikten här lär P vara bäst men LR sämst.
Men LR är roligare rakt fram samt om man behöver mera räckvidd, idag med V2 laddare är det inte jättestor skillnad på laddstopp en mellan LR och SR+.
Man kommer fram ungefär lika fort om du använder Tesla nätverk.
Skillnaden är att du får 10 mils mera räckvidd från start med LR, funkar dessutom bättre med LR om man ska inåt i landet på småvägar där det är glesare mellan laddarna, men kör man mest längst de större vägarna är SR+ svårslagen i pris/prestanda.
Att ljudet är bra i SR har jag hört folk anse, men bättre än LR? Det var första gången... Största skillnaden (till LRs fördel) är inte basen, det är diskanterna. Om du inte vill ha bas så är det ju bara att justera ned EQn (kritiken mot LR brukar ju dock oftast vara att subben är lite för klen, jag tycker den är väl balanserad till övrigt, men älskar man djupbas och hög volym så måste man såklart komplettera).

Håller inte med om kurviga vägar... Tycker S75 var bättre än S100 pga vikten, men i LR vs SRs fall så är skillnaden i acceleration mycket mer avgörande imo (än mer så med accelerationsboost såklart). Skillnaden ligger ju dessutom precis i det intervall man använder på en kurvig väg (i hög hastighet är däremot skillnaden försumbar).

Håller med Legato..
Kan förstå att man ser högt på sin bil, men tycker att kommentarerna är väldigt subjektiva och nästan missvisande då varken ljud, accelerationen eller avsaknaden av 4WD på något sätt gör SR till en "bättre" bil.

SR+ är, i mitt tycke, en bra instegsmodell men utöver kostnadsbesparingen mot LR/P så finns det ingen fördel.
Har man 100k extra för en LR så tror jag att man blir mer nöjd.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Observationen är hittills att ingen som har valt SR+ hade i efterhand hellre valt en LR AWD och ingen som valt en LR AWD hade hellre velat ha en SR+.

Så - vilken man än väljer kommer man att bli nöjd. Kolla bara att de hårda värdena räckvidd och antalet drivhjul uppfyller dina krav, sen är det bara singla slant. 8-)

Jag blev lite besviken en gång när jag blev avhängd av en Audi-suv vid ett trafikljus, men det är enda sekunderna jag ångrat valet på 15 månader och 1800 mil.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tor-ake skrev:
Observationen är hittills att ingen som har valt SR+ hade i efterhand hellre valt en LR AWD och ingen som valt en LR AWD hade hellre velat ha en SR+.

Så - vilken man än väljer kommer man att bli nöjd. Kolla bara att de hårda värdena räckvidd och antalet drivhjul uppfyller dina krav, sen är det bara singla slant. 8-)

Jag blev lite besviken en gång när jag blev avhängd av en Audi-suv vid ett trafikljus, men det är enda sekunderna jag ångrat valet på 15 månader och 1800 mil.
Jag är otroligt nöjd med min AWD+, men faktum är att med dagens förmånsvärden så hade jag valt en P istället :D

Men generellt har du såklart helt rätt. Oavsett val av modell så är Model 3 en fantastisk bil som är svårt att bli missnöjd med!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar