Skräp eller skit bakom skaftet?
Moderator: Redaktion
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Jag har fått uppfattningen att många teslor lämnar fabriken med tokiga hjulvinklar, så om den går knasigt på vägen, är svajig och vindkänslig, boka in en fyrhjulsmätning på en däckverkstad, det kostar inte mer än 1000-1500.
Vet inte vad som händer om man bokar hjulinställning i appen, de kommer säkert säga att den är "within spec"? Teslas service är inte toppen alltid.
Vet inte vad som händer om man bokar hjulinställning i appen, de kommer säkert säga att den är "within spec"? Teslas service är inte toppen alltid.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…slugger75 skrev:Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.Niklas Z skrev:Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.Lurkern skrev:Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Ja, verkligen. Får se vad det kostar att ladda på SC i Januari/Februari.Rallybilen skrev:När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…slugger75 skrev:Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.Niklas Z skrev:Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.Lurkern skrev:Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Kundtjänst kunde inte heller förklara prissättningen. Min enda rimliga gissning är att de hedgat priset så att man får utgå från ett veckosnitt eller något. Men då försvinner ju samtidigt poängen med att ha rörligt pris.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?tobiaslej skrev:Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!!
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Mycket utrymmen och körglädje i ett kompakt format. Har kört en E-tron nu som är en osmidig klumpeduns med litet bagageutrymme. Den kombinationen går bort för mig. Bra komfort men noll körglädje, det är en personlig fråga men jag går på körglädje i det valet.
Kia och Hyundai tillverkar instrumenteringar vars utseende jag mår illa av. I alla deras bilar.
Kia och Hyundai tillverkar instrumenteringar vars utseende jag mår illa av. I alla deras bilar.
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Den specifika bil jag beskriver (Sono Sion) kommer bara få 75 kW laddeffekt.Rallybilen skrev:Vilka är funktionerna du kommer sakna? Laddhastighet finns ju flera som matchar redan idag?
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
En teslaRallybilen skrev:Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?tobiaslej skrev:Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!!
- går att få levererad 2022
- är rimligt prissatt
- är energisnål och går därmed att resa långt och snabbt med
- rimligt utrustad från början
Om de andra märkena kunde leverera på de punkterna skulle jag överväga dem. Men leverans Q3 2023 eller pris på en miljon, eller förmånsvärde på 9000kr, och saknar backkamera och mugghållare om man inte betalar extra, det funkar inte för mig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Nej.Rallybilen skrev:När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…slugger75 skrev:Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.Niklas Z skrev:Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.Lurkern skrev:Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.Rallybilen skrev:Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?tobiaslej skrev:Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!!
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Senast redigerad av +Alex+, redigerad totalt 1 gånger.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Du tror väl inte att spotpriset på elen är den enda kostnaden för att tillhandahålla laddning?Rallybilen skrev:När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…slugger75 skrev:Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.Niklas Z skrev:Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.Lurkern skrev:Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Nej det tror jag så klart inte. Men om priset vid SuC är 5:60 när spotpriset är 6 öre så borde priset vid SuC vara 9:60 när spotpriset är 4kr. Min poäng är att det är märkligt att ha ett ”rörligt” pris om priset inte är så särdeles rörligt och när jag som Teslaägare kan ladda billigare och snabbare på andra laddare så tappar Tesla en påtaglig usp.Niklas Z skrev:Du tror väl inte att spotpriset på elen är den enda kostnaden för att tillhandahålla laddning?Rallybilen skrev:När spotpriset är 6 öre är onekligen 5:60 ganska dyrt…slugger75 skrev:Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.Niklas Z skrev:Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.Lurkern skrev:Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Ge dig inte iväg utan kortet dock. Min fick för sig att tappa kontakten med telefonen helt spontant.+Alex+ skrev:Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.Rallybilen skrev:Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?tobiaslej skrev:Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!!
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
Tyst är ju inte en smaksak utan det går ju faktiskt att mäta. Senast jag testade en Mercedes (GLC) så var den dock så bullrig i baksätet att det knappt gick att prata med den som satt bak. Efter rundan så tog vi ut vår gamla XC60 på exakt samma vägsträcka och i samma hastighet, för att jämföra. Enligt min far (som var försökskaninen) var det milsvid skillnad till Volvons fördel.
Visst är de nytänkande, och vissa saker blir bra. Men det känns också som att man tvångsmässigt gör annorlunda än alla andra bara för att, även när de andra testat sig fram i ett sekel till vad som funkar bäst.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Det är väl ingen laddoperatör som låter priset ut till kund variera med spotpriset på el. Varför skulle Tesla göra det?Rallybilen skrev:Nej det tror jag så klart inte. Men om priset vid SuC är 5:60 när spotpriset är 6 öre så borde priset vid SuC vara 9:60 när spotpriset är 4kr. Min poäng är att det är märkligt att ha ett ”rörligt” pris om priset inte är så särdeles rörligt och när jag som Teslaägare kan ladda billigare och snabbare på andra laddare så tappar Tesla en påtaglig usp.
Vitsen med rörligt pris (i viss mån rörligt) är att Tesla försöker skapa incitament att sprida ut laddning på olika stationer.
Och vilka operatörer är det som ger billigare och snabbare laddning för Teslaägare?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Min MYLR drog lite till höger så jag bad SC i Umeå kolla vinklarna. De justerade en hel del men nu går den rakt fram. Teslas policy är att vinkeljustering inte omfattas av garantin så man betalar själv. Blev en dryg 1000 lapp.tor-ake skrev:Jag har fått uppfattningen att många teslor lämnar fabriken med tokiga hjulvinklar, så om den går knasigt på vägen, är svajig och vindkänslig, boka in en fyrhjulsmätning på en däckverkstad, det kostar inte mer än 1000-1500.
Vet inte vad som händer om man bokar hjulinställning i appen, de kommer säkert säga att den är "within spec"? Teslas service är inte toppen alltid.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3734
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Vill inte tänka på vad effektavgiften är på en station med 8 st platser med max 250 kW. Det blir ju 2MW. Nu har de säkert en annan prismodell än vår BRF men vi får betala ca 60 kr / kW för peaken varje månad, det blir 120 000 kr bara för effekten för en liten station med 8 platser.
Och de har knappast spotpriser utan snarare något slags bundna priser för att kunna ha lite förutsägbarhet. Att de ändrar priserna är mera för att sprida belastning.
Funderar själv på att installera ett trefasuttag för att kunna ladda bilen billigt när det är "gratis" på nätterna ibland istället för att använda laddboxen i mitt BRF-garage där jag får betala 1.8 kr / kWh (det är självkostnadspris för el + nät + skatter, avgifter, moms).
Och de har knappast spotpriser utan snarare något slags bundna priser för att kunna ha lite förutsägbarhet. Att de ändrar priserna är mera för att sprida belastning.
Funderar själv på att installera ett trefasuttag för att kunna ladda bilen billigt när det är "gratis" på nätterna ibland istället för att använda laddboxen i mitt BRF-garage där jag får betala 1.8 kr / kWh (det är självkostnadspris för el + nät + skatter, avgifter, moms).
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.Rallybilen skrev:Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Om du kör på navigatorn och vill hoppa över att stanna och ladda, eftersom du tror att det räcker hela vägen hem,ska du inte bara fortsätta köra och hoppa över laddstoppet.
Du ska trycka på "ta bort alla laddstopp". Annars förvärmer bilen batteriet inför laddstationen som den tror att ni ska stanna vid och det drar väldigt mycket extra energi i onödan.
Så klicka bort laddstoppet, så bilen inte tror att ni ska stanna...![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Du ska trycka på "ta bort alla laddstopp". Annars förvärmer bilen batteriet inför laddstationen som den tror att ni ska stanna vid och det drar väldigt mycket extra energi i onödan.
Så klicka bort laddstoppet, så bilen inte tror att ni ska stanna...
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.+Alex+ skrev:Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.Rallybilen skrev:Men vad är det goda egentligen? Om man jämför med tex en EV6, Etron osv?tobiaslej skrev:Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!!
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 28 maj 2022 20:32
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.Niklas Z skrev:Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.Rallybilen skrev:Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Priset på respektive Superchargerstation visas i bilens navigator. På de stationer som är öppna för andra bilmärken (majoriteten) kan du se priset även i t ex chargefinder.com.Rallybilen skrev:Om det nu är så, varför berättar då inte Tesla vad priset är på respektive? Svaret man får är ju alltid att det är rörligt för att anpassas efter tryck på laddplatserna, elpris osv. Och inte ens kundtjänst har hittills kunnat förklara varför jag inte får upp priset när jag trycker på laddstoppet i navigatorn.Niklas Z skrev:Konstig tanke. Priset varierar främst på så sätt att stationer som ofta har hög beläggning har lite högre pris än de som har lägre. T ex har SuC Gävle högre pris än SuC Söderhamn. Ska prismekanismen ha någon effekt måste de som kör veta prisbilden redan när de planerar sin resa. Om priset skulle hoppa hit och dit på minutbasis i takt med den individuella beläggningen på de olika stationerna skulle det bli omöjligt att anpassa sitt laddmönster.Rallybilen skrev:Om de då har rörliga priser för att sprida ut laddnibgar osv så borde ju faktumet att vi var två bilar av typ 20 platser på SuC i Ulricehamn hållit ner priset rejält också då…
Det känns som att du mest letar efter något att gnälla på.
Det är med andra ord inte sant att Tesla inte berättar vad priset är på respektive station.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Tycker det finns en avsevärd brist med den här jämförelsen.Dexter skrev:Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.+Alex+ skrev:Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del.
Ytan för gränssnittet på en smartphone/mobiltelefon är ytterst begränsat. På min Iphône XS är det mindre än 13,5 x 6,5 cm. Det finns således betydande användarfördelar här ifall man kan eliminera ett redan opraktiskt litet tangentbord. Och det var ju också precis vad som skedde när det gäller smartphones/mobiltelefoner.
I en bilinteriör finns ju den här avsevärda fysiska utrymmesbegränsningen inte alls på samma sätt.
Det finns ett flertal mycket stora ergonomiska fördelar med fysiska knappar och reglage som rattspakar. T.ex. när man ska signalera körriktning inuti en rondell. Tyvärr så verkar det ju inte finnas så många rondeller borta i Amerikat...
Men det tråkiga med premiumosande knappar och reglage som rattspakar är dock att de tydligen är dyra att utveckla och tillverka. Så det finns tydligen rätt mkt. kosing att spara genom att ersätta knappar med touchskärmar.
Nu säger jag inte på något sätt att absolut allt ska vara fysiska knappar. Men jag ser faktiskt vinster med att de allra mest använda funktionerna fortsatt finns som fysiska knappar. På det sättet kan man t.ex. minimera tiden man tar blicken från vägen när man vill interagera med bilens gränssnitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Kan inte mer än hålla med fullständigt! Stämmer väldigt väl med min sin på hur man vill styra diverseSwedishAdvocate skrev:Tycker det finns en avsevärd brist med den här jämförelsen.Dexter skrev:Det får mig att tänka på hur det gick med ex Nokia telefonerna när smartphonen kom.+Alex+ skrev:Jag är nybliven ägare till en M3P, gick från en nyare Mercedes. Det enda jag ångrar är att jag inte bytt tidigare. Jag uppskattar Teslas nytänkande kring hur en bil skall vara. Ta bara detta med telefonen och att kunna använda den som nyckel, genialt.
I övrigt tycker jag personligen att bilen är tyst, bekväm, älskar den stora skärmen. Körglädje är det ju inte direkt brist på heller.
Men som alltid med bilar så är ju väldigt olika från person till person i vad man tycker och tänker kring en bil.
På Nokian satt det knappar och alla visste vad de var till och lätt kunde hitta dem.
En telefon skulle alltid ha knappar sen långt tillbaka.
I början var många skeptiska till smartphonen eftersom den saknade knappar.
Men titta hur det ser ut idag.
Nya Nokia mobiler finns väl inte mer att köpa mer vad jag vet.
Bilbranschen kommer snart vara i samma situation tror jag.
Knappar och reglage försvinner mer och mer.
Det gillar ju inte alla som sagt.
Det tar tid att vänja sig för en del.
Ytan för gränssnittet på en smartphone/mobiltelefon är ytterst begränsat. På min Iphône XS är det mindre än 13,5 x 6,5 cm. Det finns således betydande användarfördelar här ifall man kan eliminera ett redan opraktiskt litet tangentbord. Och det var ju också precis vad som skedde när det gäller smartphones/mobiltelefoner.
I en bilinteriör finns ju den här avsevärda fysiska utrymmesbegränsningen inte alls på samma sätt.
Det finns ett flertal mycket stora ergonomiska fördelar med fysiska knappar och reglage som rattspakar. T.ex. när man ska signalera körriktning inuti en rondell. Tyvärr så verkar det ju inte finnas så många rondeller borta i Amerikat...
Men det tråkiga med premiumosande knappar och reglage som rattspakar är dock att de tydligen är dyra att utveckla och tillverka. Så det finns tydligen rätt mkt. kosing att spara genom att ersätta knappar med touchskärmar.
Nu säger jag inte på något sätt att absolut allt ska vara fysiska knappar. Men jag ser faktiskt vinster med att de allra mest använda funktionerna fortsatt finns som fysiska knappar. På det sättet kan man t.ex. minimera tiden man tar blicken från vägen när man vill interagera med bilens gränssnitt.
funktioner i bilen
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Jag gillar model S absolut! Men i min bok är den inte perfekt, och jag retar mig än idag på avsaknaden
av vissa knappar/reglage fast jag haft flera år på mig att ”öva” (det blir inte direkt enklare av att dom
”hela tiden” måste hålla på att ”modernisera” gränssnittet heller)…
Det är ingen slump direkt att vi kikar på andra märken mest numera…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skräp eller skit bakom skaftet?
Ja, t.ex. en spak för vindrutetorkaren saknar jag ofta eftersom automatiken är så kass. Dessutom tycker jag det är skräp att handskfacket inte har en fysisk knapp.
F.ö. tycker jag fortfarande att virtuella tangentbord i smartphones är ett kraftigt nerköp jämfört med fysiska.
F.ö. tycker jag fortfarande att virtuella tangentbord i smartphones är ett kraftigt nerköp jämfört med fysiska.