Det är ju worst case iofs. Om jag ändrar kravet till:
Minst 10 mil i -7°, var landar vi då?
Moderator: Redaktion
Det är ju worst case iofs. Om jag ändrar kravet till:
Hmm, kanske denna då och köpa loss batteriet: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1400028271CrazyGang skrev: ↑28 sep 2023 19:3515 mil i -10 blir svårt/omöjligt för samtliga utom Zoe 41kWh och E-Up med stora batteriet.
Batterihyra kostar en hel del (750-1500kr/mån beroende på körsträcka) så batteriköp är klart att föredra.
Säkerheten i Zoe är tyvärr diskutabel. Äldre modellen är bättre än den nya (pga att de snålade på sidokuddarna). Nya fick en stjärna i Euro-NCAP. Katastrof.
Nya Leaf (40kWh) fixar körsträckan och har mycket bättre säkerhet, utrymmen och komfort. Men kostar från 170.000kr.
Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWhenoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Ska du eller frugan ha bilen?enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 17:21Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nutaliz skrev: ↑28 sep 2023 13:31Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808
Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Som du skriver så berodde ju 1 stjärna i Euro-NCAP på att det var sidokrockkuddar som försvann som standardutrustning. Nu minns jag inte om det 'bara' var gardinerna som skyddar huvudet eller om även sidokuddarna i stolsidorna försvann. Men de här kuddarna fanns ju kvar som tillval. Så det är väl bara att kolla vilka kuddar ett aktuellt exemplar har. Har den alla kuddarna så är den ju lika säker som bilen som fick fem stjärnor i ett tidigare test då alla kuddar fortf. var standardutr.CrazyGang skrev: ↑28 sep 2023 19:35...] Säkerheten i Zoe är tyvärr diskutabel. Äldre modellen är bättre än den nya (pga att de snålade på sidokuddarna). Nya fick en stjärna i Euro-NCAP. Katastrof.
Nya Leaf (40kWh) fixar körsträckan och har mycket bättre säkerhet, utrymmen och komfort. Men kostar från 170.000kr.
Mycket bra input! Tack!Erxon skrev: ↑28 sep 2023 19:49Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWhenoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Fler fördelar med den är att lyset framåt blev bättre (LED) samt att man stärkte upp delar i framvagnen som kan strula på tidigare årsmodeller, det blev en helt annan bil att köra. Vet av egen erfarenhet då vi har haft både en 40 kWh från 2018 samt en 52 kWh från 2020. Nackdelen med den nyare är att man inte kan rycka säkringen som man kan på den tidigare för att få bilen tyst.
Men som jag läser så är det troligen ändå den innan faceliften som är aktuell för dig och om möjligt att man kan kolla om stag mm i framvagnen är bytta. Bered dig på ett lyse i klass med en bubbla med 6V-system...
Något som dock var bättre med den tidiga är att man kan starta värmen/kylan från fjärrkontrollen innan man går ut, den knappen är borttagen på de nyare. Appen var väl inget under av funktionalitet så den användes knappt, mest för kolla statusen på batteriet om man behövde gå ut och stoppa in sladden...
Båda bilarna fungerade bra för oss utan några egentliga problem, ombordladdaren klarar 22 kW och tänk även på att om du hade tänkt CCS-ladda så kom det först på faceliften 2020 och det var ett tillval. Alla har det inte.
Varför vi inte har kvar någon Renault idag är helt enkelt att det är Hedin Bil som numera har hand om Renault, då jag inte vill ha något med dem att göra. Skulle kunna fortsatt för det var som sagt inga större problem med bilarna.
Har även haft en Leaf -18 40 kWh och det är väl mer bil, den största nackdelen med denna bil var 1-fas laddning och Chademo.
Sen hade den en del egenskaper som jag inte heller uppskattade, men det är en annan historia.
Det blir frugan. Du har en poäng!Lerumsexpressen skrev: ↑28 sep 2023 19:59Ska du eller frugan ha bilen?enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 17:21Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nutaliz skrev: ↑28 sep 2023 13:31Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808
Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Jag kör med Seat Mii, då jag behöver parkera i centrum och om frugan krockar så ska hon vara säker, dvs hos kör Teslan.
(Jag har bra livförsäkring, hjälper givetvis inte mig om jag dör men fru och barnen klarar sig. De får gråta hela vägen till banken)
Bra input! Just nu handlar det om månadskostnad, och det är tyvärr stramt redan. Jag är helt med på ditt resonemang dock.CrazyGang skrev: ↑28 sep 2023 21:16Den gamla bilen testades väl 2014 typ? Kraven var ju mycket lägre då. Sedan 2018 tror jag det är krav på bl.a autobroms, sidogardiner och säkerhet för oskyddade trafikanter.
Om den bara ska gå 10 mil i -7 blir en del av de tidigare diskuterade bilarna valbara. Men risken är ju att det kommer ligga på gränsen och ibland blir det ju riktig vinter även i södra Sverige.
Räkna på årskostnad istället för enbart inköpspris. En dyrare bil kan hålla värdet lika bra som som en billigare tack var den större användbarheten. Målgruppen för en bil som knappt går 10 mil kommer nog vara ganska liten. Ju större användbarhet desto lättare att sälja i framtiden.
Tänker du att du sätter restvärdet till 0 om 2-3 år blir det grymt dyra mil. Då är det garanterat bättre att köpa en lite dyrare men mycket bättre bil!
Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 17:21Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nutaliz skrev: ↑28 sep 2023 13:31Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808
Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Ibland har man tur! Good find!taliz skrev: ↑28 sep 2023 22:25Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 17:21Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nutaliz skrev: ↑28 sep 2023 13:31Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808
Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Går att köpa loss batteriet, men nog bättre att välja en som redan är friköpt.
Ja, men garantin gäller ju även om det är friköpt.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 22:32Ibland har man tur! Good find!taliz skrev: ↑28 sep 2023 22:25Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 17:21Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nutaliz skrev: ↑28 sep 2023 13:31Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808
Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Går att köpa loss batteriet, men nog bättre att välja en som redan är friköpt.
Ok, så gällande batterihyra, eftersom man hyr batteriet så antar jag att det även byta ut om det hamnar under en viss procent (degradering), eller?
enoch85 skrev: ↑28 sep 2023 22:16Mycket bra input! Tack!Erxon skrev: ↑28 sep 2023 19:49Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWhenoch85 skrev: ↑28 sep 2023 12:38Tack för alla tips!
Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748
Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Fler fördelar med den är att lyset framåt blev bättre (LED) samt att man stärkte upp delar i framvagnen som kan strula på tidigare årsmodeller, det blev en helt annan bil att köra. Vet av egen erfarenhet då vi har haft både en 40 kWh från 2018 samt en 52 kWh från 2020. Nackdelen med den nyare är att man inte kan rycka säkringen som man kan på den tidigare för att få bilen tyst.
Men som jag läser så är det troligen ändå den innan faceliften som är aktuell för dig och om möjligt att man kan kolla om stag mm i framvagnen är bytta. Bered dig på ett lyse i klass med en bubbla med 6V-system...
Något som dock var bättre med den tidiga är att man kan starta värmen/kylan från fjärrkontrollen innan man går ut, den knappen är borttagen på de nyare. Appen var väl inget under av funktionalitet så den användes knappt, mest för kolla statusen på batteriet om man behövde gå ut och stoppa in sladden...
Båda bilarna fungerade bra för oss utan några egentliga problem, ombordladdaren klarar 22 kW och tänk även på att om du hade tänkt CCS-ladda så kom det först på faceliften 2020 och det var ett tillval. Alla har det inte.
Varför vi inte har kvar någon Renault idag är helt enkelt att det är Hedin Bil som numera har hand om Renault, då jag inte vill ha något med dem att göra. Skulle kunna fortsatt för det var som sagt inga större problem med bilarna.
Har även haft en Leaf -18 40 kWh och det är väl mer bil, den största nackdelen med denna bil var 1-fas laddning och Chademo.
Sen hade den en del egenskaper som jag inte heller uppskattade, men det är en annan historia.
Har dock läst att senare modell fick underkänt i NCAP. Gäller det från 2022 och framåt?
En lurig grej med Leaf är att den har då stor buffert (~10%), därför kan man utan att vara alltför modig köra den till 0 och lite till.
Skall man ha en OK eGolf eller i3 så ligger de närmare(eller i i3s fall över) 200k än 100k.CrazyGang skrev: ↑29 sep 2023 10:08Vi har ju inte pratat om e-Golf och BMW i3!
E-Golf känns som mycket bil men tyvärr ganska ovanliga vilket drar upp priserna. Kanske att 24 kWh versionen får svårt att grejja räckvidden och större batteriet börjar på 180’ så en bit upp från ursprunglig budget. Däremot mycket bra och pålitlig bil. Och CCS.
I3 BEV finns ett gäng, främst 94Ah. Rolig att köra och rapp! Bra batteri-hantering (vätskekylning/värme), rostfri konstruktion och CCS kan nog göra att den håller många år till. Lite dyrare även den men mer framtidssäker.
Om 2-3år så kommer nuvarande model 3 vara 7år gamla och utanför batteri garantin i många fall.Jaegaern skrev: ↑29 sep 2023 13:47Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.
Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.
Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Jag tror du underskattar antalet människor som kommer försöka få tag i en elbil. Det är ju endast en ekvation med hur många bilar som går att köpa och hur många som öppnat plånboken. Ju billigare den är, ju fler har råd. Tror alla begagnade MY och M3 kommer köpas snabbt som attans, medan dessa VW, Renault etc kommer ha rätt stabila priser för den ännu bredare massan.niklas12 skrev: ↑29 sep 2023 13:53Om 2-3år så kommer nuvarande model 3 vara 7år gamla och utanför batteri garantin i många fall.Jaegaern skrev: ↑29 sep 2023 13:47Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.
Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.
Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Det kommer även finnas ett stort antal 3-4år gamla Model Y
Och utöver dessa så kommer alla Kina bilar som MG BYD etc vara dags att byta ut.
Att då få +150k för en bil med Max 15mil räckvidd vintertid låter väl optimistiskt.