Det verkar dyka upp nya laddare hela tiden. Bla Östersund och tre till i trakterna dök upp i dagarna. De satsar nog på hela Sverige på sikt.Svenssons skrev:Clever ser ut att satsa på sydöstra Sverige...Basunen skrev:Det är redan på gång oberoende laddstolpar, Clever.
Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Moderator: Redaktion
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Östersund ligger inte i sydöstra Sverige... Kan dock förstå varför det inte har satsats så mycket på sydöstra Sverige hittills i och med att bara knappt 2% av samtliga sålda Tesla Model S har hamnat här. Misstänker dock att till sommaren finns det en mycket större andel i dessa trakter och jag hoppas på ökande andel sålda Teslor här.Elputte skrev:Det verkar dyka upp nya laddare hela tiden. Bla Östersund och tre till i trakterna dök upp i dagarna. De satsar nog på hela Sverige på sikt.Svenssons skrev:Clever ser ut att satsa på sydöstra Sverige...Basunen skrev:Det är redan på gång oberoende laddstolpar, Clever.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
För mig är 50 kW destinationsladdning. En timme för 20-25 mil är ej acceptabelt för långfärd. Med det inte sagt att det är fel att Clever bygger laddare, men låg effekt och dyrt/kWh (5kr) gör att jag inte tror att de kommer att lyckas speciellt bra, tyvärr.apkungen skrev:För 50kW är verkligen på gränsen för ett 60kWh batteri. Säg att det i bästa fall snittar 48kW till 80%, då tar det precis en timme att ladda för att komma ytterligare 20-25mil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Östersund är inga nya laddare, bara nya dekaler på Jämtkraft/Green Highways gamla bestånd. Från den 11 december kostar det att ladda här uppe också... Jämtkraft har köpt in sig i Clever (eller som de själva säger, köpt upp) och slipper då ansvar för hur kostnaden för laddning ska debiteras...Elputte skrev:Det verkar dyka upp nya laddare hela tiden. Bla Östersund och tre till i trakterna dök upp i dagarna. De satsar nog på hela Sverige på sikt.Svenssons skrev:Clever ser ut att satsa på sydöstra Sverige...Basunen skrev:Det är redan på gång oberoende laddstolpar, Clever.
Det som är sorgligt är att ingen verkar vilja bygga ihop den södra korridoren (bortsett från de östra delarna som tydligen inte finns på en laddkarta) med den korridor som Green Highway i alla fall försökt att skapa längs E14. Det är fortfarande väldigt besvärligt att ta sig från Jämtland neröver Sverige om man inte åker Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Finns ingen anledning att bygga med högre effekt när det bara är tesla som kan ta emot laddningen. Teslor laddar ju oftast på sc dessutom.Laban skrev:För mig är 50 kW destinationsladdning. En timme för 20-25 mil är ej acceptabelt för långfärd. Med det inte sagt att det är fel att Clever bygger laddare, men låg effekt och dyrt/kWh (5kr) gör att jag inte tror att de kommer att lyckas speciellt bra, tyvärr.apkungen skrev:För 50kW är verkligen på gränsen för ett 60kWh batteri. Säg att det i bästa fall snittar 48kW till 80%, då tar det precis en timme att ladda för att komma ytterligare 20-25mil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Det är helt sant.apkungen skrev:Finns ingen anledning att bygga med högre effekt när det bara är tesla som kan ta emot laddningen. Teslor laddar ju oftast på sc dessutom.
Men tror du inte att "snackarna" snart börjar att leverera några av alla de fantastiska elbilarna som de säger sig ha på gång inom kort?
Ägarna till dessa bilar kommer garanterat att vilja ladda på riktiga snabbladdare. Att då inte satsa på snabbladdare med högre effekt bara något år innan efterfrågan kommer, verkar vara lite dum-snålt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Men frågan som kvarstår är väl då, vilka ska använda 50 kW laddarna ? Jag tror att andelen som kan tänkas vänta 1h för 20-25 mils körning är väldigt få, en liten del av nuvarande Nissan Leaf osv ägare som även kan tänkas köra lite längre sträckor. En nisch av en nisch. Det går inte att få ihop räkenskaperna på det sättet.apkungen skrev:Finns ingen anledning att bygga med högre effekt när det bara är tesla som kan ta emot laddningen. Teslor laddar ju oftast på sc dessutom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Clever är ett danskt företag och kollar man på Danmarkskartan ser det ur så här:
De pekar på en del intressanta lösningar för framtiden som jag hoppas att vi kommer att se mer av. Det kostar 5:-/kWh att tanka på "kontantkort", men om man har deras abonnemang för 99:-/månad är priset 2:50. Om man dessutom har Jämtkraft som elleverantör kostar det abonnemanget 49:-/månad. Men nu kommer det riktigt intressanta:
Man kan installera deras laddbox hemma. Man betalar 599:-/månad och man laddar fritt upp till - har jag för mig - 5000 kWh/år för dessa pengar både hemma och på Clevers laddstolpar. Man behöver alltså inte tänka på var man laddar, det kostar lika. Man betalar då alltså c:a 1:45kr/kWh för sin laddning. Fortfarande är denna laddbox löjligt dyr: 14.500:- inkl installation, så det är fortfarande inte intressant för en privatperson. Att de har taket 5000 kWh/år är ju för att inte t.ex. taxibilar ska tanka allt sitt på detta viset.
Men detta är det första abonnemanget i sitt slag och jag antar att det kommer att komma fler i samma stil och priset kommer att pressas och man kommer att kunna ladda på olika ställen utan att känna att man ruinerar sig för det. Marknaden kommer att mogna med tiden.
De pekar på en del intressanta lösningar för framtiden som jag hoppas att vi kommer att se mer av. Det kostar 5:-/kWh att tanka på "kontantkort", men om man har deras abonnemang för 99:-/månad är priset 2:50. Om man dessutom har Jämtkraft som elleverantör kostar det abonnemanget 49:-/månad. Men nu kommer det riktigt intressanta:
Man kan installera deras laddbox hemma. Man betalar 599:-/månad och man laddar fritt upp till - har jag för mig - 5000 kWh/år för dessa pengar både hemma och på Clevers laddstolpar. Man behöver alltså inte tänka på var man laddar, det kostar lika. Man betalar då alltså c:a 1:45kr/kWh för sin laddning. Fortfarande är denna laddbox löjligt dyr: 14.500:- inkl installation, så det är fortfarande inte intressant för en privatperson. Att de har taket 5000 kWh/år är ju för att inte t.ex. taxibilar ska tanka allt sitt på detta viset.
Men detta är det första abonnemanget i sitt slag och jag antar att det kommer att komma fler i samma stil och priset kommer att pressas och man kommer att kunna ladda på olika ställen utan att känna att man ruinerar sig för det. Marknaden kommer att mogna med tiden.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Riktigt intressant. Kul att någon tänker nytt och inte bara betraktar en laddstolpe som en bensinpump för el.Jerker skrev:Man kan installera deras laddbox hemma. Man betalar 599:-/månad och man laddar fritt upp till - har jag för mig - 5000 kWh/år för dessa pengar både hemma och på Clevers laddstolpar. Man behöver alltså inte tänka på var man laddar, det kostar lika. Man betalar då alltså c:a 1:45kr/kWh för sin laddning. Fortfarande är denna laddbox löjligt dyr: 14.500:- inkl installation, så det är fortfarande inte intressant för en privatperson. Att de har taket 5000 kWh/år är ju för att inte t.ex. taxibilar ska tanka allt sitt på detta viset.
Men detta är det första abonnemanget i sitt slag och jag antar att det kommer att komma fler i samma stil och priset kommer att pressas och man kommer att kunna ladda på olika ställen utan att känna att man ruinerar sig för det. Marknaden kommer att mogna med tiden.
Ser deras laddare som destinationsladdare. Nog så viktigt.
14.500:- Mycket, ja. Men om du har tjänstebil, vilket många har, så kan företaget ta kostnaden utan att det påverkar förmånsvärdet. (Gäller även hybrider?)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Intressant att se kostnaden för själva boxen, som de inte skriver ut på hemsidan. Jag kontaktade dem med lite frågor om pris och annat, för min fars räkning då han har beställt en i3:a. De skrev att de skulle ringa mig men det gjorde de aldrig. Men med 14500 kr ovanpå 600 kr år månad kan det helt enkelt inte bli intressant.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Tja, en laddbox brukar kosta mellan 7-10,000 kronor så jämfört med det är det inte dyrt. Speciellt om installation också ingår.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Vad är vitsen med en laddbox hemma?
Varför vill man ha det?
Varför vill man ha det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Jag tror ändå att det kan finnas förhållandevis många som kan tänka sig att vänta 1h på 25mils laddning. Säg att man åker till Göteborg, då får man stanna en gång i en timme. Lika om man åker till sälen. Tycker inte att det är så farligt länge om kan vanligen laddar hemma och inte kör massor med långresor jämt. Tesla laddar ju med 50Kw från typ 80% SOC eller nåt fint va?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Nej, men argumentet för att installera en laddbox hemma för sin i3:a är svagt nog redan som det är, så med en sån merkostnad blir det helt enkelt inte intressant, även om snabbladdning ingår. Att ladda med sladd hemma och betala för snabbladdningen blir oerhört mycket billigare.TiborBlomhall skrev:Tja, en laddbox brukar kosta mellan 7-10,000 kronor så jämfört med det är det inte dyrt. Speciellt om installation också ingår.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Har provat både utan box ett år (använde originalsladden och 10A via schucko) och sen ett år med box och 16A i min andra elbil. Skulle aldrig gå tillbaka till att använda sladden som ska släpas med varje dag osv.
Otroligt smidigt med boxen och fast sladd. Dessutom 16A med full säkerhet i anslutning den vägen är också klockrent. 16A gör att jag laddar fullt på 8 timmar och hinner fylla på ca 2 mil/timme under dagen också. Kör ca 2500mil/år med den.
Tycker 10000-14000 är helt rimligt eftersom det är inklusive installation. Ta ROT avdrag eller så kan företaget ta den kostnaden då laddutrustning inte ska räknas in i förmånsvärdet.
Otroligt smidigt med boxen och fast sladd. Dessutom 16A med full säkerhet i anslutning den vägen är också klockrent. 16A gör att jag laddar fullt på 8 timmar och hinner fylla på ca 2 mil/timme under dagen också. Kör ca 2500mil/år med den.
Tycker 10000-14000 är helt rimligt eftersom det är inklusive installation. Ta ROT avdrag eller så kan företaget ta den kostnaden då laddutrustning inte ska räknas in i förmånsvärdet.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
När jag kör till Stockholm från Göteborg så stannar vi alltid 2 gånger och ett stopp tar ca 40 min. Har tre barn i 3-9 års ålder och då blir det så.apkungen skrev:Jag tror ändå att det kan finnas förhållandevis många som kan tänka sig att vänta 1h på 25mils laddning. Säg att man åker till Göteborg, då får man stanna en gång i en timme. Lika om man åker till sälen.
Vad jag hellre vill se (tror jag) är flera laddare både fler ställen och fler per ställe. Bättre att få välja var man ska stanna och dessutom vara säker på att få ladda än om det tar 30 min eller 1h. Ska hastigheten upp så ska vi ner till 5-10 min.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Det finns säkert fall där 50 kW kan fungera, men jag tror snarare att det är förhållandevis fåapkungen skrev:Jag tror ändå att det kan finnas förhållandevis många som kan tänka sig att vänta 1h på 25mils laddning. Säg att man åker till Göteborg, då får man stanna en gång i en timme. Lika om man åker till sälen. Tycker inte att det är så farligt länge om kan vanligen laddar hemma och inte kör massor med långresor jämt. Tesla laddar ju med 50Kw från typ 80% SOC eller nåt fint va?
Men för min del får gärna Clever bygga 50 kW laddare över hela Sverige, jag klagar inte. Men i förlängningen måste det också gå att göra affär på detta. Och jag har svårt att se det. Men jag hoppas att jag har fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
De stolpar som sätts upp nu kan ju, när de snabbare kommer upp, få ett lägre pris för laddningen. De behöver alltså inte vara slöseri då det alltid kommer vara någon som väljer dem även i framtiden.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Problemet är väl att en redan dålig affär knappast blir bättre om man sänker priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Att ha ett Cleverkort är dyrare i Danmark och där har de massor av stationer. Nu kanske elen generellt är dyrare i Danmark än Sverige, men Clever kontant kostar 5:50 och Clever Mer 3:50 danska kronor. De får väl antagligen ekonomin att gå ihop där.
Om man köper/hyr deras laddbox har de helt andra upplägg i Danmark än här och det är definitivt mycket dyrare i Danmark. Men jag fattar inte deras upplägg. Samma laddbox (att köpa rent utan abonnemang) kostar olika beroende på vilken bilmodell man uppger att man har. Kanske bara en dåligt uppdaterad hemsida.
Om man köper/hyr deras laddbox har de helt andra upplägg i Danmark än här och det är definitivt mycket dyrare i Danmark. Men jag fattar inte deras upplägg. Samma laddbox (att köpa rent utan abonnemang) kostar olika beroende på vilken bilmodell man uppger att man har. Kanske bara en dåligt uppdaterad hemsida.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Tror NÅGON att mod 3 kommer att hålla prismässigt? Tror att det pris man snackar om idag absolut inte kommer att gälla på gatan. Man kan ju alltid hoppas. En annan sak man hoppas att alla vi elbilskramare brinner för miljön och kommer att välkomna alla nya, vettiga elbilssatsningar.
X100 lev.14/8-18.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Jag vet inte om jag förstår vad du menar? På gatan = andrahandspriset?far1far2 skrev:Tror NÅGON att mod 3 kommer att hålla prismässigt? Tror att det pris man snackar om idag absolut inte kommer att gälla på gatan. Man kan ju alltid hoppas. En annan sak man hoppas att alla vi elbilskramare brinner för miljön och kommer att välkomna alla nya, vettiga elbilssatsningar.
Vad som kommer att hända om 3-5 år vet väl ingen, men garanterat kommer vi att ha en mängd elbilar i olika prisklasser, körsträckor och utrustningsnivåer att välja på. Ett helt annat scenario än idag. Så vad som än händer så kommer det att vara bra för oss som vill köpa elbil!
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Jag är rätt säker att billigaste versionen av Model 3 kommer att kosta $35 000 vilket skulle bli 406 500 kr med dagens växelkurs.far1far2 skrev:Tror NÅGON att mod 3 kommer att hålla prismässigt? Tror att det pris man snackar om idag absolut inte kommer att gälla på gatan. Man kan ju alltid hoppas. En annan sak man hoppas att alla vi elbilskramare brinner för miljön och kommer att välkomna alla nya, vettiga elbilssatsningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Jag med. Om de håller tidsschemat är en annan fråga. Om den släpps 2017 i december i usa, vilket man nästan får räkna med så kanske den är här på hösten 2018 (vilket skulle va tråkigt), då kan det finnas rätt bra konkurrenter (om vi har tur :p).Svenssons skrev:Jag är rätt säker att billigaste versionen av Model 3 kommer att kosta $35 000 vilket skulle bli 406 500 kr med dagens växelkurs.far1far2 skrev:Tror NÅGON att mod 3 kommer att hålla prismässigt? Tror att det pris man snackar om idag absolut inte kommer att gälla på gatan. Man kan ju alltid hoppas. En annan sak man hoppas att alla vi elbilskramare brinner för miljön och kommer att välkomna alla nya, vettiga elbilssatsningar.
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Hur får du det till 406500kr? Kursen ligger väl på runt 8.20kr? Och även om $35000 är ex moms blir det inte mer än ca 360 000kr. Är det tull och sånt som ska räknas på för nästan 50k?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR