Tona rutor o garanti

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av Remuz »

Jag beställde färdigklippt film och satte dit själv. Var rätt enkelt. Bakrutan var betydligt enklare än sidorutorna där man måste kunna sänka ner rutan i dörren utan att filmen fastnar, men youtube hade lösningar på det
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av pefreli »

alidhojd skrev:
Var värmesprickan i 90 grader från glaskanten och helt rak första centimetrarna(googla hur en värmespricka ser ut)? Annars skulle jag säga att det mest troligt sprack från ett stenskott.
Att en härdad bakruta skulle explodera av värme tror jag inte är möjligt, då smälter nog inredningen innan det händer?!

Edit: härdat glas klarar en temperaturskillnad på 250grader
pefreli skrev:
Jag var också lite tveksam att montera solfilm på hela bakrutan eftersom jag hört om att rutan spruckit.

Men jag gjorde det ändå i höstas och det har funkat bra under vintern. Återstår att se hur det går till sommaren.

På min förra 3:a spräcktes framrutan av AC:n en varm sommardag.

Hursomhelst är jag grymt nöjd. Lyfter utseendet ordentligt imo.
Sprickan gick längs hela framrutan ca 10 cm från nederkanten. Där ligger en toning längst ner och precis i gränsen gick sprickan. Inga synliga stenskott.

Framruta och tak är ju laminerat glas. Härdat används mestadels till sidofönster. Enkla att slå sönder för bovarna.

Numera har ju Model 3 dock även laminerade främre sidorutor. Då står rutan mot inbrottstjuvar bättre.

När man sätter på extra solfilm på insidan av bakrutan borde den mörkare rutan innebära att mer värme ansamlas i glaset. Så det borde höja risken för sprickor.

Men värt risken tycker jag. Får se om jag tycker likadant efter sommaren… ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 nov 2021 11:12

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av alidhojd »

pefreli skrev:
alidhojd skrev:
Var värmesprickan i 90 grader från glaskanten och helt rak första centimetrarna(googla hur en värmespricka ser ut)? Annars skulle jag säga att det mest troligt sprack från ett stenskott.
Att en härdad bakruta skulle explodera av värme tror jag inte är möjligt, då smälter nog inredningen innan det händer?!

Edit: härdat glas klarar en temperaturskillnad på 250grader
pefreli skrev:
Jag var också lite tveksam att montera solfilm på hela bakrutan eftersom jag hört om att rutan spruckit.

Men jag gjorde det ändå i höstas och det har funkat bra under vintern. Återstår att se hur det går till sommaren.

På min förra 3:a spräcktes framrutan av AC:n en varm sommardag.

Hursomhelst är jag grymt nöjd. Lyfter utseendet ordentligt imo.
Sprickan gick längs hela framrutan ca 10 cm från nederkanten. Där ligger en toning längst ner och precis i gränsen gick sprickan. Inga synliga stenskott.

Framruta och tak är ju laminerat glas. Härdat används mestadels till sidofönster. Enkla att slå sönder för bovarna.

Numera har ju Model 3 dock även laminerade främre sidorutor. Då står rutan mot inbrottstjuvar bättre.

När man sätter på extra solfilm på insidan av bakrutan borde den mörkare rutan innebära att mer värme ansamlas i glaset. Så det borde höja risken för sprickor.

Men värt risken tycker jag. Får se om jag tycker likadant efter sommaren… ;)
Förstod nästan det, ingen värmespricka alltså.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
Azone
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 nov 2021 14:10
Ort: Järfälla

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av Azone »

Martin E-tron skrev:
Azone skrev:
Jag har bokat tid i mitten av April i Länna, för solfilmning.

Det med bakrutan har med värme att göra. Att filmen absorberar värme och
rutan klarar inte av det. Det verkar även finnas olika typer av solfilm, med eller utan
nanoteknik.

Om de i Länna har solfilmat Teslor sedan 2019, bör de ha rätt saker och veta vad som händer
och även upplysa kunderna, om det skulle vara ett problem.
Återkoppla gärna när det e klart, ska boka in i Maj hos dem, kan va kul att få feedback innan :)
Nu är det klart. Jag är grymt nöjd.
IMG_20220415_143054_1.jpg
IMG_20220414_123756.jpg
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av jontis »

Remuz skrev:
Jag beställde färdigklippt film och satte dit själv. Var rätt enkelt. Bakrutan var betydligt enklare än sidorutorna där man måste kunna sänka ner rutan i dörren utan att filmen fastnar, men youtube hade lösningar på det
Vilken film köpte du?
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
AndreasP77
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 apr 2023 15:21

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av AndreasP77 »

Någon som vet om toningen är på hela bakrutan eller bara över den ljusa delen av rutan? Har varit hos en del firmor som säger att man kommer se skarven inne i bilen men inte utifrån eftersom dom inte lägger solfilmen hela vägen fram till takbalken?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av airdrive »

På min bil: Tittar man inifrån så syns skarven men inget man tänker på till vardags. Utifrån ser man inte skarven eftersom den är på den delen av taket som är mörktonat från fabrik.

Edit: taket är bredare längre fram så därför är det tydligen lite beroende på filmbredd etc hur man lägger upp det om man vill ha extra mörkt på hela taket upp till balken.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av pefreli »

På min förra bil tonade jag hela bakrutan (skrev om det tidigare i tråden). Dessvärre sprack filmen (dock inte rutan vilket jag var rädd för).

På nuvarande bil har jag bara tonat nedre delen. Men det kommer jag nog avstå på nästa bil då jag tycker det ser lite risigt ut inifrån…

Så det blir bara toning på bakre sidorutor i fortsättningen. Synd att de inte valt tonade rutor som standard (som MY har)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av Jimel »

Tona hela vägen, jag retar mig på att min bakruta inte är tonad hela vägen nästan dagligen då jag ser det i backspegeln :x
Stämmer att det inte syns utifrån men det ska ju vara snyggt inne också, oftast därifrån jag ser min egna bil :)
-21 M3LR
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Tona rutor o garanti

Inlägg av Daven »

Tonade sidorutor både bak o fram samt bakrutan helavägen till takbågen, när jag plockade ut bilen 2020. Inte haft något problem mer än att besiktningen inte gillade framdörrarna när den skulle besiktigas 2023. Så nu åker jag utan på fram dörrarna.
Skriv svar