70 eller 85?
Moderator: Redaktion
Re: 70 eller 85?
Det är två saker som diskuteras, dels att förmånsvärdet baseras på listpriset på bilen, som har blivit lägre för 85D 2015 än 70D 2015 då priserna gått upp (eller kronan ner mot dollarn) innan 70D introducerades. Dessa nybilspriser ändras inte.
Sedan är det rabatten på förmånsvärdet för supermiljöbilar som nuvarande regler ger fram t o m 2016, och ersätts med något mindre förmånliga regler (500 kr i månaden mindre förmånliga).
Även statslåneräntan påverkar förmånsvärdet.
Sedan är det rabatten på förmånsvärdet för supermiljöbilar som nuvarande regler ger fram t o m 2016, och ersätts med något mindre förmånliga regler (500 kr i månaden mindre förmånliga).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Clownenxd verkar ha loggat ut helt så egentligen kanske det inte är nån idé att diskutera mer ur den synpunkten
synpunkten.
synpunkten.
- Gustafsson
- Teslaägare
Kan nog stämma för 70D om man laddar helt fullt och kör eco- medvetet, men det blir nog att minska lite till på farten skulle jag gissa...flaco skrev:matbl skrev:Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där -----
Men, nu har jag lekt lite med räckviddsberäknaren på Tesla-sidan ... ni som har en 70D eller 85D ... tycker ni att den stämmer?
Då får man, t.ex. vid 110km/h, -10grader, 19" fälgar och värme på:
311km för en 70D
353km för en 85D
Känns det som om dessa siffror stämmer?
Med min Leaf skulle jag ha fått 90km, skulle jag gissa, så vad som helst är bättre![]()
å andra sidan skulle jag ha behövt kofot för att få på 19"-fälgar!
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Remuz skrev:Räknas inte förmånsvärdet om varje år för bilen? Jag kan inte detta, därav frågan. Jag trodde man räknade förmånsvärde varje år så när förändring görs så slår det hårt. Annars skulle ju debatten om skattesmällar pga kraftigt höjda förmånsvärden 2017 inte ha funnits (nu blev det dock låst att det skulle förlängas till 2019, men med lite sämre beräkningar). Rätta mig gärna om jag har fel då jag just nu kollar på model S som förmånsbil och om det du säger stämmer, så måste jag beställa imorgon så jag får den under december och därmed har kraftigt mycket lägre förmånsvärde i mina tre år.Haglund skrev:Att förmånsvärdet dessutom är lägre på 85 än på 70D (70 finns inte listad hos skatteverket och kommer därmed säkerligen att räknas enligt nya sättet och därmed hamna ungefär som 85) är tillsammans med den större frunken ett stort plus i min värld.
Precis som Bylund påpekar så ändras inte det nybilspris som förmånsvärdet baseras på, utan det är spikat för en viss årsmodell och gäller sen alltid för den årsmodellen även om nästa årsmodell får ett högre nybilspris. Däremot finns det andra komponenter i förmånsvärdet som ändras från år till och år och därför gör att det måste räknas om - statslåneräntan, som redan påpekats, och även prisbasbeloppet.bylund skrev:Det är två saker som diskuteras, dels att förmånsvärdet baseras på listpriset på bilen, som har blivit lägre för 85D 2015 än 70D 2015 då priserna gått upp (eller kronan ner mot dollarn) innan 70D introducerades. Dessa nybilspriser ändras inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nja. De är lite väl optimistiska.flaco skrev:Men, nu har jag lekt lite med räckviddsberäknaren på Tesla-sidan ... ni som har en 70D eller 85D ... tycker ni att den stämmer?
311km för en 70D
353km för en 85D
Jag matade in förhållandena som rådde när jag körde 2x10 mil (216 km totalt enligt google maps) häromdagen. Färden gick i 120 på farthållaren hela vägen i stort sett (extremt lite trafik). Och jag hade mindre kvar i batteriet när jag kom hem än jag borde enligt den där. Inte mycket mindre, men märkbart mindre.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
För oss vanliga som innan kört typ en bmw x20d eller liknande audi, volvo, etc så är allt under 7-8 sekunder tillräckligt snabbt (eller allt under 10 räcker gott). Alltså är prestanda-skillnaden mellan de olika modellerna för oss totalt irrelevant.Reddy skrev:Säger inte att dina prioriteringar är fel, ville bara göra det tydligt för de som väljer mellan en 70 eller 80 modell (och kanske inte någon Tesla alls) att den extra räckvidden är väldigt dyr. Spelar pengarna ingen roll så skulle jag valt en 90D eller rent av en P90DL.
En uppgradering från en 70D till en 85D ger också, förutom den förbättrade räckvidden, rejält mycket bättre acceleration, 0-100 tiden kapas med en hel sekund!
70 5.8 s.
85 5.6 s.
70D 5.4 s.
85D 4.4 s.
P85D 3.3 s.
P85DL 3.0 s.
Personligen skulle jag gärna se en variant med stort batteri och lägre prestanda till ett lägre pris.
Does not compute... om man inte använder gamla celler, vilket är lurigt i en bil som skall kunna snabbladdas. Det är ju ingen wallbox direkt.matbl skrev:Personligen skulle jag gärna se en variant med stort batteri och lägre prestanda till ett lägre pris.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Grymt tacksam för denna info. Det innebär att det troligen är extremt gynnsamt att köpa den innan slutet av detta år, om man vill ha en 85D.bylund skrev:Det är två saker som diskuteras, dels att förmånsvärdet baseras på listpriset på bilen, som har blivit lägre för 85D 2015 än 70D 2015 då priserna gått upp (eller kronan ner mot dollarn) innan 70D introducerades. Dessa nybilspriser ändras inte.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Japp. Det var en av sakerna jag använde för att lura mig själv att beställa en 85D pronto istället för att vara smart och vänta lite.Remuz skrev:Grymt tacksam för denna info. Det innebär att det troligen är extremt gynnsamt att köpa den innan slutet av detta år, om man vill ha en 85D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Det viktiga då är tillverkningsåret, så det gäller att beställa den så den hinner byggas i år.Remuz skrev:Grymt tacksam för denna info. Det innebär att det troligen är extremt gynnsamt att köpa den innan slutet av detta år, om man vill ha en 85D.bylund skrev:Det är två saker som diskuteras, dels att förmånsvärdet baseras på listpriset på bilen, som har blivit lägre för 85D 2015 än 70D 2015 då priserna gått upp (eller kronan ner mot dollarn) innan 70D introducerades. Dessa nybilspriser ändras inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Haha. Gjorde precis samma sak, dvs använde det som argument för att lura mig själv:)danni skrev:Japp. Det var en av sakerna jag använde för att lura mig själv att beställa en 85D pronto istället för att vara smart och vänta lite.Remuz skrev:Grymt tacksam för denna info. Det innebär att det troligen är extremt gynnsamt att köpa den innan slutet av detta år, om man vill ha en 85D.
Cliff Barnes skrev:Haha. Gjorde precis samma sak, dvs använde det som argument för att lura mig själv:)danni skrev:Japp. Det var en av sakerna jag använde för att lura mig själv att beställa en 85D pronto istället för att vara smart och vänta lite.Remuz skrev:Grymt tacksam för denna info. Det innebär att det troligen är extremt gynnsamt att köpa den innan slutet av detta år, om man vill ha en 85D.
Jag måste tyvärr vänta tills avtalet mellan Tesla och där jag jobbar är klart så jag får nog ingen bil detta år

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jorma skrev:Min S85D visar ca. 350 km räckvidd vid 90% laddning. Det stämmer inte med mig bakom gaspedalen, och kanske jag hade klarat dom siffrorna om jag hade spänt mig för att köra försiktigt, men det klarar jag inte i längden, jag föredrar att följa trafikrytmen och göra en och annan snabbomkörning när det ligger en väglus framför. Jag får ut ca. 300 km på 90% laddning.flaco skrev:Ja, det har du ju självklart rätt i ... dum fråga från min sidamatbl skrev:Det beror på vilken sorts väg det är. Motorväg där du håller 120 (+ca 10%) eller 70/90-väg där du håller knappa 80/ca 100 (+ ca 10%)?
Det gör väldigt stor skillnad. Och vilken sorts vinter pratar vi om? -20 eller ca 0?![]()
Men, nu har jag lekt lite med räckviddsberäknaren på Tesla-sidan ... ni som har en 70D eller 85D ... tycker ni att den stämmer?
311km för en 70D
353km för en 85D
Med min Leaf skulle jag ha fått 90km, skulle jag gissa, så vad som helst är bättre![]()
å andra sidan skulle jag ha behövt kofot för att få på 19"-fälgar!
Jag har hitills på den månad jag haft bilen varit nära slut 4-5 mil kvar när jag har anlänt hem respektive till laddstation. Detta hade gett att jag hade varit ute flera timmar längre i letan efter ett laddställe plus lite extra laddning för dessa resor med en S70D. Alltså klart värt det extra som S85D kostar.
Med tiden går ju batterikapaciteten ned också så då kan det tom. bli svårt att sälja en 70D tror jag??
- Gustafsson
- Teslaägare
Köper man nytt nu och behöver mycket batteri är det väl 90kW som är optimalt ?
Varför köpa 85 idag ?
Ju mer batteri ju bättre så klart
70D
Varför köpa 85 idag ?
Ju mer batteri ju bättre så klart

70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är nog så mycket fakta du får tills någon plockar isär ett 70 batteri och räknar/mäter cellerna...Niclas skrev:Mycket spekulerande här. Upp med fakta istället.
Model 3 Performance 2022
Jag skulle föreslå att ladda fullt och köra helt tomt o se hur många kwh du får ut.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag vet inte om du raljerar eller verkligen undrar. Teorin om 14 vs 16 moduler håller om man ser på spänning vid tom respektive fullt batteri. Det som återstår är hur många celler som är i varje modul. Men det kan väl kvitta egentligen, det är ju som du säger den användbara energin som överväger reklamskylten på Teslas hemsida.Niclas skrev:Jag skulle föreslå att ladda fullt och köra helt tomt o se hur många kwh du får ut.
Genom att titta på div olika video och bilder Kan man dra slutsatser om respektive batteris användbara kapacitet. Det verkar skilja ungefär 10kWh till fördel för "70" rent procentuellt jämfört mot märksiffran.
jag undrar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Du gör det tyvärr väldigt vanliga felet att tro att tillverkningskostnad direkt översätts till pris.18650 skrev:Does not compute... om man inte använder gamla celler, vilket är lurigt i en bil som skall kunna snabbladdas. Det är ju ingen wallbox direkt.matbl skrev:Personligen skulle jag gärna se en variant med stort batteri och lägre prestanda till ett lägre pris.
Med rätt prissättning skulle en sån produkt få in köpare som annars inte skulle ha köpt en Tesla alls i större omfattning än vad den skulle kannibalisera på andra modeller. Sett ur ett globalt perspektiv såklart.
Om nu Tesla fortfarande är prokutionsbegränsade finns det ingen anledning att lägga till rpodukter med lägre marginal. Men så fort de inte är det så är det en bra grej.
Jag håller med dig. Men marginalen är ofta helig i absurdum. Att min teori håller är väl model 3 ett bevis på, eller om vi vänder på det så håller din också om att produktionen är flaskhalsen. Förmodligen i framtiden en mix där i mellan. Men jag tror aldrig man kommer erbjuda en Model S 90-120kWh med 170hk för lägre pris än 70D.matbl skrev:Du gör det tyvärr väldigt vanliga felet att tro att tillverkningskostnad direkt översätts till pris.18650 skrev:Does not compute... om man inte använder gamla celler, vilket är lurigt i en bil som skall kunna snabbladdas. Det är ju ingen wallbox direkt.matbl skrev:Personligen skulle jag gärna se en variant med stort batteri och lägre prestanda till ett lägre pris.
Med rätt prissättning skulle en sån produkt få in köpare som annars inte skulle ha köpt en Tesla alls i större omfattning än vad den skulle kannibalisera på andra modeller. Sett ur ett globalt perspektiv såklart.
Om nu Tesla fortfarande är prokutionsbegränsade finns det ingen anledning att lägga till rpodukter med lägre marginal. Men så fort de inte är det så är det en bra grej.
Gjorde ett lite expriment idag, ladda för första gången till 100%, tyvärr så hade jag bara ~23 mil hem så jag kunde inte köra ända till 0. Jag hade "range mode" påslaget och körde med vanlig farthållare enligt hastighetsbegränsningarna, 90% motorväg, resten 70-90 väg, ganska tät trafik de första milen ut ur Stockholm. Torr väg, 10 plusgrader.Niclas skrev:Jag skulle föreslå att ladda fullt och köra helt tomt o se hur många kwh du får ut.
Detta är siffrorna.
Fulladdat 100%: 364 km (typical) / 461 km (rated)
Sträcka 234.6 km
Förbrukad energi: 44.6 kWh
Snittförbrukning: 190 Wh/km
Snittfart 99.1 km/h
Kvar i batteriet var enligt bilen 33% / 122 km (typical), om man förutsätter att de förbrukade 44.6 kWh motsvarar 67% av tillgänglig kapacitet så får man det till att det finns 66.6 kWh tillgängliga mellan 0 och 100%.
Sondell har tidigare uppskattat att 9 kWh är reserverade under noll nivån på ett 85 batteri.
http://tesla.sondell.biz/?p=2168
Det är rimligt att tro att det inte är så mycket reserverat i ett 70 batteri, en gissning är 7.9 kWh (7/8 delar). Detta skulle i så fall ge att ett 70 batteri har en total kapacitet på 74.4 kWh.
Model 3 Performance 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
Både 70 och 85 lär vara outdated ganska snart...
http://www.teslarati.com/elon-visits-te ... ange-2017/
Räckvidd 60 mil 2017 och 100 mil 2020 !
/70D
/70D
Nä, inte 70. Om du kan få 100 mil för samma kostnad och vikt som 50 idag så borde du kunna få 70:ans räckvidd för högst halva priset. Eftersom 70 lätt hoppar mellan SC så tar jag en sådan med glädje.Gustafsson skrev:Både 70 och 85 lär vara outdated ganska snart...
/70D
Var inte dessa 100 mil en jämförelse som Elon gjorde med att rekordet på 80 mil som gjordes strax före intervjun Elon hade i Europa? Rör sig alltså om ca 20-25% ökning på 5-6 år. Varken 70 eller 85 kommer vara outdated. Batteri med 70/85 kWh kommer att kunna ha samma eller längre räckvidd om 5-10 år som idag. Elbilar är det som kommer vara aktuellt om 10 år och förbränningsmotorer för bensin är det som troligen kommer vara omodernt om 10-15 år. Dieselbilar verkar kunna bli omoderna lite snabbare men diesel kommer användas till tyngre fordon och maskiner.Gustafsson skrev:Både 70 och 85 lär vara outdated ganska snart...
/70D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.