blir mest stadstrafik . på långresor så är det skylthastighet.
Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Moderator: Redaktion
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Lägg bara på 30% då, det är däromkring man får räkna på vinterhalvåret.LarsaR skrev: ↑23 okt 2023 19:30Alltid svårt att jämföra förluster. Brukade aldrig räkna med avdunstningen under tiden jag tankade med ICE bil eller försöka räkna om elen till motorvärmaren, uppvärmningen av garaget eller vad diesel/bensinvärmaren drog. Lättare med bara förbrukningen från bilen, ser ändå skillnad mellan dubb, dubbfritt och sommardäck.Jjkalla skrev: ↑23 okt 2023 19:24Jämför ni förbrukningen som står i bilen alltså? Den är enbart för körning, exkl värmning av batteri etc. Blir missvisande eftersom man ibland värmer batteriet med laddaren, eller från batteriet vid körning.
För att öht få jämförbara siffror så får man föra statistik på vad man tillför / på vad man får ut i km.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
För mig är det, som Niklas Z skriver, förbrukningen i bilen under färd som är intressant. Jag vill veta hur långt jag kommer och när jag behöver ladda (och hur länge jag behöver ladda för att komma till nästa mål)Jjkalla skrev: ↑23 okt 2023 20:57Lägg bara på 30% då, det är däromkring man får räkna på vinterhalvåret.LarsaR skrev: ↑23 okt 2023 19:30Alltid svårt att jämföra förluster. Brukade aldrig räkna med avdunstningen under tiden jag tankade med ICE bil eller försöka räkna om elen till motorvärmaren, uppvärmningen av garaget eller vad diesel/bensinvärmaren drog. Lättare med bara förbrukningen från bilen, ser ändå skillnad mellan dubb, dubbfritt och sommardäck.Jjkalla skrev: ↑23 okt 2023 19:24Jämför ni förbrukningen som står i bilen alltså? Den är enbart för körning, exkl värmning av batteri etc. Blir missvisande eftersom man ibland värmer batteriet med laddaren, eller från batteriet vid körning.
För att öht få jämförbara siffror så får man föra statistik på vad man tillför / på vad man får ut i km.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Låter rimligt att det är mest stadstrafik. 98% av mina mil är motorväg.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
I mitt fall handlar det mest om landsvägskörning 70-100 km/h.
MY RWD Vit 2023
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Finns väl flera olika syften tex räckvidd i det här fallet sommar/höst. För egen del tänker jag inte så mycket på kostnaden då den inte är speciellt hög men det är ungefär lika intressant som att veta hur mycket en bensin/diesel bil drar per mil. För mig var även räckvidden ett stort frågetecken innan köp av en RWD och det kan ge nya spekulanter bra information. Måste säga att jag är imponerad av räckvidden och hur nära bilen levererar angiven förbrukning/räckvidd. Nollställer trippmätaren snart och det ska bli lika intressant att se bilens förbrukning under vintern nov-feb.Niklas Z skrev: ↑23 okt 2023 19:48Vad som är vettigt att räkna med beror på syftet. Varför vill man veta förbrukningen? Är det för att beräkna totala kostnader? Är det för att beräkna räckvidd under olika körförhållanden?
Personligen bryr jag mig knappt alls om kostnaden för strömmen. Jag har ändå betalat mer för däck än för el till min Tesla. Däremot är förbrukningen intressant för mig eftersom den påverkar räckvidd vid långfärd, samt laddhastighet mätt i antal laddade km per minut laddtid. Men olika människor har olika syften med att veta förbrukningen.
MY RWD Vit 2023
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Laddförlusterna är minst 10%, bara laddförlusten. Oftast runt 12%.maxhallden skrev: ↑23 okt 2023 12:40
Samma här, bara förbrukning under körning enligt bilens dator. Inget mer invecklat än så och det stämmer ganska bra om man slår ut alla kWh jag totalt laddat på totalt antal körda mil.
Sen tillkommer Sentry som drar rätt mycket om det används ofta.
Batterivärmning sker bara om bilen står ute i minusgrader.
Största skillnaden mellan folks bilar kommer vara hur man anvönder bilen, dvs som @Nogo åker lpnga sträckor i relativt hög fart eller om man kör mest precis utanför 50-skyltarna i ytterlanterna av städerna med 60-70 i snitt.
Individuella skillnaderna mellan bilarna är nära på noll, om man kör med likadana hjul.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Nu har jag en M3 RWD, men i många aspekter samma bil.Freez skrev: ↑24 okt 2023 08:42Finns väl flera olika syften tex räckvidd i det här fallet sommar/höst. För egen del tänker jag inte så mycket på kostnaden då den inte är speciellt hög men det är ungefär lika intressant som att veta hur mycket en bensin/diesel bil drar per mil. För mig var även räckvidden ett stort frågetecken innan köp av en RWD och det kan ge nya spekulanter bra information. Måste säga att jag är imponerad av räckvidden och hur nära bilen levererar angiven förbrukning/räckvidd. Nollställer trippmätaren snart och det ska bli lika intressant att se bilens förbrukning under vintern nov-feb.Niklas Z skrev: ↑23 okt 2023 19:48Vad som är vettigt att räkna med beror på syftet. Varför vill man veta förbrukningen? Är det för att beräkna totala kostnader? Är det för att beräkna räckvidd under olika körförhållanden?
Personligen bryr jag mig knappt alls om kostnaden för strömmen. Jag har ändå betalat mer för däck än för el till min Tesla. Däremot är förbrukningen intressant för mig eftersom den påverkar räckvidd vid långfärd, samt laddhastighet mätt i antal laddade km per minut laddtid. Men olika människor har olika syften med att veta förbrukningen.
Jag tycker ev-database har data som jag tycker väldigt nära min bil, tänker det borde vara lika för MY RWD. Innan köpet kollade jag en hel del där och funderade på om bilen skulle funka resa Sthlm - Malaga. (Vilket funkade alldeles utmärkt, i stort sett ingen skillnad mot bensinbil i restid)
Data för MY: https://ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Absolut. Jag uteslöt inga syften utan nämnde bara några exempel. Vill man använda förbrukningen för räckviddsuppskattningar bör det givetvis vara förbrukning under förhållanden som är hyfsat lika den aktuella resan. För min egen del gör jag i stort sett alla långa resor under perioden april-september, men för andra är kanske andra tider på året mer aktuella.Freez skrev: ↑24 okt 2023 08:42Finns väl flera olika syften tex räckvidd i det här fallet sommar/höst. För egen del tänker jag inte så mycket på kostnaden då den inte är speciellt hög men det är ungefär lika intressant som att veta hur mycket en bensin/diesel bil drar per mil. För mig var även räckvidden ett stort frågetecken innan köp av en RWD och det kan ge nya spekulanter bra information. Måste säga att jag är imponerad av räckvidden och hur nära bilen levererar angiven förbrukning/räckvidd. Nollställer trippmätaren snart och det ska bli lika intressant att se bilens förbrukning under vintern nov-feb.Niklas Z skrev: ↑23 okt 2023 19:48Vad som är vettigt att räkna med beror på syftet. Varför vill man veta förbrukningen? Är det för att beräkna totala kostnader? Är det för att beräkna räckvidd under olika körförhållanden?
Personligen bryr jag mig knappt alls om kostnaden för strömmen. Jag har ändå betalat mer för däck än för el till min Tesla. Däremot är förbrukningen intressant för mig eftersom den påverkar räckvidd vid långfärd, samt laddhastighet mätt i antal laddade km per minut laddtid. Men olika människor har olika syften med att veta förbrukningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 108
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Stämmer säkert och måste räknas om man vill göra en TCO-kalkyl som är så korrekt som möjligt.AAKEE skrev: ↑24 okt 2023 08:43Laddförlusterna är minst 10%, bara laddförlusten. Oftast runt 12%.maxhallden skrev: ↑23 okt 2023 12:40
Samma här, bara förbrukning under körning enligt bilens dator. Inget mer invecklat än så och det stämmer ganska bra om man slår ut alla kWh jag totalt laddat på totalt antal körda mil.
Sen tillkommer Sentry som drar rätt mycket om det används ofta.
Batterivärmning sker bara om bilen står ute i minusgrader.
Största skillnaden mellan folks bilar kommer vara hur man anvönder bilen, dvs som @Nogo åker lpnga sträckor i relativt hög fart eller om man kör mest precis utanför 50-skyltarna i ytterlanterna av städerna med 60-70 i snitt.
Individuella skillnaderna mellan bilarna är nära på noll, om man kör med likadana hjul.
Jag är mest intresserad av hur långt jag kommer innan jag måste ladda när bilen är full och då fungerar bilens dator fint.
Den ursprungliga frågan var hur mycket det skiljer i förbrukning med och utan navkapslar och jag upplever inte att det är så mycket som 20%. Kanske i 110 km/h i flera minusgrader. Jag har inte kört så långt så jag vet inte, men skillnaden är marginell på det jag kört hittills under två månader.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Absolut, vi är helt överrens!maxhallden skrev: ↑24 okt 2023 09:05Stämmer säkert och måste räknas om man vill göra en TCO-kalkyl som är så korrekt som möjligt.AAKEE skrev: ↑24 okt 2023 08:43Laddförlusterna är minst 10%, bara laddförlusten. Oftast runt 12%.maxhallden skrev: ↑23 okt 2023 12:40
Samma här, bara förbrukning under körning enligt bilens dator. Inget mer invecklat än så och det stämmer ganska bra om man slår ut alla kWh jag totalt laddat på totalt antal körda mil.
Sen tillkommer Sentry som drar rätt mycket om det används ofta.
Batterivärmning sker bara om bilen står ute i minusgrader.
Största skillnaden mellan folks bilar kommer vara hur man anvönder bilen, dvs som @Nogo åker lpnga sträckor i relativt hög fart eller om man kör mest precis utanför 50-skyltarna i ytterlanterna av städerna med 60-70 i snitt.
Individuella skillnaderna mellan bilarna är nära på noll, om man kör med likadana hjul.
Jag är mest intresserad av hur långt jag kommer innan jag måste ladda när bilen är full och då fungerar bilens dator fint.
Den ursprungliga frågan var hur mycket det skiljer i förbrukning med och utan navkapslar och jag upplever inte att det är så mycket som 20%. Kanske i 110 km/h i flera minusgrader. Jag har inte kört så långt så jag vet inte, men skillnaden är marginell på det jag kört hittills under två månader.
Nej, det finns data på aerokapslarna och det är 3-4% i landsvägsfart.
Inne i stan märks ingen skillnad.
Luftmotståndet ökar med kvadraten på farten, så det är 4X skillad i 100 km/h jämfört med 50 km/h.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Ingen Y RWD men vår Y MYP rapporterar ett snitt på 205 Wh/km över 5100 mil. Ligger ungefär samma vinter som sommar (jag kör alltid en tripmätare som nollas vid skifte mellan sommar/vinterhjul), detta beror på lägre medelhastighet på vintern och smalare däck.
Körmönstret är annars mest motorväg/landsväg och blir ytterst sällan omkörd.
Tesla Model Y Performance
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
200Wh/km under vintertid och 180Wh/km under sommartid med samma storlek på fälg, dock 10mm smalare däck har jag haft med sommardäcken. Nästa säsong går jag upp till samma bredd som vinterdäcken.Arctic Drifter skrev: ↑24 okt 2023 10:02Ingen Y RWD men vår Y MYP rapporterar ett snitt på 205 Wh/km över 5100 mil. Ligger ungefär samma vinter som sommar (jag kör alltid en tripmätare som nollas vid skifte mellan sommar/vinterhjul), detta beror på lägre medelhastighet på vintern och smalare däck.
Körmönstret är annars mest motorväg/landsväg och blir ytterst sällan omkörd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
23.922 km körda
Förbrukning 161 wh/km i genomsnitt
Första registrering december 2022.
Har gått i Jämtland och som längst ner till mellersta Italien.
Förbrukning 161 wh/km i genomsnitt
Första registrering december 2022.
Har gått i Jämtland och som längst ner till mellersta Italien.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Spännande hur funkade resan till Italien?
MY RWD Vit 2023
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Gick väldigt bra.
Tre barn i baksätet och packning för 5-6v bortavistelse var inga problem alls.
Körde Tyskland-Österrike-Slovenien-Kroatien-Italien-Österrike-Tyskland, totalt 825 mil. Då snittade vi 165wh/km.
Autobahn är enda tillfället som räckvidden känns i underkant. Jag låg i 150-160km/h vilket gjorde att vi ”behövde” planera lite kring laddning och inte bara tog nästa SuC.
Lite förvånad också över hur glest det var mellan laddare på rutten Rügen-Regensburg. Trodde Tydkland skulle vara mer utbyggt än Sverige men så kändes det inte.
Tre barn i baksätet och packning för 5-6v bortavistelse var inga problem alls.
Körde Tyskland-Österrike-Slovenien-Kroatien-Italien-Österrike-Tyskland, totalt 825 mil. Då snittade vi 165wh/km.
Autobahn är enda tillfället som räckvidden känns i underkant. Jag låg i 150-160km/h vilket gjorde att vi ”behövde” planera lite kring laddning och inte bara tog nästa SuC.
Lite förvånad också över hur glest det var mellan laddare på rutten Rügen-Regensburg. Trodde Tydkland skulle vara mer utbyggt än Sverige men så kändes det inte.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Rent generellt är Tyskland mycket bättre utbyggt än Sverige. Det finns framför allt gott om alternativ till SuC.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
snittförbrukning rwd 11 523km - 1,46 kWh/mil sedan ny mitten maj. Tre längre körningar Umeå - Norrköping 2ggr samt Umeå - Tammerfors ToR på motorväg annars stadstrafik och resor 2ggr/vecka i jobbet 6 mil enkel väg 70, 80 och 100 väg.
Senast redigerad av jalfa, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Hej, ville bara dela med mig angående förbrukningen. Jag har en model y RWD som jag tog ut i september och har nu åkt 800mil. Bilen används som taxi.
Jag kan ju säga för mig är det oftast motorväg som gäller och kör 110-120. Det har iaf vart majoriteten av de 800milen. Jag snittar 181wh/km.
Alla som säger att de snittat 150wh kör nog ej motorväg så ofta.
Jobbar jag i stan så drar bilen mindre än 150wh men på motorväg är det en annan femma.
Jag kör ca 1000mil per månad kommer dela med mig hur energiförbrukningen förändrades vid varje tusen mil.
Jag kan ju säga för mig är det oftast motorväg som gäller och kör 110-120. Det har iaf vart majoriteten av de 800milen. Jag snittar 181wh/km.
Alla som säger att de snittat 150wh kör nog ej motorväg så ofta.
Jobbar jag i stan så drar bilen mindre än 150wh men på motorväg är det en annan femma.
Jag kör ca 1000mil per månad kommer dela med mig hur energiförbrukningen förändrades vid varje tusen mil.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Låter väldigt rimligt om du mestadels kör motorväg. Jag kör blandat men inte så mycket 110-120 väg och landar straxt under 150 sommar/höst. Känns som MY RWD ekonomiskt borde vara riktigt bra som taxibil.R96 skrev: ↑30 okt 2023 10:21Hej, ville bara dela med mig angående förbrukningen. Jag har en model y RWD som jag tog ut i september och har nu åkt 800mil. Bilen används som taxi.
Jag kan ju säga för mig är det oftast motorväg som gäller och kör 110-120. Det har iaf vart majoriteten av de 800milen. Jag snittar 181wh/km.
Alla som säger att de snittat 150wh kör nog ej motorväg så ofta.
Jobbar jag i stan så drar bilen mindre än 150wh men på motorväg är det en annan femma.
Jag kör ca 1000mil per månad kommer dela med mig hur energiförbrukningen förändrades vid varje tusen mil.
MY RWD Vit 2023
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Jaa det är faktiskt den bästa bilen jag ägt som taxi då. Laddar nog endast för ca 200-250kr per dag vilket är sinnessjukt hur stor skillnad det är mellan den och min andra disel/bensin drivna bilar.Freez skrev: ↑30 okt 2023 10:54Låter väldigt rimligt om du mestadels kör motorväg. Jag kör blandat men inte så mycket 110-120 väg och landar straxt under 150 sommar/höst. Känns som MY RWD ekonomiskt borde vara riktigt bra som taxibil.R96 skrev: ↑30 okt 2023 10:21Hej, ville bara dela med mig angående förbrukningen. Jag har en model y RWD som jag tog ut i september och har nu åkt 800mil. Bilen används som taxi.
Jag kan ju säga för mig är det oftast motorväg som gäller och kör 110-120. Det har iaf vart majoriteten av de 800milen. Jag snittar 181wh/km.
Alla som säger att de snittat 150wh kör nog ej motorväg så ofta.
Jobbar jag i stan så drar bilen mindre än 150wh men på motorväg är det en annan femma.
Jag kör ca 1000mil per månad kommer dela med mig hur energiförbrukningen förändrades vid varje tusen mil.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Jag tycker på riktigt model y har imponerande låg förbrukning. Hänfört mot några vw, BYD, cupra born. Ligger minst tio procent mer skulle jag säga... och ju fler kortkörningar desto mer blir ju snittet.
Antar att alla bilar mäter likadant?
Antar att alla bilar mäter likadant?
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Har bara kört 800 mil sedan jag plockade ut den i december i fjol men ligger på 169wh i snitt på hela streckan, absoluta majoriteten av de 800 milen är långfärd på motorväg, ca 120 mil har vart med thule-ställ och tre cyklar på kroken.
Re: Snittförbrukning Model Y RWD efter 1200 mil
Lovade någon en vinterupdate! Har kört närmare 800 mil sedan början av November tom idag 19/2. Snittförbrukning denna period 1,73 kWh/mil (siffror från färddatorn). Riktigt bra enligt min mening med tanke på hur kallt det var under januari och att min bil oftast står utan möjlighet till förvärmning.Freez skrev: ↑23 okt 2023 10:15Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD. Snittförbrukning landar på 1,48 kWh/mil vilket borde innebära en teoretisk snitträckvidd om ca 39 mil (sommar/höst). Har Geminifälgar 19" med navkapslar (Yeslak). Riktigt bra enligt min mening.
Noterar att ganska många Model Y som åker runt med Geminifälgar utan navkaplar. Det är inte att rekommendera om man vill ha en låg förbrukning. Testade detta under en vecka och förbrukning ökade rejält till 1,8 kWh/mil. (ej vetenskapligt testat såklart men det märktes stor skillnad direkt )
Tillkommer gör så klart förbrukning vid förvärmning av batteri/kupé innan avfärd, standby, laddförluster osv.
MY RWD Vit 2023