Sida 2 av 4

Re: Scan my plaid

Postat: 11 jul 2023 08:24
av Pontus
Tjena, man blir ju lite avis på all data. Vilken hårdvara använder ni? Läste för ett tag sedan att det var lite svårt att får tag på rätt.

Re: Scan my plaid

Postat: 11 jul 2023 23:22
av Tellus

Re: Scan my plaid

Postat: 11 jul 2023 23:29
av AAKEE
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Min är uppe på 96.0 kWh, så det tickar sakta uppåt. På nåt tag är nog min bil och spelar med de stora, kring 97kWh :-)
Nu kommer den stå mest still med halvlåg SOC en vecka så då ändras det nog knappt (ingen laddning).

Re: Scan my plaid

Postat: 19 jul 2023 15:43
av AAKEE
NEO skrev: 09 jul 2023 19:56
AAKEE skrev: 09 jul 2023 12:07
Tellus skrev: 01 jul 2023 22:09
AAKEE, nu är det dax :lol:

Vad visar bilen?

Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.

96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%

95.3kWh, och 8mV.

Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning :)

452F9159-DD31-4473-BE9D-291616FD2CC8.png
Hur långt har din plaid gått?

Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
97.0kWh idag, stiger lite hela tiden! (180mil lite drygt.)

Då är man ju med å spelar med storpojkarna 😅

Re: Scan my plaid

Postat: 22 jul 2023 20:54
av AAKEE
NFP = 98 kWh idag.

Enligt min beräkning borde jag hamna här någonstans. Möjligen någon tiondel över.

8mV imbalance fortfarande, har sett 6mV men det balanserar inte lika fint som M3P:n.
IMG_4314.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2023 10:03
av AAKEE
Nominal Full Pack 98.4 kWh idag.
Nominal remaining 99.0 kWh.börjar kännas lagom!
IMG_4682.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2023 10:42
av NEO
AAKEE skrev: 10 aug 2023 10:03
Nominal Full Pack 98.4 kWh idag.
Nominal remaining 99.0 kWh.börjar kännas lagom!

IMG_4682.jpeg
Nice! Kör du ner till låg SOC och laddar 10% i taget uppåt för att få hög NFP?

Min ligger på 96.5kWh NFP och 4mV cell imba. Ser att du laddat lika mycket DC som jag med min på 12000km.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2023 15:52
av AAKEE
NEO skrev: 10 aug 2023 10:42
AAKEE skrev: 10 aug 2023 10:03
Nominal Full Pack 98.4 kWh idag.
Nominal remaining 99.0 kWh.börjar kännas lagom!

IMG_4682.jpeg
Nice! Kör du ner till låg SOC och laddar 10% i taget uppåt för att få hög NFP?

Min ligger på 96.5kWh NFP och 4mV cell imba. Ser att du laddat lika mycket DC som jag med min på 12000km.
Nej, jag kör (som kanske bekant) med låg-SOC-strategin.
Laddar normalt till 55%, kanske 50% räcker med. Laddar sent på morgonen. Min model 3 tappade 1/3 mot andra model 3.
Laddade som vanligt schemalagt på morgonkvisten, drog bara upp slidern till fullt.

Laddar dagligen från allt mellan 10-45%, beroende på hur lite det är kört.

Låg SOC innebär att batteriet degraderas mindre av calendar aging, så NFP ska ju vara högre bara därför. Numera får de inte skeppa bilar med hög SOC Offshore vilket är bra för NFP.

All SuC utom en session är laddad för att köra hem bilen från Huddinge. (Laddade även i Övertorneå för ngn dag sedan).

Har gratis SuC i tre år så det ska väl förhoppningsvis bli lite av den varan vad det lider.

Re: Scan my plaid

Postat: 10 aug 2023 22:50
av Tellus
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh

Re: Scan my plaid

Postat: 13 aug 2023 07:04
av Tellus
Laddade fullt. NFP 95,9 innan laddning. Efter laddning 96,5 och nominal remainnng 97,1.
När NFP segade sig upp till 96,4 så nåddes max taket 637/555km.
Cell diff 6mV, max 4,2 min 4.194 vid slutet på laddning.
10min efter laddning i vila 4mV, 4,192-4,188V
950 mil, 10 månader sedan manufacture.
IMG_9928.jpeg

Re: Scan my plaid

Postat: 13 aug 2023 09:43
av Legato
Tellus skrev: 10 aug 2023 22:50
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Fasen vad du kör, snittar högre förbrukning med din S än jag gör med min X :D

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 08:01
av Tellus
Nice cell imba @ 85%

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 08:45
av AAKEE
Tellus skrev: 01 sep 2023 08:01
Nice cell imba @ 85%
Imbalancenninte med på bild väl?

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 08:49
av NEO
AAKEE skrev: 01 sep 2023 08:45
Tellus skrev: 01 sep 2023 08:01
Nice cell imba @ 85%
Imbalancenninte med på bild väl?
Jodå, bara uträkningen som inte är gjord ;)

Lägsta cellspänning på hela batteripacken är 4.098V högsta 4.100V det är typ ingenting i cellimba.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 08:51
av AAKEE
NEO skrev: 01 sep 2023 08:49
AAKEE skrev: 01 sep 2023 08:45
Tellus skrev: 01 sep 2023 08:01
Nice cell imba @ 85%
Imbalancenninte med på bild väl?
Jodå, bara uträkningen som inte är gjord ;)

Lägsta cellspänning på hela batteripacken är 4.098V högsta 4.100V det är typ ingenting i cellimba.
Ahh, det syntes inte vilka världen som visades.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 12:34
av Dagfinn
Legato skrev: 13 aug 2023 09:43
Tellus skrev: 10 aug 2023 22:50
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Fasen vad du kör, snittar högre förbrukning med din S än jag gör med min X :D
Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid :)

Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 12:51
av Tellus
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 12:34
Legato skrev: 13 aug 2023 09:43
Tellus skrev: 10 aug 2023 22:50
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Fasen vad du kör, snittar högre förbrukning med din S än jag gör med min X :D
Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid :)

Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
21" hjulen drar mycket. Det andra har väl något med Aspergers att göra :)

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 14:48
av LarsaR
Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.

Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.

Allt 19”

Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor

Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)

Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.

Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 16:26
av Legato
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 12:34
Legato skrev: 13 aug 2023 09:43
Tellus skrev: 10 aug 2023 22:50
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Fasen vad du kör, snittar högre förbrukning med din S än jag gör med min X :D
Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid :)

Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
Mycket oklart varför du ställer den frågan till mig... Jag har tvärtemot flera ggr förespråkat att använda hela det batteri man betalat för.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:05
av AAKEE
Dagfinn skrev: 01 sep 2023 12:34

Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering?
Alla har ju sina intressen.

En del är intresserade av teknik. Andra inte.

En del vill minska degraderingen, andra bryr sig inte.

Dagfinn skrev: 01 sep 2023 12:34
Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
Han är mest sannolikt helt ointresserad och hade han kollat har han säkert tappat 10-15%.


Följer man vad som händer med äldre S just nu inser man kanske att en del av batterierna ger upp pga att de är för trötta.

Du kan ställa om frågan om 5-10 år får du se.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:12
av taliz
Jag har gått från att aldrig ladda till 100% till att inte bry mig typ.
(Kan iofs ha något med att jag överhuvudtaget inte kan ställa laddnivå längre. :lol: )

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:17
av AAKEE
LarsaR skrev: 01 sep 2023 14:48
Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.

Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.

Allt 19”

Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor

Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)

Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.

Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.

Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill 😅

Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.

Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.

Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:28
av LarsaR
AAKEE skrev: 01 sep 2023 17:17
LarsaR skrev: 01 sep 2023 14:48
Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.

Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.

Allt 19”

Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor

Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)

Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.

Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.

Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill 😅

Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.

Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.

Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Körde sport eftersom jag tyckte att det gick bra med min Raven utan chill vintertid. Aldrig upplevt släpp/spinn vid accpådrag på vintern (däremot nu på sommaren på blöt väg i uppförsbackar och Plaid vill framhjulen spinna någon bråkdels sekund)
Kan det vara så eländigt att Tellus gamla dubbfria (”värdelösa”) Nokian har lågt rullmotstånd? Och förklarar den låga förbrukningen?

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:43
av AAKEE
LarsaR skrev: 01 sep 2023 17:28
Kan det vara så eländigt att Tellus gamla dubbfria (”värdelösa”) Nokian har lågt rullmotstånd? Och förklarar den låga förbrukningen?
Dubbfria vinterdäck brukar ju inte rulla lätt jämfört med moderna lättrullande sommardäck.

Jag tänkte föreslå att @Tellus kör som en kärring, men jag vill ju inte kränka någon gammal tant 😅

Det är så olika förhållanden med trafik, terräng temperatur så det blir svårt att jämföra utan att köra samma resa samtidigt.

Facebook model 3 och Y-trådar är dessutom fulla av folk som visar jättelåg förbrukning, typ 116 Wh/km. Enligt dereas uppgift körde de minst 140, men resan var 60km och tog 70 minuter när man kollar på bilden de postat 😂

Vi kör så olika….

Re: Scan my plaid

Postat: 01 sep 2023 17:55
av LarsaR
AAKEE skrev: 01 sep 2023 17:43
LarsaR skrev: 01 sep 2023 17:28
Kan det vara så eländigt att Tellus gamla dubbfria (”värdelösa”) Nokian har lågt rullmotstånd? Och förklarar den låga förbrukningen?
Dubbfria vinterdäck brukar ju inte rulla lätt jämfört med moderna lättrullande sommardäck.

Jag tänkte föreslå att @Tellus kör som en kärring, men jag vill ju inte kränka någon gammal tant 😅

Det är så olika förhållanden med trafik, terräng temperatur så det blir svårt att jämföra utan att köra samma resa samtidigt.

Facebook model 3 och Y-trådar är dessutom fulla av folk som visar jättelåg förbrukning, typ 116 Wh/km. Enligt dereas uppgift körde de minst 140, men resan var 60km och tog 70 minuter när man kollar på bilden de postat 😂

Vi kör så olika….
Kollade aldrig vad det var för lufttryck i dom, kan ju varit ”3,5”. Slänger på dom snart igen, får se vad det blir då :)