När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga priser?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2434
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av NiklasTesla »

pejvic skrev:
TobbeTesla skrev:
NiklasTesla skrev:
TobbeTesla skrev:
Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Stämmer (LR AWD låg på 649tkr SEK vid lanseringen i årsskiftet 2018/2019 och första bilarna leverades i februari/mars 2019).

MVH
Ok. Går ju någon M3 2019 för nedåt 450.000 då och då med 5-6000 mil på mätaren. Räknar man bort klimatbonusen (var den 50.000 2019?) så har den ju tappat 25% på 3 år då.

Om en LR Model Y går på runt 760 nu efter klimatbonusen så bör den kosta runt 570.000 efter 3 år då.

Närmare än så kommer jag nog inte med svaren, tack för de för frågan relevanta svaren!

Får väl se hur väl det stämmer överens med verkligheten när det väl är dags att byta från Model S till Model Y som är planen.
Nnnja en SVENSKSÅLD LR AWD har du nog ej sett för 450.000 ännu. Har sett en RWD men ingen svensksåld med de milen. Billigaste på blocket under 8000 mil är 487 men då är garantin slut om 50 mil typ.

Runt 500 går de faktiskt för. och om man då räknar med att den nyss kostade 619 och bonus var faktiskt 60.000 år 2019 (75.000 för företag) så blir värdetappet bara 10%. Räknar man med dagens pris så är det bara 15% tapp. Det är helt hysteriskt bra betalt, särskilt eftersom man kunde vänta att Y skulle sänka andrahandsvärdet lite på 3:an. Y kan mkt väl bli ännu mindre värdetapp, det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det är många som fått betalt när de kört omkring i elbilar på sistone. Gratis service, ingen skatt, garanti, och knappt någon milkostnad.

Det är faktiskt förvånande att vissa faktiskt aktivt väljer att köra omkring i deras gamla fossilbilar.
Folk har väl för höga löner helt enkelt.
Ja det är underbart för mig som har en Model 3 från 2019 (billigaste bilen per mil jag någonsin ägt och då får man HighTec och "Ferraritestanda" på köpet) 8-)

MVH
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av stegev »

Har inte följt tråden…

Tänker så här, iom kriget som späder på ytterligare bristen av komponenter osv så tror jag inte priserna kommer gå ner värst så värst. Nu flaggar alla stor tillverkare för ytterligare förseningar.
Det är vad jag tror…
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Ilduce77 »

Lite off topic, men ändå intressant...

I Tyskland kan man "leasa/köpa/låna" en polestar 2 för 1000 kr i månaden. Efter sex månader, när bonusen betalts ut till köparen, tar bilfirman tillbaka bilen för samma pris som man köpte den för, minus bonusen, och säljer den till Norge, Sverige eller Danmark och kunden kan hämta ut en ny bil att ha i sex månader.

En renault zoe kan man ha gratis i sex månader.. :)

Tidigast någon gång under 2023 kan tyska staten stoppa detta upplägg.
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Simon93 »

PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Yes det stämmer, 1900 mil, en performance med FSD vita säten, röda färgen för 24k, vinterdäck osv, har räknat på nuvarande pris för jag har ingen aning om vad dem kosta för ett år sedan. Men med all utrustning så går ju bilen på runt 830 ny, och jag gav 645.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Olof Tenghoff »

pejvic skrev:
TobbeTesla skrev:
NiklasTesla skrev:
TobbeTesla skrev:
Var nypris på Model 3 ungefär samma 2019 som nu?
Stämmer (LR AWD låg på 649tkr SEK vid lanseringen i årsskiftet 2018/2019 och första bilarna leverades i februari/mars 2019).

MVH
Ok. Går ju någon M3 2019 för nedåt 450.000 då och då med 5-6000 mil på mätaren. Räknar man bort klimatbonusen (var den 50.000 2019?) så har den ju tappat 25% på 3 år då.

Om en LR Model Y går på runt 760 nu efter klimatbonusen så bör den kosta runt 570.000 efter 3 år då.

Närmare än så kommer jag nog inte med svaren, tack för de för frågan relevanta svaren!

Får väl se hur väl det stämmer överens med verkligheten när det väl är dags att byta från Model S till Model Y som är planen.
Nnnja en SVENSKSÅLD LR AWD har du nog ej sett för 450.000 ännu. Har sett en RWD men ingen svensksåld med de milen. Billigaste på blocket under 8000 mil är 487 men då är garantin slut om 50 mil typ.

Runt 500 går de faktiskt för. och om man då räknar med att den nyss kostade 619 och bonus var faktiskt 60.000 år 2019 (75.000 för företag) så blir värdetappet bara 10%. Räknar man med dagens pris så är det bara 15% tapp. Det är helt hysteriskt bra betalt, särskilt eftersom man kunde vänta att Y skulle sänka andrahandsvärdet lite på 3:an. Y kan mkt väl bli ännu mindre värdetapp, det finns inget facit här men sannolikt går priserna upp på bilar framöver vilket gör att jag är ganska säker på att det är ett kap att köpa en ny Tesla just nu med 70.000 i bonus.

Just bonusen sänks ju också nästa år till 50.000.

Alla råvarupriser och fraktpriser skenar nu så om inte dollarn fullkomligen RASAR så kommer bilpriserna garanterat att ÖKA.
Det är många som fått betalt när de kört omkring i elbilar på sistone. Gratis service, ingen skatt, garanti, och knappt någon milkostnad.

Det är faktiskt förvånande att vissa faktiskt aktivt väljer att köra omkring i deras gamla fossilbilar.
Folk har väl för höga löner helt enkelt.
Instämmer i allt du skriver förutom sista meningen. Tror inte folk har för höga löner. Det är snarare rädsla för att göra en för bra affär som gör att många undviker elbilar, i synnerhet Tesla. Tesla är helt enkelt FÖR bra och FÖR billiga för att man ska våga slå till. Då går man hellre på något lite sämre och dyrare alternativ, gärna en fossilbil. Om man tänker efter så är de flesta av oss rädda att göra något som är för bra. Finns mycket forskning på det:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av pejvic »

Absolut, så är det nog i många fall. Det var lite på skoj jag skrev så.
Jag var själv lite rädd innan jag köpte min första TSLA. Har haft väldigt många bilar innan, både svindyra och billigare men aldrig köpt en ny innan.

Så länge det är såhär billigt så kommer jag att köra omkring i nya Teslor för jämnan.
Rätt skönt med all garanti osv, rabatt på försäkringen och allt annat i början.

Körde Ferrari i 4 år gratis också, så det är inte alltid så att dyrt är dyrt på riktigt.
Den ökade i värde, även om försäkringen inte alltid var enkel att teckna.
Sen var det en skitbil att åka omkring i. Obekväm och löjligt opraktisk på alla sätt. Fanns bara en rolig grej med den och det var ljudet och det faktum att man såg motorn i backspegeln.
Haft alla 3/Y
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Maw »

Det är väl ifs inte bara Tesla och inte bara elbilar som har bra andrahandsvärde för närvarande.

Exempelvis ser det ut som att man kan sälja en ett år gammal Polestar 2 sim gått ett par tusen mil med vinst efter att man fått sin miljöbonus. Jag har precis sålt en Skoda Kodiaq som är drygt 4 år gammal och fick mer nu av bilhandlaren än vad samma bilhandlare erbjöd mig för 1,5 år och drygt 4000 mil sedan när den var mindre än 3 år gammal. Begbilsmarknaden är helt sjuk nu.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av pejvic »

Maw skrev:
Det är väl ifs inte bara Tesla och inte bara elbilar som har bra andrahandsvärde för närvarande.

Exempelvis ser det ut som att man kan sälja en ett år gammal Polestar 2 sim gått ett par tusen mil med vinst efter att man fått sin miljöbonus. Jag har precis sålt en Skoda Kodiaq som är drygt 4 år gammal och fick mer nu av bilhandlaren än vad samma bilhandlare erbjöd mig för 1,5 år och drygt 4000 mil sedan när den var mindre än 3 år gammal. Begbilsmarknaden är helt sjuk nu.

Ja precis, det är applicerbart på massor av bilar. Kan tänka mig att man får vara glad att köra Tesla nästan gratis, medan andra märken kan man få betalt för.
Båda alternativen är hursomhelst trevligare än att köra en gammal Skoda Fabia eller nåt....

Man blir lätt sugen på att köpa massa grejer till bilen och det får man sällan tillbaka på andrahandsvärdet tyvärr.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
falmarkspeter
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2022 22:52

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av falmarkspeter »

pejvic skrev:

Man blir lätt sugen på att köpa massa grejer till bilen och det får man sällan tillbaka på andrahandsvärdet tyvärr.
Tänker samma. PPF för 20000 kr och tillbehör för lika mycket blir rätt dyrt om man inte har bilen så länge...
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av il_concorde »

Simon93 skrev:
PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Yes det stämmer, 1900 mil, en performance med FSD vita säten, röda färgen för 24k, vinterdäck osv, har räknat på nuvarande pris för jag har ingen aning om vad dem kosta för ett år sedan. Men med all utrustning så går ju bilen på runt 830 ny, och jag gav 645.
Svensksåld? De jag hittat i den prisklassen med den utrustningen har alla varit importerade.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Blipblop »

il_concorde skrev:
Simon93 skrev:
PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Yes det stämmer, 1900 mil, en performance med FSD vita säten, röda färgen för 24k, vinterdäck osv, har räknat på nuvarande pris för jag har ingen aning om vad dem kosta för ett år sedan. Men med all utrustning så går ju bilen på runt 830 ny, och jag gav 645.
Svensksåld? De jag hittat i den prisklassen med den utrustningen har alla varit importerade.
Värdetappet är ju helt rimligt faktiskt, men här är det ju lite klan-kultur så man vill väl inte sälja för billigt kanske... Trots att det är till viss del säljarens marknad såklart. De som betalar mest verkar ju vara bilföretagen!
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Simon93 »

il_concorde skrev:
Simon93 skrev:
PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Yes det stämmer, 1900 mil, en performance med FSD vita säten, röda färgen för 24k, vinterdäck osv, har räknat på nuvarande pris för jag har ingen aning om vad dem kosta för ett år sedan. Men med all utrustning så går ju bilen på runt 830 ny, och jag gav 645.
Svensksåld? De jag hittat i den prisklassen med den utrustningen har alla varit importerade.
Japp svenskåld, köpt av privatperson på blocket så lyckades pruta en del.
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Model Y Performance »

Simon93 skrev:
il_concorde skrev:
Simon93 skrev:
PAK skrev:
Simon93 skrev:
Jag har precis köpt en model 3 som är 1 år gammal och som tappat 110k efter klimatbonus så tror nog Model y kommer va liknande, första året dem tappar mest, sen går det långsamt.
Menar du att du hittade en 2021 för 180k billigare än nypris? Låter som du gjort ett riktigt kap!!! Hur många mil?
Yes det stämmer, 1900 mil, en performance med FSD vita säten, röda färgen för 24k, vinterdäck osv, har räknat på nuvarande pris för jag har ingen aning om vad dem kosta för ett år sedan. Men med all utrustning så går ju bilen på runt 830 ny, och jag gav 645.
Svensksåld? De jag hittat i den prisklassen med den utrustningen har alla varit importerade.
Japp svenskåld, köpt av privatperson på blocket så lyckades pruta en del.
Det finns väl inga svensksålda Performance än?
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Simon93 »

Kanske inte model Y, men det var model 3 jag köpte.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av pejvic »

Simon93 skrev:
Kanske inte model Y, men det var model 3 jag köpte.

Som sagt, det är inte riktigt så man räknar, nu räknar du med FSD, hade han köpt det för 77? sen färg och vinterhjul. De tre sakerna halveras i värde samma sekund man trycker på köp-knappen. Enda som inte halveras är dragkrok. Sen måste du räkna av 70 från nypriset. jag vet ej vad en model performance i grundutförande kostar efter 70.000 men så räknar man andrahandsvärdet. På listpriset.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 feb 2022 22:08

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Simon93 »

pejvic skrev:
Simon93 skrev:
Kanske inte model Y, men det var model 3 jag köpte.

Som sagt, det är inte riktigt så man räknar, nu räknar du med FSD, hade han köpt det för 77? sen färg och vinterhjul. De tre sakerna halveras i värde samma sekund man trycker på köp-knappen. Enda som inte halveras är dragkrok. Sen måste du räkna av 70 från nypriset. jag vet ej vad en model performance i grundutförande kostar efter 70.000 men så räknar man andrahandsvärdet. På listpriset.
Japp fsd för 77 papp, jag är medveten om att utrustning står sig dåligt i värde men det är ändå en kostnad man får ta med, då jag vill ha all extrautrustning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av pejvic »

Ja att köpa en nästan ny fullsmetad med extraprylar som man verkligen vill ha, det är den absolut bästa affären. Grattis.
Y tror jag kommer att hålla värdet löjligt bra, som svar på trådskaparens fråga.

Dock verkar Polestar 2 ha möjligen ännu bättre andrahandsvärden än Model-3. Har ej kollat slaviskt men de verkar gå direkt på nivåer runt nypris. Är dock inte så påläst på. paket och så vidare. Kanske har någon annan mer koll här i forumet på den?

Kan absolut tänka mig att köra Polestar 2 ett tag men inte på långturer med mycket packning. Då tror jag det ryms mer i Model3.
Haft alla 3/Y
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Maw »

pejvic skrev:
Kan absolut tänka mig att köra Polestar 2 ett tag men inte på långturer med mycket packning. Då tror jag det ryms mer i Model3.
Bagageutrymmet skiljer väl bara 10 liter eller nåt sådant mellan Tesla Model 3 och Polestar 2 så man får nog säga att de är ganska likvärdiga på den punkten.
Om man inte plockar ut hatthyllan ur Polestaren förstås, gör man det rymmer Polestar 2 mycket mer än Model 3 :)

Däremot blir det längre mellan laddningarna med Model 3 LR än med Polestar 2 LR DM på långturer.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Ilduce77 »

360 kameran är också ett plus på polestar.. Den kommer jag nog sakna på model y...
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av il_concorde »

Ilduce77 skrev:
360 kameran är också ett plus på polestar.. Den kommer jag nog sakna på model y...
Nej du, den saknar inte jag iaf! Vilket skräp!
Gick inte att bedöma avstånd alls med den skiten, och allt runtomkring blev förstorat 10 ggr…
Finns vissa saker jag älskade med min PS2 men kameran var inte en av dom.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: När kan man börja se begagnade Model Y till rimliga pris

Inlägg av Ilduce77 »

il_concorde skrev:
Ilduce77 skrev:
360 kameran är också ett plus på polestar.. Den kommer jag nog sakna på model y...
Nej du, den saknar inte jag iaf! Vilket skräp!
Gick inte att bedöma avstånd alls med den skiten, och allt runtomkring blev förstorat 10 ggr…
Finns vissa saker jag älskade med min PS2 men kameran var inte en av dom.
Nu har jag inte polestar, men på min xc90 funkar den fint.. :)
Skriv svar