Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Jag ska provköra och ge den en chans. Har dock tyckt att BMW halkat efter pga ej renodlad elbil...eller egentligen är det kardantunnelbulan som jag mest är emot kanske. Den blir 4-sitsig typ.
Ioniq 6 hade jag valt bort pga haft 2st Ioniq5, men nu börjar priserna pressas så kanske ska överväga den iaf. I grunden en riktigt bra plattform.
Ja, åker man ofta fler än fyra i bilen eller är en storvuxen familj så är i4 inte rätt bil. Förutom kardantunneln så är den ganska smal i baksätet. Jag är 1,77 och sitter förvånansvärt bra bakom mig själv, men jag har nog en lite udda körställning som lämnar mycket plats bakom mig.
Angående Ioniq 5 / Ioniq 6 så håller jag med om att det är en mycket bra plattform. Rent elbilsmässigt enligt mig den bästa. Jag kikade på Ioniq 6 när den lanserades men tyckte den var för dyr (förutom att jag inte vill ha en sedan).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Xpeng hade jag glömt bort. Hur går det för dem tro?
Det går ganska så jävla uselt för Xpeng i Sverige tror jag. Lika med Nio. Annars kanske ET5 eller ET7 vore något? ET5 finns ju som kombi också.
Jag tycker det ser ut att vara fina bilar till konkurrenskraftiga priser. Men så länge skepsisen mot det kinesiska ligger kvar så lägger nog de flesta 100 tusen till och får en liknande bil från ett europeiskt märke.
Bottenlistan: Förlust per elbil
Xpeng: Sålda bilar, kvartal 2: 23 205
Total förlust under kvartal 2: 4 200 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 191 000 kronor
Polestar: Sålda bilar, kvartal 2: 15 765
Total förlust under kvartal 2: 3 631 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 230 000 kronor
Nio: Sålda bilar, kvartal 2: 23 520
Total förlust under kvartal 2: 8 169 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 347 000 kronor
Minus 5,9 miljoner
Fisker: Tillverkade elbilar under kvartal 2: 1022 (startade leverans under andra kvartalet)
Total förlust under kvartal 2: 936 miljoner
Minus per tillverkad elbil: 915 000 kronor
Rivian: Sålda bilar i Q2: 12 640
Total förlust under kvartal 2: 27 822 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 2,2 miljoner
Lucid: Sålda bilar under kvartal 2: 1 404
Total förlust under kvartal 2: 8 375 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 5,9 miljoner
Minus 5,9 miljoner
Fisker: Tillverkade elbilar under kvartal 2: 1022 (startade leverans under andra kvartalet)
Total förlust under kvartal 2: 936 miljoner
Minus per tillverkad elbil: 915 000 kronor
[...]
Lucid: Sålda bilar under kvartal 2: 1 404
Total förlust under kvartal 2: 8 375 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 5,9 miljoner
Tyvärr äger ju Saudiarabien 61,1% av Lucid Motors. Jag skulle inte kunna köpa en bil av Saudiarabien.
Vet inte om den räknas som en liten SUV eller en Crossover, men jag valde Hyundai Ioniq 5. Superbra utrymmen och bagage, bra komfort och ljudnivå i kupén, laddar som de snabbaste och vettig räckvidd. Dragkrok och prisvärd. Är väldigt nöjd! Går även att få tag på med hyfsat kort varsel nuförtiden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Vet inte om den räknas som en liten SUV eller en Crossover, men jag valde Hyundai Ioniq 5. Superbra utrymmen och bagage, bra komfort och ljudnivå i kupén, laddar som de snabbaste och vettig räckvidd. Dragkrok och prisvärd. Är väldigt nöjd! Går även att få tag på med hyfsat kort varsel nuförtiden.
Vad tycker du om M3 vs Ioniq 5 då? Kommer ju själv från Ioniq 5 och har väl varit nöjd med elbilsegenskaperna men inte köregenskaperna...
Det har ju faktiskt börjats smygkampanjas på Ioniq 5/6 med sänkta priser och bra ränta så kanske ska provköra en 6:a och se vad den kan ge
Vet inte om den räknas som en liten SUV eller en Crossover, men jag valde Hyundai Ioniq 5. Superbra utrymmen och bagage, bra komfort och ljudnivå i kupén, laddar som de snabbaste och vettig räckvidd. Dragkrok och prisvärd. Är väldigt nöjd! Går även att få tag på med hyfsat kort varsel nuförtiden.
Vad tycker du om M3 vs Ioniq 5 då? Kommer ju själv från Ioniq 5 och har väl varit nöjd med elbilsegenskaperna men inte köregenskaperna...
Det har ju faktiskt börjats smygkampanjas på Ioniq 5/6 med sänkta priser och bra ränta så kanske ska provköra en 6:a och se vad den kan ge
Ioniq 5 stämmer väldigt mycket bättre med mina preferenser än vad Model 3 gjorde, men jag föredrar komfort och praktikalitet framför sportighet. Jag störde mig på ljudnivån i kupén och den oerhörda stötigheten i Model 3. Sen att Teslas automatik är så hårdhänt och tvingande, försöker övermanna föraren och piper ilsket för inbillade faror, var otroligt irriterande, var ständigt arg på bilen. I Ioniq är det lugnare, lite pling och plong men inget argt och superstörande och det är större valfrihet i vad man kan stänga av. Komforten är superbra liksom utrymmen och bagage. Trevligare med lite spakar och knappar, men menysystemet på Ioniq är då inget att hurra för. Gillar designen skarpt, särskilt att det inte finns någon "kardantunnel" fram. Har en AWD och bilen är snabb även om man kanske inte tar i så hårt genom kurvorna. Tystnaden och komforten i bilen gör att det känns som att den går betydligt långsammare än Model 3 i samma hastighet. Överlag väldigt nöjd med Ioniq 5, var inte jättenöjd med Model 3 (förutom räckvidden och förbrukningen som var kung i Model 3).
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Minus 5,9 miljoner
Fisker: Tillverkade elbilar under kvartal 2: 1022 (startade leverans under andra kvartalet)
Total förlust under kvartal 2: 936 miljoner
Minus per tillverkad elbil: 915 000 kronor
[...]
Lucid: Sålda bilar under kvartal 2: 1 404
Total förlust under kvartal 2: 8 375 miljoner kronor
Minus per såld elbil: 5,9 miljoner
Tyvärr äger ju Saudiarabien 61,1% av Lucid Motors. Jag skulle inte kunna köpa en bil av Saudiarabien.
Ngn som vet vem det är som äger Fisker Inc.?
Helt klart trist med Lucid och Saudiarabien. Inte heller någon regim som jag vill stötta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Om man nu aktivt valt bort Tesla (oavsett skäl). Vad har vi för rimliga konkurrenter som inte är SUV, och vilken ska man välja för the win...eller ja, få bäst bil för pengarna?
- BYD Seal
- Nio ET5 (med nya batteriet)
- Polestar 2/4
- VW ID.7
- Zeekr 001
- annat spännande
För att hålla det lite kort så säger jag förväntad leverans inom 12 månader.
Är det kanske någon av dessa bilar där priset kommer att pressas eller är de för nya?
Ioniq 5 stämmer väldigt mycket bättre med mina preferenser än vad Model 3 gjorde, men jag föredrar komfort och praktikalitet framför sportighet. Jag störde mig på ljudnivån i kupén och den oerhörda stötigheten i Model 3. Sen att Teslas automatik är så hårdhänt och tvingande, försöker övermanna föraren och piper ilsket för inbillade faror, var otroligt irriterande, var ständigt arg på bilen. I Ioniq är det lugnare, lite pling och plong men inget argt och superstörande och det är större valfrihet i vad man kan stänga av. Komforten är superbra liksom utrymmen och bagage. Trevligare med lite spakar och knappar, men menysystemet på Ioniq är då inget att hurra för. Gillar designen skarpt, särskilt att det inte finns någon "kardantunnel" fram. Har en AWD och bilen är snabb även om man kanske inte tar i så hårt genom kurvorna. Tystnaden och komforten i bilen gör att det känns som att den går betydligt långsammare än Model 3 i samma hastighet. Överlag väldigt nöjd med Ioniq 5, var inte jättenöjd med Model 3 (förutom räckvidden och förbrukningen som var kung i Model 3).
Hur är lacken? Jag har hört att iaf den matta lacken är extremt känslig på Ioniq 5, stämmer det?
Ioniq 5 stämmer väldigt mycket bättre med mina preferenser än vad Model 3 gjorde, men jag föredrar komfort och praktikalitet framför sportighet. Jag störde mig på ljudnivån i kupén och den oerhörda stötigheten i Model 3. Sen att Teslas automatik är så hårdhänt och tvingande, försöker övermanna föraren och piper ilsket för inbillade faror, var otroligt irriterande, var ständigt arg på bilen. I Ioniq är det lugnare, lite pling och plong men inget argt och superstörande och det är större valfrihet i vad man kan stänga av. Komforten är superbra liksom utrymmen och bagage. Trevligare med lite spakar och knappar, men menysystemet på Ioniq är då inget att hurra för. Gillar designen skarpt, särskilt att det inte finns någon "kardantunnel" fram. Har en AWD och bilen är snabb även om man kanske inte tar i så hårt genom kurvorna. Tystnaden och komforten i bilen gör att det känns som att den går betydligt långsammare än Model 3 i samma hastighet. Överlag väldigt nöjd med Ioniq 5, var inte jättenöjd med Model 3 (förutom räckvidden och förbrukningen som var kung i Model 3).
Hur är lacken? Jag har hört att iaf den matta lacken är extremt känslig på Ioniq 5, stämmer det?
Jag hade en mattlackad Ioniq 5 och upplevde inte den som särskilt känslig. Och har hört andra säga att den ska vara mindre känslig, däremot svår att fixa till eftersom smårepor inte kan poleras bort. Blev dock bara handtvätt för mig.
Hur är lacken? Jag har hört att iaf den matta lacken är extremt känslig på Ioniq 5, stämmer det?
Har inte haft den så länge att jag kan göra något direkt kvalificerat uttalande, men jag har utgått ifrån att lacken är så slitstark som man kan förvänta sig av vilken icke-tesla som helst och att den har normal tålighet mot stenskott och annat till skillnad från Teslas vattenfärger.
Kulören jag har, cyber gray, är iaf mycket förlåtande mot smuts. Bilen ser fräsch ut trots att den gått två veckor i höstrusk utan tvätt.
Skulle inte skaffat en matt lack på en bruksbil. Jag vill kunna köra automattvätt och ha möjlighet att polera bort småskav som alltid blir.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hur är lacken? Jag har hört att iaf den matta lacken är extremt känslig på Ioniq 5, stämmer det?
Har inte haft den så länge att jag kan göra något direkt kvalificerat uttalande, men jag har utgått ifrån att lacken är så slitstark som man kan förvänta sig av vilken icke-tesla som helst och att den har normal tålighet mot stenskott och annat till skillnad från Teslas vattenfärger.
Kulören jag har, cyber gray, är iaf mycket förlåtande mot smuts. Bilen ser fräsch ut trots att den gått två veckor i höstrusk utan tvätt.
Skulle inte skaffat en matt lack på en bruksbil. Jag vill kunna köra automattvätt och ha möjlighet att polera bort småskav som alltid blir.
Åk till en begagnathall och du ser Mercedes, BMW osv med stora och många stenskott också. Finns ingen lack som tål det.
Har inte haft den så länge att jag kan göra något direkt kvalificerat uttalande, men jag har utgått ifrån att lacken är så slitstark som man kan förvänta sig av vilken icke-tesla som helst och att den har normal tålighet mot stenskott och annat till skillnad från Teslas vattenfärger.
Kulören jag har, cyber gray, är iaf mycket förlåtande mot smuts. Bilen ser fräsch ut trots att den gått två veckor i höstrusk utan tvätt.
Skulle inte skaffat en matt lack på en bruksbil. Jag vill kunna köra automattvätt och ha möjlighet att polera bort småskav som alltid blir.
Åk till en begagnathall och du ser Mercedes, BMW osv med stora och många stenskott också. Finns ingen lack som tål det.
Visst får bilar av alla märken stenskott, men ingen lack är så skör och skadas så mycket av dem som Teslas. Men du behöver inte tro just mig, det finns många trådar om detta här på forumet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Har inte haft den så länge att jag kan göra något direkt kvalificerat uttalande, men jag har utgått ifrån att lacken är så slitstark som man kan förvänta sig av vilken icke-tesla som helst och att den har normal tålighet mot stenskott och annat till skillnad från Teslas vattenfärger.
Kulören jag har, cyber gray, är iaf mycket förlåtande mot smuts. Bilen ser fräsch ut trots att den gått två veckor i höstrusk utan tvätt.
Skulle inte skaffat en matt lack på en bruksbil. Jag vill kunna köra automattvätt och ha möjlighet att polera bort småskav som alltid blir.
Åk till en begagnathall och du ser Mercedes, BMW osv med stora och många stenskott också. Finns ingen lack som tål det.
Visst får bilar av alla märken stenskott, men ingen lack är så skör och skadas så mycket av dem som Teslas. Men du behöver inte tro just mig, det finns många trådar om detta här på forumet.
Och bedömningar från ARN där tesla förlorat just för att lacken är så dålig.
Har inte haft den så länge att jag kan göra något direkt kvalificerat uttalande, men jag har utgått ifrån att lacken är så slitstark som man kan förvänta sig av vilken icke-tesla som helst och att den har normal tålighet mot stenskott och annat till skillnad från Teslas vattenfärger.
Kulören jag har, cyber gray, är iaf mycket förlåtande mot smuts. Bilen ser fräsch ut trots att den gått två veckor i höstrusk utan tvätt.
Skulle inte skaffat en matt lack på en bruksbil. Jag vill kunna köra automattvätt och ha möjlighet att polera bort småskav som alltid blir.
Åk till en begagnathall och du ser Mercedes, BMW osv med stora och många stenskott också. Finns ingen lack som tål det.
Visst får bilar av alla märken stenskott, men ingen lack är så skör och skadas så mycket av dem som Teslas. Men du behöver inte tro just mig, det finns många trådar om detta här på forumet.
Och bedömningar från ARN där tesla förlorat just för att lacken är så dålig.
Det är skillnad på stenskott och stenskott. Avses stenskotten man får från andra eller stenskotten bilen blästrar sig själv med?
Iaf model 3 har ju det problemet att den blästrar sig själv. Framhjulen blästrar undersidan och framför bakhjulen. Bakhjulen blästrar lacken på bakre kofångaren. Det är dålig lack.
Sen finns även problemet att farthållaren kör för nära framförvarande vilket gör att framdelen av bilen plus vindruta och det framåtvända glastaket peppras. Det är dålig programvara i kombination med dålig design på bilen, men vilken annan bil som helst hade blivit pepprad av andra om man kör så nära framförvarande som Teslan gör på motorväg.