Legoland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
axel
Teslaägare

Re: Legoland

Inlägg av axel »

Det går ju bara att ladda 26 ampere i Model S pga begränsningen som finns av någon anledning (13A per laddare), det ger väl dryg 8 mil per timme?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Borde ge knappa 9 mil per timme om 32A ger 11.
Men det varierar såklart också med hur fullt batteriet är, temp, osv.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Även begränsat av vad stolpen ger. Samma sak i type 2 mode 3 på OK/Q8 vid Landvetter - drygt 8 mil i timmen.
Model X P100D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

lustigt... får 5,5 mil per timme hemma på 16 amp...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
lustigt... får 5,5 mil per timme hemma på 16 amp...
Ja eftersom du har dubbelladdare så kan bilen fördela det på 8A per laddare. Men kopplar du in en med enkelladdare så kommer den att vara begränsad till 13A. Och om du kopplar in dig på en 32A så är du begränsad till 26A.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

iofs är det viktigaste för mig hemma. men vore kul om de fixade denna begränsning...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

Jag kan tillägga att elplatserna kostar 99 DKK. Då kan man ladda hela dagen. Man får läsa upp sitt kortnummer i telefon. (Man ringer numret som står på stolpen.) Luckan öppnas i 20 sekunder så var redo med kabeln (type-2) innan du ringer. Man måsta ÄVEN köpa parkeringsbiljett för 50 DKK.
När den väl laddar så får man 55 km per tim.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Nu bär det av till Legoland på söndag med 4 barn och 2 vuxna i en Model S. Spåret blir Kolbäck->Ljung->Göteborg - > Färja till Fredrikshavn -> Randers-> Billund.

Kommer förhoppningsvis kunna tanka i Legoland Holiday Village. Ska vara där i 2 dygn så det bör ju gå att få i så det räcker tillbaka till Randers. Om inte annat verkar ju P1 har laddplatser med 22kW.

Hemmåt får vi se om det blir Göteborg->Ödeshög ->Stockholm eller om det blir Ljung->Arboga->Stockholm.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Kul!
Ska också ner till Legoland i juni/juli, men tar bron över till Köpenhamn. Ngn som har tips på parkering med laddställen i centrum?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Var där i helgen. Körde Gbg - köge - middelfart - billund ToR över Helsingör. Funkade bra. Såg Björn nyland på tre olika ställen på vägen hem. Han höll väll på med en av sina filmer eller något. När vi kom hem och bilen helt slut så var givetvis laddsladden hemma pajj igen. Ang ladda på Legoland så tog de om man som vi bodde i en av Lalandias många stugor 2.5 Dkr per kWh, inte direkt gratis.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Vi ska bo i stuga i holliday Village, någon som vet om det går att ladda där? Skarvsladd genom fönstret?
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Jag förstår inte varför ni behöver ladda på Legoland. Middelfart SC ligger bara 56 km därifrån och är helt gratis. Kör man via Stora Bält är det dessutom på vägen. Broavgiften Öresund och Stora Bält T&R är 944kr med Brobizz (som är gratis att beställa för tillfället). Motorvägen genom Danmark är snabbkörd.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Tänkte inte på det!.. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] därav frågan. :-)
Användarvisningsbild
ceo
Teslaägare

Inlägg av ceo »

Fredriksv skrev:
Nu bär det av till Legoland på söndag med 4 barn och 2 vuxna i en Model S. Spåret blir Kolbäck->Ljung->Göteborg - > Färja till Fredrikshavn -> Randers-> Billund.

Kommer förhoppningsvis kunna tanka i Legoland Holiday Village. Ska vara där i 2 dygn så det bör ju gå att få i så det räcker tillbaka till Randers. Om inte annat verkar ju P1 har laddplatser med 22kW.

Hemmåt får vi se om det blir Göteborg->Ödeshög ->Stockholm eller om det blir Ljung->Arboga->Stockholm.
Idag drar vi (2 vuxna + 2 barn) i P85+! Rutten blir Arboga->Jung->Onsala (laddar lite hemma hos min syster), sedan över till Fredrikshamn dagen efter för vidare färd till Billund. Efter vistelse i Billund ett par dagar, åker vi via Öresundsbron upp igenom Sverige igen och stannar till i High Chaparrall (theme park bonanza!) innan vi är hemma igen.

-> Rapport efter resan:
Allt funkade oerhört bra. De stopp vi gjorde kändes som att familjen ville/behövde göra iallafall.
Vi laddade enligt ovan, sedan blev körde vi till ett hotell i Silkeborg och laddade där med 220 volt (dansk adapter krävdes, då de kör jord som en tredje hane).
Därefter direkt till Legoland, laddade inte under de två dagar vi var där för att jag (trots notering tidigt i vår) hade glömt att köpa en CEE16-adapter (http://www.clasohlson.com/se/Övergångsadapter/36-4551) till laddningsstationen vid Legoland (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 7ba61eebba). Körde sedan direkt till Superladdaren i Middelfart (http://www.teslamotors.com/findus/locat ... percharger), sedan en skön promenad och lunch i Köpenhamn. Därefter körde vi till Toftaholm och käkade en fantastisk middag, rekommenderas (mycket trevlig personal också) för att bränna förbi superladdaren i Lagan på väg till nästa theme park, High Chaparral.
Den enda superladdare som var meckig att nå var den sista, när vi kommer söderifrån och ska in på Tystberga/Sillekrog, då GPSen visade oss vägen förbi och sedan vända för att köra tillbaka för att komma till en avfart dit. Vi valde att köra av en avfart tidigare och köra in bakvägen (som verkar kunna vara stängd med grindar?). Det funkade bra, men då var vi tvungna att köra tillbaka till den avfart som vi kom in på för att kunna fortsätta hemåt.

Kul och positiv resa, inte minst för mig som chaufför av världens hitttills bästa bil.
Senast redigerad av ceo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Vore intressant att se om det finns Lego-Tesla modeller på Legoland. När jag var där med mina ungar för ett antal år sedan räknade vi alla Land Rover modeller och det var ett ståtligt antal. Vore ju kul att se att även Lego har följt med tiden och man kan se en eller annan Tesla-modell.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inlägg av MattiasH »

Vi var på Legoland över valborg och något som kan vara bra att känna till är att det numera finns ett >10-tal laddstolpar, Clever, i parkeringshuset vid Lego house. Vill minnas att det var åtminstone 11kW men ev. tom. 22kW. Verkade vara gratis, även om man var tvungen att blippa med clever-kortet. Parkeringen kostade dock 20dkr per timma.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Ska dit nästa måndag - funkar det svenska Clever-kortet för att blippa igång eller måste man skaffa danskt kort?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inlägg av MattiasH »

Jag har visserligen "clever mer" och det funkade utan några problem. Så vitt jag förstår så funkar deras alla kort i Sverige och Danmark men även i Tyskland.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inlägg av MattiasH »

Såg nu på deras hemsida att kontantkortet troligen inte fungerar utanför Sveriges gräns.

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

MattiasH skrev:
Känns ju bra att de har järnkoll på sina system och skriver "troligen".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare

Inlägg av PeppeBjork »

Var till legolandet i påskas.
Körde från stockholm till Göteborg. Sen färjan till Kiel. Därifrån 22 mil till Billund. Clever vid Shell i Billund funkade. Chademo behövs för snabbladdning
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

PeppeBjork skrev:
Var till legolandet i påskas.
Körde från stockholm till Göteborg. Sen färjan till Kiel. Därifrån 22 mil till Billund. Clever vid Shell i Billund funkade. Chademo behövs för snabbladdning
Jag fattar tyvärr inte problemen. Hälp mig. Som jag ser det är det tätt med SuC i trakterna. Varför behöver en Tesla något annat?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inlägg av MattiasH »

Beror ju på vilken väg man väljer att åka. Vi valde en väg där det fanns gott om SuC:s, via Öresundsbron.
Vi har vara 75kWh batteriet så vi behöver ladda även på destinationen.
Behövde dock inte använda vår chademo-adapter någon gång på denna resa, typ 2 däremot. Dock är det ju bra att ha om vi hade saknat destinationsladdning. (Använder fö. Chademoadaptern varje gång vi är i Hälsingland)

Skriv svar