https://www.polestar.com/se/press/poles ... headlights
Om Teslas strålkastare blir i närheten av lika bra som Polestars så kommer jag vara mer än nöjd

Moderator: Redaktion
Benägen att hålla medNect skrev:Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…NEO skrev:Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Helljuset var inte tänt då han körde på belyst väg.wannabee skrev:Men älgen som stod mitt i vägen, såg man bara nedre delen av benen på först. Var knappt han kunde undvika den. Samma bil som ovan antar jag.flamman skrev:Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:slugger75 skrev:Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Som vanligt alltså, från skitdåligt till hyfsat på några år.Bjelke skrev:Benägen att hålla medNect skrev:Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…NEO skrev:Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” iställetfast det återstår ju att se om Teslas skills inom programmering och bild-analys är
så himla bra, dom har kunnige direkt imponerat hittills direkt (och även automatiskt hel/halv har dom inte
lyckats speciellt bra med jämfört med andra)…
Jag gissar på en ganska pissdålig variant i början som successivt (dvs efter ungefär 98 olika
uppdateringar) blir bättre…
Laser är ALLTID bättre. Speciellt på hajar. Ni som vet ni vet.flamman skrev:Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Precis, det är mycket enklare att lösa detta tekniskt än att slå av/på en bunt lampor samtidigt som i nuvarande lösning.Bjelke skrev:Benägen att hålla medNect skrev:Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…NEO skrev:Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” istället
Undrar detsamma och har också inte lyckats hitta ett tydligt svar. Har en MYP beställd, men behöver bil i mars så lade in en beställning på MYLR. Hoppas MYLR kommer med Matrix. Och RIP mitt användarnamn.Eitch skrev:Jag har försökt läsa på här för att inte ställa onödiga eller dumma frågor men jag får ingen klarhet. Det sägs olika överallt.
Shanghai MY LR - kommer den med hårdvara för "matrisljus"?
Förstått att den inte gör det i USA och att det där bara är MY P som gör det.
Jag ser kommentarer som säger att de som kommer till Sverige redan har det medan andra säger att det inte är så.
Vad är sant?
Både Volvo och Polestar kallar det för "Pixel LED".MWall skrev:flamman skrev:Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:slugger75 skrev:Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Matrix är Audis namn på tekniken som möjliggör zonvis avbländning. Den har funnits i många år med både xenon och LED som ljuskälla. Mercedes kallar det ILS, Polestar kallar det nåt med pixel osv.
Pixel=från OsramFredrik j skrev:Både Volvo och Polestar kallar det för "Pixel LED".MWall skrev:flamman skrev:Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:slugger75 skrev:Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Matrix är Audis namn på tekniken som möjliggör zonvis avbländning. Den har funnits i många år med både xenon och LED som ljuskälla. Mercedes kallar det ILS, Polestar kallar det nåt med pixel osv.
Undrar om Tesla verkligen kommer använda Audis benämning eller om det egentligen bara är kunderna som fortsätter göra det?
Japp, risken finns……….. ”beta” är ju populärt hos Teslamikebike skrev:Som vanligt alltså, från skitdåligt till hyfsat på några år.Bjelke skrev:Benägen att hålla medNect skrev:Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…NEO skrev:Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016men det är faktiskt på sätt och viss lättare att göra denna programmering
när man inte måste göra ett distinkt val mellan av och på (som vid vanligt hel/halv-ljus) eftersom man kan reglera
inom ”områden” iställetfast det återstår ju att se om Teslas skills inom programmering och bild-analys är
så himla bra, dom har kunnige direkt imponerat hittills direkt (och även automatiskt hel/halv har dom inte
lyckats speciellt bra med jämfört med andra)…
Jag gissar på en ganska pissdålig variant i början som successivt (dvs efter ungefär 98 olika
uppdateringar) blir bättre…
Jag har en MYLR som byggdes i Kina i oktober, och den har matrixljus. Vad jag har förstått har alla Kina-bilar det.Model Y Performance skrev:Undrar detsamma och har också inte lyckats hitta ett tydligt svar. Har en MYP beställd, men behöver bil i mars så lade in en beställning på MYLR. Hoppas MYLR kommer med Matrix. Och RIP mitt användarnamn.Eitch skrev:Jag har försökt läsa på här för att inte ställa onödiga eller dumma frågor men jag får ingen klarhet. Det sägs olika överallt.
Shanghai MY LR - kommer den med hårdvara för "matrisljus"?
Förstått att den inte gör det i USA och att det där bara är MY P som gör det.
Jag ser kommentarer som säger att de som kommer till Sverige redan har det medan andra säger att det inte är så.
Vad är sant?
Kan se mullvaden framför mig!GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Har Matrix på min Range Rover och det är helt underbart, men det är å andra sidan regnsensorn också till skillnad från Teslan som är helt värdelös.Gustafsson skrev:Kan se mullvaden framför mig!GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Tror ändå att matris kan vara lättare att implementera. Den behöver ju bara skugga ljuspunkter och kanske inte lika noga att skilja på en bil och en lampa på ett hus. Men återstår att se hur det blir. Säkert bättre automatik än idag iaf…
Fast bakljus behöver den ju se också på framförvarande…
Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Curik skrev:Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.Curik skrev:Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Haha, ja - det är mycket enklare av exakt den anledning som du beskriver.Maw skrev:Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.Curik skrev:Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Ja, så är det ju. Jag hoppas, även om jag inte är helt säker på att det blir en ny Tesla för mig nästa gång. Vi får se.MWall skrev:Curik skrev:Det är nog för att du inte förstår hur det fungerar. Matrix-problemet är enklare att lösa (som några redan nämnt) än det befintliga systemet idag.GreenMachine skrev:Med tanke på att den normala ljusautomatiken är lika blind som en mullvad så blir det ju intressant hur matrix-lamporna ska fungera?
Principen bygger ju på att man så att säga lyser runt alla bilar och då bilarna idag inte ens kan identifiera en mötande bli och bara blända av så känns ju matrix lite överkurs måste jag säga.
Återstår att se om det är enkelt nog för Tesla.
Det är ju precis därför det är enklare, med matrisljus så kan du ta bort ljuset som lyser på alla ljuskällor och behöver inte avgöra om det är ett fordon eller inte innan du bländar av. Tycker för övrigt att Matrix är det enda som fungerar för någon tillverkare, märkte jag på senaste fjällenresan där jag blev brutalt bländad hela tiden.Maw skrev:
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Att ljusautomatiken är avstängd är ju ingen garant för att man inte bländar någon. Eller menar du att alla plötsligt kan sköta avbländning klanderfritt manuellt?OfarligTesla skrev:Det är ju precis därför det är enklare, med matrisljus så kan du ta bort ljuset som lyser på alla ljuskällor och behöver inte avgöra om det är ett fordon eller inte innan du bländar av. Tycker för övrigt att Matrix är det enda som fungerar för någon tillverkare, märkte jag på senaste fjällenresan där jag blev brutalt bländad hela tiden.Maw skrev:
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Nej men förhoppningsvis är människor bättre då de kan förutse saker. Sedan kan man slippa systematiska fel också, de flesta nyare Volvo som körde i andra filen slog på helljusen vid exakt samma "tidpunkt" när den passerade mig och bländade mig varje gång. Antingen har Volvoförarna koordinerat sig för att slå på helljusen för tidigt eller så är det ett systemfel.Fredrik j skrev:Att ljusautomatiken är avstängd är ju ingen garant för att man inte bländar någon. Eller menar du att alla plötsligt kan sköta avbländning klanderfritt manuellt?