Min intention var egentligen inte att vara en olyckskorp, jag var snarare rädd att få personers oaktsamhet kombinerat med Teslas optimistiska tekniksyn eventuellt skulle sätta käppar i hjulen för framtida utveckling. Sen kan jag ju, handen på hjärtat, erkänna att jag själv snabbt skulle bli bekväm och förlita mig på systemet lite för mycket.
Man lär sig snabbt autopilotens egenheter - jag har fortfarande inte varit med om att den ut från det blå vridit på ratten och försatt mig i en farlig situation när jag inte anade att det skulle komma. Den har gjort dumma saker, men det är i situationer där jag redan varit observant på grund av att jag börjat förstå den. Om jag hade kört samma sträcka många gånger och känt att jag litar på hur den agerar, så skulle jag nog kunna våga riskera lite på samma sätt som flera av videorna i denna tråden.
Nemesis skrev:
Vet föraren alltid vilket läge som är aktivt?
Ja det ser man tydligt. Känns som farthållare - man missar inte att det är påslaget heller.
Den modell som ska kosta under $35000 kommer förmodligen inte komma med något överhuvudtaget som inte behövs för att ta sig mellan SC. Den varianten man vill köpa kommer att kosta hyfsat mycket mer, kanske uppåt $45000
Tack tib för åkturen!! Jag vet inte om jag ska starta en ny tråd för detta eller bara skriva ett inlägg här men tack igen iaf! Han svängde förbi mig utanför mitt jobb igår och plockade upp mig . Vilken känsla att kunna sitta och prata o titta på varandra medan bilen kör av sig själv. Man måste ju vara lite uppmärksam men jäklar va coolt! Först va d nästan lite läskigt men efter ett tag kändes d helt normalt. Framtiden är här!
Är det någon annan som tycker att AP korrigerar häftigt när det finns gupp eller sättningar i vägen, har en sättning på motorvägen i en kurva där jag tagit över då jag tycker den korrigerar väl häftigt. Detta har hänt några gånger och jag känner mig inte speciellt avslappnad när jag kör med AP, tvärtom.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag har råkat ut för att AP flippar ut i gupp på E4:an. Rätt läskigt faktiskt.
Minst sagt!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag kopplar av 100% när jag kör min Tesla, men jag kan inte koppla av när AP kör den. Igår när min sambo körde från Tumba mot Hågelby, finns en omkörningsfil där, vänster sidan metall räcke. AP kände inte av räcket och i en mjuk sväng nästan (en sekund) och AP skulle köra in i räcket. Han reagerade snabbare (tur) än Teslan.
Jag kopplar av 100% när jag kör min Tesla, men jag kan inte koppla av när AP kör den. Igår när min sambo körde från Tumba mot Hågelby, finns en omkörningsfil där, vänster sidan metall räcke. AP kände inte av räcket och i en mjuk sväng nästan (en sekund) och AP skulle köra in i räcket. Han reagerade snabbare (tur) än Teslan.
Man lär sig var man kan lita på den och inte. Har också varit med om att den ryckt till och velat göra något knasigt, men då får man vara med och parera.
Känner mig trygg med autopiloten på motorväg men är mer observant på mindre vägar.
Körde till jobbet idag och märkte inte av någon knyck eller ryck i gupp, har den lärt sig redan? (E18), märkte och så att man INTE behlöver trycka ner blinkers helt för att byta fil, blir genast lite smidigare då.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag har råkat ut för att AP flippar ut i gupp på E4:an. Rätt läskigt faktiskt.
Gupp och småkrön på motorväg är störiga. Det känns som om den genomgående rycker vänster precis efter krönet. Är det nåt optiskt som kameran uppfattar som en sväng?
Vi är väl några stycken som varit ute och ryckt tillbaka den på E4 och E6 nu, så förhoppningsvis lugnar den ju sig på de aktuella ställena relativt snart.
Undrar om bilar utan aktiverad AP (men med HW) ändå är med och rapporterar vad kameran ser som en del av fleet learning?
Om jag uppfattat det hela rätt så är alla ap bilar med och skapar ny gps underlag däremot så verksr autopiloten lära sig utifrån när man är tvungen stt ta över
Så svaret är både ja och nej
Bilar utan aktiverad auto pilot hjälper till att "rita" nya gps kartan medan bilar med aktiverad autopilot lär sig av sina mistag
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Bilar utan aktiverad auto pilot hjälper till att "rita" nya gps kartan...
Gissade du detta, eller har du läst det någonstans? Känner inte igen att jag läst något liknande tidigare, utan bara att AP-bilar som korrigeras bidrar till fleet learningen...
Bilar utan aktiverad auto pilot hjälper till att "rita" nya gps kartan...
Gissade du detta, eller har du läst det någonstans? Känner inte igen att jag läst något liknande tidigare, utan bara att AP-bilar som korrigeras bidrar till fleet learningen...
Jag såg någon film där vägnätet ritades upp utifrån Model S körmönster. Kartan som visades upp var från San Francisco och var ett exempel på hur bilarna kunde användas tillsammans för att göra bilen bättre. Filmen var från innan Autopilot släpptes.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bilar utan aktiverad auto pilot hjälper till att "rita" nya gps kartan...
Gissade du detta, eller har du läst det någonstans? Känner inte igen att jag läst något liknande tidigare, utan bara att AP-bilar som korrigeras bidrar till fleet learningen...
Jag såg någon film där vägnätet ritades upp utifrån Model S körmönster. Kartan som visades upp var från San Francisco och var ett exempel på hur bilarna kunde användas tillsammans för att göra bilen bättre. Filmen var från innan Autopilot släpptes.
Ja precis, Elon förklarade behovet av mer exakta gps kartor då kan man skippa linjer helt
det antas att bilarna skickade detta data till tesla redan inan 6.2, så antagandet är att de gör det fortfarande även när autopiloten är avaktiverad.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Bilar utan aktiverad auto pilot hjälper till att "rita" nya gps kartan...
Gissade du detta, eller har du läst det någonstans? Känner inte igen att jag läst något liknande tidigare, utan bara att AP-bilar som korrigeras bidrar till fleet learningen...
Håller med dig, bilar som kör med auto pilot bidrar till att autopilot lär sig felat learning.
Alla bilar med autopilot hårdvara (aktiverad eller inte aktiverad autopilot) hjälper till att skapa detaljerad GPS karta som i sin tur ger AP bättre underlag för att göra rätt.