Bra elbil för ca 100K?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

niklas12 skrev: 28 sep 2023 19:35
Om du behöver minst 15mil vintertid så har du minskat alternativen rejält och under 100k kan du nog glömma skulle jag säga
Det är ju worst case iofs. Om jag ändrar kravet till:
Minst 10 mil i -7°, var landar vi då?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

CrazyGang skrev: 28 sep 2023 19:35
15 mil i -10 blir svårt/omöjligt för samtliga utom Zoe 41kWh och E-Up med stora batteriet.

Batterihyra kostar en hel del (750-1500kr/mån beroende på körsträcka) så batteriköp är klart att föredra.

Säkerheten i Zoe är tyvärr diskutabel. Äldre modellen är bättre än den nya (pga att de snålade på sidokuddarna). Nya fick en stjärna i Euro-NCAP. Katastrof.

Nya Leaf (40kWh) fixar körsträckan och har mycket bättre säkerhet, utrymmen och komfort. Men kostar från 170.000kr.
Hmm, kanske denna då och köpa loss batteriet: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1400028271

Jag är kass på beggat, är det ett bra pris? Mer än 100K, men överkomligt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Erxon
elbilist
Inlägg: 415
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Erxon »

enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWh
Fler fördelar med den är att lyset framåt blev bättre (LED) samt att man stärkte upp delar i framvagnen som kan strula på tidigare årsmodeller, det blev en helt annan bil att köra. Vet av egen erfarenhet då vi har haft både en 40 kWh från 2018 samt en 52 kWh från 2020. Nackdelen med den nyare är att man inte kan rycka säkringen som man kan på den tidigare för att få bilen tyst.

Men som jag läser så är det troligen ändå den innan faceliften som är aktuell för dig och om möjligt att man kan kolla om stag mm i framvagnen är bytta. Bered dig på ett lyse i klass med en bubbla med 6V-system...
Något som dock var bättre med den tidiga är att man kan starta värmen/kylan från fjärrkontrollen innan man går ut, den knappen är borttagen på de nyare. Appen var väl inget under av funktionalitet så den användes knappt, mest för kolla statusen på batteriet om man behövde gå ut och stoppa in sladden...

Båda bilarna fungerade bra för oss utan några egentliga problem, ombordladdaren klarar 22 kW och tänk även på att om du hade tänkt CCS-ladda så kom det först på faceliften 2020 och det var ett tillval. Alla har det inte.

Varför vi inte har kvar någon Renault idag är helt enkelt att det är Hedin Bil som numera har hand om Renault, då jag inte vill ha något med dem att göra. Skulle kunna fortsatt för det var som sagt inga större problem med bilarna.

Har även haft en Leaf -18 40 kWh och det är väl mer bil, den största nackdelen med denna bil var 1-fas laddning och Chademo.
Sen hade den en del egenskaper som jag inte heller uppskattade, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Lerumsexpressen »

enoch85 skrev: 28 sep 2023 17:21
taliz skrev: 28 sep 2023 13:31
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nu :)

Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808

Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Ska du eller frugan ha bilen?
Jag kör med Seat Mii, då jag behöver parkera i centrum och om frugan krockar så ska hon vara säker, dvs hos kör Teslan.
(Jag har bra livförsäkring, hjälper givetvis inte mig om jag dör men fru och barnen klarar sig. De får gråta hela vägen till banken)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av SwedishAdvocate »

CrazyGang skrev: 28 sep 2023 19:35
...] Säkerheten i Zoe är tyvärr diskutabel. Äldre modellen är bättre än den nya (pga att de snålade på sidokuddarna). Nya fick en stjärna i Euro-NCAP. Katastrof.

Nya Leaf (40kWh) fixar körsträckan och har mycket bättre säkerhet, utrymmen och komfort. Men kostar från 170.000kr.
Som du skriver så berodde ju 1 stjärna i Euro-NCAP på att det var sidokrockkuddar som försvann som standardutrustning. Nu minns jag inte om det 'bara' var gardinerna som skyddar huvudet eller om även sidokuddarna i stolsidorna försvann. Men de här kuddarna fanns ju kvar som tillval. Så det är väl bara att kolla vilka kuddar ett aktuellt exemplar har. Har den alla kuddarna så är den ju lika säker som bilen som fick fem stjärnor i ett tidigare test då alla kuddar fortf. var standardutr.

Kan även ha varit så att kraven i Euro-NCAP hade höjts till det test då bilen bara fick en stjärna. Minns inte.

Verkar som det var noll stjärnor och att det berodde på att bilen inte längre var standardutrustad med gardinen som skyddar huvudet. Se t.ex:

https://www.autoexpress.co.uk/renault/z ... ety-rating
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av CrazyGang »

Den gamla bilen testades väl 2014 typ? Kraven var ju mycket lägre då. Sedan 2018 tror jag det är krav på bl.a autobroms, sidogardiner och säkerhet för oskyddade trafikanter.

Om den bara ska gå 10 mil i -7 blir en del av de tidigare diskuterade bilarna valbara. Men risken är ju att det kommer ligga på gränsen och ibland blir det ju riktig vinter även i södra Sverige. :)

Räkna på årskostnad istället för enbart inköpspris. En dyrare bil kan hålla värdet lika bra som som en billigare tack var den större användbarheten. Målgruppen för en bil som knappt går 10 mil kommer nog vara ganska liten. Ju större användbarhet desto lättare att sälja i framtiden.

Tänker du att du sätter restvärdet till 0 om 2-3 år blir det grymt dyra mil. Då är det garanterat bättre att köpa en lite dyrare men mycket bättre bil!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

Erxon skrev: 28 sep 2023 19:49
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWh
Fler fördelar med den är att lyset framåt blev bättre (LED) samt att man stärkte upp delar i framvagnen som kan strula på tidigare årsmodeller, det blev en helt annan bil att köra. Vet av egen erfarenhet då vi har haft både en 40 kWh från 2018 samt en 52 kWh från 2020. Nackdelen med den nyare är att man inte kan rycka säkringen som man kan på den tidigare för att få bilen tyst.

Men som jag läser så är det troligen ändå den innan faceliften som är aktuell för dig och om möjligt att man kan kolla om stag mm i framvagnen är bytta. Bered dig på ett lyse i klass med en bubbla med 6V-system...
Något som dock var bättre med den tidiga är att man kan starta värmen/kylan från fjärrkontrollen innan man går ut, den knappen är borttagen på de nyare. Appen var väl inget under av funktionalitet så den användes knappt, mest för kolla statusen på batteriet om man behövde gå ut och stoppa in sladden...

Båda bilarna fungerade bra för oss utan några egentliga problem, ombordladdaren klarar 22 kW och tänk även på att om du hade tänkt CCS-ladda så kom det först på faceliften 2020 och det var ett tillval. Alla har det inte.

Varför vi inte har kvar någon Renault idag är helt enkelt att det är Hedin Bil som numera har hand om Renault, då jag inte vill ha något med dem att göra. Skulle kunna fortsatt för det var som sagt inga större problem med bilarna.

Har även haft en Leaf -18 40 kWh och det är väl mer bil, den största nackdelen med denna bil var 1-fas laddning och Chademo.
Sen hade den en del egenskaper som jag inte heller uppskattade, men det är en annan historia.
Mycket bra input! Tack!

Har dock läst att senare modell fick underkänt i NCAP. Gäller det från 2022 och framåt?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

Lerumsexpressen skrev: 28 sep 2023 19:59
enoch85 skrev: 28 sep 2023 17:21
taliz skrev: 28 sep 2023 13:31
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nu :)

Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808

Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Ska du eller frugan ha bilen?
Jag kör med Seat Mii, då jag behöver parkera i centrum och om frugan krockar så ska hon vara säker, dvs hos kör Teslan.
(Jag har bra livförsäkring, hjälper givetvis inte mig om jag dör men fru och barnen klarar sig. De får gråta hela vägen till banken)
Det blir frugan. Du har en poäng!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

CrazyGang skrev: 28 sep 2023 21:16
Den gamla bilen testades väl 2014 typ? Kraven var ju mycket lägre då. Sedan 2018 tror jag det är krav på bl.a autobroms, sidogardiner och säkerhet för oskyddade trafikanter.

Om den bara ska gå 10 mil i -7 blir en del av de tidigare diskuterade bilarna valbara. Men risken är ju att det kommer ligga på gränsen och ibland blir det ju riktig vinter även i södra Sverige. :)

Räkna på årskostnad istället för enbart inköpspris. En dyrare bil kan hålla värdet lika bra som som en billigare tack var den större användbarheten. Målgruppen för en bil som knappt går 10 mil kommer nog vara ganska liten. Ju större användbarhet desto lättare att sälja i framtiden.

Tänker du att du sätter restvärdet till 0 om 2-3 år blir det grymt dyra mil. Då är det garanterat bättre att köpa en lite dyrare men mycket bättre bil!
Bra input! Just nu handlar det om månadskostnad, och det är tyvärr stramt redan. Jag är helt med på ditt resonemang dock.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av taliz »

enoch85 skrev: 28 sep 2023 17:21
taliz skrev: 28 sep 2023 13:31
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nu :)

Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808

Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.
Går att köpa loss batteriet, men nog bättre att välja en som redan är friköpt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

taliz skrev: 28 sep 2023 22:25
enoch85 skrev: 28 sep 2023 17:21
taliz skrev: 28 sep 2023 13:31
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nu :)

Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808

Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.
Går att köpa loss batteriet, men nog bättre att välja en som redan är friköpt.
Ibland har man tur! Good find! 👍🏼

Ok, så gällande batterihyra, eftersom man hyr batteriet så antar jag att det även byta ut om det hamnar under en viss procent (degradering), eller?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av taliz »

enoch85 skrev: 28 sep 2023 22:32
taliz skrev: 28 sep 2023 22:25
enoch85 skrev: 28 sep 2023 17:21
taliz skrev: 28 sep 2023 13:31
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Jag skulle satsa på ZE40 och åtminstone R110-motorn. Gärna just Iconic också så man får keyless go, farthållare, backkamera, appstyrning(aktivera värme/kyla via mobilen), BOSE-ljud, fina fälgar etc.
Har för mig det är 8 år eller 16k mil på drivlinan. 5 år eller 10k mil på resten. Viktigt förstås att det är friköpt batteri.
12v batteriet slits och ska bytas var 3e år. Även länkarmar är en vek punkt AFAIK. Båda är precis bytta på min.
Jag gillar dina svar. Du har nog vunnit över mig på Zoe nu :)

Ser att R110 sticker lite i pris... Är det värt det? Det är frugan som ska ha bilen(I don't care), och ska alltså enbart användas T/R till jobb. Vad är ett bra pris på en Zoe R110? Jag letar och hittar bl.a. detta:
Dyrt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1400049718
Acceptabelt, men batterihyra? https://www.blocket.se/annons/halland/r ... /107087808

Ytterligare fråga, kan man köpa loss batteriet om man vill och brukar det vara fördelaktigt?
Jag köpte som sagt min på auktion, gav 110k inkl slagavgift. Så tips är att hålla koll på kvd, bilia outlet, klaravik etc.
Går att köpa loss batteriet, men nog bättre att välja en som redan är friköpt.
Ibland har man tur! Good find! 👍🏼

Ok, så gällande batterihyra, eftersom man hyr batteriet så antar jag att det även byta ut om det hamnar under en viss procent (degradering), eller?
Ja, men garantin gäller ju även om det är friköpt.
Är själv inte ett dugg orolig för degradering.
Snarare diverse elfel och annat allmänt bilkrångel som tenderar ske med gamla bilar. Men som sagt har forfarande garanti och har helförsäkring så peppar peppar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2554
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av iAkita »

Min allra första elbil var en Renault Zoe R240 med 26 kWh batteriet (22 kWh användbart). Jag pendlade 6-8 mil om dagen med den utan att någonsin ha några problem med räckvidden ens vintertid.

Jag verkligen älskade den! Coolt utseende och lite egen för att vara en småbil, extremt lättkörd och smidig i stadstrafik, förvånansvärt pigg med tanke på de urusla specifikationerna, och aldrig några problem. Sen gick den att köra snålt också, så länge man höll sig borta från motorvägarna. Som längst kom jag nästan 19 mil på en laddning, men då var det i princip enbart landsvägskörning i 70-80 km/h en varm sommardag.

Så med er budget och era krav låter en Zoe perfekt. Men jag skulle gå för den efterföljande versionen med 41 kWh batteriet som Taliz rekommenderade. Vad det gäller batteriköp vs. batterihyra så skulle gå för en med friköpt batteri, av den enkla anledningen att det är mycket mycket enklare att sälja den om man inte behöver överföra kontraktet för batterihyran och förklara hela det upplägget för köparen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av niklas12 »

Jag vill minnas att garantivillkoren skiljer om det är hyrt batteri eller friköpt.

När vi letade andrabil och jag kollade att friköpa batteriet från Renault så kostade det ca 50.000kr men osäker om det fortfarande är samma
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Erxon
elbilist
Inlägg: 415
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Erxon »

enoch85 skrev: 28 sep 2023 22:16
Erxon skrev: 28 sep 2023 19:49
enoch85 skrev: 28 sep 2023 12:38
Tack för alla tips!

Låt oss säga att jag tar en Zoe då, vad bör jag se upp med? Friköpt batteri, hur ser garantierna ut? Är det någon årsmodell man ska akta sig för? Här är ju ett exempel; https://www.kvd.se/auktioner/renault-zo ... 8hk-185748

Bryr mig inte så mycket om utrustning, man ska ta sig från A till B, inga långa resor. Är kanske VW mer "kvalitet" ur det avseendet?
Från årsmodell 2020 som innebar en facelift på insidan blev det en bra mycket bättre bil att köra, samt större batteri på 52 kWh
Fler fördelar med den är att lyset framåt blev bättre (LED) samt att man stärkte upp delar i framvagnen som kan strula på tidigare årsmodeller, det blev en helt annan bil att köra. Vet av egen erfarenhet då vi har haft både en 40 kWh från 2018 samt en 52 kWh från 2020. Nackdelen med den nyare är att man inte kan rycka säkringen som man kan på den tidigare för att få bilen tyst.

Men som jag läser så är det troligen ändå den innan faceliften som är aktuell för dig och om möjligt att man kan kolla om stag mm i framvagnen är bytta. Bered dig på ett lyse i klass med en bubbla med 6V-system...
Något som dock var bättre med den tidiga är att man kan starta värmen/kylan från fjärrkontrollen innan man går ut, den knappen är borttagen på de nyare. Appen var väl inget under av funktionalitet så den användes knappt, mest för kolla statusen på batteriet om man behövde gå ut och stoppa in sladden...

Båda bilarna fungerade bra för oss utan några egentliga problem, ombordladdaren klarar 22 kW och tänk även på att om du hade tänkt CCS-ladda så kom det först på faceliften 2020 och det var ett tillval. Alla har det inte.

Varför vi inte har kvar någon Renault idag är helt enkelt att det är Hedin Bil som numera har hand om Renault, då jag inte vill ha något med dem att göra. Skulle kunna fortsatt för det var som sagt inga större problem med bilarna.

Har även haft en Leaf -18 40 kWh och det är väl mer bil, den största nackdelen med denna bil var 1-fas laddning och Chademo.
Sen hade den en del egenskaper som jag inte heller uppskattade, men det är en annan historia.
Mycket bra input! Tack!

Har dock läst att senare modell fick underkänt i NCAP. Gäller det från 2022 och framåt?

Gällande NCAP så är det som jag tolkat 2 saker som gjorde detta resultat (mer eller mindre) att den från 2020 fick sämre resultat och det första är att man ändrat hur man mäter och lagt till något som inte var med när den fick 5 hos dem. Det har stått en del om detta på detta forum tidigare. Andra delen är att Renault tog bort (av någon anledning) någon sido/knä krockkudde, är inte säker där på vilken... Så egentligen är det är det i princip samma bil som 2014 ish fick full pott och 2020 blev underkänd.
Jag noterade detta när vi tagit ut den senare och sen tänkte jag inte mer på det. Oavsett så är det en liten bil med tunn plåt...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Tellus »

Begagnad Leaf 40 klarar inte 15 mil i - 10 generellt sett.
Vid parkering inomhus och snålkörning går det, annars blir det på f. håret
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av enoch85 »

Tack för all input, samtliga! Guld värt! 🥇💯
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av taliz »

Kan tillägga att jag hyrde en 2021 Zoe i en månad.
Dvs nya versionen med 52kwh, CCS och ny infotainment etc.
Den har ju carplay etc, men tyckte det var väldig buggigt och irriterande.
CCS var också väldigt långsamt.
För så mkt mer som de verkar gå för hade jag valt en helt annan bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av CrazyGang »

Tellus skrev: 29 sep 2023 08:52
Begagnad Leaf 40 klarar inte 15 mil i - 10 generellt sett.
Vid parkering inomhus och snålkörning går det, annars blir det på f. håret
En lurig grej med Leaf är att den har då stor buffert (~10%), därför kan man utan att vara alltför modig köra den till 0 och lite till.

En beggad med rimlig degradering borde ha runt 32-33 kWh netto, plus 3kWh buffert. Om jag minns rätt förbrukade den runt 2-2,1 kWh/mil i landsväg och -10.

Tror att det ska gå utan problem! :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av CrazyGang »

Vi har ju inte pratat om e-Golf och BMW i3!

E-Golf känns som mycket bil men tyvärr ganska ovanliga vilket drar upp priserna. Kanske att 24 kWh versionen får svårt att grejja räckvidden och större batteriet börjar på 180’ så en bit upp från ursprunglig budget. Däremot mycket bra och pålitlig bil. Och CCS.

I3 BEV finns ett gäng, främst 94Ah. Rolig att köra och rapp! Bra batteri-hantering (vätskekylning/värme), rostfri konstruktion och CCS kan nog göra att den håller många år till. Lite dyrare även den men mer framtidssäker.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av taliz »

CrazyGang skrev: 29 sep 2023 10:08
Vi har ju inte pratat om e-Golf och BMW i3!

E-Golf känns som mycket bil men tyvärr ganska ovanliga vilket drar upp priserna. Kanske att 24 kWh versionen får svårt att grejja räckvidden och större batteriet börjar på 180’ så en bit upp från ursprunglig budget. Däremot mycket bra och pålitlig bil. Och CCS.

I3 BEV finns ett gäng, främst 94Ah. Rolig att köra och rapp! Bra batteri-hantering (vätskekylning/värme), rostfri konstruktion och CCS kan nog göra att den håller många år till. Lite dyrare även den men mer framtidssäker.
Skall man ha en OK eGolf eller i3 så ligger de närmare(eller i i3s fall över) 200k än 100k.
För så mkt hade jag valt en eNiro istället, de har ju 67kwh och går ju att köra långt med. En sådan långmilare kan man få för runt 200 på kvd.
Men återigen, nu var det runt 100k det gällde...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av CrazyGang »

Sant. Man får helt klart mycket mer att välja på runt 170-200k. Utbudet rimliga bilar <150k är oerhört begränsat.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Jaegaern »

Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.

Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.

Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av niklas12 »

Jaegaern skrev: 29 sep 2023 13:47
Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.

Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.

Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Om 2-3år så kommer nuvarande model 3 vara 7år gamla och utanför batteri garantin i många fall.
Det kommer även finnas ett stort antal 3-4år gamla Model Y
Och utöver dessa så kommer alla Kina bilar som MG BYD etc vara dags att byta ut.
Att då få +150k för en bil med Max 15mil räckvidd vintertid låter väl optimistiskt.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Bra elbil för ca 100K?

Inlägg av Jaegaern »

niklas12 skrev: 29 sep 2023 13:53
Jaegaern skrev: 29 sep 2023 13:47
Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.

Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.

Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Om 2-3år så kommer nuvarande model 3 vara 7år gamla och utanför batteri garantin i många fall.
Det kommer även finnas ett stort antal 3-4år gamla Model Y
Och utöver dessa så kommer alla Kina bilar som MG BYD etc vara dags att byta ut.
Att då få +150k för en bil med Max 15mil räckvidd vintertid låter väl optimistiskt.
Jag tror du underskattar antalet människor som kommer försöka få tag i en elbil. Det är ju endast en ekvation med hur många bilar som går att köpa och hur många som öppnat plånboken. Ju billigare den är, ju fler har råd. Tror alla begagnade MY och M3 kommer köpas snabbt som attans, medan dessa VW, Renault etc kommer ha rätt stabila priser för den ännu bredare massan.

Sen tycker jag att diskussionen generellt kring räckvidd är så missriktad.

Har man en räckvidd på 25 mil på sommaren, kommer man ju såklart inte mer än kanske 15 mil vintertid. Förutsatt att man alltid förbrukar 2kWh vid start, varje gång. Alltså att man inte laddar efter varje dag. Samt alltid låter bilen kyla ner sig till minusgrader innan man kör igen.

Förbrukar man 2kWh för att värma kabin varje gång man sätter sig i bilen, blir det ju rätt stor påverkan om man inte pendlar långt.
Kör man 2 mil drar bilen kanske 2*2kWh för körning, samt 2kWh för värmning. Gör du detta varje dag, drar den ju 50% mer energi. Alltså minskar räckvidden med 33% ish. Lite förenklat.

Men ska man använda bilen mycket, drar det fortfarande bara 2kWh för värmning och 2kWh per mil (grovt räknat). Då spelar inte temperaturen så stor roll och inte heller räckviddsförlusten pga vinter. Bilen kommer nästan lika långt då (förutsatt att det inte är snömodd etc).

Långresor eller pendling kommer en bil som klarar 25mil klara lika bra som de som går 35mil sommartid. Det är mer än de flesta behöver och ger egentligen inget vardagligt mervärde att ha 10 mil till. Långresor måste ladda rätt ofta ändå.
Senast redigerad av Jaegaern, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar