http://www.bavariasverige.se/motorbatar ... -hybrid/33
I fart runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla
Moderator: Redaktion
I fart runt 3 knop går det att ta sig fram endast med solcellerna som energikälla
Jag hade funderat på att lura på farsan en sån, men den ligger nog lite över vad han vill spendera... (Nån som känner igen sig? )TiborBlomhall skrev:Det är bara å slå till då, den är till salu för £63'
Modellen de testar där är numera utgående om jag förstått saken rätt, nya ser ut så här:Mrk skrev:Har ni sett Greenline-båtarna?
Varning för cheezy video
Mycket pengar, men jag tycker ändå att den är klart prisvärd med tanke på båtstorlek, finish, utrustning och skick. Hade gärna tagit en el-båttur idag istället för att ligga hemma och sola på bryggan.TiborBlomhall skrev:Det är bara å slå till då, den är till salu för £63'
http://www.yachtworld.com/boats/2014/Al ... ed-Kingdom
Ser ut som de ska använda motorer från Emrax.Bod skrev:Sedan har vi ju den svenska.
Inget exemplar i sjön ännu, men 30 förbeställningar.
Håller med om att båtpooler passar bra ihop med eldrift. Men jag är inte så säker på att kostnaden för elbåten är ett jätteproblem. Speciellt om vi jämför en el+bärplans båt jämfört med traditionell båt med förbränningsmotor.apkungen skrev:Problemet är att elbåtar kommer att bli dyra. Och ju mer de står stilla ju mindre tjänar man på det, och båtar står stilla väldigt mycket. I slutändan är det kronor och ören som människor bryr sig om.
Jag tror verkligen på båtpool ifall elbåtar blir en hit. De är så billiga är köra och kräver so lite service att man skulle kunna ta betalt per sjömil. Fosdilbåtar drar ofta ungefär 1l/sjömil =15kr/1,8km. Man skulle kunna ta samma kostnad för elbåtan när man använder båtpoolen så blir det en hit!
Allure är perfekt för dom behoven. Har man inte bråttom, typ trolla i tre knop, så räcker standardbatteriet till 8 timmars gångtid.Peter Holm skrev:Sugen på Crescent Allure 20 Electric som utflyktsbåt/fiskebåt/promillebåt då det skulle funka fantastiskt för utflykter för att sedan ladda hemma igen. Det blir en båtarnas "Leaf".
Precis vad jag skrev för ganska länge sedan, skulle vara riktigt bra för vissa tror jag då tänkte jag främst på husbilen som oftast står länge och när man tar den så använder man ju troligen inte sin Tesla tex...LarsL skrev:Ett koncept där man kan flytta ett stort batteripack mellan hemmet, husbilen och båten kanske vore något? Både husbilen och båten är ju sådant som inte används ofta och det är ju onödigt att låta ett batteri stå och åldras utan att användas.