Kia e-niro eller vw id3
Moderator: Redaktion
Re: Kia e-niro eller vw id3
Priset du fick på eniro är ca 50% högre än vad in M3P kostade mig, och då körde jag 3k mil/år.
Ibland är det billigare att betala mer initialt..
Ibland är det billigare att betala mer initialt..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kia e-niro eller vw id3
Jag tror inte det är trä, och det är definitivt inte bok.martinot skrev:Vet inte hur det är på de billigare SR-modellerna, eller om de bytt på senare tid, men på M3 AWD/Performance ifrån 2019 (och tidigare) så är det iaf. äkta träfaner av bok som är lagt på en kärna av kompositmaterial. Denna äkta träfaner av bok har sedan behandlats med en plastharts/resin för att bli motståndskraftigare mot missfärgningar vid spill (största problemet med trä som inte är ordentligt behandlat) och slitage.mikebike skrev:TM3 har plastfolie som imiterar trä..
Här kan du se änden på boklaminatet som man värmebehandlat och krökt över kärnan av kompositmaterial (tittar du noga så ser du även hur de sågat till hörnen på trälaminatet):
Ekimitation skulle jag säga.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kia e-niro eller vw id3
Enl denna video så är det trä/trälaminat:mikebike skrev:Jag tror inte det är trä, och det är definitivt inte bok.martinot skrev:Vet inte hur det är på de billigare SR-modellerna, eller om de bytt på senare tid, men på M3 AWD/Performance ifrån 2019 (och tidigare) så är det iaf. äkta träfaner av bok som är lagt på en kärna av kompositmaterial. Denna äkta träfaner av bok har sedan behandlats med en plastharts/resin för att bli motståndskraftigare mot missfärgningar vid spill (största problemet med trä som inte är ordentligt behandlat) och slitage.mikebike skrev:TM3 har plastfolie som imiterar trä..
Här kan du se änden på boklaminatet som man värmebehandlat och krökt över kärnan av kompositmaterial (tittar du noga så ser du även hur de sågat till hörnen på trälaminatet):
Ekimitation skulle jag säga.
MVH
Re: Kia e-niro eller vw id3
Det är riktigt trä, inget fejk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kia e-niro eller vw id3
Då har man lagt ned mycket jobb på att få trä att se ut som plast.taliz skrev:Det är riktigt trä, inget fejk.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Tycker jag inte, det är ju inte blankpolerat utan mer naturlig look.mikebike skrev:Då har man lagt ned mycket jobb på att få trä att se ut som plast.taliz skrev:Det är riktigt trä, inget fejk.
Är ju poppis i många bilar nu, Volvo har väl ngt liknande tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Du tror mycket. Själv är jag inte fullt så religiös.mikebike skrev:Jag tror inte det är trä, och det är definitivt inte bok.martinot skrev:Vet inte hur det är på de billigare SR-modellerna, eller om de bytt på senare tid, men på M3 AWD/Performance ifrån 2019 (och tidigare) så är det iaf. äkta träfaner av bok som är lagt på en kärna av kompositmaterial. Denna äkta träfaner av bok har sedan behandlats med en plastharts/resin för att bli motståndskraftigare mot missfärgningar vid spill (största problemet med trä som inte är ordentligt behandlat) och slitage.mikebike skrev:TM3 har plastfolie som imiterar trä..
Här kan du se änden på boklaminatet som man värmebehandlat och krökt över kärnan av kompositmaterial (tittar du noga så ser du även hur de sågat till hörnen på trälaminatet):
Ekimitation skulle jag säga.

Det är äkta träfaner, men däremot så är jag inte helt säker på att jag minns rätt om träslaget. Vilket träslag tror du själv att det är?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kia e-niro eller vw id3
Nej, du som ser (eller tror) dåligt!mikebike skrev:Då har man lagt ned mycket jobb på att få trä att se ut som plast.taliz skrev:Det är riktigt trä, inget fejk.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Kia e-niro eller vw id3
Nej, de har gjort ett jättebra jobb, om det var ambitionen, det ser ut exakt som plastfolien från Clas Ohlson.martinot skrev:Nej, du som ser (eller tror) dåligt!mikebike skrev:Då har man lagt ned mycket jobb på att få trä att se ut som plast.taliz skrev:Det är riktigt trä, inget fejk.
https://www.clasohlson.com/se/p/40-6101
Jag förstår att folk vill foliera panelen, men jag skulle vilja ha skinn eller alcantara, inte kolfiber.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Tycker du skall ta anställning på Clas Ohlson!mikebike skrev:Nej, de har gjort ett jättebra jobb, om det var ambitionen, det ser ut exakt som plastfolien från Clas Ohlson.martinot skrev:Nej, du som ser (eller tror) dåligt!mikebike skrev:Då har man lagt ned mycket jobb på att få trä att se ut som plast.taliz skrev:Det är riktigt trä, inget fejk.
https://www.clasohlson.com/se/p/40-6101
Jag förstår att folk vill foliera panelen, men jag skulle vilja ha skinn eller alcantara, inte kolfiber.

När jag beställde min M3 så var jag nära att ta vit inredning (hade fått det utan extra kostnad), men skippade just pga. att jag gillade träfaneren (som tyvärr inte kommer med den vita inredningen). Tycker trä är snygg kontrast i den fina minimalistiska high tech designen som Tesla kör med!
Speciellt på M3, som är så "clean" och mer futuristisk jämfört med MS/MX, så tycker jag det skapar en fin kontrast och naturlig värme/ombonad i bilen.
Däremot så gillade jag det jobb som snickaren/träspecialisten i videon som Taliz postade gjorde med sin M3. Är själv en stor fan av valnöt, och tycker det blev ännu snyggare när han betsade om trät (även om jag inte alls är missnöjd med nuvarande). Grymt snyggt!

Ni som är duktiga på trä och träarbeten; är det ett svårt jobb att betsa om träet som i videon?
Van att slipa och lacka trädelar på vår segelbåt, men detta känns som ett jobba jag själv inte utan vidare vågar kasta mig in på!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Kia e-niro eller vw id3
Jag kanske är dum, men hur menar du? Kunde du privatleasa en tesla för lägre än 4k/mån??taliz skrev:Priset du fick på eniro är ca 50% högre än vad in M3P kostade mig, och då körde jag 3k mil/år.
Ibland är det billigare att betala mer initialt..

Eller menar du att när du sålde m3p så motsvara det en kostnad på runt 3k/mån jämfört med vad du köpte den för?
Re: Kia e-niro eller vw id3
Det sistnämnda.Robin92 skrev:Jag kanske är dum, men hur menar du? Kunde du privatleasa en tesla för lägre än 4k/mån??taliz skrev:Priset du fick på eniro är ca 50% högre än vad in M3P kostade mig, och då körde jag 3k mil/år.
Ibland är det billigare att betala mer initialt..![]()
Eller menar du att när du sålde m3p så motsvara det en kostnad på runt 3k/mån jämfört med vad du köpte den för?
Ägde den i 16 mån och körde 3600 mil, kostade mig ganska precis 3k/mån inkl vinterdäck och el.
Kunde säkert fått mer för den också, fick lite brådis iom alla rykten om facelift.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Oj ja, det lät ju iofs jäkligt brataliz skrev:Det sistnämnda.Robin92 skrev:Jag kanske är dum, men hur menar du? Kunde du privatleasa en tesla för lägre än 4k/mån??taliz skrev:Priset du fick på eniro är ca 50% högre än vad in M3P kostade mig, och då körde jag 3k mil/år.
Ibland är det billigare att betala mer initialt..![]()
Eller menar du att när du sålde m3p så motsvara det en kostnad på runt 3k/mån jämfört med vad du köpte den för?
Ägde den i 16 mån och körde 3600 mil, kostade mig ganska precis 3k/mån inkl vinterdäck och el.
Kunde säkert fått mer för den också, fick lite brådis iom alla rykten om facelift.

Men ska faktiskt ta mig en rejäl funderar endå ang tesla!
Re: Kia e-niro eller vw id3
Du kan ju låna till insatsen också, inte direkt svårt att få riktigt bra ränta nu.
Och glöm inte att du får tillbaka en stor del av insatsen av staten efter 6 mån.
Min personliga uppfattning är att särskilt närmaste åren så lönar det sig att köpa elbil vs att leasa. Efterfrågan på begmarknaden är så pass stor att värdet hålls uppe.
För avgasbil är det tvärtom(även om Corona just nu "dopat" den marknaden).
Förövrigt är det ju minst sagt osäkert hur börsen kommer utvecklas närmaste åren.
Jag har plockat ut en hel del därifrån på sistone.
Och glöm inte att du får tillbaka en stor del av insatsen av staten efter 6 mån.
Min personliga uppfattning är att särskilt närmaste åren så lönar det sig att köpa elbil vs att leasa. Efterfrågan på begmarknaden är så pass stor att värdet hålls uppe.
För avgasbil är det tvärtom(även om Corona just nu "dopat" den marknaden).
Förövrigt är det ju minst sagt osäkert hur börsen kommer utvecklas närmaste åren.
Jag har plockat ut en hel del därifrån på sistone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Håller med. Elbilar kräver lite underhåll jämfört med ICE-bilar. Bättre att äga bilen, eller om man har eget företag/flexibel arbetsgivare, köra med finansiell leasing (vilket egentligen är mer banklån än klassisk operationell leasing). Bättre normalt att äga elbilen, då värdeminskningen oftast också är lägre för elbil än för ICE för motsvarande pris (dock är elbilar oftast dyrare, så det gör ju en lite motverkande kraft där).
Företag; ta finansiell leasning (med all risk själv).
Privat; ta lån på hus, eller på bilen (med all risk själv).
Brukar oftast ge absolut lägst kostnad gällande elbilar.
Företag; ta finansiell leasning (med all risk själv).
Privat; ta lån på hus, eller på bilen (med all risk själv).
Brukar oftast ge absolut lägst kostnad gällande elbilar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Kia e-niro eller vw id3
Kapar tråden lite.martinot skrev:Håller med. Elbilar kräver lite underhåll jämfört med ICE-bilar. Bättre att äga bilen, eller om man har eget företag/flexibel arbetsgivare, köra med finansiell leasing (vilket egentligen är mer banklån än klassisk operationell leasing). Bättre normalt att äga elbilen, då värdeminskningen oftast också är lägre för elbil än för ICE för motsvarande pris (dock är elbilar oftast dyrare, så det gör ju en lite motverkande kraft där).
Företag; ta finansiell leasning (med all risk själv).
Privat; ta lån på hus, eller på bilen (med all risk själv).
Brukar oftast ge absolut lägst kostnad gällande elbilar.
När man leasar hos dnb genom tesla, betalar man först av räntan och amorterar mest sista året. Eller är det samma restvärdeminskning varje år?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kia e-niro eller vw id3
Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa tråden
tack för alla svar.

- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Kia e-niro eller vw id3
Som jag skrev på sidan två i tråden ta en SR+ istället (så mycket bättre bil för ungefär samma pengar per km).Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Mvh
Re: Kia e-niro eller vw id3
Jo, extremt mycket elbil för pengarna helt klart.NiklasTesla skrev:Som jag skrev på sidan två i tråden ta en SR+ istället (så mycket bättre bil för ungefär samma pengar per km).Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Mvh
Svårt att slå det förhållandet elbil/krona (sedan kan jag absolut förstå att det finns de som ogillar Tesla, antingen som företag, eller deras lite mer annorlunda futuristiska bilar, eller deras tveksamma och ojämna byggkvalitet).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kia e-niro eller vw id3
Ärligt talat så föredrar jag kvalitet och teknikkänsla före stora batterier. Sen att vissa Teslamodeller uppfyller kraven är bara positivt. Men om jag jämför när vi skulle skaffa bil nr 2 till hushållet så landade det på en i3a med 42kWh batteri istället för en Zoe med 50, de 8kWh är inget värt om resan inte är bekväm och kvalitetskänslan är obefintlig. Så resonerar vi och det behöver absolut inte betyda att det är rätt, känsla och uppfattning av ljud är såklart högst individuellt och subjektivt. MEN jag vågar påstå att det är helt klart värt att hosta upp lite mer EK och ha högre lån för att köra runt i en SR+ än en E-niro eller Kona. Det är bilar i helt olika klasser vad gäller laddnätverk, körupplevelse, kvalitet och eftermarknad. Tesla ger ändå alltid gratis lånebil oavsett garantiärende, jag fick inte ens en lånebil när min 3000mila E-niro behövde byta motor, fick fint ta emot en faktura på 1500kr för tre dagar, det irriterar mig.Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Är det bara marginellt så visst. Men efter att ha kört Zoe i 1 1/2 månad och nu egolf i en månad så måste jag nog säga att jag föredrar Zoen.NEO skrev:Ärligt talat så föredrar jag kvalitet och teknikkänsla före stora batterier. Sen att vissa Teslamodeller uppfyller kraven är bara positivt. Men om jag jämför när vi skulle skaffa bil nr 2 till hushållet så landade det på en i3a med 42kWh batteri istället för en Zoe med 50, de 8kWh är inget värt om resan inte är bekväm och kvalitetskänslan är obefintlig. Så resonerar vi och det behöver absolut inte betyda att det är rätt, känsla och uppfattning av ljud är såklart högst individuellt och subjektivt. MEN jag vågar påstå att det är helt klart värt att hosta upp lite mer EK och ha högre lån för att köra runt i en SR+ än en E-niro eller Kona. Det är bilar i helt olika klasser vad gäller laddnätverk, körupplevelse, kvalitet och eftermarknad. Tesla ger ändå alltid gratis lånebil oavsett garantiärende, jag fick inte ens en lånebil när min 3000mila E-niro behövde byta motor, fick fint ta emot en faktura på 1500kr för tre dagar, det irriterar mig.Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Egolfen är mkt mer bekväm och en "bättre bil" i mångt och mycket, men det gör väldigt stor skillnad med 52kwh vs 36kwh, åtminstone för mig. Det går från att vara en bil som funkar bra i vardagen där jag sällan behöver tänka på laddning, till att behöva tänka på hur jag skall ta mig hem nästan varje gång. Med Zoen kan jag köra t/r i nästan hela Skåne, medan jag med eGolfen måste klura ut var jag ska ladda för att komma hem igen. Det gör att jag inte vill köra så långt med eGolfen. Känner mig helt enkelt lite inlåst med den.
Dvs i slutänden fördrar jag som sagt Zoen, trots att den är sämre på så gott som allt, helt enkelt eftersom den har längre räckvidd.
Hade ärligt talat faktiskt valt bensinversionen om jag skulle köpt Golf, det är en för bra bil för att vara handikappad av ett alltför litet batteri.
Förövrigt, ser att du beställt en ny 3a igen. Welcome back.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kia e-niro eller vw id3
Och där kommer också behovet in i bilden, vår i3 körs nästan aldrig mer än 10mil om dagen. Därför föll valet så lätt på den som andrabil. Zoen är ju rätt annorlunda mot de elbilar jag är van att köra, den är förbannat trött för att vara elektrisk.taliz skrev:Är det bara marginellt så visst. Men efter att ha kört Zoe i 1 1/2 månad och nu egolf i en månad så måste jag nog säga att jag föredrar Zoen.NEO skrev:Ärligt talat så föredrar jag kvalitet och teknikkänsla före stora batterier. Sen att vissa Teslamodeller uppfyller kraven är bara positivt. Men om jag jämför när vi skulle skaffa bil nr 2 till hushållet så landade det på en i3a med 42kWh batteri istället för en Zoe med 50, de 8kWh är inget värt om resan inte är bekväm och kvalitetskänslan är obefintlig. Så resonerar vi och det behöver absolut inte betyda att det är rätt, känsla och uppfattning av ljud är såklart högst individuellt och subjektivt. MEN jag vågar påstå att det är helt klart värt att hosta upp lite mer EK och ha högre lån för att köra runt i en SR+ än en E-niro eller Kona. Det är bilar i helt olika klasser vad gäller laddnätverk, körupplevelse, kvalitet och eftermarknad. Tesla ger ändå alltid gratis lånebil oavsett garantiärende, jag fick inte ens en lånebil när min 3000mila E-niro behövde byta motor, fick fint ta emot en faktura på 1500kr för tre dagar, det irriterar mig.Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Egolfen är mkt mer bekväm och en "bättre bil" i mångt och mycket, men det gör väldigt stor skillnad med 52kwh vs 36kwh, åtminstone för mig. Det går från att vara en bil som funkar bra i vardagen där jag sällan behöver tänka på laddning, till att behöva tänka på hur jag skall ta mig hem nästan varje gång. Med Zoen kan jag köra t/r i nästan hela Skåne, medan jag med eGolfen måste klura ut var jag ska ladda för att komma hem igen. Det gör att jag inte vill köra så långt med eGolfen. Känner mig helt enkelt lite inlåst med den.
Dvs i slutänden fördrar jag som sagt Zoen, trots att den är sämre på så gott som allt, helt enkelt eftersom den har längre räckvidd.
Hade ärligt talat faktiskt valt bensinversionen om jag skulle köpt Golf, det är en för bra bil för att vara handikappad av ett alltför litet batteri.
Förövrigt, ser att du beställt en ny 3a igen. Welcome back.
Tacka min VD som gick med på att byta ut e-niron mot en ny 3a. Kommer ha 4200kr i försmånsvärde mot 1800kr i Kian men det är så värt det.
Vore det för mig hade jag behållt Xen men kan inte ha 3 elbilar hemma.
Re: Kia e-niro eller vw id3
Har varit ett fan av både tesla och Elon sen lanseringen av model S, så jag gillar bilen skarpt och är lite utav en drömbil för mig..martinot skrev:Jo, extremt mycket elbil för pengarna helt klart.NiklasTesla skrev:Som jag skrev på sidan två i tråden ta en SR+ istället (så mycket bättre bil för ungefär samma pengar per km).Robin92 skrev:Haha va fan, nu är jag ännu mer kluven än innan jag skapa trådentack för alla svar.
Mvh
Svårt att slå det förhållandet elbil/krona (sedan kan jag absolut förstå att det finns de som ogillar Tesla, antingen som företag, eller deras lite mer annorlunda futuristiska bilar, eller deras tveksamma och ojämna byggkvalitet).

Re: Kia e-niro eller vw id3
Tänk på att du inte sätter någon takbox på en Id3:a! Detta hade inte ens vår försäljare koll på! Vi cyklar mycket mtb och måste ha takräcke. Id3:an får inte ha takräcke. Detta gjorde att vi köpte en e-Niro. Det har vi inte ångrat!