Alltså i USA som är den största marknaden , man sänkte ju priset i USA med ca 20 000 dollar men den sänkningen har inte riktigt kommit hit men är väl kanske vår svaga krona eller så kommer det bli mer sänkningen.
En Plaid kostar ju 108 490 USD i USA. Ta det plus tull och plus moms (108490x1,1x1,25) så landar du på ett svenskt pris på 149 174 USD.
I sverige kostar den 1 523 990 SEK. Det blir en dollarkurs på 10,22.
Det är ju där någonstans dollarn ligger så det är ju samma pris nu.
Du borde nog ta hänsyn tull subventionerna som finns i USA när du jämför med svenska priset eftersom Tesla säkert tagit med dem i beräkningarna när de sätter priset där. Det är väl 7500 USD federalt för Plaid och sen några 1000 USD ytterligare beroende på vilken delstat man bor i.
Vilken hänsyn menar du att man skulle ta när man jämför med det svenska priset? Vad bilen kostar här har ju ingenting att göra med amerikanska subventioner.
Det var Honkan som påstod att Tesla sänkt priset i USA och att man därför skulle kunna förutsätta en prissänkning även här. Bilarna kostar ju samma.
En eventuell subvention skulle väl snarare höja priset då staten är med och betalar.
Utan subventioner i USA så hade Teslas listpris i USA sannolikt varit 5000 - 10000 USD lägre.
Men nu var teorin jag kommenterade angående att tesla sänkt i usa och att sänkning även i Sverige var att vänta.
Du tänker åt andra hållet?
En Plaid kostar ju 108 490 USD i USA. Ta det plus tull och plus moms (108490x1,1x1,25) så landar du på ett svenskt pris på 149 174 USD.
I sverige kostar den 1 523 990 SEK. Det blir en dollarkurs på 10,22.
Det är ju där någonstans dollarn ligger så det är ju samma pris nu.
Du borde nog ta hänsyn tull subventionerna som finns i USA när du jämför med svenska priset eftersom Tesla säkert tagit med dem i beräkningarna när de sätter priset där. Det är väl 7500 USD federalt för Plaid och sen några 1000 USD ytterligare beroende på vilken delstat man bor i.
Vilken hänsyn menar du att man skulle ta när man jämför med det svenska priset? Vad bilen kostar här har ju ingenting att göra med amerikanska subventioner.
Det var Honkan som påstod att Tesla sänkt priset i USA och att man därför skulle kunna förutsätta en prissänkning även här. Bilarna kostar ju samma.
En eventuell subvention skulle väl snarare höja priset då staten är med och betalar.
Utan subventioner i USA så hade Teslas listpris i USA sannolikt varit 5000 - 10000 USD lägre.
Men nu var teorin jag kommenterade angående att tesla sänkt i usa och att sänkning även i Sverige var att vänta.
Du tänker åt andra hållet?
Jag tänker att om man ska jämföra US-priser med Svenska priser så ska man nog dra av subventionerna från US-priset eftersom jag är rätt säker på att Tesla sätter priset efter vad köparna är beredda att betala efter subventioner.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y Performance har däremot gått ner mycket, ca 200 tusen sista 9 månaderna, vilket är 25% av nypriset. Beror till stor del på prissänkningar. I höstas kunde man få ca 850 tusen för en lätt begagnad, idag drygt 600.
Njae det har den ju inte om du köper en nu , jag betalade 700 000:- för min så tycker allt att priset står sig bra mycket bättre än om man köpt en plaid.
Men hade du sålt den i höstas så fick du ca 850, det var från det marknadspriset jag räknade.
Tellus har genomgående vanföreställningar här i forat. Han påstår att han köper och säljer bilar likt en trejder trejdar Evo AB. I själva verket sitter han med svartepetter och förlorar 1000kr om dagen på sin Pläd.
Bilen kostar 1,6 ny, att du hade tur o beställde den för 1,3 år 2021 är en annan femma.
Begagnade är osäljbara, annonserna ligger kvar sen i höstas.
Priserna måste ner mot miljonen för att det ska bli omsättning på bilarna.
Model Y Performance har däremot gått ner mycket, ca 200 tusen sista 9 månaderna, vilket är 25% av nypriset. Beror till stor del på prissänkningar. I höstas kunde man få ca 850 tusen för en lätt begagnad, idag drygt 600.
Njae det har den ju inte om du köper en nu , jag betalade 700 000:- för min så tycker allt att priset står sig bra mycket bättre än om man köpt en plaid.
Men hade du sålt den i höstas så fick du ca 850, det var från det marknadspriset jag räknade.
Tellus har genomgående vanföreställningar här i forat. Han påstår att han köper och säljer bilar likt en trejder trejdar Evo AB. I själva verket sitter han med svartepetter och förlorar 1000kr om dagen på sin Pläd.
Bilen kostar 1,6 ny, att du hade tur o beställde den för 1,3 år 2021 är en annan femma.
Begagnade är osäljbara, annonserna ligger kvar sen i höstas.
Priserna måste ner mot miljonen för att det ska bli omsättning på bilarna.
Vilket totalt trams. Det relevanta är givetvis vad man faktiskt köper sin bil för. Inte vilket listpris som publicerats.
Det är dessutom som redan konstaterat ett helt felaktigt påstående att inga bilar säljs. Jag vet ett antal bilar som sålts.
Att folk inte är intresserade av att sälja sina bilar utan att göra vinst på dem bevisar snarare att det är en extremt omtyckt bil hos ägarna med väldigt starkt andrahandsvärde...
Att folk inte är intresserade av att sälja sina bilar utan att göra vinst på dem bevisar snarare att det är en extremt omtyckt bil hos ägarna med väldigt starkt andrahandsvärde...
Som folk som inte vill sälja aktier som rasat, eller hus som tappat rejält.
Det brukar man väl benämna "sunk cost fallacy"...
Att folk inte är intresserade av att sälja sina bilar utan att göra vinst på dem bevisar snarare att det är en extremt omtyckt bil hos ägarna med väldigt starkt andrahandsvärde...
Som folk som inte vill sälja aktier som rasat, eller hus som tappat rejält.
Det brukar man väl benämna "sunk cost fallacy"...
Situationen är som sagt den motsatta.
Plaid är nog den enda "icke-samlarbilen"/"icke-limiterade" bilen på marknaden som säljs dyrare begagnad än den kostat ny.
För något år sedan gällde det många elbilar, nu är det nog bara Plaid.
Men du kan väl inte seriöst mena att om du beställer en Plaid idag så kommer du kunna sälja den dyrare begagnad ? Eftersom annonserna har sänkt priset ganska så mycket sista tiden, såg en som är sänkt med 100 000 från Shiftgear. Redan nu säljs nu Plaid under vad de kostar att köpa nu.
här har vi allt råd men är rätt ekonomisk av mig och tror den sjunker i värde och så kan jag investera mellanskillnaden i bättre saker som ger pengar med större säkerhet la 1.5 milj på ett sparkonto precis och njuter av att se pengarna växa lite
Men du kan väl inte seriöst mena att om du beställer en Plaid idag så kommer du kunna sälja den dyrare begagnad ? Eftersom annonserna har sänkt priset ganska så mycket sista tiden, såg en som är sänkt med 100 000 från Shiftgear. Redan nu säljs nu Plaid under vad de kostar att köpa nu.
Vad pratar du om? Är det verkligen så svårt att läsa vad som faktiskt skrivits?
Ja, givetvis säljs det begagnade bilar till lägre pris än vad de kostar nya. Det är så det fungerar med begagnade bilar. Är det verkligen en nyhet för dig?
Återigen är dock det enda relevanta vad andrahandsvärdet är det relation till vad bilarna sålts för. Fakta är då att Plaid troligen har bilvärldens bästa andrahandsvärde...
De allra flesta begagnade Plaid på Blocket ligger ute till högre pris än vad de köpts för nya.
Verkar vara många som är arga att dom inte har råd med bästa bilen, Plaid.
Ni skulle läst läxorna i skolan eller lärt er göra bra bilaffärer
Ja, sällan har man skådat sådan bitterhet. Fattar verkligen inte vad som är grejen? Är det svensk jantelag/avundsjuka som tom letat sig in i Teslaforum?
Verkar vara många som är arga att dom inte har råd med bästa bilen, Plaid.
Ni skulle läst läxorna i skolan eller lärt er göra bra bilaffärer
Ja, sällan har man skådat sådan bitterhet. Fattar verkligen inte vad som är grejen? Är det svensk jantelag/avundsjuka som tom letat sig in i Teslaforum?
Tydligen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Känsligt ämne detta tydligen jag gillar fakta snarare än önsketänkande, Det jag trodde vi diskuterade var andrahandsvärde på Plaid.
I min värld så kan de som beställt tidigt möjligtvis gå med lite vinst, ca 100 000:- om de får sin såld men Plaid säljs inte för 1.3 miljoner… Majoriteten är lagerbilar som har ett mycket högre pris och de kommer verkligen sjunka i pris…
Förstår att ni som köpt Plaid argumenterar för att era bilar är värda massor, ungefär som mäklarna säger att bostadspriserna inte kommer sjunka…
Klart dom kommer sjunka i värde framöver, gissningsvis 100-200 per år de första åren, men hittills har det gått oväntat bra!
Är man orolig för det så kan man sälja, men vad ska man då åka i ? Blir ett "nerbyte" hur man än gör
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Den gamla devisen att bilen tappar 15% av nyvärdet när man kör ut från bilhallen får nog anses stämma igen. Och det är normalt. Dvs de går för runt 1,2-1,3 om de säljs direkt. Var fina tider när man gick plus på Teslor men precis som bostadspriserna i vårt land att betrakta som en temporär fluke. Kul om man hann utnyttja det dock!
Intressant diskussion om priset. I Sverige är en central faktor SEK som gör det mer kännbart. Men har funderat på detta. Är S Plaid värd det? Ja och nej. Om man ser den som en konkurrent till typ Porsche Taycan är priset hyfsat rimligt och den är egentligen bättre på allt utom kvalitet(skänslan). Men prissegmentet är lyx så det blir lite konstigt eftersom det helt saknas. Blir mer som en Ferrari back in the days där man betalar för motor, prestanda etc. Men det är ingen Ferrari heller. Man betalar helt enkelt för världens bästa drivlina, apex av bilarna idag och att vara en del av omställningen.
Med bakgrunden kring omställning så är det rimligt att Tesla sänker priset så mycket de kan på modellen och av allt att döma är det just den prissättningen vi ser som verkar väldigt dynamisk (framförallt i USA, vilket är mest relevant som huvudmarknad och produktionsland).
Trots att jag skulle förlora på det hoppas jag att de kan få ner priset till 1.3 för Plaid och strax under millen för LR vilket jag tror skulle locka många extra för företagsleasing osv.
Vill man vara en del av omställningen och tror på hela den grejen (vilket jag antar om man hänger på ett Teslaforum) så finns prispressade modeller från samma tillverkare som är mycket bra (Y, 3).
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Känsligt ämne detta tydligen jag gillar fakta snarare än önsketänkande, Det jag trodde vi diskuterade var andrahandsvärde på Plaid.
I min värld så kan de som beställt tidigt möjligtvis gå med lite vinst, ca 100 000:- om de får sin såld men Plaid säljs inte för 1.3 miljoner… Majoriteten är lagerbilar som har ett mycket högre pris och de kommer verkligen sjunka i pris…
Förstår att ni som köpt Plaid argumenterar för att era bilar är värda massor, ungefär som mäklarna säger att bostadspriserna inte kommer sjunka…
Men men jag är bitter avundsjuk Svensk
Fakta är ju att du är totalt ute och cyklar.
Återigen, sanningen är den exakt motsatta motvad du påstår. Visa mig gärna en enda annan bilmodell där de flesta bilar på begagnatmarknaden är dyrare än vad de kostat nya...
Fakta är att Plaid hittills har ett fantastiskt andrahandsvärde. Hur det kommer se ut i framtiden återstår att se.
Men vi kan vara överens om att vi ser olika på detta , så ni kan stänga tråden och så tar vi upp det om 2år och ser vad det blev…
Vill ju inte ha dålig stämning här och inga hard feelings från mig
Varför skulle tråden stängas? Det är väl jättebra att folk får insikt i hur det verkligen ser ut, nämligen att Plaid hittills har rekordhögt andrahandsvärde.
Båda sidor har ju rätt utifrån sitt sätt att se på det. Alla som beställde för länge sedan kan antagligen sälja för samma eller högre pris nu trots att bilarna är begagnade = fantastiskt andrahandsvärde.
De som köper till nuvarande pris gör sannolikt en sämre affär men jag tror inte den är sämre än för någon annan bil i samma prisklass, snarare tvärtom.