Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Sen ska man inte räkna in hybrider i försäljningen, men när vinst/bil ska räknas så ska dom vara med?
Jag har inte studerat BYD:s rapporter i detalj, så jag vet inte om dom öht redovisar vinst per segment, men min killgissning är som sagt att skillnaden i lönsamhet för BEV-segmentet är större, inte mindre.

/fth

Du kan mycket väl ha rätt, jag har inte satt mig in i hur dom redovisar sina siffror.

Men tillväxten är fortfarande väldigt hög och kan Tesla höja priserna sen så bör även BYD kunna göra det när man behöver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
BYD tillverkar egna batterier från ax till limpa, till skillnad från Tesla. Så de borde kunna ha minst lika goda marginaler som Tesla för en bil i jämförbart segment på sikt.
Hm, ja, kanske, men faktum är ju att dom absolut inte har det idag, en stor andel av BYDs BEV-produktion är lågprismodeller, och exklusive dom kinesiska statliga incitamenten skulle BYD sannolikt redovisat en rejäl förlust dom senaste kvartalen/åren, dvs i praktiken negativa marginaler, detta alltså även utan den rejält minskade försäljning detta sannolikt hade inneburit. Nu ser det ju ut som att incitamenten i Kina förlängs även efter 2022, men Tesla är idag de facto den enda elbilstillverkaren som är lönsam även exklusive incitament.

Jag tycker förstås det bara är bra att BYD och andra lyckas skala upp sin produktion, men jag är också rätt övertygad om att Tesla fortfarande har ett rejält försprång, trots alla clickbait-rubriker om alla konkurrenter som skall slå eller tom redan har slagit Tesla på ett eller annat sätt. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
BYD tillverkar egna batterier från ax till limpa, till skillnad från Tesla. Så de borde kunna ha minst lika goda marginaler som Tesla för en bil i jämförbart segment på sikt.
Det är inte alltid det lönar sig bäst att tillverka allt själv.
Apple bygger inte sina egna CPUer tex. De designar dem bara(lite likt Tesla gör med battericellerna) och har extremt bra marginaler...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Men tillväxten är fortfarande väldigt hög och kan Tesla höja priserna sen så bör även BYD kunna göra det när man behöver.
Att jämföra Tesla med BYD är som att jämföra Apple med Huawei.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av backe »

fth skrev:
spacecoin skrev:
BYD tillverkar egna batterier från ax till limpa, till skillnad från Tesla. Så de borde kunna ha minst lika goda marginaler som Tesla för en bil i jämförbart segment på sikt.
Hm, ja, kanske, men faktum är ju att dom absolut inte har det idag, en stor andel av BYDs BEV-produktion är lågprismodeller, och exklusive dom kinesiska statliga incitamenten skulle BYD sannolikt redovisat en rejäl förlust dom senaste kvartalen/åren, dvs i praktiken negativa marginaler, detta alltså även utan den rejält minskade försäljning detta sannolikt hade inneburit. Nu ser det ju ut som att incitamenten i Kina förlängs även efter 2022, men Tesla är idag de facto den enda elbilstillverkaren som är lönsam även exklusive incitament.

Jag tycker förstås det bara är bra att BYD och andra lyckas skala upp sin produktion, men jag är också rätt övertygad om att Tesla fortfarande har ett rejält försprång, trots alla clickbait-rubriker om alla konkurrenter som skall slå eller tom redan har slagit Tesla på ett eller annat sätt. :roll:

/fth
Hade det inte varit för bidrag/incitament och försäljning av ZEV-credits så hade troligen inte Tesla funnits som vi känner dom idag, då dom var på randen till konkurs trots dessa.

Jag tror faktiskt inte det finns någon som är mer skicklig på att just tillgodogöra sig olika statliga bidrag än Elon Musk.

Vi får se hur länge Tesla har en högre produktion av BEV än BYD, själv tror jag inte att det är så länge till(Q3 2023?).
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av backe »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
BYD tillverkar egna batterier från ax till limpa, till skillnad från Tesla. Så de borde kunna ha minst lika goda marginaler som Tesla för en bil i jämförbart segment på sikt.
Det är inte alltid det lönar sig bäst att tillverka allt själv.
Apple bygger inte sina egna CPUer tex. De designar dem bara(lite likt Tesla gör med battericellerna) och har extremt bra marginaler...

Att jämföra Tesla med Apple är som att jämföra oxfilé med hotdogs :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av fth »

backe skrev:
Hade det inte varit för bidrag/incitament och försäljning av ZEV-credits så hade troligen inte Tesla funnits som vi känner dom idag, då dom var på randen till konkurs trots dessa.
Absolut, Tesla har haft stor nytta av olika former av incitament genom åren, det är ju också precis det dom är till för.

Man kan också notera att BYD Auto och Tesla faktiskt grundades samma år (2003), och att Tesla idag är lönsamt även utan incitament, och att BYD har en bit kvar till det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
BYD tillverkar egna batterier från ax till limpa, till skillnad från Tesla. Så de borde kunna ha minst lika goda marginaler som Tesla för en bil i jämförbart segment på sikt.
Det är inte alltid det lönar sig bäst att tillverka allt själv.
Apple bygger inte sina egna CPUer tex. De designar dem bara(lite likt Tesla gör med battericellerna) och har extremt bra marginaler...

Att jämföra Tesla med Apple är som att jämföra oxfilé med hotdogs :lol:
Det roliga är ju att du själv köpt en "hotdog". Trots allt skit du skrivit om dem så är det dom du väljer när det väl kommer till kritan. Minns hur anti du var och hur du hyllade ID4... men sen sålde du den och köpte en Y :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Hade det inte varit för bidrag/incitament och försäljning av ZEV-credits så hade troligen inte Tesla funnits som vi känner dom idag, då dom var på randen till konkurs trots dessa.
Absolut, Tesla har haft stor nytta av olika former av incitament genom åren, det är ju också precis det dom är till för.

Man kan också notera att BYD Auto och Tesla faktiskt grundades samma år (2003), och att Tesla idag är lönsamt även utan incitament, och att BYD har en bit kvar till det.

/fth
Tesla idag är lönsamt även utan incitament,
Hur vet du detta? Deras bilar säljs med olika former av miljöstöd/bidrag i stort sett hela världen nu?

Tesla hade inte sålt så mycket bil till de priser som dom har utan miljöbonus och borttagen moms, så att säga det blir väldigt spekulativt då det är svårt att avgöra hur det sett ut om man inte haft dessa förutsättningar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av fth »

backe skrev:
Hur vet du detta? Deras bilar säljs med olika former av miljöstöd/bidrag i stort sett hela världen nu?

Tesla hade inte sålt så mycket bil till de priser som dom har utan miljöbonus och borttagen moms, så att säga det blir väldigt spekulativt då det är svårt att avgöra hur det sett ut om man inte haft dessa förutsättningar.
Jo, det är som du säger omöjligt att veta hur försäljningen sett ut utan incitament, men bara genom att subtrahera incitament från vinst är Tesla alltså fortfarande lönsamma, men inte BYD (iaf inte tom 2021).

Med tanke på dom olika segment företagen verkar inom så bör också minskade/borttagna incitament påverka BYD och andra kinesiska BEV-tillverkare betydligt mer än Tesla (vilket sannolikt också är en av orsakerna till att Kina överväger att förlänga incitamenten bortom 2022).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1874
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Hur vet du detta? Deras bilar säljs med olika former av miljöstöd/bidrag i stort sett hela världen nu?

Tesla hade inte sålt så mycket bil till de priser som dom har utan miljöbonus och borttagen moms, så att säga det blir väldigt spekulativt då det är svårt att avgöra hur det sett ut om man inte haft dessa förutsättningar.
Jo, det är som du säger omöjligt att veta hur försäljningen sett ut utan incitament, men bara genom att subtrahera incitament från vinst är Tesla alltså fortfarande lönsamma, men inte BYD (iaf inte tom 2021).

Med tanke på dom olika segment företagen verkar inom så bör också minskade/borttagna incitament påverka BYD och andra kinesiska BEV-tillverkare betydligt mer än Tesla (vilket sannolikt också är en av orsakerna till att Kina överväger att förlänga incitamenten bortom 2022).

/fth
USA förlänger och utökar sina incitament och lägger till krav på var bilar är gjorda och även var komponenter är gjorda. Allt för att försvåra konkurrens från biltillverkare från andra delar av världen.

Oavsett så tycker jag diskussionen är intressant och jag är glad att det går bra för Tesla och andra tillverkare av elbilar, är själv förvånad att omställningen går så fort som den verkar göra :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av fth »

backe skrev:
USA förlänger och utökar sina incitament och lägger till krav på var bilar är gjorda och även var komponenter är gjorda. Allt för att försvåra konkurrens från biltillverkare från andra delar av världen.

Oavsett så tycker jag diskussionen är intressant och jag är glad att det går bra för Tesla och andra tillverkare av elbilar, är själv förvånad att omställningen går så fort som den verkar göra :)
Ja, dom amerikanska incitamenten blir ju sannolikt rätt stora handelshinder för importerade bilar, det spekulerades ju även att Tesla skulle överge planerna på batteritillverkning vid Giga Berlin för att istället producera i USA för att håva in bidrag (det dementerades dock av Tesla tror jag).

Vad gäller omställningen så var jag länge rätt naiv, jag trodde faktiskt att vi skulle ha kommit betydligt längre vid det här laget, men nu ser det ju till slut ut som att det har tagit rejäl fart, spännande tider! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att VW drar in handbromsen.
Screenshot_20221019-091117_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
sTorM3
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 sep 2019 20:44

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av sTorM3 »

Jag sitter och väntar på en MYP som beställdes innan senaste höjningen på 25k och är lite osäker på hur jag ska tänka. Min egen personliga spekulation är att priserna i Sverige inte kommer påverkas nedåt pga av en rejält försvagad krona. Vi ligger ju redan under vad motsvarande bil kostar i USA t.ex efter att moms etc lagts på. Hur resonerar andra? Tror ni på en sänkning under överskådlig tid givet minskad efterfrågan i Sverige?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Intressant att VW drar in handbromsen.
Screenshot_20221019-091117_YouTube.jpg
Kan det vara för att E-up! försvunnit ur sortimentet?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Intressant att VW drar in handbromsen.
Screenshot_20221019-091117_YouTube.jpg
Dom har ju haft enorma problem med att få fram komponenter.
De är massvis med folk som beställde i våras/vintras som fortfarande inte fått sina bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Tesla ökar försäljningen rejält 2023

Inlägg av Melon Must »

Ja, har inte VW drabbats extra hårt av Ukrainakriget eftersom de har tillverkning av vissa komponenter där?
Skriv svar