Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

brastor
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 dec 2023 16:53
Kontakt:

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av brastor »

Avtalat, leasingsubventioner, supergrön bonus och bilskatteavdrag är inte längre tillgängliga, vilket påverkar de totala besparingarna med att äga en elbil.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av frippe »

Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Jag tänker som så att allt är inte kronor och ören. Även om ekonomi är viktigt är inte det allt i livet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 409
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

frippe skrev: 25 dec 2023 17:20
Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
Jag tänker som så att allt är inte kronor och ören. Även om ekonomi är viktigt är inte det allt i livet.
Nu har jag ingen elbil ännu, men för mig handlar det om:
- enkelhet att förvärma/kyla bilen innan avfärd (har idag en av tre bilar med dieselvärmare och det är bra på allvar!)
- kunna vila/sova i bilen med klimatorn på = kan spara in på hotellkostnad på semestern då jag ensam nördar runt i EU och besöker historiska platser/museum/gamla byggnader (dieselvärmaren funkar om man står stilla men låter så man kan inte sova)
- enkel beprövad teknik = få fel och litet behov av service
- regen, SKITBRA. Ni som har elbil fattar hur super "one-pedal-driving" är.
- alltid fullt på morgonen

Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av frippe »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nu har jag ingen elbil ännu, men för mig handlar det om:
- kunna vila/sova i bilen med klimatorn på = kan spara in på hotellkostnad på semestern då jag ensam nördar runt i EU och besöker historiska platser/museum/gamla byggnader (dieselvärmaren funkar om man står stilla men låter så man kan inte sova)

Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Jag har åkt på många långresor med min Model 3. Från sommaren 2021 har det blivit sex resor utomlands och jag åker just på nördiga resor med syfte att historiska platser/museum/gamla byggnader. Visserligen bor jag alltid på hotell, men annars bilar jag (och min son som har samma intresse) runt och besöker olika intressanta platser av just det slaget. Dessa resor företar vi på den delen av året då det är lite varmare. Det fungerar alldeles utmärkt med laddning, om man har lite koll på vad som krävs. Skälet till att jag valde just en Model 3 Long Range är för att den klarar många mil på motorväg mellan laddstoppen och för att den väldigt snabbt laddar ombord många nya km räckvidd.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av roffe_s »

Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.

Jämför man samma storlek av bilar av samma generation blir det lite annorlunda. När jag jämför samma storlek av samma finish och kvalitet är inköps- och försäkringskostnaderna jämförbara, drivmedels- och underhållskostnaden klart till elbilens fördel.

Sedan har vi övriga egenskaper. Elbilen är klart mycket piggare och roligare på allmän väg, vid långkörning får man ta fler och längre raster. Men så komplicerat är det inte, det är inte så många gånger per år man behöver snabbladda.

Summa summarum handlar det om hur mycket ny bil man vill eller kan investera i. När man beslutat det kan man börja jämföra kostnader mellan olika plattformar.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av martinot »

roffe_s skrev: 25 dec 2023 19:25
Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Pontus »

NiklasTesla skrev: 24 dec 2023 21:55
Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.

MVH
Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Kan hålla med om att väldigt många laddplatser är tråkiga men Tesla har ju några undantag som är trevliga men jag tror att typ alla nyare är på tråkiga platser.
Sedan kan man ju ta sig långt och snabbt om man vill med rätt elbil också, jag lovar ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Pontus »

NEO skrev: 25 dec 2023 10:25
1020hk för 545kr i försäkring i månaden, 360kr i årsskatt och 2kr/mil i bränsle.
Men du har ju fått ett nytt problem nu, hur ska du någonsin kunna köpa en bil med färre hästar än 1000 hk?
Bara det är ju en enorm kostnad :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

E
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

Pontus skrev: 25 dec 2023 20:03
NiklasTesla skrev: 24 dec 2023 21:55
Zlatje skrev: 24 dec 2023 10:01
Jag har haft elbil några år privat och är en av dom som först och främst har det för att det är otroligt bekvämt och härligt att köra elbil. Jag gillar också ''ny'' teknik, så självklart hoppade jag på spåret så fort det gick. Jag gjorde aldrig en supernoga kalkyl på vart min gräns går mellan elbilens pris kontra milen jag kör och verkliga milkostnaden inkl förväntad värdeminskning och allt det där jämfört med ICE-bil.

Exempel:
Jag betalade 100.000 kontantinsats på en V60CC 2020. Det var mer än 20% men 100.000 är min gräns sen får månadskostnaden bli var den blir. Den bilen kostade då 2300/mån + 2000kr bränsle för enbart att ta mig till jobbet, 250kr skatt och 600kr service ca i månaden om man slår ut det på året. Det är ca 5100kr som bilen kostade mig för att enbart ta mig till jobbet per månad.

Min Polestar 2 idag kostar mig 5100kr/mån + 300-400kr elkostnad för att ta mig enbart till jobbet. Samma kontantinsats dock var detta precis 20%.

Nu räknar jag enbart för att ta mig till jobbet för att göra det enkelt. Rent logiskt för mig är elbil sak samma. Kostnaden i slutändan för att ta mig till jobbet är mer eller mindre exakt lika. Skillnaden för mig är helt enkelt att jag älskar att köra elbil och jag hatar när skatten på en vanlig bil trillar ner på 3000 och service ska göras för 8000kr även om det inte är oförutsägbara kostnader. Sen att mindre kan gå sönder är såklart en stor bonus.
Jag hade kunnat köpa en vanlig bil för 100.000 och inte haft billån och gjort service själv. Det hade kanske dragit ner min kostnad för att äga bil med 2500kr/mån men varför spendera 1h 30 min varje dag i något man hatar? Jag älskar bilar och den extra kostnaden ser jag som en hobby!


Ni som äger elbil privat, hur tänkte ni? Är jag en av få som har elbil även om det är/kan vara dyrare i månaden än en vanlig bil? :)

God jul! <3
+17000mil körde med Model 3 LR AWD-19 och ligger hittills på en milkostnad på under 20sek/mil totalt alla kostnader så detta är billigaste bilen jag ägt per mil.

MVH
Men då är det ju något som inte är med i kalkylen eller? Inte för att vara allt för mycket besserwisser men bara el, däck och övrigt borde ju vara 10 kr/mil och att bilen bara skulle förlorat 170 tkr på 17000+ mil känns konstigt.
En model3 Lr med +17000 mil ligger på 280-300k om man säljer själv privat så bara värdeminskning bör vara 15-18kr/mil
Så nej detta är en glädjekalkyl

Men kanske 25kr/mil är inte helt orimligt med kapitalkostnader och allt under förutsättning att man äger bilen länge och kör betydligt längre än medel.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av current »

Förstår inte varför man inte skulle kunna gå tillbaka till fossilt efter elbil, efter min Model 3 körde jag Passat kombi ett halvår. Var inga problem alls, jättefinbil gick 130 mil på en tank. Vissa saker var mycket bättre än Teslan, drivlinan var väl kanske en av dom sakerna men då kostade Passaten 200k och gjorde samma sak flr mig som Teslan för 693k.

Tycker absolut man ska köra el men priserna ska ner och räckvidden ska upp.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ChrilleM
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Collin87 »

current skrev: 25 dec 2023 20:56
Förstår inte varför man inte skulle kunna gå tillbaka till fossilt efter elbil, efter min Model 3 körde jag Passat kombi ett halvår. Var inga problem alls, jättefinbil gick 130 mil på en tank. Vissa saker var mycket bättre än Teslan, drivlinan var väl kanske en av dom sakerna men då kostade Passaten 200k och gjorde samma sak flr mig som Teslan för 693k.

Tycker absolut man ska köra el men priserna ska ner och räckvidden ska upp.
Klart man kan det, men tror många av oss här är både förare, ägare och entusiaster.

Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till fossilt, dels för att det på riktigt känns som att gå tillbaka till gammal teknik.
Jag vill inte ha vibrationerna från förbränningsmotorn tillbaka.
Jag vill inte ha ljudet av förbränningsmotor tillbaka.
Jag vill inte ha lukten av förbränning tillbaka.
Jag vill inte behöva tänka på att jag måste stanna å tanka under vanliga jobbpendlingar.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 25 dec 2023 20:09
frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Kan hålla med om att väldigt många laddplatser är tråkiga men Tesla har ju några undantag som är trevliga men jag tror att typ alla nyare är på tråkiga platser.
Sedan kan man ju ta sig långt och snabbt om man vill med rätt elbil också, jag lovar ;)
Klart det finns undantag, men de är få i förhållande till det totala antalet platser.

Å andra sidan börjar laddtiderna bli så låga så knappt man hinner beställa en korv på macken innan bilen är klar för fortsatt resa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av frippe »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50
frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Model Y LR.
Model S70D
ChrilleM
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50
frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Jerka »

martinot skrev: 25 dec 2023 19:55
roffe_s skrev: 25 dec 2023 19:25
Äpplen bör jämföras med äpplen och päron med päron. Eller nya bilar med nya bilar, begagnade med begagnade. Det kommer inte att gå - eller i vart fall bli väldigt svårt - att räkna hem en ny elbil om den ställs mot en tio år äldre bensinbil. Särskilt med så låga mil som 1.5-2k mil/år.
Exakt. Man skall jämföra nya elbilar med nya fossilbilar, eller beg. elbilar med beg. fossilbilar. Allt annat blir galet fel.
Jo, men problemet är att begagnatmarknaden för elbilar är så mycket skralare än för fossilbilar. Där får man en bil i vilken storlek som helst med vilka finesser som helst för nästan vilken budget som helst. Har man inte råd är det bara välja en äldre årsmodell eller en bil med fler mil på mätaren. Men när det gäller begagnade elbilar går inte det, för de började tillverkas alldeles nyss. Detta gör att man i praktiken, hur orättvist det än är, tvingas jämföra nya elbilar med begagnade fossilbilar.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50
frippe skrev: 25 dec 2023 17:52
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 17:46
Nackdelen är långresor. Ska ofta långt och har brådis. Har aldrig långa pauser och tar dessa på enskilda platser så man kan njuta av natur och slippa stressen på bensinmackar.
Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
ChrilleM
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50
frippe skrev: 25 dec 2023 17:52


Det där är faktiskt en stor nackdel, nästan alla laddplatser är placerade på ganska tråkiga ställen och speciellt med ganska tråkiga matställen.
Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1406
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av Verdi_ »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50


Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Ta dig samman.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av taliz »

ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 21:50


Här krävs en livsstilsförändring tills det att batterierna kan snabbladdas likt tankning av en fossilbil. Vi måste, för klimatet och vår barns framtid skull.

Där nya superladdare kommer byggas ut kommer förmodligen 24/7 butiker poppa up samt lekplatser. De nya samhällena kommer kretsa kring laddstationerna, små gröna microsamhällen kommer byggas där alla förnödenheter kommer finnas samtidigt som tillgång till underhållning. I det nya samhället kanske du drar av ett löppass på löpbandet 5 m ifrån där du snabbladdar din Tesla eller Volvo.
Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ChrilleM
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av ChrilleM »

taliz skrev: 25 dec 2023 23:36
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 23:07
niklas12 skrev: 25 dec 2023 22:58
ChrilleM skrev: 25 dec 2023 22:20
frippe skrev: 25 dec 2023 22:14


Så är det, en omställning vi måste göra.

Men, tyvärr är laddtiderna redan så låga att det där löpbandet lär bli outnyttjat oavsett.
Ett förbud måste införas av fossilbilar. Hade gärna sett ett förbud av nybilsförsäljningen av fossilbilar redan 2025 och ett helt förbud 2030 att köra fossilbil.
Det är helt orimligt vi lär köra fossilbilar till minst 2050 om inte längre
Jag respekterar din åsikt men vi befinner oss i ett klimatnödläge. Vi kan inte riskera en framtida klimatkatastrof där hetta och havsnivåerna stiger i rasande fart.

Jag säger inför förbud 2030 för fossila transporter. Tyvärr, många kommer bli drabbade hårt men det är lindrigt i jämförelse med alternativet.

Har man inte råd med elbil idag får man se till att antingen åka kollektivt alt. flytta.
Tycker också det bör förbjudas. Bör inte vara svårare än att man börjar i städerna och utökar förbudszonen år för år, för att till sist spänna hela landet.
Då är det tydligt vad som gäller och folk har tid att anpassa sig.
Väldigt smart. Det skickar tydliga signaler att alla måste ställa upp på det, vi gör det för en god sak: FRAMTIDEN! Det kan vara trevligt att bo på landsbygden men det kan aldrig vara en rättighet när vårt jordklot brinner upp!

Politiker måste vakna! Det är skrämmande att inte mer görs.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var går gränsen för att elbil ska vara värt det?

Inlägg av niklas12 »

Du inser att ett förbud som du föreslår skulle sänka hela den svenska ekonomin va ?
Absolut fossila bränslen från transporter är dåligt men att fasa ut dessa behöver göras på ett kontrollerat sätt, och det finns mängder med människor som är beroende av bil och inte har råd att köpa dyra elbilar tyvärr så är verkligheten.

Det finns betydligt fler andra lägre hängande frukter att plocka för att minska co2 utsläppen.

En enkel sak att börja med hade ju varit att sluta flyga för nöjes skull t.ex
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar