Det är galet hur förvillande detta är. Jag köpte ju en LR, en sk. lagerbil, men, det är/ska vara den nya dvs. svarta lister, värmepump etc. Vet att det inte är nya lysena, finns bara till P och vissa SR+ från Kina enligt Tesla. Inget besked på när dom kommer till LR så jag vet att dom gamla sitter på min. Men, batteri och räckvidd, hmm. Kollar man på deras lagerbilar nu på LR ser man både med 560km och 580km i listan. Verkar på bilderna att de med kortare räckvidd är gamla dvs inga svarta lister, men, kan man vara säker på 580km på den nya faceliftade? Min har VIN 5YJ3E7EB7MF831XXX, inte fått regnr ännu, så frågan är om man via det kan se något mer ang batteripack? Nåt måste ju ha ändrats för att få ökad räckvidd tycker man, eller är det enbart pga värmepumpen? Blir prestandan bättre pga av den också, från 4.6 till 4.4?
Varken räckvidd eller prestanda blir bättre av en värmepump.
Min LR som jag hämtade i torsdags har 580 km räckvidd enligt Transportstyrelsen.
Varför skulle det inte kunna bli bättre, en värmepump gör ju att batteriet nyttjas bättre, så visst måste det påverka detta. Vad skulle den annars göra för nytta i bilen?
Värmepumpen gör att man inte tappar lika mycket räckvidd när det är kallt.
Testet för att bestämma räckvidd utförs vid en temperatur där varken uppvärmning eller nedkylning av kupen behövs.
Värmepumpen gör alltså stor nytta i norra Sverige, inte speciellt mycket i södra Spanien.
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.
Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.
Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.
Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.
Hämtat ut bilen?
Jag har inte, har fått tid 30/12.
Jag gjorde som du. Det var till stor del den förlängda räckvidden med värmepump samt att man berättade om 5% mer energiinnehåll i 2170-batteriet som fick mig att bestämma mig just nu.
Om bilen inte har förlängd räckvidd(567km) så ändrar det ju grundvalarna för beställningen.
Det tyska forumet verkar visa på att det är slumpen som avgör vilket batteri man får.
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
Med full laddning är den räckvidd som visas i Tesla-fordon baserad på EPA- certifieringen, utan hänsyn till din personliga körstil eller yttre förutsättningar.
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
Med full laddning är den räckvidd som visas i Tesla-fordon baserad på EPA- certifieringen, utan hänsyn till din personliga körstil eller yttre förutsättningar.
Det jag skriver där uppe är milställningen efter två veckor.
Kan dock säga att den nya M3P visar samma räckvidd som den gamla jag hade vi 100% laddning 496km.
Det får mig att tro att jag har det gamla batteriet och antagligen samma acc och räckvidd som min förra bil trots det att den nya är facelift/uppdaterad med nya lampor, värmepump och annat...
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Osäker om jag ”vet” men det kommer bilar från USA(Fremont) med batteri från LG. Det är dock högst sannolikt ett normalt* batteri motsvarande tesla/panasonic 2170. Ingen större anledning till oro skulle jag tro. LG-batteriet heter E5D tror jag.
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Osäker om jag ”vet” men det kommer bilar från USA(Fremont) med batteri från LG. Det är dock högst sannolikt ett normalt* batteri motsvarande tesla/panasonic 2170. Ingen större anledning till oro skulle jag tro. LG-batteriet heter E5D tror jag.
*) Alltså inte LPF som tillverkas i Kina.
Alltså, läser man detta forum så blir man ju smått nervös inför sin nya första Tesla. Hämtar min M3LR 22/12. Den har E5D. Är det bra eller anus?
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Osäker om jag ”vet” men det kommer bilar från USA(Fremont) med batteri från LG. Det är dock högst sannolikt ett normalt* batteri motsvarande tesla/panasonic 2170. Ingen större anledning till oro skulle jag tro. LG-batteriet heter E5D tror jag.
*) Alltså inte LPF som tillverkas i Kina.
Alltså, läser man detta forum så blir man ju smått nervös inför sin nya första Tesla. Hämtar min M3LR 22/12. Den har E5D. Är det bra eller anus?
Sitter i samma båt.. men behöver bilen så kan inte skjuta på leverans till feb. Sen tror jag inte Panasonic kan göra fler batterier nästa kvartal så LG batterier kommer ändå blandas in i smeten då med.
Men just nu är som sämre på laddning och räckvidd. Laddningen kan bli bättre med uppdateringar, 6kw lägre kapacitet är svårare att göra något åt.
Jag har jagat info om allt innan leverans nu, och börjar ge upp i min jakt. Ingen riktigt vet nåt till 100% säkert, varken här eller hos Tesla. Bara inse att köpa en Telsa inte är som att köpa en annan bil, man köper modern elektronik med allt vad det innebär. Det kommer alltid komma nåt nytt, alltid komma en uppdatering, och man kommer alltid så snart man hämtat ut den ligga steget efter. Ska man vänta på det allra senaste blir man utan bil...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Osäker om jag ”vet” men det kommer bilar från USA(Fremont) med batteri från LG. Det är dock högst sannolikt ett normalt* batteri motsvarande tesla/panasonic 2170. Ingen större anledning till oro skulle jag tro. LG-batteriet heter E5D tror jag.
*) Alltså inte LPF som tillverkas i Kina.
Alltså, läser man detta forum så blir man ju smått nervös inför sin nya första Tesla. Hämtar min M3LR 22/12. Den har E5D. Är det bra eller anus?
E5D ska enligt det tyska forumet vara LG-batterier.
Hur har du tagit reda på att din bil har E5D? Skulle gärna vilja kontrollera på samma sätt min kommande leverans.
Hur dekodar jag vin-numret för att se om det är LG- eller Panasonic-batteri? Har precis beställt en LR Facelift (2021, svarta lister) med VIN 5YJ3E7EB5MF844XXX och är givetvis väldigt nyfiken på detta.
Om jag förstår det rätt så går det inte att se det via VIN, dock ska de som tillverkats i Freemont, vilket ditt F i ditt VIN anger, vara Panasonic, dock osäkert på vilken Kwh. Om nån vet bättre så är jag lika nyfiken på detta
Osäker om jag ”vet” men det kommer bilar från USA(Fremont) med batteri från LG. Det är dock högst sannolikt ett normalt* batteri motsvarande tesla/panasonic 2170. Ingen större anledning till oro skulle jag tro. LG-batteriet heter E5D tror jag.
*) Alltså inte LPF som tillverkas i Kina.
Alltså, läser man detta forum så blir man ju smått nervös inför sin nya första Tesla. Hämtar min M3LR 22/12. Den har E5D. Är det bra eller anus?
E5D ska enligt det tyska forumet vara LG-batterier.
Hur har du tagit reda på att din bil har E5D? Skulle gärna vilja kontrollera på samma sätt min kommande leverans.
Via regnumret hos Fordonsregistret under Fordonsidentitet->Variant->E5D
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.
Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.
Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.
Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.
Hämtat ut bilen?
Jag har inte, har fått tid 30/12.
Jag gjorde som du. Det var till stor del den förlängda räckvidden med värmepump samt att man berättade om 5% mer energiinnehåll i 2170-batteriet som fick mig att bestämma mig just nu.
Om bilen inte har förlängd räckvidd(567km) så ändrar det ju grundvalarna för beställningen.
Det tyska forumet verkar visa på att det är slumpen som avgör vilket batteri man får.
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
Verkar som om jag kan andas ut, har fått tummen ur och monterat OBD port så att jag kan läsa ut vilket batteri som sitter i bilen.
Jag har det nya 82kwh Panasonic batteriet. Det där påståendet om att hemsidan visade fel i början när det gäller acc tid och WLTP räckvidd verkar stämma för min bil i alla fall.
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.
Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.
Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.
Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.
Hämtat ut bilen?
Jag har inte, har fått tid 30/12.
Jag gjorde som du. Det var till stor del den förlängda räckvidden med värmepump samt att man berättade om 5% mer energiinnehåll i 2170-batteriet som fick mig att bestämma mig just nu.
Om bilen inte har förlängd räckvidd(567km) så ändrar det ju grundvalarna för beställningen.
Det tyska forumet verkar visa på att det är slumpen som avgör vilket batteri man får.
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
Verkar som om jag kan andas ut, har fått tummen ur och monterat OBD port så att jag kan läsa ut vilket batteri som sitter i bilen.
Jag har det nya 82kwh Panasonic batteriet. Det där påståendet om att hemsidan visade fel i början när det gäller acc tid och WLTP räckvidd verkar stämma för min bil i alla fall.
Kan du bekräfta vilken variant du har? E5 eller E3?
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.
Hämtat ut bilen?
Jag har inte, har fått tid 30/12.
Jag gjorde som du. Det var till stor del den förlängda räckvidden med värmepump samt att man berättade om 5% mer energiinnehåll i 2170-batteriet som fick mig att bestämma mig just nu.
Om bilen inte har förlängd räckvidd(567km) så ändrar det ju grundvalarna för beställningen.
Det tyska forumet verkar visa på att det är slumpen som avgör vilket batteri man får.
Bilen hämtades den 30 november, 387km på mätaren just nu.
Det verkar som om det du har sagt stämmer, jag återkommer.
Verkar som om jag kan andas ut, har fått tummen ur och monterat OBD port så att jag kan läsa ut vilket batteri som sitter i bilen.
Jag har det nya 82kwh Panasonic batteriet. Det där påståendet om att hemsidan visade fel i början när det gäller acc tid och WLTP räckvidd verkar stämma för min bil i alla fall.
Kan du bekräfta vilken variant du har? E5 eller E3?
E3D och det är på en Performance.
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Jag har för mig att det bara är LR som har E5D enligt den tyska listan, inte Performance.
M3P har E3D, antingen 77kwh eller 82kwh.
E står för ”vanligt” litiumbatteri, så man behöver inte vara orolig för att det är den nya typen( LPF?) som kommer med SR+ från Kina.
3 = Panasonic
5 = LG
Jag har för mig att det bara är LR som har E5D enligt den tyska listan, inte Performance.
M3P har E3D, antingen 77kwh eller 82kwh.
E står för ”vanligt” litiumbatteri, så man behöver inte vara orolig för att det är den nya typen( LPF?) som kommer med SR+ från Kina.
3 = Panasonic
5 = LG
LFP finns bara i SR.
NMC är samma typ som sitter i så gott som ALLA andra elbilar.
Dvs VWs ID3/4, Audi etron, Jaguar iPace, Renault Zoe, Polestar 2 osv osv...
Så det är inget udda alls. NMC har lite lägre prestanda, men bättre hållbarhet, än NCA som suttit i typ alla Tesla sedan start.
Är det någon som hämtat ut sin Model 3 LR och har fått LG-batteriet som kan testa ladda på supercharger från 5-10% upp till 50% och kolla om den orkar ligga över 100-120 kw hela vägen eller om den börjar droppa av redan före 50% ?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Är det någon som hämtat ut sin Model 3 LR och har fått LG-batteriet som kan testa ladda på supercharger från 5-10% upp till 50% och kolla om den orkar ligga över 100-120 kw hela vägen eller om den börjar droppa av redan före 50% ?
Kollat en del på Tesla Björns tester med just LG batteri.
Verkar som att mjukvaran är lite knas med värmepumpen eftersom den snor värme ifrån batteriet även om man navigerar till en SuC. Han verkar annars väldigt nöjd med bilen och alla nya uppdateringar. Men han fick dom gamla tpms sensorerna på vinterdäck ifrån Tesla. Det känns som en riktig miss.
LFP finns bara i SR.
NMC är samma typ som sitter i så gott som ALLA andra elbilar.
Dvs VWs ID3/4, Audi etron, Jaguar iPace, Renault Zoe, Polestar 2 osv osv...
Så det är inget udda alls. NMC har lite lägre prestanda, men bättre hållbarhet, än NCA som suttit i typ alla Tesla sedan start.
Är det NMC som sitter i E5D? Med prestanda menar du då sämre ladd-hastighet eller menar du sämre energidensitet?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Är det någon som hämtat ut sin Model 3 LR och har fått LG-batteriet som kan testa ladda på supercharger från 5-10% upp till 50% och kolla om den orkar ligga över 100-120 kw hela vägen eller om den börjar droppa av redan före 50% ?
Kollat en del på Tesla Björns tester med just LG batteri.
Verkar som att mjukvaran är lite knas med värmepumpen eftersom den snor värme ifrån batteriet även om man navigerar till en SuC. Han verkar annars väldigt nöjd med bilen och alla nya uppdateringar. Men han fick dom gamla tpms sensorerna på vinterdäck ifrån Tesla. Det känns som en riktig miss.
Enda jag reagerade på var att han fick 80kw vid 45% trots varmt batteri men det är så svårt säga vad det beror på...
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Jag är inbokad för leverans den 28/12 och har blivit tilldelad LR med E5D och tydligen gamla lyktorna.
Prövade en rövare och försökte få ny bil tilldelad genom att hota med att inte ta leverans, men verkar svårt nu. De erbjöd sig att avmatcha och sälja bilen till någon annan så att jag kunde tveka vidare till nästa år.
Med andra ord inte lätt att hota med avstå köp nu - Tesla verkar självsäkra i att de kommer få alla bilarna sålda. Och åtminstone med min kombo av färg/inredning verkar det kört att få något annat än LG-batteri och gamla strålkastarna. :/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD