Jag har ett par saker att tillägga.Robertrimmevik skrev:Lite just det som jag är intresserad av. Snål när man förvärmer, men hur mycket tar förvärmningen. Tror den egentliga förbrukningen blir lägre om man skippar förvärmning vid vardaglig stadskörning. Sen kanske batteriet mår bäst av förvärmning och sedan är det ju alltid skönt att sätta sig i en varm bil förstås.
På e-tron får jag en stadsförbrukning på 2.5kwh/mil vid 30 min förvärmning. Fast den egentliga förbrukningen blir mer än det dubbla.
Skulle vara intressant att veta om andra elbilar tar så kopiöst med el vid förvärmning som e-tron.
Inge bra tänker jag då en snål diesel med värmare hamnar på ungefär samma förbrukning. Ger ju elbilsmotståndarna vatten på kvarn. (I de delar av Sverige där det finns vinter)
1. En stor SUV med 400 hästar drar minst en liter per mil i verkligheten även om den går på diesel.
2. Laddförluster på 7% är bra. Jag har mer.
Vad gäller elbilsmotståndare så skit i vad de säger. Det som hindrar mig från att byta tillbaka till en bil med förbränningsmotor är varken ekonomi eller miljö. Det är upplevelsen. Jag tycker det är mycket trevligare att köra på el, oaktat allt annat.
Under 2019 gjorde jag av med 13 383 kWh, inkluderat förluster, och jag körde 4 472 mil. Det blir 2,99 kWh/mil. Men kom då ihåg att jag har 21" på sommarhjulen och tenderar att köra ganska fort. Min snittförbrukning vid körning är 2,6 kWh/mil. Med 19" fälgar och laglig hastighet hade det nog varit ~2,0 kWh/mil.
Dock gjorde jag bara av med 4 875 kWh hemma. Resten laddade jag gratis på SuC, hotell och andra ställen.