Batteriet tömdes nästan helt under natten

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av Airlift »

Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 10:31
Airlift skrev: 02 apr 2024 10:28
Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 10:21

Man alltså...
Det spelar väll ingen roll om bilen hålls vaken av appen. Den drar ju ändå inte 16% av batteriet på 13 timmar. Det skulle ju bli runt 30% på ett dygn.

När sentry är igång så hålls bilen vaken men inte drar det 30 % per dygn.

Vad missar jag?

Det är ju inte bara du som missar det utan även bilen som ju är den som faktiskt loggat 13,6% förbrukat på mobil-appen.
Så för dig är det normalt att bilen drar 30 % per dygn om den är vaken?

Eller hur ska jag tolka ditt svar?
Vi är nog rörande överens att det inte är normalt. Men dock kvarstår det att bilen själv identifierat 13,6% förbrukat som Mobile App.
Nå, endera har TS mobil pingat bilen hela natten, eller så har bilens mjukvara fel om vad som är strömtjuven. (Vad som är fallet vet vi ju inte utan data-log). Om det sen är 0,25kW/h i förbrukning som är normalt vid vaket tillstånd eller vad som spätt på förbrukningen är ju lite av en senare fråga.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 02 apr 2024 09:19
AAKEE skrev: 02 apr 2024 06:48
Airlift skrev: 02 apr 2024 06:35
Legato skrev: 02 apr 2024 06:22
Elmil skrev: 01 apr 2024 10:56
En annan förklaring skulle kunna vara att 12V-batteriet börjar bli dåligt, vilket kan hindra bilen från att gå i vila. Har varit med om det på en Model S (utan felmeddelande).
Intressant och låter ju logiskt att den så fortsätter försöka mata upp spänningen i 12 volts...
Rätt mycket värme av den energimängden i så fall…
Nja, om lågvoltsbatteriet skulle vara riktigt dåligt kanske det blir tomt om bilen sover (kopplar ur HV-batt). Om det är fallet blir bilen ”död” och går inte väcka på vanligt sätt.

Vet bilen om det här, kan den lösa problemet kortvarigt genom att inte somna. Men då är den vaken och drar sina ~250W.
Jag syftade på påståendet om att bilen kanske inte somnar när den måste mata 12 v kontinuerligt. Jag håller med om att det inte förklarar hela bortfallet av energi. Men jag var inte medveten om att ett dåligt 12v kan orsaka att bilen kontinuerligt är vaken, så det tyckte jag var intressant.
Jo, du och jag säger väl exakt samma sak?

Jag svarade på airlift, så han inte skulle tro att det gick 50kWh in i LV-batteriet 😀

(Jo, det verkar vara bekräftat att bilen kan försöka undvika att somna om LV-batt är dåligt. Det lär samtidigt kommamed en felkod och varning att bilen kanske inte startar.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Sfbones skrev: 02 apr 2024 08:01

Jag tror inte att det är det som hände, jag laddar till 100% då och då. När en sån där BMS kalibrering uppstår så "hoppar" väl procenten till en ny nivå? I mitt fall så verkar det ju som att laddningen sjönk gradvis över tid, men för fort.
Nope, procenten hoppar inte av det.
Det är inte så det fungerar.

Batteriets ”procent” (State Of Charge, SOC) definieras av vilospänningen. Så länge inte bilen körs, utan batteriet är i vila kan BMS mäta cellspänningen och avgöra laddningsnivån väldigt exakt. Varje gång bilen sover kommer den kunna mäta SOC ganska exakt, och får bilen sova några timmar så kommer batterispänningen hinna stabiliseras, då blir mätningen mycket exakt.

En ”BMS-kalibrering” sker inte bara för att man laddar till fullt.

BMS-kalibrering handlar om att visa batteriets kapacitet för BMS genom att låta bilen sova med både låg och hög SOC.
Det som kan ändras är BMS beräkning av batterikapaciteten om den var fel innan.


Varje gång du kör bilen kommer BMS tvingas beräkna SOC, eftersom det inte går mäta under körning.

Beräkningen är beroende av BMS bedömning av batterikapaciteten. Har BMS felbedömt den kommer beräkningen av SOC vara fel.
När man parkerar bilen kommer BMS kunna mäta batterispänningen och därmed justera den SOC du läser på skärmen. Den allra största justeringen brukar komma inom 15-20 minuter, om beräkningen var fel.

Om BMS överskattar kapaciteten kommer SOC var lägre än beräknad och det sker en drop av SOC inom 30 minuter.
Har BMS överskattat kapaciteten kommer det ofta bli en överskjutning av SOC när bilen laddas, tex ställt in 80% men det står 81% eller 82% efter att bilen laddat och vilat >30min.


När du kommer fram och parkerar kan du få ett hopp, pga att beräknad SOC i batteriet var fel. Ju längre man kört, desto större hopp kan man få.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 02 apr 2024 15:36
Men dock kvarstår det att bilen själv identifierat 13,6% förbrukat som Mobile App.
Teslas sån energilogg är sådär exakt.

När batteriet kallnar visar bilen medvetet en lägre SOC än vad BMS mäter upp. (Vilospänningen är grymt stabil på lithiumionbatterier så är det 80% SOC med varmt batteri mäter BMS även 80% med kallt batteri. Men bilen tjuvar och visar mindre när batteriet är kallt. Den förlusten, som inte är någon förlust redovisas ändå som en förlust 😅.


När jag har laddat och BMS har underskattat batterikapaciteten har ”laddad energi” ändrats efter att BMS fått mäta riktig SOC.

Jag hade en sån i lördags, bilen laddades under morgonen från 14-55%, trodde BMS och räknade ut att det nog blev +39kWh.

När jag tog fram appen stod det +39kWh, som ändrades till +38kWh när bilen vaknade, jag såg när värdet ändrades.

(+ -värdet är ingen riktig påfylld energi utan antalet km omvandlade till energi men med buffern pålagd. Den riktiga påfyllda energin är ungefär + XX x 0.955.
Ungefär, eftersom det är en liten gissning om vilken SOC det faktiskt blev efter laddning)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av Sfbones »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:10
Sfbones skrev: 02 apr 2024 08:01

Jag tror inte att det är det som hände, jag laddar till 100% då och då. När en sån där BMS kalibrering uppstår så "hoppar" väl procenten till en ny nivå? I mitt fall så verkar det ju som att laddningen sjönk gradvis över tid, men för fort.
Nope, procenten hoppar inte av det.
Det är inte så det fungerar.

Batteriets ”procent” (State Of Charge, SOC) definieras av vilospänningen. Så länge inte bilen körs, utan batteriet är i vila kan BMS mäta cellspänningen och avgöra laddningsnivån väldigt exakt. Varje gång bilen sover kommer den kunna mäta SOC ganska exakt, och får bilen sova några timmar så kommer batterispänningen hinna stabiliseras, då blir mätningen mycket exakt.

En ”BMS-kalibrering” sker inte bara för att man laddar till fullt.

BMS-kalibrering handlar om att visa batteriets kapacitet för BMS genom att låta bilen sova med både låg och hög SOC.
Det som kan ändras är BMS beräkning av batterikapaciteten om den var fel innan.


Varje gång du kör bilen kommer BMS tvingas beräkna SOC, eftersom det inte går mäta under körning.

Beräkningen är beroende av BMS bedömning av batterikapaciteten. Har BMS felbedömt den kommer beräkningen av SOC vara fel.
När man parkerar bilen kommer BMS kunna mäta batterispänningen och därmed justera den SOC du läser på skärmen. Den allra största justeringen brukar komma inom 15-20 minuter, om beräkningen var fel.

Om BMS överskattar kapaciteten kommer SOC var lägre än beräknad och det sker en drop av SOC inom 30 minuter.
Har BMS överskattat kapaciteten kommer det ofta bli en överskjutning av SOC när bilen laddas, tex ställt in 80% men det står 81% eller 82% efter att bilen laddat och vilat >30min.


När du kommer fram och parkerar kan du få ett hopp, pga att beräknad SOC i batteriet var fel. Ju längre man kört, desto större hopp kan man få.
Jag påstod inte att man kan kalibrera batteriet genom att ladda till 100%, det var d3marcus som skrev det. Jag bara uteslöt det som skrevs (om det nu skulle va sant, vilket jag inte vet nått om) för jag har faktiskt laddat till 100% då och då. Men tack för uppgifterna. Tror inte det förklarar bortfallet som skedde den där natten dock? Eller?

Jag snabbladdade i 4 min (8,082 kWh) 40 min innan jag parkerade. Fyllde på så mycket det behövdes för att det skulle vara minst 20% när jag var hemma. Skulle SOC vara så mycket fel (14%) var jag väl nära på strandad när jag anlände till snabbladdaren utan att veta det?
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Sfbones skrev: 02 apr 2024 19:44

Jag snabbladdade i 4 min (8,082 kWh) 40 min innan jag parkerade. Fyllde på så mycket det behövdes för att det skulle vara minst 20% när jag var hemma. Skulle SOC vara så mycket fel var jag väl nära på strandad när jag anlände till snabbladdaren utan att veta det?
Hur långt körde du före snabbladdningen?
(Om det är många händelser före en parkering accelererar felet på felbedömd SOC…

Jag skulle gissa på att det kunde vara en kombination av saker som fått laddningsnivån att sjunka.

Minns inte timtalet som bilen stod, men räkna 5kWh per dygn på en äldre 3 om den inte sover.
(Min S hade problem att vilja ha sentry på hemma efter installation av 2024.8.7 förra veckan och omstarter hjälpte inte. Den var igång länge och skapade sentry-event när jag var i garaget och tankade skotrarna.
Var med om samma sak med min 3 efter en uppdatering, det tog flera dagar att få den att somna. Omstart, med efterföljande sömn verkar bäst, men om man inte får den att somna blir det moment 22).

Kyla kan kosta ~ 2-5% i visad SOC beroende på hur kallt det är.

Skulle BMS överskatt kapaciteten kan du ha flera procent där med.

Lägger man ihop alla tre är det kanske möjligt att utan omskrivning acceptera det som normalt där och då :)


När du har laddat lite mer än någon procent) och vet vad du ställde laddningen på, kolla SOC efter ~ 30 min (då hinner inte batteriet svalna å visa ”fel” men BMS hinner justera SOC grovt).

Har du högre SOC än du ställt in har du en del av svaret där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av Sfbones »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 20:02
Sfbones skrev: 02 apr 2024 19:44

Jag snabbladdade i 4 min (8,082 kWh) 40 min innan jag parkerade. Fyllde på så mycket det behövdes för att det skulle vara minst 20% när jag var hemma. Skulle SOC vara så mycket fel var jag väl nära på strandad när jag anlände till snabbladdaren utan att veta det?
Hur långt körde du före snabbladdningen?
(Om det är många händelser före en parkering accelererar felet på felbedömd SOC…

Jag skulle gissa på att det kunde vara en kombination av saker som fått laddningsnivån att sjunka.

Minns inte timtalet som bilen stod, men räkna 5kWh per dygn på en äldre 3 om den inte sover.
(Min S hade problem att vilja ha sentry på hemma efter installation av 2024.8.7 förra veckan och omstarter hjälpte inte. Den var igång länge och skapade sentry-event när jag var i garaget och tankade skotrarna.
Var med om samma sak med min 3 efter en uppdatering, det tog flera dagar att få den att somna. Omstart, med efterföljande sömn verkar bäst, men om man inte får den att somna blir det moment 22).

Kyla kan kosta ~ 2-5% i visad SOC beroende på hur kallt det är.

Skulle BMS överskatt kapaciteten kan du ha flera procent där med.

Lägger man ihop alla tre är det kanske möjligt att utan omskrivning acceptera det som normalt där och då :)


När du har laddat lite mer än någon procent) och vet vad du ställde laddningen på, kolla SOC efter ~ 30 min (då hinner inte batteriet svalna å visa ”fel” men BMS hinner justera SOC grovt).

Har du högre SOC än du ställt in har du en del av svaret där.
Om jag minns rätt så var förloppet ungefär såhär:

Start 90%
Kör 2h.
Parkerad 7h.
Kör 1h 20m, ~45-50% vid avgång.
Snabbladdare i 4m, ~20% vid ankomst.
Kör 40m.
Hemma, tror det var 18% vid ankomst.
Parkerad i 13h, 4% kvar när jag kollar mobilen på morgonen.

Du skriver om att du haft problem med att bilen inte somnat innan? Det är första gången för mig sen jag skaffade bilen för 5 år sen iaf. Är det så vågat att parkera med 20%? Ska jag sikta på 30 istället?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Sfbones skrev: 02 apr 2024 20:22
AAKEE skrev: 02 apr 2024 20:02
Sfbones skrev: 02 apr 2024 19:44

Jag snabbladdade i 4 min (8,082 kWh) 40 min innan jag parkerade. Fyllde på så mycket det behövdes för att det skulle vara minst 20% när jag var hemma. Skulle SOC vara så mycket fel var jag väl nära på strandad när jag anlände till snabbladdaren utan att veta det?
Hur långt körde du före snabbladdningen?
(Om det är många händelser före en parkering accelererar felet på felbedömd SOC…

Jag skulle gissa på att det kunde vara en kombination av saker som fått laddningsnivån att sjunka.

Minns inte timtalet som bilen stod, men räkna 5kWh per dygn på en äldre 3 om den inte sover.
(Min S hade problem att vilja ha sentry på hemma efter installation av 2024.8.7 förra veckan och omstarter hjälpte inte. Den var igång länge och skapade sentry-event när jag var i garaget och tankade skotrarna.
Var med om samma sak med min 3 efter en uppdatering, det tog flera dagar att få den att somna. Omstart, med efterföljande sömn verkar bäst, men om man inte får den att somna blir det moment 22).

Kyla kan kosta ~ 2-5% i visad SOC beroende på hur kallt det är.

Skulle BMS överskatt kapaciteten kan du ha flera procent där med.

Lägger man ihop alla tre är det kanske möjligt att utan omskrivning acceptera det som normalt där och då :)


När du har laddat lite mer än någon procent) och vet vad du ställde laddningen på, kolla SOC efter ~ 30 min (då hinner inte batteriet svalna å visa ”fel” men BMS hinner justera SOC grovt).

Har du högre SOC än du ställt in har du en del av svaret där.
Om jag minns rätt så var förloppet ungefär såhär:

Start 90%
Kör 2h.
Parkerad 7h.
Kör 1h 20m, ~45-50% vid avgång.
Snabbladdare i 4m, ~20% vid ankomst.
Kör 40m.
Hemma, tror det var 18% vid ankomst.
Parkerad i 13h, 4% kvar när jag kollar mobilen på morgonen.

Du skriver om att du haft problem med att bilen inte somnat innan? Det är första gången för mig sen jag skaffade bilen för 5 år sen iaf. Är det så vågat att parkera med 20%? Ska jag sikta på 30 istället?
Sentry, kabinvärme mm ska stängas efter att SOC går under 20%, så normalt ska det ju lösa sig om det är där det hickat upp sig.

Jag parkerar ofta under 20% utan att oroa mig men det är nog ett personligt val.

Jag skulle inte oroa mig så mycket. Det kan ha vart en engångshändelse. Fungerat bra i fem år?
Bara hålla lite extra koll?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet tömdes nästan helt under natten

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 02 apr 2024 07:16

Klart, dock intressant att systemet loggar det som app-aktivitet?
Som jag skrev innan, Teslas fördelning av energi på energisidan skulle man enklast kunna beskriva med ett ord: Bullshit.

Jag loggar en massa data själv och från det kan man dra slutsatsen att det faktiskt är bullshit.

Ett exempel från igår till idag:

Parkerade på jobbet kl 11:05 igår, med 21% SOC. Bilen drar ungefär en procent när den står en vecka (mer exakt ungefär 0.7-1%).
Nu har den stått exakt ett dygn.

Teslafi visar att bilen somnade i princip direkt, och att SOC inte justerades om synbart innan den somnade. Således 21% kvar då också.
Sedan har bilen sovit i ett sträck tills jag var ut och tig en bild på energigrafen ”parkering”.

Bilen har fortfarande 21% SOC, det visar både Teslafi och Scan My Tesla.
Däremot var det en kall natt, det var -22C när jag landade efter midnatt och som kallast -24C officiell temperatur.
Batteriet har svalnat ordentligt och bilen visar 14% SOC på displayen. Riktig SOC är dock fortfarande 21%, vilket bilen också mäter, men den visar 14%.

Eftersom bilen sovit och vart låst hela tiden, och jag inte har öppnat appen etc, så vet jag att den normalt ~ 0.1% men eftersom den inte vsknat och fyllt på lågvoltsbatteriet så har den dragit 0.0% ur HV-batteriet.

De 5.9% som står här, är en ren lögn.
Skärmen har inte vart igång alls. 0.5% dvs 0.5kWh skulle räcka ett bra tag på skärmen.
Mobilappen har inte alls använts alls. Det kan jag bevisa med att bilen inte vaknat alls på 24h.
Stand by, bilen har dragit cirka 0.1kWh (knappt) ur LV-batteriet. 2.7% är svammel.
Tesla försöker förklara en skillnad på 6-7% som inte finns genom att sprida falsk information…
IMG_8232.jpeg
Såhär sov den idag tills jag var ut och fotade energigrafen:
IMG_8235.jpeg
Teslafi visar väldigt snyggt hur det står till med SOC:
21% är vad batteriet har, och vad BMS mäter upp. 14% är vad bilen displayar eftersom batteriet är kallt.

Parkerade jag med 21% och det är 21% nu kan bilen omöjligen ha förbrukat 5.9% under detta dygn.
IMG_8234.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar