Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur mycket kapital drar Tesla in på M3 reservationer?

Inlägg av EnTraktor »

LarsL skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Det är inte bankerna som tar risken det är de som betalat in reservationer.
Ingen mening att argumentera med någon som ej vet/förstår hor kortinlösen fungerar....
Om du har köpt en reservation så läs kontraktet, pengarna kommer inte fondernas.
Jag har läst avtalet och jag har inte köpt nått. Jag har gjort en resevration som ger mig rätt att köpa en bil i framtiden. Jag har rätt få tillbaka pengarna precis när som helst. Och eftersom Tesla precis som vilket annat bolag som helst kan gå i KK när som helst så tar ingen bank risken. Tesla får betalt när bilen levererats.

Teslas avtal är ointressant i sammanhanget, eftersom ingen bank vill ta risken oavsett vad som står i avtalet.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

LarsL skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Ingen mening att argumentera med någon som ej vet/förstår hor kortinlösen fungerar....
Om du har köpt en reservation så läs kontraktet, pengarna kommer inte fondernas.
While this Reservation secures the approximate delivery priority within your region, it does not constitute the purchase or order of a vehicle.
Until you enter into a Purchase Agreement, your Reservation may be cancelled at any time, in which case you will receive a full refund of your Reservation Payment.

Vem är det som inte läst avtalet?!?! Det står uttryckligen att man inte köpt nått och pengarna ej förbrukats!
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det blir: 400 000 euro motsvarar ungefär i svenska kronor 40 000 miljarder kronor!

Har köpta två model S redan och processen är exakt sanna. Man betalar en handpenning som är 100% återbetalningsbar tills den tidpunkt då du i designstudio specar din bil och gör confirm. Efter comfirm kan du inte längre få tillbaka pengarna. Pengarna dras givetvis av på bilens pris vid leverans. Simple as that...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
dstrombe

Inlägg av dstrombe »

Nu lugnar vi oss lite. Nu ska jag vara ärlig och säga att jag har inte exakta detaljer men har arbetar i betalbranschen med just kortinlösen i ca 4 år så lite kännedom har jag.

En vanlig dödlig, eller ett mindre företag har du helt rätt i, för de flesta tjänster man säljer för framtiden så får företaget ej pengar före tjänsten har levererats. Något som ställer till det ordentligt för t.ex. Eventbolag som måste ligga ut med mycket cash för all kostnader.

Detta gäller inte de större bolagen, ticketmaster t.Ex o liknande får självklart pengarna i princip direkt.

Sen tom. För nisse tutas enskilda bolag så kan de också få pengarna direkt genom en sån enkel sak som en bankgaranti för insättningarna för att de ska få det utbetalda. (De behöver ej avsätta dem i en separat fond/konto heller)

I detta fall så ska vi också komma ihåg några saker:

1) du lägger ej pengarna för bilen. Du betalar för få störst i kön vid försäljning av. Bilen.

2) tesla är ett extremt finansiellt uppbackat företag med tunga investerare.

3) Elon är grundarna av ett av världens största betalbolag, han har såna kompispriset på inlösen o PSP kostnader samt förmåner 99% av företagen bara kan drömma om.

O sist men inte minst, konsumentskyddet kring betalkort blir bara bättre och bättre, men vill du vara riktigt säker på att få tillbaka pengarna vid en ev. Konkurs av Tesla så betala med kreditkortet. De har ett mycket säkrare skydd för dig som konsument.

Först när du börjar erbjuda 3e partstjänster ställs krav på separata konton, t.ex. Klientmedelskonton.

Typ airbnb, hotels.com osv. Där brukar de enbart få sätta in sin provision på sina egna konton. Resten ska in på ett separat klientmedelskonto.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

De lär ha "tjänat" lite på att aktien steg iaf :)

Jag lånar gärna ut lite pengar till dem, risken att de skulle konka känns som relativt låg. Ingen ränta på dagens bank ändå så kan väl "investera" dem i ett bolag som jobbar för o rädda jorden, typ.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

LarsL skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Det står att TESLA EJ kommer fondera. Det står ingenting om var pengarna tar vägen. Troligen för att Tesla ej får pengarna.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

dstrombe skrev:
2) tesla är ett extremt finansiellt uppbackat företag med tunga investerare.

3) Elon är grundarna av ett av världens största betalbolag, han har såna kompispriset på inlösen o PSP kostnader samt förmåner 99% av företagen bara kan drömma om.
Det är ingen som ifrågasätter att Tesla är ett stabilt och välfinanserat bolag, men som bekant tar banker inga risker, dom vill ha både hängslen och svångrem. Skulle nått oförutsett hända, t.ex. en jordbävning som slår ut fabriken helt, så vill inte banken stå med en skuld på 2.4 miljarder till 240.000 köpare. Som företag får man betala en % i kortavgift på alla transaktioner och den procenten kan variera mellan ca 0.5 och 5% beroende på hur stor risken banken anser det vara, så om Tesla anses stabila av banken får dom en lägre avgift, men det förändrar in faktum att banken som sköter Tesla's korttransaktioner garanterat vill säkra upp dessa 2,4 miljarder tills bilarna levereras.

Att man är stor är inte alltid en fördel, även om risken är minimal ska kan även stora bolag kan gå omkull, och är företaget stort blir det väldigt stora risker/kostnader för banken som sköter kortinlösen och därför vill bankerna ha garantier, just framförallt från stora bolag. Som jag skrev innan så sålde SEB stora delar av sin kortverksamhet när risken fanns för SAS skulle gå omkull och SEB skulle drabbats väldigt hårt som inlösande bank.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
dstrombe

Inlägg av dstrombe »

Absolut, men som sagt. Det räcker med att Tesla's banker eller investerare skriver på en bankgaranti att om Tesla konkar så tar de ansvaret så är problemet löst.

Och det blir mer kostnadseffektivt att "låna" på framtida intäkter i stället för att låna via bankerna direkt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Bankerna sitter på pengarna ovasett korttyp, dom är ansvariga oavsett och vill inte ta risken. Tesla kommer få loss pengarna vid leverans.
Som sagt var så är detta fel. Reservationerna är inte någon beställning av en vara utan en deposition till Tesla för en köplats. Tesla får alltså dessa pengar direkt efter att avgiften för kortbetalning dragits men det lär ju bara röra sig om en mycket liten summa. I avtalet gällande reservationen står det tydligt att Tesla kan använda medlen till utveckling och kostnader, de hamnar alltså ej heller på något konto för kunden utan kommer komma in i Teslas löpande ekonomi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om tesla konkar så kommer väl inte vi som lagt reservationer då tillbaka några pengar ändå så, så jag fattar inte vad banken har för risk med att skicka vidare pengarna till tesla?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Nu kommer konsumentjournalisten och griper in. Ja, det finns nåt som heter Konsumentkreditlagen. Den innebär att man kan rikta samma krav mot kreditgivaren som företaget om den vara eller tjänst man betalat för inte levereras.

Lagen gäller vid köp på kredit, alltså med ett kort där man betalar mot faktura i efterhand (betal- eller kreditkort). Den gäller också om man utnyttjar en beviljad kontokredit. Men lagen gäller INTE vid köp med kort där pengarna dras direkt från bankkontots saldo.

För att finansiera den kreditrisk kortutgivaren löper så får företaget du handlar hos med ett kreditkort betala en procentavgift på köpet. Till skillnad från köp med betalkort, då avgiften i regel är en fast, mindre summa. När jag hade mitt Amex (som är ett av de korten som tar ut högst procentsats) brukade jag kunna förhandla ner priset när jag skulle köpa någon dyrare vara (ska jag betala med det här? *viftar med amexkortet* eller med det här *räcker fram debetkort). Det brukade räcka för att jag skulle få sänkt priset eller nån pryl på köpet.

Gissa varför det inte gick att reservera Model 3 med Amex? ;)

Sen kan man ju fundera på vad det egentligen är min "köper" i det här fallet, och om det fallet in under Konsumentkreditlagen. Det får jag nästan fråga Konsumentverket om...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Konsumentkreditlagen är guld. Därför betalar jag alltid alla utgifter, även företagets, med mitt privata kreditkort, och får så klart poäng också...

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar