Konfigurera din Model 3
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Strax under halvmiljonen skulle min konf landa på enligt det här. Men de här priserna är vanvettigt låga, till och med om man utgår från att spekulationerna i den amerikanska tråden är korrekta. Ett baspris på $35 000 skulle med dagens dollarkurs + tull och moms motsvara ca 398 kSEK. Och jag tror inte Tesla kommer kunna hålla det priset.
Sen förstår jag inte varför folk utgår från att tillvalen ska vara så mycket billigare till en Model 3. Luftfjädring kostar vad det kostar, och blir inte nämnvärt billigare till en mindre bil. Sen kanske Tesla klarar sig med mindre marginaler på en volymmodell, men så mycket billigare kommer det inte bli.
Sen förstår jag inte varför folk utgår från att tillvalen ska vara så mycket billigare till en Model 3. Luftfjädring kostar vad det kostar, och blir inte nämnvärt billigare till en mindre bil. Sen kanske Tesla klarar sig med mindre marginaler på en volymmodell, men så mycket billigare kommer det inte bli.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Konfigurera din Model 3
Tror också priserna kommer ligga högre på denna. Skulle även gissa på att en del tillbehör inte kommer finnas på denna.
Bara en gissning såklart, men om dom nu ska få ner priset och få upp produktionen, så måste man nog förenkla en del vilket kan påverka hur mycket som går att anpassa.
Bara en gissning såklart, men om dom nu ska få ner priset och få upp produktionen, så måste man nog förenkla en del vilket kan påverka hur mycket som går att anpassa.
Re: Konfigurera din Model 3
Tack, nu kunde jag rösta.Laban skrev:Fixat, det var 8 alternativ från början och jag glömde att ändra antalet giltiga val när jag la till alternativ.

När man stirrat på priset för Model S så länge så känns 500-600k så billigt så jag anser det onödigt att inte ta nästan allt.

Jag noterar att snabbladdning har några fler röster än själva bilen. Vad har folk tänkt snabbladda då? Segway?

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Konfigurera din Model 3
Jag nämnde det på föregående sida, det blir nog snarare närmare 400k. Men kanske 350k efter supermiljöbilspremien ? Växelkursen (priserna i USA vs Sverige) sett till baspriset är ~11.33 men på de flesta av tillvalen är det lite bättre. 4WD -> 2WD sparar 53k, 5000$. Räckviddsuppgradering 3000$ vs 31 900 SEK. Båda alltså ca 10.6. Så räknar man miljöbilspremien på 40k så borde det inte vara så långt borta från de priser som finns i pollen. Och någon enstaka 10k SEK hit eller dit tror jag inte påverkar valen här.danni skrev:Strax under halvmiljonen skulle min konf landa på enligt det här. Men de här priserna är vanvettigt låga, till och med om man utgår från att spekulationerna i den amerikanska tråden är korrekta. Ett baspris på $35 000 skulle med dagens dollarkurs + tull och moms motsvara ca 398 kSEK. Och jag tror inte Tesla kommer kunna hålla det priset.
Sen förstår jag inte varför folk utgår från att tillvalen ska vara så mycket billigare till en Model 3. Luftfjädring kostar vad det kostar, och blir inte nämnvärt billigare till en mindre bil. Sen kanske Tesla klarar sig med mindre marginaler på en volymmodell, men så mycket billigare kommer det inte bli.
Om Tesla kan hålla det priset återstår att se, och då tänker jag på 35 000 $ i USA först och främst. Tror inte man kommer att höja priserna endast i Sverige. Men Elon har upprepat detta även på senare tid, dvs 35 000 $ utan deras miljöbilspremie på 7k$.
När det gäller marginaler och priser på tillbehör så har Tesla/Elon varit tydliga med att man inte räknar med samma marginaler på Model 3 som på Model S/X. Och varför skulle inte tillvalen vara billigare på Model 3 ? Ex:
BMW 3 serie, XDrive 4WD: 20 000 :-
BMW 7 serie: XDrive 4WD: 34 000 :-
Om sedan just luftfjädringen sänks från 26k till 12k är väl kanske inte så troligt. Om det ens kommer att finnas som tillval, är väl inte så vanligt i Audi A4, BMW 3 serie klassen. Ingen av dem har vad jag kan se det tillvalet. Audi har ett tillval där stötdämparna kan regleras elektroniskt (komfort - sport) som kostar 10200 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Jag konfigurerade den som en "andra-bil" och landade på 440.000 kr.
Jag är hopplöst teknikintresserad och vill gärna ha med åtminstone autopilot.
Men vid närmare eftertanke så kan jag skippa det eftersom det i huvudsak är frugan som kör andra-bilen och hon skulle aldrig använda autopilot. (Kämpar med att hon ska börja använda farthållare).
Jag är hopplöst teknikintresserad och vill gärna ha med åtminstone autopilot.
Men vid närmare eftertanke så kan jag skippa det eftersom det i huvudsak är frugan som kör andra-bilen och hon skulle aldrig använda autopilot. (Kämpar med att hon ska börja använda farthållare).

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
- DperssonBIlrekond
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 08 nov 2015 09:23
- Ort: Åstorp (Helsingborg)
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Hoppas bara Teslas dämpare hålle bbättre än Audis Magnetic Ride. de är kass på RS modellerna och R8.
Bytade en i somras. Kostnad 17 000kr
Skrev jag EN

Bytade en i somras. Kostnad 17 000kr




www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Re: Konfigurera din Model 3
Uj, jag landade på 602k trots dessa gissningsvis väldigt "humana" priser som Elon kanske inte är överens med. Undrar vad det faktiskt blir till slut då... Sen är ju frågan vad S:en är värd om 3 år, om det ens blir värt att byta.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Konfigurera din Model 3
Är det inte bara så att det "känns" billigt för att det är en Tesla och folket här är Tesla entusiaster ? Det är trots allt en bil i BMW 3 serie klassen vi pratar om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Lägg till all utrusrning som går att få till 3 serien och se vart du hamnarLaban skrev:Är det inte bara så att det "känns" billigt för att det är en Tesla och folket här är Tesla entusiaster ? Det är trots allt en bil i BMW 3 serie klassen vi pratar om.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Ja, precis. Även i en ganska normal konfiguration så går en 3-serie på åtminstone 400k, gärna mer. Kan man då få motsvarande Model 3 för ca 500k så är den extremt konkurrenskraftig, särskilt med tanke på de lägre kringkostnaderna (som bränsle). Som bonus lär ju en Model 3 redan i grundkonfiguration få prestanda som motsvarar en mycket dyrare 3-serie (som 330i eller kanske till och med 340i) och sannolikt gå att uppgradera så den kan dra en M3:a utan att kostnaden springer iväg särskilt mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Konfigurera din Model 3
Jag tar den så nerstrippad jag kan. Funderar på om det verkligen behövs massa passagerarstolar, känns som en onödig kostnad
så länge den kan ta mig vart jag vill i södra norden och kontinentala Europa gratis på eldrift och av och till orsaka blodstopp pga acc är jag nöjd
Sent from my LG-D855 using Tapatalk


Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: Konfigurera din Model 3
Jag känner mig inte lika ensam längre!Nemesis skrev:Jag tar den så nerstrippad jag kan. Funderar på om det verkligen behövs massa passagerarstolar, känns som en onödig kostnadså länge den kan ta mig vart jag vill i södra norden och kontinentala Europa gratis på eldrift och av och till orsaka blodstopp pga acc är jag nöjd
![]()
Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Re: Konfigurera din Model 3
Det man dock måste ta med i beräkningen är att du alltid kan pruta ca 10% på alla bilmärken förutom Tesla. En 3-serie i någorlunda välskräddad kostym må kosta 400k på pappret, men att köpa den för 360 är inga problem. Teslan är ju en annan historia som väl är ganska känd vi det här laget.danni skrev:Ja, precis. Även i en ganska normal konfiguration så går en 3-serie på åtminstone 400k, gärna mer. Kan man då få motsvarande Model 3 för ca 500k så är den extremt konkurrenskraftig, särskilt med tanke på de lägre kringkostnaderna (som bränsle). Som bonus lär ju en Model 3 redan i grundkonfiguration få prestanda som motsvarar en mycket dyrare 3-serie (som 330i eller kanske till och med 340i) och sannolikt gå att uppgradera så den kan dra en M3:a utan att kostnaden springer iväg särskilt mycket.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Konfigurera din Model 3
Visst, men jag tolkade det här med väldigt "humana" priser biten som nämndes som att det i princip är ouppnåeligt för Tesla. Och det vet jag inte om jag håller med om.e5m1r skrev:Lägg till all utrusrning som går att få till 3 serien och se vart du hamnar![]()
Når man utgångspriset på 35 000 $ så är grunden lagd. Och det har man som sagt verifierat ett flertal gånger. Med dagens dollarkurs blir det ~400k, eller 360k efter subvention. Sen är det tilläggen, där är det väl bara luftfjädringen som kan vara tveksam prismässigt. Om det nu ens kommer att komma som tillval. Samt förstås den stora biten, nämligen batteripacket. 32 till 42 mils räckvidd (eller däromkring) lär inte kräva 20 extra kWh i en Model 3, baserat på 70D så gissar jag på 15 kWh, man får trots allt 8.6 mil extra i Model S. I dagsläget kostar det 108k för Model S. Med större volymer, gigafabriken, lägre marginaler (redan etablerat) så kan jag inte se 65k extra som orimligt. Det är trots allt bara 3000$ i kostnad om man ligger på 200$/kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Det har du förvisso rätt i, men det har mindre påverkan på tjänstebilister - dvs den absolut största andelen av köparna om vi ser till den svenska marknaden. Sen får vi se om det blir något bonus/malussystem före dess. Det skulle ju isåfall göra priserna än mer lika varandra.Haglund skrev:Det man dock måste ta med i beräkningen är att du alltid kan pruta ca 10% på alla bilmärken förutom Tesla. En 3-serie i någorlunda välskräddad kostym må kosta 400k på pappret, men att köpa den för 360 är inga problem. Teslan är ju en annan historia som väl är ganska känd vi det här laget.danni skrev:Ja, precis. Även i en ganska normal konfiguration så går en 3-serie på åtminstone 400k, gärna mer. Kan man då få motsvarande Model 3 för ca 500k så är den extremt konkurrenskraftig, särskilt med tanke på de lägre kringkostnaderna (som bränsle). Som bonus lär ju en Model 3 redan i grundkonfiguration få prestanda som motsvarar en mycket dyrare 3-serie (som 330i eller kanske till och med 340i) och sannolikt gå att uppgradera så den kan dra en M3:a utan att kostnaden springer iväg särskilt mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Konfigurera din Model 3
Ska man kanske försöka sig på att dra några slutsatser av detta.
Snabbladdning är mer än antalet som valt basmodell, så det är nog inte alla som har alltid har valt basmodellen. Här kan man väl diskutera hur smart det var av den som skapade pollen att ha med det valet, det är trots allt inget val i den bemärkelsen. Men man lär sig till nästa gång.
Men jag försöker ändå med några antaganden:
1. De allra flesta vill ha snabbladdning
2. Mer än 50% vill ha längre räckvidd (antar att alla som har valt 42 mils varianten också har valt snabbladdning, samt att många har kryssat 32+42 mils valet, det kan förstås vara fel)
3. Mer än 50% vill ha 4WD (se antagandet på 2.)
Köldpaketet inte helt oväntat ett val de flesta gör, kul också att autopilot anses vara så viktigt.
Slutsats: Någon får göra en till poll där basmodellen inte är ett val
Snabbladdning är mer än antalet som valt basmodell, så det är nog inte alla som har alltid har valt basmodellen. Här kan man väl diskutera hur smart det var av den som skapade pollen att ha med det valet, det är trots allt inget val i den bemärkelsen. Men man lär sig till nästa gång.
Men jag försöker ändå med några antaganden:
1. De allra flesta vill ha snabbladdning
2. Mer än 50% vill ha längre räckvidd (antar att alla som har valt 42 mils varianten också har valt snabbladdning, samt att många har kryssat 32+42 mils valet, det kan förstås vara fel)
3. Mer än 50% vill ha 4WD (se antagandet på 2.)
Köldpaketet inte helt oväntat ett val de flesta gör, kul också att autopilot anses vara så viktigt.
Slutsats: Någon får göra en till poll där basmodellen inte är ett val

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Fast basmodellen bör finnas om det är det enda man vill ha. Jag ser det ganska logiskt att man klickar på den sen väljer eventuella tillval.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Re: Konfigurera din Model 3
Iofs. Kanske bara borde ha varit tydligare med att man väljer basmodellen + 42 mils, eller haft bättre ordval.Lunna skrev:Fast basmodellen bör finnas om det är det enda man vill ha. Jag ser det ganska logiskt att man klickar på den sen väljer eventuella tillval.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konfigurera din Model 3
Kan vi be dem som endast har klickat för tillvalen att gå tillbaka och klicka för basmodellen också?
Basmodellen ska man alltså ALLTID klicka i, sedan även eventuella tillval!
Basmodellen ska man alltså ALLTID klicka i, sedan även eventuella tillval!
Re: Konfigurera din Model 3
Har kollat en hel del på Björn Nylands filmer och han förvärmer sin bil så ofta att han aldrig använder
Köldpaketet. Jag valde
Basmodell
Autopilot
Snabbladdning
Köldpaketet. Jag valde
Basmodell
Autopilot
Snabbladdning
Re: Konfigurera din Model 3
En bra o klurig tanke där, får se hur man gör i verkligheten, de kalla dagarna i januari/februari.apkungen skrev:Har kollat en hel del på Björn Nylands filmer och han förvärmer sin bil så ofta att han aldrig använder
Köldpaketet. Jag valde
Basmodell
Autopilot
Snabbladdning
Blir onekligen många förvärmningar för 10 000.....
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Jag resonerade bort köldpaketet. 10000 kr för uppvärmd ratt och uppvärmt baksäte (som nästan aldrig används) är fånigt, särskilt på en bil med förvärmning. Hade jag inte haft varmgarage över natten kanske jag skulle tvekat mer. Hur stor skillnad uppvärmda spolarmunstycken gör vet jag faktiskt inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Konfigurera din Model 3
Ja, uppvärmda spolarmunstycken, hur viktigt är det? I en fossilare så värmer ju spisen där fram till slut upp motorhuven och spolarmunstycket tinar, men hur är det med Tesla och underkylt regn?danni skrev:Jag resonerade bort köldpaketet. 10000 kr för uppvärmd ratt och uppvärmt baksäte (som nästan aldrig används) är fånigt, särskilt på en bil med förvärmning. Hade jag inte haft varmgarage över natten kanske jag skulle tvekat mer. Hur stor skillnad uppvärmda spolarmunstycken gör vet jag faktiskt inte.
#UndrarEnSomInteHarTillvalet....
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konfigurera din Model 3
Uppvärmd ratt och uppvärmd baksäte gör iaf att min Leaf klarar sig utan behov av kupévärme nu på hösten.
Så länge allt du tar i känns varm behöver inte kupéluften vara det.
Är ratten iskall däremot...
Så för mig, som har haft elbil med just dessa attiraljer, är det en no-brainer självklar JA!
Så länge allt du tar i känns varm behöver inte kupéluften vara det.
Är ratten iskall däremot...
Så för mig, som har haft elbil med just dessa attiraljer, är det en no-brainer självklar JA!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
Fast på korta turer har Teslan alltid kräm nog för att både förvärma och uppehålla värmen. Och på långa turer vill jag ändå inte klara mig utan kupévärme. Så när skulle jag behöva dessa saker? Med min Outlander PHEV hände det att jag tog korta turer med klimatanläggningen av och stolsvärmen på max, sure, men numera, mjäääeeeee.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com