Polestar kritiserar Teslas SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC

Inlägg av nek0 »

"Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk." Polestar tycker säkert attdet är bra om jag kör en Polestar istället för Leon plugin Det tycker jag med men jag tycker att det inte är så bra att Polestar vill ha runt 550 tusen kr . Det hade varit mycket bätre för omställningen om jag får en gratis,för då hada jag säkert kört en Polestar.
Det låter dumt eller hur,men så ser Polestar på problemet.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Jag har bara sett citatet i första posten:

"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."

Där står det inte att det skulle varit bättre om SuC inte funnits som du påstår. Har du mer information om vad Polestarchefen sagt får du gärna länka till det. Jag är uppriktigt nyfiken.
Ja, det citatet är precis det som säger det, de säger att nätverket ”bromsar elbilsutvecklingen”. Slår vi upp ordet bromsa i ordboken så ser vi ”hastigt minska farten och ev. stanna”, dvs säger man att Teslas laddnätverk gör att elbilsutvecklingen går långsammare, logiskt betyder det att man menar att omställningen hade gått snabbare utan Teslas nätverk.
Det bromsar utvecklingen jämfört med om det hade öppnats.. Vilket är samma betydelse som det Tesla själva skriver.

Men visst, plockar man bara ut två ord ur en mening som du gör så går det lätt att misstolka.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Jag är uppriktigt nyfiken.
Som flera redan har skrivit i tråden:

Tesla fick bygga sitt nätverk själva. Ingen annan ville vara med. Volvo Cars ville inte. Och Polestar som eget bilmärke fanns inte ens.

Som jag förstår det så vill Tesla nu öppna upp sitt nätverk. Men samtidigt så vill de sannolikt inte sabba elbilsägarupplevelsen för alla som har en Tesla. Detta är sannolikt relativt komplext och alltså inte så enkelt som att bara "öppna" eller "inte öppna".
Det håller jag helt med om. Det finns mycket mer än snabb elektrifiering för Tesla att ta hänsyn till.
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
AAKEE skrev:
Det är klart att Polestar klagar. Har de ens knutit an till något laddnätverk alls?
Ja, Ionity
Varför är inte Polestars logotyp med bland de andra på Ionitys hemsida?

Källa:
https://ionity.eu/en/about.html#
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

nek0 skrev:
"Ehh.. Tesla säger också att det är bra för elektrifieringen med öppna nätverk." Polestar tycker säkert attdet är bra om jag kör en Polestar istället för Leon plugin Det tycker jag med men jag tycker att det inte är så bra att Polestar vill ha runt 550 tusen kr . Det hade varit mycket bätre för omställningen om jag får en gratis,för då hada jag säkert kört en Polestar.
Det tror jag inte.

Innerst inne tror kanske inte du heller det? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
SwedishAdvocate

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:

Tesla fick bygga sitt nätverk själva. Ingen annan ville vara med. Volvo Cars ville inte. Och Polestar som eget bilmärke fanns inte ens.

Som jag förstår det så vill Tesla nu öppna upp sitt nätverk. Men samtidigt så vill de sannolikt inte sabba elbilsägarupplevelsen för alla som har en Tesla. Detta är sannolikt relativt komplext och alltså inte så enkelt som att bara "öppna" eller "inte öppna".
Det håller jag helt med om. Det finns mycket mer än snabb elektrifiering för Tesla att ta hänsyn till.
Snabbast möjliga elektrifiering är Teslas mål.

Men. Hur smart är det ifall Tesla skjuter sig själva i foten genom att helt sabba elbilsägarupplevelsen för alla som äger en Tesla?

Då riskerar de ju att helt tappa möjligheten att vara en blåslampa i häcken på alla andra biltillverkare. På vilket sätt menar du att det skulle gynna saken – dvs. snabbast möjliga elektrifiering?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Det bromsar utvecklingen jämfört med om det hade öppnats.. Vilket är samma betydelse som det Tesla själva skriver.

Men visst, plockar man bara ut två ord ur en mening som du gör så går det lätt att misstolka.
Fast det är inte vad de skriver, de skriver ingenting efter som ändrar betydelsen. Citatet säger att ”Teslas nätverk bromsar elbilsutvecklingen …”, du kan inte bara lägga till ”jämfört med om det hade öppnats” för det ändrar helt den logiska innebörden i vad de säger och ingick inte i vad som sas från början. Det kan mycket väl vara vad de menade att säga men det var inte vad de sa, och vi kan bara bedöma vad de faktiskt säger.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

"Teslas laddnätverk bromsar elbilsutvecklingen eftersom de exkluderar vissa elbilsägare. Det är inte bra om enskilda biltillverkare har egna nätverk."

Där står det inte att det skulle varit bättre om SuC inte funnits som du påstår. Har du mer information om vad Polestarchefen sagt får du gärna länka till det. Jag är uppriktigt nyfiken.
Ja, det citatet är precis det som säger det, de säger att nätverket ”bromsar elbilsutvecklingen”. Slår vi upp ordet bromsa i ordboken så ser vi ”hastigt minska farten och ev. stanna”, dvs säger man att Teslas laddnätverk gör att elbilsutvecklingen går långsammare, logiskt betyder det att man menar att omställningen hade gått snabbare utan Teslas nätverk.

Och hur mycket snabbare hade det gått om Ionity hade tagit rimliga priser på sitt nätverk utan behov av speciella abonnemang? Har skrivits en mängd artiklar senaste året om hur svindyrt det blir att göra en långresa med elbil. Och då har de ändå fått stora bidrag från EU för att bygga upp nätverket till skillnad från Tesla. Men visst, det är upp till Tesla att se till att alla som har elbil har en bra upplevelse med elbilar oavsett vad för elbil de har.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

vigge50 skrev:
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Och hur mycket snabbare hade det gått om Ionity hade tagit rimliga priser på sitt nätverk utan behov av speciella abonnemang? Har skrivits en mängd artiklar senaste året om hur svindyrt det blir att göra en långresa med elbil. Och då har de ändå fått stora bidrag från EU för att bygga upp nätverket till skillnad från Tesla. Men visst, det är upp till Tesla att se till att alla som har elbil har en bra upplevelse med elbilar oavsett vad för elbil de har.
Jag håller helt med om att Ionity borde ta lägre pris för de utan abbonemang. Tesla har visat på en bra avvägning i sitt pilotprojekt med öppna SuC.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Fast det är inte vad de skriver, de skriver ingenting efter som ändrar betydelsen. Citatet säger att ”Teslas nätverk bromsar elbilsutvecklingen …”, du kan inte bara lägga till ”jämfört med om det hade öppnats” för det ändrar helt den logiska innebörden i vad de säger och ingick inte i vad som sas från början. Det kan mycket väl vara vad de menade att säga men det var inte vad de sa, och vi kan bara bedöma vad de faktiskt säger.
Lägg till de sista orden i meningen i citatet också så blir det tydligare vad jag menar. ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:

Snabbast möjliga elektrifiering är Teslas mål.

Men. Hur smart är det ifall Tesla skjuter sig själva i foten genom att helt sabba elbilsägarupplevelsen för alla som äger en Tesla?

Då riskerar de ju att helt tappa möjligheten att vara en blåslampa i häcken på alla andra biltillverkare. På vilket sätt menar du att det skulle gynna saken – dvs. snabbast möjliga elektrifiering?
Jag litar på att Tesla vet vad de talar om när de säger att en öppning av SuC gynnar övergången till elbilar och att de gör det på ett smart sätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Lägg till de sista orden i meningen i citatet också så blir det tydligare vad jag menar. ;)
Nej det blir det inte alls, att lägga till ”… eftersom de exkluderar vissa elbilsägare.” ändrar ingenting av första delens innebörd rent språkligt utan det ger bara en förklaring till varför de tycker att första delen stämmer. De säger att Teslas nätverk bromsar elbilsutvecklingen, och att det beror på att det är stängt. Alltså är det fortfarande så att de hävdar att elbilsutvecklingen hade gått snabbare utan ett stängt Teslanätverk.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Njae, jag kan förstå vad de menar om vi för ett ögonblick lyfter oss från vad vi personligen kör/vinner på och tittar på detta ut ett samhällsperspektiv. Låt oss ta laddarna på väg upp till fjällen eller till exempel E10 upp mot Kiruna som exempel (Skaulo/Poultikasvaara):

1 - Vi pratar om små samhällen med kanske 50 hushåll och sannolikt begränsad överföringskapacitet i det lokala nätet.
2 - Tesla monterar 5 st (?) SUC-stolpar som ska garanteras effekt.
3 - Jag passerar platsen då och då, har ännu inte sett en enda Tesla ladda där vid de tillfällen jag passerat. De finns säkert men sannolikt är nyttjandegraden väldigt låg.
4 - Nu vill annan operatör etablera sig, inom ramen för Trafikverkets satsning på att bygga bort vita områden.
5 - Svaret från den lokala elnätsoperatören kan bli att detta inte låter sig göras utan omfattande investeringar i trafostationer och nät, tillgänglig effekt är tyvärr tecknad. Projektet riskerar både att fördröjas och fördyras vilket direkt motverkar samhällets intentioner.

I ett sådant scenario kan jag förstå att övriga aktörer reagerar och samhällsekonomiskt blir det naturligtvis svårt att argumentera för att elinfrastrukturen etableras på ett för samhället effektivt och förnuftigt vis. Att bygga kapacitet som inte är nödvändig eller med låg nyttjandegrad främjar ingen. Jag kan därför se öppna nät som en förutsättning för effektivast möjliga elbilism framför allt längs de rikstäckande vägnätet utanför storstäderna.

Mina 2p
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Nej det blir det inte alls, att lägga till ”… eftersom de exkluderar vissa elbilsägare.” ändrar ingenting av första delens innebörd rent språkligt utan det ger bara en förklaring till varför de tycker att första delen stämmer. De säger att Teslas nätverk bromsar elbilsutvecklingen, och att det beror på att det är stängt. Alltså är det fortfarande så att de hävdar att elbilsutvecklingen hade gått snabbare utan ett stängt Teslanätverk.
Snabbare med ett öppet än ett stängt är min tolkning. Tänk på att citatet är taget ur ett sammanhang och troligtvis processats av Alriks "goda" minne innan han skrev ner det i en clickbaitkrönika.

Lite positiv tolkning kan man nog kosta på sig med tanke på omständigheterna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Snabbare med ett öppet än ett stängt är min tolkning. Tänk på att citatet är taget ur ett sammanhang och troligtvis processats av Alriks "goda" minne innan han skrev ner det i en clickbaitkrönika.

Lite positiv tolkning kan man nog kosta på sig med tanke på omständigheterna.
Ja visst kan det vara felciterat, men då är slutsatsen snarare att vi får sluta lita på vad AMS skriver ifall de kommer med citat av den här typen som inte stämmer. De från Polestar kan också ha menat en sak men sagt en annan såklart men då bör de vara försiktigare med hur de uttrycker sig i media.

Jag tolkar inte saker positivt eller negativt, jag försöker gå på vad som faktiskt står och vill nog inte ändra på det.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Maw skrev:
nek0 skrev:
Det tror jag inte.

Nej jag är inte troende och tror inget. Är bara läskunnig och läser vad han sa.
Varför sa han inte typ. Hej Elon kan du tänka dig att vi betalar halva kostnaden för dit laddnätverk så våra kunder har någonstans att ladda sina bilar.
Istället sa han. Fy på dig Elon du har använt dina ägna pengar för att bygga upp bästa laddnätverket i världen och vill inte låta våra kunder använda det.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

nek0 skrev:
Maw skrev:
nek0 skrev:
Det tror jag inte.

Nej jag är inte troende och tror inget. Är bara läskunnig och läser vad han sa.
Varför sa han inte typ. Hej Elon kan du tänka dig att vi betalar halva kostnaden för dit laddnätverk så våra kunder har någonstans att ladda sina bilar.
Istället sa han. Fy på dig Elon du har använt dina ägna pengar för att bygga upp bästa laddnätverket i världen och vill inte låta våra kunder använda det.
Sa han (eller hon är det väl) verkligen så?

Det visste jag inte :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Med tanke på hur mycket skit AMS har fått här tidigare så är det lite komiskt att man nu ska ta det som skrivs där ordagrant.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:

För min egen del så hade jag aldrig skatt elbil/Tesla i dag utan SuC. Inte en chans.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
AAKEE skrev:
Det är klart att Polestar klagar. Har de ens knutit an till något laddnätverk alls?
Ja, Ionity

Källa:
De brukar vara rätt långsamma, så de kanske inte hunnit att få upp den än.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:

För min egen del så hade jag aldrig skatt elbil/Tesla i dag utan SuC. Inte en chans.
Inte jag heller.

För drygt ett år sedan skickade jag samma frågor till flera åf/importörer av elbilar: Var kan jag ladda, hur snabbt går det, och hur mycket kostar det? Mer specifikt mellan Varberg - Stockholm - Sundsvall.
Ingen lämnade några vettiga svar, de verkade utgå från att man alltid laddar hemma.,

Det var/är bara en tillverkare som förstått att kunderna behöver ladda på resa.

Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
De hade ju kunnat starta med att förse sina mackar med snabbladdare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
AAKEE skrev:
Ja, Ionity

Källa:
De brukar vara rätt långsamma, så de kanske inte hunnit att få upp den än.
Ouch... :)
SwedishAdvocate

mikebike skrev:
.../ Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
Fast undrar hur många av dem som ligger i anslutning till schysta matställen eller dylikt...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
.../ Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
Fast undrar hur många av dem som ligger i anslutning till schysta matställen eller dylikt...
Hurså, inga SuC ligger ju nära något schyst matställe. :mrgreen:
Möjligen Sundsvall då...

Tanka brukar ligga mer centralt än typiska SuC, på gott och ont.
Det fanns ett Tanka tvärsöver gatan här förut. ;)
Ganska många restauranger här.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
Ja, verkligen.

Jag bjuder Volvo på tipset att byta namn på "Tanka" till "Ladda" och sätta upp minst 4x175kW + 2x350kW. Tror att det hade varit en hyfsad investering om de vill sälja många elbilar framöver. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar