Laddningsproblem med 2 elbilar
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:
sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).
BMW i3 är begränsad till 12 A när man laddar med medföljande sladd ur vanligt vägguttag, dvs 230 * 12 = 2,76 kW. Med en laddbox på 16 A kan den dra 3,4 kW enligt BMW, och med 32 A blir det 7,4 kW (fråga mig inte varför det inte är 3,7 kW på 16 A, men det stämmer ju med din observation om 14,8 A).
sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).
BMW i3 är begränsad till 12 A när man laddar med medföljande sladd ur vanligt vägguttag, dvs 230 * 12 = 2,76 kW. Med en laddbox på 16 A kan den dra 3,4 kW enligt BMW, och med 32 A blir det 7,4 kW (fråga mig inte varför det inte är 3,7 kW på 16 A, men det stämmer ju med din observation om 14,8 A).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Näää, du kan inte dra mer än 25A om huvudsäkringen är på 25A. Däremot använder man normalt tröga säkringar som tillåter överlast en stund.joel80 skrev:Att man har huvudsäkring på 25A betyder INTE att man bara kan ta ut 230x25=5750w...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Men har man 25A så borde ju Teslan kunna ligga med 16A på tre faser och sedan BMW på 1-fas med 9A. Om du sänker Teslan till 13A då kan du köra BMW på 12A till och med. De andra faserna borde ha tillräckligt för TV, disk och tvätt mm bara man undviker BMW fasen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:
FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning
sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Men olika lösningar finnes:
FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning
sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
JA detta stämmer, om man har ett jämnt belastat trefassystem med systemspänningen 400V.danni skrev:Den korrekta uträkningen för effekten vid laddning på trefas 400 V / 16 A är:
sqrt(3) * 400 * 16 ≈ 11085 W ≈ 11 kW (men det blir samma siffra, ja).
Jag tror att Tesla jobbar på fasspänningen 230V, nedan följer mitt resonemang.
Hade Tesla använt systemspänningen 400V i sin koppling skulle skulle det vid ett(1) fasbortfall försvinna 67% av effekten och om två faser försvann skulle det inte gå att ladda alls.
Med Teslan kan man ta bort olika faser och den fungerar ändå på de faser som är kvar, eftersom man INTE använder fas mot fas med systemspänningen 400V.
Alltså:
Tesla använder fasspänningen 230V och nolla därför går det att ta bort upp till två faser och ändå ladda.
Så tror jag
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Teslan går ju dra ner och dem kommer ihåg också så dra ner Teslan så att du kan ladda BMW utan problem på vilken annan fas som helst.jonas skrev:Mmm i3:an har inte lika smart funktion som förstår var man är och kommer ihåg laddstyrka beroende på ställe. Och varje dag måste vi ladda i3an inför hemkörning på jobbet och då måste den stå på max för att hinna bli klar för att ta sig hem. Det blir väldigt omständligt att behöva ändra laddstyrka två ggr per dag. Därför står den på max hela tiden i mitt fall. Och jag vill ha en hållbar lösning där jag slipper hålla koll på när den ena eller andra bilen är klar. Så jag söker inte kompromisser eller abrovinker, det skall vara enkelt plug&play. Vill inte hålla reda på om det torktumlaren eller ugnen jag inte fick använda om jag laddade den ena eller andra bilen. Ett enklare alternativ i mitt fall är att höja säkringen till 50A.
Men olika lösningar finnes:
FerroAmp har en
och
Chargestorm en annan lösning
sen har jag en tredje där ena fasen till teslan går via ett hjälprelä som bryter om i3:an laddar samtidigt. Därmed laddar teslan med 2x230Vx16A= 7,4kW.
Sen ser man till så att resten körs på den fas dom inte används av BMW. Helt stabilt system.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Ja jag undersöker detta mycket just nu. Skall anlägga 43kW, tänker jag, då blir laddningsproblemet ett minne blott.Yngve skrev:Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Du kan bygga in laddelectroniken i hansken och ha en vanlig 3-fas hanske i andra ändan. Myyyket billigare, priserna på laddboxar är helt orimliga tycker jag.Erik skrev:Finns ett system med laddbox inkl laststyrning för 7995kr Typ2 med 1 fas 16amp
Här har du styrelectroniken som behövs http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EV ... ation.html
Och här är ett kitt http://www.ev-power.eu/Electric-Cars/As ... onics.html
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Det är den elektroniken jag bl.a har använt mig av, lite synd man måste ha en ~230V till ~12V omvandlare för att driva reläet. Det är den transformatorn som är störst och klumpigast. Annars hade den verkligen varit smidig. Funkar bäst som enfasladdare, i trefasutförande blir kontaktorn så stor.
OpenEVSE har en smidigare variant med styrning direkt av 230V kontaktor, allt ihopbyggt men lite större.
http://store.openevse.com/collections/f ... controller
OpenEVSE har en smidigare variant med styrning direkt av 230V kontaktor, allt ihopbyggt men lite större.
http://store.openevse.com/collections/f ... controller
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddningsproblem med 2 elbilar
Skicka ett mail med info om adress, årsförbrukning och huvudsäkring till fridholm@ppam.se så kommer det kalkyl/offert.jonas skrev:Ja jag undersöker detta mycket just nu. Skall anlägga 43kW, tänker jag, då blir laddningsproblemet ett minne blott.Yngve skrev:Finns möjligheten med solpaneler på ditt hus/tomt är det en mycket bra ekonomisk lösning.
Med vänlig hälsning Henrik Fridholm, teknisk säljare, PPAM Solkraft
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi