Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Moderator: Redaktion
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Jag har inget outnyttjat utdelningsutrymme, delar ut maximalt varje år.
Model X, Pearl White
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Spontant skulle jag säga ja MEN man behöver nog veta mer om hur det ser ut med lönsamhet, utdelningsutrymme, total löneunderlagssumma mm.
Men man kan i alla fall säga att du INTE förlorar något. OM man höjer sin egen lön med pengarna du betalar in så får du ut exakt lika mycket efter lön, skatteverket får in exakt lika mycket skatt och det kostar ditt företag exakt lika mycket. MEN du har bytt en förmån för 9900kr mot en lön på 9900kr så att säga. Det medför i sin tur lite olika effekter angående t ex utdelningsmöjligheter som du EVENTUELLT kan använda för att öka din utdelning OM du använder lönebaserad utdelning och redan har utnyttjat max OCH har tillräckligt lönsamhet (EK) att dela ut mer ifrån. (Föräldrapenning, SGI och pension är jag osäker på hur de räknas med avseende på lön kontra förmånsvärde men jag har för mig att det alltid är lika bra eller bättre med lön jämfört med förmånsvärden)
Men man kan i alla fall säga att du INTE förlorar något. OM man höjer sin egen lön med pengarna du betalar in så får du ut exakt lika mycket efter lön, skatteverket får in exakt lika mycket skatt och det kostar ditt företag exakt lika mycket. MEN du har bytt en förmån för 9900kr mot en lön på 9900kr så att säga. Det medför i sin tur lite olika effekter angående t ex utdelningsmöjligheter som du EVENTUELLT kan använda för att öka din utdelning OM du använder lönebaserad utdelning och redan har utnyttjat max OCH har tillräckligt lönsamhet (EK) att dela ut mer ifrån. (Föräldrapenning, SGI och pension är jag osäker på hur de räknas med avseende på lön kontra förmånsvärde men jag har för mig att det alltid är lika bra eller bättre med lön jämfört med förmånsvärden)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Isåfall vinner du inte mycket på att inte höja lönen, om du inte behöver mer vinst av någon annan anledning. Gör nettoavdrag men upp lönen istället så får du ut lika mycket i fickan till samma kostnad, plus att du faktiskt får mer utdelningsutrymme.Telsa skrev:Jag har inget outnyttjat utdelningsutrymme, delar ut maximalt varje år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Men vad är nackdelen? Måste väl finnas någon annars skulle väl ingen göra på det "vanliga" sättet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Nej, jag kan inte komma på en enda nackdel. Den enda anledningen jag kan komma på att folk gör på det "vanliga" sättet är just att det är det vanliga sättet. Att man inte känner till eller har kommit på att man kan göra såhär. Eller av gammal vana. Eller för att det är ett större företag som har sina rutiner och inte egentligen bryr sig.Pontus skrev:Men vad är nackdelen? Måste väl finnas någon annars skulle väl ingen göra på det "vanliga" sättet?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Blev betydligt mer intressant när de ändrade/höjde utdelningsreglerna från 25% av lönesumman till 50% av lönesumman häromåret. Finns inga nackdelar som jag kan se heller. Finns inget scenario där förmånsvärde är bättre än motsvarande ökad lön som jag kan räkna ut.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Tackar för tipset! Jag har tidigare kört "Traditionellt" så att säga men från och med denna månad kör jag på detta sätt!danni skrev:Det postas ju ganska ofta om förmånsvärden här på forumet......

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Jag har också kört "Traditionellt", men kommer skippa förmånsvärdet nu. Anledningen till att jag inte har ändrat tidigare är helt enkelt okunskap. Det är inte helt lätt att hitta alla smarta bokföringstrix man kan använda i sin firma. Använder ingen revisor så jag måste hitta alla trix själv.Alx skrev:Tackar för tipset! Jag har tidigare kört "Traditionellt" så att säga men från och med denna månad kör jag på detta sätt!danni skrev:Det postas ju ganska ofta om förmånsvärden här på forumet......
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Följdfråga, eftersom bilen inte tas upp som en förmån då det görs nettolöneavdrag, hur mycket kan jag ta ut skattefritt som milersättning? 18,50 eller 9,50?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Vad tror du själv?Alx skrev:Följdfråga, eftersom bilen inte tas upp som en förmån då det görs nettolöneavdrag, hur mycket kan jag ta ut skattefritt som milersättning? 18,50 eller 9,50?

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Företaget äger/leasar ju fortfarande bilen, tar risken/kostnaden med värdeminskningen, driftskostnader osv. Så bilen är ju fortfarande en förmånsbil som Danni skriver. Men kolla med skattemyndigheten (Få svar skriftligt!) Kan ju vara kul att höra hur de ser på det.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Danni:
Kul att du frågar vad jag tycker, kändes dock något spydigt men kanske jag som missförstår? Tycker du borde avslutat inlägget med din frågeställning gällande vad jag tycker så skulle det inte kännts på samma sätt! Som svar på frågan så resonerar jag som så att då brukaren inte förmånsbeskattas uppstår rimligtvis inte heller någon förmån, man kanske rentutav kan se det som att brukaren leasar/hyr bilen av företaget till en kostnad motsvarande just förmånsvärdet som regleras i form av ett nettolöneavdrag?
Leo:
Nja... Med det resonemanget så är ju även privatleasing att därmed likställa som en förmån utställd av leasinggivaren då leasingbolaget står för all kostnad(förutom tvätt) drivmedel är ingen parameter man behöver ta hänsyn till såvida inte arbetstagaren inte har drivmedelsförmån vilket det inte är tal om här...
Svåra nötter att knäcka
Kul att du frågar vad jag tycker, kändes dock något spydigt men kanske jag som missförstår? Tycker du borde avslutat inlägget med din frågeställning gällande vad jag tycker så skulle det inte kännts på samma sätt! Som svar på frågan så resonerar jag som så att då brukaren inte förmånsbeskattas uppstår rimligtvis inte heller någon förmån, man kanske rentutav kan se det som att brukaren leasar/hyr bilen av företaget till en kostnad motsvarande just förmånsvärdet som regleras i form av ett nettolöneavdrag?
Leo:
Nja... Med det resonemanget så är ju även privatleasing att därmed likställa som en förmån utställd av leasinggivaren då leasingbolaget står för all kostnad(förutom tvätt) drivmedel är ingen parameter man behöver ta hänsyn till såvida inte arbetstagaren inte har drivmedelsförmån vilket det inte är tal om här...
Svåra nötter att knäcka

- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Kanske inte riktigt relevant i elbilsforumet, men funderar också på eventuell drivmedelsförmån.
Just nu har jag ICE tjänstebil i mitt egna fåmansföretag, använder företagets kort för att betala allt drivmedel.
Har också en utförlig körjournal där alla tjänste och privatresor redovisas mycket noga. En gång per år sammanställer jag all körning och betalar med privata pengar till bolaget det drivmedel som krävts för privatkörningen.
Då finns ju ingen drivmedelsförmån och alla tjänsteresor kan jag dra momsen på drivmedlet.
Revisorn gnäller varje år men det finns ju företag som erbjuder tjänsten att fakturera privata och tjänsteresornas drivmedel separat.
Med elbil är det väl bättre att isåfall "tanka" elen med privata pengar och ta ut milersättning?
Läste på Skatteverket hemsida att om jag får ladda gratis hos arbetsgivaren ska det förmånsbeskattas:
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.html
Just nu har jag ICE tjänstebil i mitt egna fåmansföretag, använder företagets kort för att betala allt drivmedel.
Har också en utförlig körjournal där alla tjänste och privatresor redovisas mycket noga. En gång per år sammanställer jag all körning och betalar med privata pengar till bolaget det drivmedel som krävts för privatkörningen.
Då finns ju ingen drivmedelsförmån och alla tjänsteresor kan jag dra momsen på drivmedlet.
Revisorn gnäller varje år men det finns ju företag som erbjuder tjänsten att fakturera privata och tjänsteresornas drivmedel separat.
Med elbil är det väl bättre att isåfall "tanka" elen med privata pengar och ta ut milersättning?
Läste på Skatteverket hemsida att om jag får ladda gratis hos arbetsgivaren ska det förmånsbeskattas:
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 14429.html
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Får förtydliga lite, här är reglerna:
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... ebac9.html
Jag har ett privat tankkort på OKQ8 (Ett utomstående företag) och företagets tankkort på Preem.
Normalt är 25% av min körning privat, tankar var fjärde tank och även alla tankningar på semesterresor med privata kortet och spar alla kvitton. Tankar resten med företagets tankkort.
Stämmer av en gång per år att det stämmer mot körjournalen (Arbetsgivaren ska då granska och godkänna fördelningen mellan tjänste- och privatkörning i den anställdes körjournal).
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... ebac9.html
Jag har ett privat tankkort på OKQ8 (Ett utomstående företag) och företagets tankkort på Preem.
Normalt är 25% av min körning privat, tankar var fjärde tank och även alla tankningar på semesterresor med privata kortet och spar alla kvitton. Tankar resten med företagets tankkort.
Stämmer av en gång per år att det stämmer mot körjournalen (Arbetsgivaren ska då granska och godkänna fördelningen mellan tjänste- och privatkörning i den anställdes körjournal).
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Har själv räknat på det för både dieselbilar jag haft och elbilar.
Inte ofta det lönar sig med företagsbränslekort (eller el) så första året hade jag det. De senaste 3åren har jag istället tagit ut skattefri milersättning. Dessutom även betalat bort det vanliga förmånsvärdet vilket blivit mest lönsamt.
Obs! Detta gäller då du är egenföretagare! Är du anställd av någon "annan" så lönar sig bränslekort direkt. (Någon annan "sponsrar" ju din privatkörning då
)
Inte ofta det lönar sig med företagsbränslekort (eller el) så första året hade jag det. De senaste 3åren har jag istället tagit ut skattefri milersättning. Dessutom även betalat bort det vanliga förmånsvärdet vilket blivit mest lönsamt.
Obs! Detta gäller då du är egenföretagare! Är du anställd av någon "annan" så lönar sig bränslekort direkt. (Någon annan "sponsrar" ju din privatkörning då

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Det är så att jag har ett eget AB och en vanlig anställning på ett annat företag. AB är för närvarande vilande men det finns ett kapital på 400 kkr i bolaget, som jag funderar på att göra något "vettigt" med. Skulle AB kunna leasa en Tesla som förmånsbil åt mig? Jag betalar in förmånsvärdet till AB som ni beskriver tidigare här i tråden. Då blir det inget krångel med arbetsavgifter för AB.
Förmånsvärdet på en S90D med utrustning på 50 000 blir 7500:- på skatteverkets hemsida. Då kommer det in 7500:- i månaden till AB som betalar en stor del av leasingavgiften. De 400 kkr som finns i AB används till första förhöjda leasing avgiften samt skillnaden mellan 7500:- och faktisk leasingkostnad.
Efter tre år köper AB ut Teslan från leasingbolaget och jag köper den av AB. Med "rätt" anpassad leasingkalkyl borde jag i stort sett bara ha aktiekapitalet kvar i AB när detta är klart, det beror förstås på vad marknadsvärdet på Teslan landar på om tre år. Tänker jag "rätt" här eller finns det någon hake som jag missat?
Förmånsvärdet på en S90D med utrustning på 50 000 blir 7500:- på skatteverkets hemsida. Då kommer det in 7500:- i månaden till AB som betalar en stor del av leasingavgiften. De 400 kkr som finns i AB används till första förhöjda leasing avgiften samt skillnaden mellan 7500:- och faktisk leasingkostnad.
Efter tre år köper AB ut Teslan från leasingbolaget och jag köper den av AB. Med "rätt" anpassad leasingkalkyl borde jag i stort sett bara ha aktiekapitalet kvar i AB när detta är klart, det beror förstås på vad marknadsvärdet på Teslan landar på om tre år. Tänker jag "rätt" här eller finns det någon hake som jag missat?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
I stort sett är det rätt, men det finns en hake du får se upp med. En tjänstebil ska användas i tjänsten, minst 100 mil om året, annars kan du riskera att bli av med rätten att göra momsavdrag. I ett vilande AB kan det vara svårt att visa på hur den faktiskt använts i tjänsten.V70N skrev:Det är så att jag har ett eget AB och en vanlig anställning på ett annat företag. AB är för närvarande vilande men det finns ett kapital på 400 kkr i bolaget, som jag funderar på att göra något "vettigt" med. Skulle AB kunna leasa en Tesla som förmånsbil åt mig? Jag betalar in förmånsvärdet till AB som ni beskriver tidigare här i tråden. Då blir det inget krångel med arbetsavgifter för AB.
Förmånsvärdet på en S90D med utrustning på 50 000 blir 7500:- på skatteverkets hemsida. Då kommer det in 7500:- i månaden till AB som betalar en stor del av leasingavgiften. De 400 kkr som finns i AB används till första förhöjda leasing avgiften samt skillnaden mellan 7500:- och faktisk leasingkostnad.
Efter tre år köper AB ut Teslan från leasingbolaget och jag köper den av AB. Med "rätt" anpassad leasingkalkyl borde jag i stort sett bara ha aktiekapitalet kvar i AB när detta är klart, det beror förstås på vad marknadsvärdet på Teslan landar på om tre år. Tänker jag "rätt" här eller finns det någon hake som jag missat?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Bara 50000kr i utrustning ? 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Tack Danni!
Vilande är ju ett dumt uttryck, det är ju mer ett talesätt än ett verkligt begrepp.
Enligt mitt anställningsavtal får jag naturligtvis inte bedriva konkurrerande verksamhet med mitt egna AB. Det gör att jag just nu inte har några uppdrag på mitt AB. Men det skall ju ändå skötas så det blir resor till revisor och bank som numera ligger en bit bort eftersom jag flyttade 25 mil till det nya jobbet. Vidare åker jag på konferenser och utbildningar som är intressanta för mig och mitt AB. Så skall nya potentiella kunder, vars verksamhet inte sammanfaller med min arbetsgivares, besökas.
Frågan är då, vilka av dessa resor som skatteverket klassar som resor i tjänsten?
Det blir till att skriva körjournal igen antar jag. Jag brukade tidigare se till att tanka på destinationsorten, så det skulle finnas något kvitto som styrkte min körjournal, men det blir ju svårare med en Tesla!
Vilande är ju ett dumt uttryck, det är ju mer ett talesätt än ett verkligt begrepp.
Enligt mitt anställningsavtal får jag naturligtvis inte bedriva konkurrerande verksamhet med mitt egna AB. Det gör att jag just nu inte har några uppdrag på mitt AB. Men det skall ju ändå skötas så det blir resor till revisor och bank som numera ligger en bit bort eftersom jag flyttade 25 mil till det nya jobbet. Vidare åker jag på konferenser och utbildningar som är intressanta för mig och mitt AB. Så skall nya potentiella kunder, vars verksamhet inte sammanfaller med min arbetsgivares, besökas.
Frågan är då, vilka av dessa resor som skatteverket klassar som resor i tjänsten?
Det blir till att skriva körjournal igen antar jag. Jag brukade tidigare se till att tanka på destinationsorten, så det skulle finnas något kvitto som styrkte min körjournal, men det blir ju svårare med en Tesla!
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Du behöver inte körjournal om inte ab brtalar för el
Om det är rimligt att du reser 100 mil i tjänst och kan påvisa detta enkelt så är det inga problem
Skulle dock rekommendera att bolaget inte är vilande det blir som en röd flagg för myndigheten

Om det är rimligt att du reser 100 mil i tjänst och kan påvisa detta enkelt så är det inga problem
Skulle dock rekommendera att bolaget inte är vilande det blir som en röd flagg för myndigheten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Min revisor säger att jag får 9,5kr milen för tjänsteresor. Då jag står för bränslet (elen) själv
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Om jag väljer att inte ta ut någon lön alls, men har bilförmån. Kan jag då utnyttja grundavdraget och i praktiken betala väldigt lite privat för bilen?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
De sakerna har egentligen inget med varandra att göra. Bilförmånen måste redovisas på ena eller andra sättet. Du behöver inte ta ut någon lön alls - du kan till exempel sätta in motsvarande hela förmånsvärdet från ditt privata konto till företagskontot varje månad om du vill. Om du har lågt eller inget löneuttag så kan du höja upp lönen och använda den nettolönen till att kontra förmånsvärdet, och dra nytta av det faktum att skatten är väldigt låg på låga löner tack vare bl.a. grundavdraget. Men tänk på att grundavdrag, jobbskatteavdrag, statlig skatt etc räknas på din sammanlagda lön från alla källor, så om du har en anställning du får lön via så spelar det ingen roll. Och överlag skulle jag säga att det inte nödvändigtvis är skattemässigt bäst att ta en jättelåg lön under de flesta omständigheter, ofta är det bättre att ta åtminstone ett par hundratusen om året i lön för att kunna maximera sitt utnyttjande av jobbskatteavdraget. Det är först när man kommer upp i högre löner som det börjar bli mer intressant att ha kapitalinkomster istället för tjänsteinkomster.6884 skrev:Om jag väljer att inte ta ut någon lön alls, men har bilförmån. Kan jag då utnyttja grundavdraget och i praktiken betala väldigt lite privat för bilen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
ok, tack.
Har eget bolag, och har länge haft strategin att ha bolaget som sparbössa. Tar ut låg lön, drar av så mkt som möjligt på bolaget, och sparar resten. Kapitalet växer!
Har eget bolag, och har länge haft strategin att ha bolaget som sparbössa. Tar ut låg lön, drar av så mkt som möjligt på bolaget, och sparar resten. Kapitalet växer!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!
Mitt generella råd till företagare som kan och har råd är att varje år ta ut lön upp till gränsen för statlig skatt. Skatten därunder är inte så värst hög, och du får maximal nytta av grundavdrag och jobbskatteavdrag. Plus att du får maximal allmän pension och även lägger ditt SGI på max ifall du skulle bli sjuk eller föräldraledig. Det är mycket bättre att ta "lagom" lön flera år i rad än att inte ta något och upptäcka att man måste ta jättelön ett år. Behöver man ha ut mer pengar än så bör man undvika lön och titta på aktieutdelning och liknande. Även om du vill spara pengar, så kan det vara rimligare att ta ut dem och sen spara dem privat, just på grund av skatteeffekterna.6884 skrev:ok, tack.
Har eget bolag, och har länge haft strategin att ha bolaget som sparbössa. Tar ut låg lön, drar av så mkt som möjligt på bolaget, och sparar resten. Kapitalet växer!
Sen hänger det som sagt också på om man har jobb vid sidan av bolaget. Om du har det måste du såklart räkna ihop lönen från det jobbet med vad du tar ut ur bolaget, eftersom skatterna räknas på din totala inkomst av tjänst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com