Beställde i veckan en MYLR utan att ens någonsin har suttit i en tesla. Kan inget om elbilar och började läsa på och fick redan på att det inte är någon USS på Y.
Har nu en mercedesen A-klass och inte ens med denna lilla bil klarar jag mig utan sensorn, som har räddat mig många ggr. Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen. Har även 360 i bilen men det är ljudet från sensorn som har räddat mig många ggr. Är livrädd att jag kommer backa på någon stolpe, eller ännu värre någon unge utan sensor. Med denna lilla bil MED sensor undviker jag trånga parkeringsplatser. Hur ska jag klara mig utan sensor i en stor bil?
Jag är nog Sveriges näst sämsta bilförare, frugan garanterat den sämsta. Hon kör väldigt sällan och åker hellre runt halva stan än att parkera i parkeringshus. Borde vi hålla oss till A-klassen trots att vi verkligen gillar Y i allt utom att det inte är någon USS med?
Sådant här provocerar mig. Vadå du trodde att bilen var avstängd? Det är en fossilbil den låter? Om du inte ens klarar av att stänga av bilen och själv tycker att du är sämst i landet på att köra bil så får du börja åka kommunalt helt enkelt. sluta riskera folks liv.
Bilen var ju avstängd. Däremot så var väl parkeringbromsen inte åtdragen... Och sen höll bilen på att sakta rulla in i en vägg. Var är livsfaran här?
Sen tror jag att TS inlägg är skrivet med en hel del 'glimt i ögat' och det som på engelska kallas för 'self deprication'. Och vad är problemet med det? Alla dina medmänniskor ser inte alltid gravallvarligt på sig själva eller sin omgivning...
TS uttrycker att han och hans fru upplever utmaningar i parkeringssituationer. De verkar vidare ta det väldigt försiktigt i sådana situationer. Hur är det annorlunda jämfört med en majoritet av alla andra bilförare idag?
Tolkar detta som att motorn fortfarande var på och växel i när han klev ur.
"Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen."
Tolkar detta som att motorn fortfarande var på och växel i när han klev ur.
"Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen."
Det verkar som du har rätt om den biten. Det var kanske hög bullernivå i det garaget just då så motorljudet dränktes...
Beställde i veckan en MYLR utan att ens någonsin har suttit i en tesla. Kan inget om elbilar och började läsa på och fick redan på att det inte är någon USS på Y.
Har nu en mercedesen A-klass och inte ens med denna lilla bil klarar jag mig utan sensorn, som har räddat mig många ggr. Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen. Har även 360 i bilen men det är ljudet från sensorn som har räddat mig många ggr. Är livrädd att jag kommer backa på någon stolpe, eller ännu värre någon unge utan sensor. Med denna lilla bil MED sensor undviker jag trånga parkeringsplatser. Hur ska jag klara mig utan sensor i en stor bil?
Jag är nog Sveriges näst sämsta bilförare, frugan garanterat den sämsta. Hon kör väldigt sällan och åker hellre runt halva stan än att parkera i parkeringshus. Borde vi hålla oss till A-klassen trots att vi verkligen gillar Y i allt utom att det inte är någon USS med?
Sådant här provocerar mig. Vadå du trodde att bilen var avstängd? Det är en fossilbil den låter? Om du inte ens klarar av att stänga av bilen och själv tycker att du är sämst i landet på att köra bil så får du börja åka kommunalt helt enkelt. sluta riskera folks liv.
Bilen var ju avstängd. Däremot så var väl parkeringbromsen inte åtdragen... Och sen höll bilen på att sakta rulla in i en vägg. Var är livsfaran här?
Sen tror jag att TS inlägg är skrivet med en hel del 'glimt i ögat' och det som på engelska kallas för 'self deprication'. Och vad är problemet med det? Alla dina medmänniskor ser inte alltid gravallvarligt på sig själva eller sin omgivning...
TS uttrycker att han och hans fru upplever utmaningar i parkeringssituationer. De verkar vidare ta det väldigt försiktigt i sådana situationer. Hur är det annorlunda jämfört med en majoritet av alla andra bilförare idag?
Tolkar detta som att motorn fortfarande var på och växel i när han klev ur.
"Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen."
Måste erkänna att motor var på och jag släppte bromsen
Tolkar detta som att motorn fortfarande var på och växel i när han klev ur.
"Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen."
Det verkar som du har rätt om den biten. Det var kanske hög bullernivå i det garaget just då så motorljudet dränktes...
Å andra sidan så klev ju TS aldrig ur bilen innan den stod still och bilen rörde sig sakta, så ser fortfarande inte livsfaran här...
Beställde i veckan en MYLR utan att ens någonsin har suttit i en tesla. Kan inget om elbilar och började läsa på och fick redan på att det inte är någon USS på Y.
Har nu en mercedesen A-klass och inte ens med denna lilla bil klarar jag mig utan sensorn, som har räddat mig många ggr. Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen. Har även 360 i bilen men det är ljudet från sensorn som har räddat mig många ggr. Är livrädd att jag kommer backa på någon stolpe, eller ännu värre någon unge utan sensor. Med denna lilla bil MED sensor undviker jag trånga parkeringsplatser. Hur ska jag klara mig utan sensor i en stor bil?
Jag är nog Sveriges näst sämsta bilförare, frugan garanterat den sämsta. Hon kör väldigt sällan och åker hellre runt halva stan än att parkera i parkeringshus. Borde vi hålla oss till A-klassen trots att vi verkligen gillar Y i allt utom att det inte är någon USS med?
Sådant här provocerar mig. Vadå du trodde att bilen var avstängd? Det är en fossilbil den låter? Om du inte ens klarar av att stänga av bilen och själv tycker att du är sämst i landet på att köra bil så får du börja åka kommunalt helt enkelt. sluta riskera folks liv.
Bilen var ju avstängd. Däremot så var väl parkeringbromsen inte åtdragen... Och sen höll bilen på att sakta rulla in i en vägg. Var är livsfaran här?
Sen tror jag att TS inlägg är skrivet med en hel del 'glimt i ögat' och det som på engelska kallas för 'self deprication'. Och vad är problemet med det? Alla dina medmänniskor ser inte alltid gravallvarligt på sig själva eller sin omgivning...
TS uttrycker att han och hans fru upplever utmaningar i parkeringssituationer. De verkar vidare ta det väldigt försiktigt i sådana situationer. Hur är det annorlunda jämfört med en majoritet av alla andra bilförare idag?
Exakt så tänker jag. Tror jag tillhör de som riskerar andras liv minst i trafiken, kör alltid försiktigt eftersom jag vet hur kass jag är
Det verkar som du har en liten egen definition av fickparkering...
Jag har samma definition som du avseende fickparkering. Förstår inte varför du skriver som du skriver. Det jag har skrivit är att jag tycker det fungerar bra att parkerar i trånga utrymmen och jag tyckte inte det fanns någon idé i att räkna upp alla varianter på vad som kan räknas som ett trångt utrymme.
Tycker du (MGHG) att den här typen av parkeringar (bilden ovan) också går utmärkt utan USS?
Ja, jag tycker det fungerar utmärkt för mig att fickparkera min Model 3 utan ultraljudssensorer. Det kanske beror på att jag lärt mig fickparkera på den tiden när bilar inte var utrustade med någon typ av sensor (jag har haft en bil med ultraljudssensorer så jag vet hur det är att fickparkera med hjälp av sådana). Det beror helt klart på att jag upplever bilderna från min bils kameror som fantastiskt bra och skarpa (kräver förstår att man håller kamerorna rena men det är en annan fråga).
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Beställde i veckan en MYLR utan att ens någonsin har suttit i en tesla. Kan inget om elbilar och började läsa på och fick redan på att det inte är någon USS på Y.
Har nu en mercedesen A-klass och inte ens med denna lilla bil klarar jag mig utan sensorn, som har räddat mig många ggr. Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen. Har även 360 i bilen men det är ljudet från sensorn som har räddat mig många ggr. Är livrädd att jag kommer backa på någon stolpe, eller ännu värre någon unge utan sensor. Med denna lilla bil MED sensor undviker jag trånga parkeringsplatser. Hur ska jag klara mig utan sensor i en stor bil?
Jag är nog Sveriges näst sämsta bilförare, frugan garanterat den sämsta. Hon kör väldigt sällan och åker hellre runt halva stan än att parkera i parkeringshus. Borde vi hålla oss till A-klassen trots att vi verkligen gillar Y i allt utom att det inte är någon USS med?
Jag skulle personligen inte köpa en bil, inklusive en Tesla, utan USS. Speciellt inte utan USS där bak som är det normala att jag missar något.
Var jag dig så skulle jag nog skippa att plocka ut en ny MY. Se hellre om du hittar en fin på beg.marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tolkar detta som att motorn fortfarande var på och växel i när han klev ur.
"Senast igår när jag trodde jag stängt av motorn och skulle kliva ur bilen, sensorn tjöt och jag hann trycka på bromsen två cm innan bilen träffade väggen."
Måste erkänna att motor var på och jag släppte bromsen
Lutar mer och mer åt att sympatisera med den i tråden som rekommenderade Taxi.
Försöker vara lika ärlig i svaret som du själv är i beskrivningen av dig själv (all credd till det förresten!). Sorry!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ett förslag är att provköra en Model Y utan ultraljudssensor, inklusive pröva att parkera i trånga utrymmen samt köra med regenerativ bromsning vid låg fart.
Jag har en Model 3 utan ultraljudssensorer och jag tycker att bilderna från backkamera och sidokameror är fantastiskt skarpa och till stor hjälp. Med stoppläge Håll är jag aldrig orolig för att bilen ska rulla när jag stannat.
Det kvarstående problemet är väl fickparkeringar samt kanske även trånga parkeringshus. Har ärligt talat svårt att förstå hur folk bar sig åt för att fickparkera när det inte fanns parkeringssensorer eller 360-kameror...
Men visst... Om man kan klara vardagen utan att behöva fickparkera eller använda sig av trånga parkeringshus så...
Tänkte precis skriva nått liknande… om man inte kan köra bil utan kameror/sensorer ja då ska man nog överväga att lämna bilen hemma… Var inte länge sedan alla bilar saknade detta och det funka bra då, så varför inte nu?
Att det är bra att ha är en annan sak.
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Som jämförelse tog det fyra år innan automatisk avbländning av helljuset började fungera ordentligt. Att slå på helljus igen efter möte fungerar fortfarande inte bra.
Det går inte att utgå bara från ens egna bil för att säga att något fungerar "ordentligt" i generella sammanhang som detta. Kul att höra att det fungerar bra på din bil men det fungerar mycket dåligt på många andras.
Tror det pratas om att dom ör på väg tillbaka men du får nog bättre svar från de insatta var det lider.
Jag skulle inte heller vilja vara utan sensorer.
Det här är första gången jag läser att Tesla skulle vara beredda att backa på det här och återigen börja stoppa in USS i nya bilar. Hag googlat men hittar ingenting. Vet du eller någon annan här på forumet var jag kan hitta mer info om det här?
Du kan ha helt rätt, fullt möjligt att det bara är önsketänkande från vissa, hittar inte det heller nu.
Om jag vore dig skulle jag inte bry mig om dem som tycker du ska börja ta taxi.
Är helt säker på att alla som skriver i den här tråden har varit nära att hamna i en olycka flera gånger. Och skulle det vara någon här som påstår något annat skulle jag inte lita på vad de påstår ändå i just det här fallet om att aldrig varit nära att hamna i en olycka...
Du och din fru har kanske fått ngn parkeringsskada någon gång, men ni har ju inte orsakat någon ordentlig olycka, och för mig är det det som räknas. Ni kör dessutom försiktigt.
Vill ni skaffa elbil så är det klart ni ska göra det. Det förenklar ju vardagen något otroligt.
Alla andra här (nästan) kör omkring i en elbil. Varför skulle inte ni få göra det?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)
Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)
Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Klart man nyttjar det man har, 360 är grymt bra, kanske man borde ha på nästa men sensorer räcker.
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)
Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Det har jag inte riktigt sagt (bara att jag själv inte gör det. Jag har det som stöd), min poäng var att om man enbart tittar/lyssnar på pip och kamera så lär man sig inte riktigt hur stor bilen är då man inte behöver det.
Gällande gatsten som repar fälgar så brukar jag hålla god marginal så det inte blir ett problem (för mig iaf).
Men skulle jag köra efter 360 kameran skulle jag nog ställa mig närmare gatstenen än utan.
Backkameran är ett bra stöd vid utbackning, då man har koll så inte ett barn kommer springandes som inte syns i speglarna/bakrutan. Men inget jag har behov av vid parkering.
Om jag vore dig skulle jag inte bry mig om dem som tycker du ska börja ta taxi.
Är helt säker på att alla som skriver i den här tråden har varit nära att hamna i en olycka flera gånger. Och skulle det vara någon här som påstår något annat skulle jag inte lita på vad de påstår ändå i just det här fallet om att aldrig varit nära att hamna i en olycka...
Du och din fru har kanske fått ngn parkeringsskada någon gång, men ni har ju inte orsakat någon ordentlig olycka, och för mig är det det som räknas. Ni kör dessutom försiktigt.
Vill ni skaffa elbil så är det klart ni ska göra det. Det förenklar ju vardagen något otroligt.
Alla andra här (nästan) kör om en kring i en elbil. Varför skulle inte ni få göra det?
Jag har nu bokat in en provkörning om två veckor, känns nog säkrast eftersom jag inte ens suttit inne i en körande elbil. Det jag oroar mig mest är inte några parkeringsskador utan att det kommer ett barn springandes när jag backar. Har hänt mig en gång för många år sen när bilen inte hade kameror eller sensorer och jag var riktigt nära att backa på en person för jag såg helt enkelt inte genom bakrutan. Med sensor som varnar hade det aldrig ens varit nära. Att backa med MY genom att bara titta genom den höga smala bakrutan syns ju knappt ett barn som kommer springandes.
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)
Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Det har jag inte riktigt sagt (bara att jag själv inte gör det. Jag har det som stöd), min poäng var att om man enbart tittar/lyssnar på pip och kamera så lär man sig inte riktigt hur stor bilen är då man inte behöver det.
Gällande gatsten som repar fälgar så brukar jag hålla god marginal så det inte blir ett problem (för mig iaf).
Men skulle jag köra efter 360 kameran skulle jag nog ställa mig närmare gatstenen än utan.
Backkameran är ett bra stöd vid utbackning, då man har koll så inte ett barn kommer springandes som inte syns i speglarna/bakrutan. Men inget jag har behov av vid parkering.
Nu har jag ingen aning om hur kamerorna ser ut i MY men nu när sensorerna är borta så är väl det typ 360-kamera på MY?
Tycker att förr så var bilarna mindre och mer fyrkantiga med bättre sikt, nu är det svårt att se var bilen slutar
Må så vara, men samtidigt lär man sig som förare hur lång/bred bilen är. Men förlitar man sig enbart på kamera/sensorer så lär man sig aldrig det.
Sensorer och kameror är jättebra förarstöd. Men sen borde man lära sig hur ”stor bilen är” utan stöd ett tag i början när man fått bilen för att vänja sig.
Jag gillar kamera och sensorer, men jag förlitar mig inte på dem.
Varför skulle man inte kunna förlita på sig back-kamera och sensorer? (360-graders kamera har jag mkt begränsad erfarenhet av, så det kan jag inte uttala mig om.)
Det är väl klart att man har en uppfattning om var man har hörn och kanter på bilen när man ska parkera genom att bara se sig omkring där man sitter i förarstolen. Sidospeglarna är ju också bra till det här. Särskilt för att se så att inte bakfälgarna blir repade av gatsten. Men åtminstone på min gasdrivna ~2016 VW Golf Kombi så går det att lita på sensorer och backkameran. Varför skulle inte det gå? Kameran visar vad som finns bakom bilen. Och sensorerna ger utslag på sin omgivning. Men skulle sensorerna av någon anledning inte pipa så kör ju inte jag rakt in i en plåtstolpe framför bilen för det. Naturligtvis inte.
Det har jag inte riktigt sagt (bara att jag själv inte gör det. Jag har det som stöd), min poäng var att om man enbart tittar/lyssnar på pip och kamera så lär man sig inte riktigt hur stor bilen är då man inte behöver det.
Gällande gatsten som repar fälgar så brukar jag hålla god marginal så det inte blir ett problem (för mig iaf).
Men skulle jag köra efter 360 kameran skulle jag nog ställa mig närmare gatstenen än utan.
Backkameran är ett bra stöd vid utbackning, då man har koll så inte ett barn kommer springandes som inte syns i speglarna/bakrutan. Men inget jag har behov av vid parkering.
Nu har jag ingen aning om hur kamerorna ser ut i MY men nu när sensorerna är borta så är väl det typ 360-kamera på MY?
Framåt har man ingen kamerahjälp alls.
Är bakre kameran ren och torr så ser man bra bakåt. Efter några mils körning med våt vägbana så ser det ut så här:
...] Det jag oroar mig mest är inte några parkeringsskador utan att det kommer ett barn springandes när jag backar. Har hänt mig en gång för många år sen när bilen inte hade kameror eller sensorer och jag var riktigt nära att backa på en person för jag såg helt enkelt inte genom bakrutan. Med sensor som varnar hade det aldrig ens varit nära. Att backa med MY genom att bara titta genom den höga smala bakrutan syns ju knappt ett barn som kommer springandes.
Jag har inte kört Y, men jag har kört Model 3. Finns nog ingen annan bil som har större skärm till kameran samt en mer högupplöst backkamera än en 3. Skulle väl vara Model S/X då. Är bara kameran ren så kan jag inte se hur man skulle kunna missa att se ett barn eller en vuxen i den kameran... Och det lär ju knappast skilja så mycket mellan en 3 och en Y...
Sen verkar det ju som backkameran på en Y kan bli 'lite' skitig. Men det är väl inte knepigare än att det går att lösa med en sprayflaska med lite lagom utspätt bilschampo samt en mjuk liten frottéhandduk...
Sen verkar det ju som backkameran på en Y kan bli 'lite' skitig. Men det är väl inte knepigare än att det går att lösa med en sprayflaska med lite lagom utspätt bilschampo samt en mjuk liten frottéhandduk...
Ja det mesta går att lösa med lite trix och fix, frågan är vad man kan förvänta sig behöva trixa med en bil i den prisklassen och i övrigt höga tekniknivå? Jag kör i dag en Passat för halva priset som har sensorer och där kameran fälls ut automatiskt vid backning och inte behövts rengöras alls på de tre år jag ägt bilen, känns inte som ett kliv i rätt riktning att börja putsa kameralinser igen...
Sen verkar det ju som backkameran på en Y kan bli 'lite' skitig. Men det är väl inte knepigare än att det går att lösa med en sprayflaska med lite lagom utspätt bilschampo samt en mjuk liten frottéhandduk...
Ja det mesta går att lösa med lite trix och fix, frågan är vad man kan förvänta sig behöva trixa med en bil i den prisklassen och i övrigt höga tekniknivå? Jag kör i dag en Passat för halva priset som har sensorer och där kameran fälls ut automatiskt vid backning och inte behövts rengöras alls på de tre år jag ägt bilen, känns inte som ett kliv i rätt riktning att börja putsa kameralinser igen...
Min e-tron för 1 miljon har en utsatt kameralins som ofta blir skitig… men den har spolning så det brukar få den ren om inte skiten sitter riktigt fast.
Ja det mesta går att lösa med lite trix och fix, frågan är vad man kan förvänta sig behöva trixa med en bil i den prisklassen och i övrigt höga tekniknivå? Jag kör i dag en Passat för halva priset som har sensorer och där kameran fälls ut automatiskt vid backning och inte behövts rengöras alls på de tre år jag ägt bilen, känns inte som ett kliv i rätt riktning att börja putsa kameralinser igen...
Eller så här kanske...
Jämfört med en fossildriven Passat så tycker nog jag att en elbil är ett kliv på ungefär 100 meter i rätt riktning. Dels av miljöskäl, men även för att det blir mindre pengar till den RySSke Diktatorn, Saudi, Iran, Förenade arabemiraten, Syrien, Venezuela m.fl...
Med det i åtanke är jag rätt säker på att jag skulle kunna ta ett kliv åt andra riktningen ibland och lägga några sekunder på att rengöra en backkamera...