Värme

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Värme

Inlägg av Zoidberg »

Kan bara instämma i kören.
Nu är bilen varm när jag backar ur garaget.

Förr började bilen bli varm efter någon mil på E6. Detta trotts att man förvärmt med dieselbrännaren.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

LarsL skrev:
... dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Som verksam inom området klimatreglering får jag flika in att subjektiv upplevelse i en bilkupé faktiskt inte är så lätt som man tro... Om Tesla gör klimatregleringen själva är det inte så konstigt att de dels bommat lite i funktion/reglerkalibrering, men kanske även hamnat lite off i själva anläggningen. Egenskaper som stratifiering, heat pickup och andra förluster, luftbild/kastlängd, tryckfall, sensoruppvärmning, mm mm är till exempel saker som rent hårdvarumässigt är utmaningar även för etablerade tillverkare.

För att inte tala om själva regleralgoritmen då. Nästan alla har svagheter. Jag körde exempelvis en sprillans A6:a härom dagen. +5C var den inte bra i. Den var visserligen homogen och ombonad i känslan, men led av för lite luftrörelse runt ansiktet och kallras på ytteraxeln. Blev kvavt och klaustrofobiskt efter ett tag. Inte bra.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag hade problem med min XC60.
Den var alltid för kall i baksätet. Dessutom klagade alltid frugan på att det drog i den, hur man än ställde in luftströmmarna

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, det verkar vara förvånansvärt svårt, det där. Jag har haft klagomål på klimatanläggningen i så gott som alla mina bilar. Ofta är det helt omöjligt att undvika iskalla luftströmmar på exponerade kroppsdelar när AC:n går hårt (med förfrusen hand, knä, ansikte eller dylikt som följd). Ofta hanterar de solvärme alldeles för dåligt. Ofta är temperaturen ojämn. Och så vidare, och så vidare. Även i dyrare bilar där jag faktiskt förväntat mig mer så har det inte funkat helt tillfredställande. Att göra en klimatanläggning som man kan ställa in en gång och sen aldrig röra verkar vara en oerhörd utmaning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja det är alldeles för många variabler att ta hänsyn til, väldigt liten volym och stora effekter.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Antagligen svårare ju fler liter luft som ryms i kupén. Bästa klimatanläggning jag har haft var BMW 330xd coupé. Verkligen "set it and forget it".

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har inga problem med värmen, tycker det funkar bra! Brukar sätta på HI när jag förvärmer via app och ner till 22-23 när jag sätter mig i bilen! Skulle dock vilja ha möjlighet att starta stolsvärme och rattvärme via appen!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Alx skrev:
Jag har inga problem med värmen, tycker det funkar bra! Brukar sätta på HI när jag förvärmer via app och ner till 22-23 när jag sätter mig i bilen! Skulle dock vilja ha möjlighet att starta stolsvärme och rattvärme via appen!

Gör lika dant och håller med om stolsvärme
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

LarsL skrev:
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Upptäckte idag att jag haft range-mode på. Värmen fungera _mycket_ bättre med range-mode avstängd :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elektrokungen skrev:
LarsL skrev:
Antar att ingen kör med Range mode? Ger väl iofs inte växlande för varmt och kallt, antar jag. Det här låter ju mer som dåligt justerad reglerteknik vilket lätt kan fixas med mjukvara om man hittar rätt vill säga.
Upptäckte idag att jag haft range-mode på. Värmen fungera _mycket_ bättre med range-mode avstängd :-)

Hehe
Lätt hänt.
Hade ett antal dagar i somras där kylan funkade skit.
Hade råkat få igång range mode.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
LarsL skrev:
LOL :D
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Har nu kört ett par veckor med manuell klimatstyrning.

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Upplever ändå att det blir varmt runt huvudet och kallras runt knäna. Blir nästan en feberkänsla.
Någon som har en bättre inställning? Eller är det min inställning det är fel på? (Obs!! Göteborgshumor)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
18650

Inlägg av 18650 »

Zoidberg skrev:

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Upplever ändå att det blir varmt runt huvudet och kallras runt knäna. Blir nästan en feberkänsla.
Någon som har en bättre inställning? Eller är det min inställning det är fel på? (Obs!! Göteborgshumor)
öppna takluckan ett par centimeter.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Zoidberg skrev:

Alla fläktkanaler öppna.
Fläkthastighet 6.
Värme på 23'C.
Resten .. auto.
(Rangemode off)

Körde så idag men fläkthastighet 4 och bara blås nedåt ikonen. Funkade rätt bra.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Bästa och snabbasté värme jag har haft i någon bil hitills.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja sen den nya uppdateringen har det blivit bättre. Men jag skulle inte bedöma den som allt för bra. Nu på vintern får man ju ställa upp temperaturen manuellt för att det skall bli behagligt. På Sommaren fick man ställa ner temperaturen, visserligen med äldre mjukvaran. Men att behöva ha tempen på 23 grd som i mitt fall på vintern när man dessutom har mycket kläder på sig tycker jag är undermåligt. Har man sen hela bilen full med folk så immar det lätt igen om man inte manuellt drar på mer fläkt (9-10). Jag har inte vinterpaketet och bak blir det märkbart svalare.
Jag jämför med min gamla RR från 96 och kan konstatera att värmen kommer lika snabbt på RR men på RR har jag drag på knäna vid kall väderlek men mycket bättre värmefördelning med mycket värme på fötterna i hela bilen dessutom rejält mycket mera luft in i kupén. På RR satte jag 20 grader när jag köpte bilen för 15 år sedan och där står den fortfaranade, den hanterar själv att få rätt temp.
Det är i Teslan's fall endast styr och regleralgoritmer som skall optimeras, för hårdvaran klarar ju jobbet.
Ni som bedömer, skulle vara intressant att veta vilka referenser ni har.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
Jag har inte ställt temperaturen över 20 grader en enda gång hittills, ens när det varit rätt kallt. Har jag dunjackan på mig åker den ofta ner på 19 grader istället.

Med den höga luftfuktigheten som för det mesta råder i Göteborg så är jag inte ett dugg förvånad...

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
danni skrev:

Med den höga luftfuktigheten som för det mesta råder i Göteborg så är jag inte ett dugg förvånad...

Ja, kanske. Men vi har ju haft ett par snustorra, klara dagar med minusgrader nyligen också.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:

Ja, kanske. Men vi har ju haft ett par snustorra, klara dagar med minusgrader nyligen också.
Detta är väl göteborgsdefinitionen på "snustorra, klara dagar":

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Klimatanläggningens bristfälliga funktion är en av många punkter som Tesla ska få åtgärda när min bil ska in till SC i januari. Min förra BMW 530d F10 ställde jag in på 19,5 grader och det var alltid perfekt temp i bilen, oavsett om det var sol/varmt/kallt/ljust/mörkt etc... Det är tyvärr rätt ofta jag sitter och längtar tillbaka till BMW´n, det trodde jag inte skulle inträffa. (Flame suit on.)
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Personligen har jag haft bästa klimatanläggning i AMG
Det blåste aldrig mycket så det lät och alltid behaglig temperatur kalt varmt you name it
BMW kommer inte i närhet av AMG den blåser på ordentligt vid uppstart och värmen är oftast ojämn i coupen till och börja med men sedan är det behagligt nör den väl kommit igång
Tesla har kag inte fått ännu så jag vet inte men det låter inte lovande precis
Och när vi ändå pratar om klimat vill jag ge min första bil 9000 Aero en * den satte nämligen på defroster på fram och bakruta baserat på yttertemperatur har inte sätt detta på någon annan bil
Kanske önska sig i tesla ?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Krill skrev:
Klimatanläggningens bristfälliga funktion är en av många punkter som Tesla ska få åtgärda när min bil ska in till SC i januari. Min förra BMW 530d F10 ställde jag in på 19,5 grader och det var alltid perfekt temp i bilen, oavsett om det var sol/varmt/kallt/ljust/mörkt etc... Det är tyvärr rätt ofta jag sitter och längtar tillbaka till BMW´n, det trodde jag inte skulle inträffa. (Flame suit on.)
OT: Krill, är du nöjd med dina Breyton fälgar? Jag har köpt bilen utan sommarfälgar och funderar på vad man ska ha för nåt. 19" original är väl smartaste valet men bilen är ju sååå mycket snyggare med 21" 8-)
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
C Johan
Teslaägare

Inlägg av C Johan »

En annan fråga under rubriken, har någon kommit på ett smart sätt att lämna värmen på när man lämnar bilen utan att behöva logga in i appen och slå på den igen? Ibland när det är riktigt kallt skulle jag vilja ha den på när man bara ska lämna bilen några minuter och appen är ju inte alltid supersnabb.

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Inget bra sätt, men det finns ett sätt.
Se denna tråd.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =49&t=2996
Skriv svar