Skräp eller skit bakom skaftet?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av tor-ake »

Jag har fått uppfattningen att många teslor lämnar fabriken med tokiga hjulvinklar, så om den går knasigt på vägen, är svajig och vindkänslig, boka in en fyrhjulsmätning på en däckverkstad, det kostar inte mer än 1000-1500.

Vet inte vad som händer om man bokar hjulinställning i appen, de kommer säkert säga att den är "within spec"? Teslas service är inte toppen alltid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Lurkern »

Rallybilen skrev:
slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…
Ja, verkligen. Får se vad det kostar att ladda på SC i Januari/Februari.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Kundtjänst kunde inte heller förklara prissättningen. Min enda rimliga gissning är att de hedgat priset så att man får utgå från ett veckosnitt eller något. Men då försvinner ju samtidigt poängen med att ha rörligt pris.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

tobiaslej skrev:
Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Lurkern »

Mycket utrymmen och körglädje i ett kompakt format. Har kört en E-tron nu som är en osmidig klumpeduns med litet bagageutrymme. Den kombinationen går bort för mig. Bra komfort men noll körglädje, det är en personlig fråga men jag går på körglädje i det valet.

Kia och Hyundai tillverkar instrumenteringar vars utseende jag mår illa av. I alla deras bilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

Rallybilen skrev:
Vilka är funktionerna du kommer sakna? Laddhastighet finns ju flera som matchar redan idag?
Den specifika bil jag beskriver (Sono Sion) kommer bara få 75 kW laddeffekt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av tor-ake »

Rallybilen skrev:
tobiaslej skrev:
Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?
En tesla
- går att få levererad 2022
- är rimligt prissatt
- är energisnål och går därmed att resa långt och snabbt med
- rimligt utrustad från början

Om de andra märkena kunde leverera på de punkterna skulle jag överväga dem. Men leverans Q3 2023 eller pris på en miljon, eller förmånsvärde på 9000kr, och saknar backkamera och mugghållare om man inte betalar extra, det funkar inte för mig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av slugger75 »

Rallybilen skrev:
slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…
Nej.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 18 jun 2022 05:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av +Alex+ »

Rallybilen skrev:
tobiaslej skrev:
Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Senast redigerad av +Alex+, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Rallybilen skrev:
slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…
Du tror väl inte att spotpriset på elen är den enda kostnaden för att tillhandahålla laddning?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
slugger75 skrev:
Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…
Du tror väl inte att spotpriset på elen är den enda kostnaden för att tillhandahålla laddning?
Nej det tror jag så klart inte. Men om priset vid SuC är 5:60 när spotpriset är 6 öre så borde priset vid SuC vara 9:60 när spotpriset är 4kr. Min poäng är att det är märkligt att ha ett ”rörligt” pris om priset inte är så särdeles rörligt och när jag som Teslaägare kan ladda billigare och snabbare på andra laddare så tappar Tesla en påtaglig usp.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

+Alex+ skrev:
Rallybilen skrev:
tobiaslej skrev:
Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Ge dig inte iväg utan kortet dock. Min fick för sig att tappa kontakten med telefonen helt spontant.

Tyst är ju inte en smaksak utan det går ju faktiskt att mäta. Senast jag testade en Mercedes (GLC) så var den dock så bullrig i baksätet att det knappt gick att prata med den som satt bak. Efter rundan så tog vi ut vår gamla XC60 på exakt samma vägsträcka och i samma hastighet, för att jämföra. Enligt min far (som var försökskaninen) var det milsvid skillnad till Volvons fördel.

Visst är de nytänkande, och vissa saker blir bra. Men det känns också som att man tvångsmässigt gör annorlunda än alla andra bara för att, även när de andra testat sig fram i ett sekel till vad som funkar bäst.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Rallybilen skrev:
Nej det tror jag så klart inte. Men om priset vid SuC är 5:60 när spotpriset är 6 öre så borde priset vid SuC vara 9:60 när spotpriset är 4kr. Min poäng är att det är märkligt att ha ett ”rörligt” pris om priset inte är så särdeles rörligt och när jag som Teslaägare kan ladda billigare och snabbare på andra laddare så tappar Tesla en påtaglig usp.
Det är väl ingen laddoperatör som låter priset ut till kund variera med spotpriset på el. Varför skulle Tesla göra det?
Vitsen med rörligt pris (i viss mån rörligt) är att Tesla försöker skapa incitament att sprida ut laddning på olika stationer.
Och vilka operatörer är det som ger billigare och snabbare laddning för Teslaägare?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av popitop »

tor-ake skrev:
Jag har fått uppfattningen att många teslor lämnar fabriken med tokiga hjulvinklar, så om den går knasigt på vägen, är svajig och vindkänslig, boka in en fyrhjulsmätning på en däckverkstad, det kostar inte mer än 1000-1500.

Vet inte vad som händer om man bokar hjulinställning i appen, de kommer säkert säga att den är "within spec"? Teslas service är inte toppen alltid.
Min MYLR drog lite till höger så jag bad SC i Umeå kolla vinklarna. De justerade en hel del men nu går den rakt fram. Teslas policy är att vinkeljustering inte omfattas av garantin så man betalar själv. Blev en dryg 1000 lapp.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3734
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av jonasl »

Vill inte tänka på vad effektavgiften är på en station med 8 st platser med max 250 kW. Det blir ju 2MW. Nu har de säkert en annan prismodell än vår BRF men vi får betala ca 60 kr / kW för peaken varje månad, det blir 120 000 kr bara för effekten för en liten station med 8 platser.

Och de har knappast spotpriser utan snarare något slags bundna priser för att kunna ha lite förutsägbarhet. Att de ändrar priserna är mera för att sprida belastning.

Funderar själv på att installera ett trefasuttag för att kunna ladda bilen billigt när det är "gratis" på nätterna ibland istället för att använda laddboxen i mitt BRF-garage där jag får betala 1.8 kr / kWh (det är självkostnadspris för el + nät + skatter, avgifter, moms).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Rallybilen skrev:
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 794
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Ilduce77 »

Om du kör på navigatorn och vill hoppa över att stanna och ladda, eftersom du tror att det räcker hela vägen hem,ska du inte bara fortsätta köra och hoppa över laddstoppet.

Du ska trycka på "ta bort alla laddstopp". Annars förvärmer bilen batteriet inför laddstationen som den tror att ni ska stanna vid och det drar väldigt mycket extra energi i onödan.

Så klicka bort laddstoppet, så bilen inte tror att ni ska stanna... :)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Dexter »

+Alex+ skrev:
Rallybilen skrev:
tobiaslej skrev:
Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del. :D
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Rallybilen skrev:
Niklas Z skrev:
Rallybilen skrev:
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.
Priset på respektive Superchargerstation visas i bilens navigator. På de stationer som är öppna för andra bilmärken (majoriteten) kan du se priset även i t ex chargefinder.com.
Det är med andra ord inte sant att Tesla inte berättar vad priset är på respektive station.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5768
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dexter skrev:
+Alex+ skrev:
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del. :D
Tycker det finns en avsevärd brist med den här jämförelsen.

Ytan för gränssnittet på en smartphone/mobiltelefon är ytterst begränsat. På min Iphône XS är det mindre än 13,5 x 6,5 cm. Det finns således betydande användarfördelar här ifall man kan eliminera ett redan opraktiskt litet tangentbord. Och det var ju också precis vad som skedde när det gäller smartphones/mobiltelefoner.

I en bilinteriör finns ju den här avsevärda fysiska utrymmesbegränsningen inte alls på samma sätt.

Det finns ett flertal mycket stora ergonomiska fördelar med fysiska knappar och reglage som rattspakar. T.ex. när man ska signalera körriktning inuti en rondell. Tyvärr så verkar det ju inte finnas så många rondeller borta i Amerikat...

Men det tråkiga med premiumosande knappar och reglage som rattspakar är dock att de tydligen är dyra att utveckla och tillverka. Så det finns tydligen rätt mkt. kosing att spara genom att ersätta knappar med touchskärmar.

Nu säger jag inte på något sätt att absolut allt ska vara fysiska knappar. Men jag ser faktiskt vinster med att de allra mest använda funktionerna fortsatt finns som fysiska knappar. På det sättet kan man t.ex. minimera tiden man tar blicken från vägen när man vill interagera med bilens gränssnitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
Dexter skrev:
+Alex+ skrev:
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del. :D
Tycker det finns en avsevärd brist med den här jämförelsen.

Ytan för gränssnittet på en smartphone/mobiltelefon är ytterst begränsat. På min Iphône XS är det mindre än 13,5 x 6,5 cm. Det finns således betydande användarfördelar här ifall man kan eliminera ett redan opraktiskt litet tangentbord. Och det var ju också precis vad som skedde när det gäller smartphones/mobiltelefoner.

I en bilinteriör finns ju den här avsevärda fysiska utrymmesbegränsningen inte alls på samma sätt.

Det finns ett flertal mycket stora ergonomiska fördelar med fysiska knappar och reglage som rattspakar. T.ex. när man ska signalera körriktning inuti en rondell. Tyvärr så verkar det ju inte finnas så många rondeller borta i Amerikat...

Men det tråkiga med premiumosande knappar och reglage som rattspakar är dock att de tydligen är dyra att utveckla och tillverka. Så det finns tydligen rätt mkt. kosing att spara genom att ersätta knappar med touchskärmar.

Nu säger jag inte på något sätt att absolut allt ska vara fysiska knappar. Men jag ser faktiskt vinster med att de allra mest använda funktionerna fortsatt finns som fysiska knappar. På det sättet kan man t.ex. minimera tiden man tar blicken från vägen när man vill interagera med bilens gränssnitt.
Kan inte mer än hålla med fullständigt! Stämmer väldigt väl med min sin på hur man vill styra diverse
funktioner i bilen :)
Jag gillar model S absolut! Men i min bok är den inte perfekt, och jag retar mig än idag på avsaknaden
av vissa knappar/reglage fast jag haft flera år på mig att ”öva” (det blir inte direkt enklare av att dom
”hela tiden” måste hålla på att ”modernisera” gränssnittet heller)…
Det är ingen slump direkt att vi kikar på andra märken mest numera…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

Ja, t.ex. en spak för vindrutetorkaren saknar jag ofta eftersom automatiken är så kass. Dessutom tycker jag det är skräp att handskfacket inte har en fysisk knapp.

F.ö. tycker jag fortfarande att virtuella tangentbord i smartphones är ett kraftigt nerköp jämfört med fysiska.
Skriv svar