Fartkameror

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Fartkameror

Inlägg av Skyltspurtaren »

Teslan är snabbaste bilen jag någonsin ägt men märker att jag ändå kör mycket lugnare, glider fram genom landskapet på AP och försöker komma ännu lite längre på en laddning snarare än att korta körtiden. Vill bara köra mer hela tiden! Kanske för att jag har en SR+ med litet batteri. Eller så har jag bara blivit äldre. Fastnat på exakt noll fartkameror med Teslan, använder ingen varnare :)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Re: Fartkameror

Inlägg av M3apan »

GreenMachine skrev:
fth skrev:
Helt absurd lagstiftning, av många skäl. Hur hanterar dom t.ex om man surfar in på Waze, skall dom kolla browser-historiken i alla telefoner, paddor, datorer, etc i alla bilar?

Sen är ju som sagt syftet med fartkameror att sänka hastigheten, inte egentligen att sätta dit fartsyndare, det här känns ju då helt kontraproduktivt.

/fth

Ett vanligt missförstånd bland svenskar i synnerhet verkar vara att man tror att bara för att politiker stiftat och beslutat om en ny lag för eller emot något så innebär det att (vad det nu gäller), per automatik blir olagligt eller lagligt. Oavsett vad Husbil&Husvagn skriver så är det ju inte Kina vi pratar om utan moderna rättsstater så det är först efter att en opartisk domstol har prövat och dömt som en något kan anses vara (o)lagligt och då ska man komma ihåg att då är det också endast den apsekten/målet och de förutsättningarna som faktiskt prövats som då är/blivit olagliga.

En lag, kan ju göra en annan lag overksamma eller ”olagliga”. Det finns ju tusentals exempel på. Senaste jag kan tänka på i Sverige är ju ex. de lagar man infört för körning av vattenskotrar i Sverige som i princip samtliga fall i domstol inte visat sig hålla vid prövning och med andra ord inte heller vara gällande. Så visst! Man kan såklart säga att det finns en lag i Sverige som säger att man måste vara över 15-år för att köra vattenskoter för det gör det. Men hur relevant är det om man inte också säger att domstolarna kommit fram till att det finns andra lagar som säger att det man inte kan stifta just en sådan lag så att den men andra ord inte gäller.

Nu vet jag förvisso inte exakt vad fransk eller tysk lag säger om just detta men jag kan tillräckligt för att med ganska stor säkerhet säga att man nog lär nog behöva utmana och anstränga sig rätt mycket för att man bli dömd för att du använt Waze i bilen eller för att ha surfat på en webbsida som visar var alla fartkameror sitter i alla fall.
Så länge man är oskyldig i själ och hjärta så är det ok!
Skriv svar