Det vet vi inte. Om det skulle visa sig att den högre specade versionen är väldigt attraktiv och det blir världens rush efter den, vad gör Tesla då? Dom kan ju bli frestade att fortsätta ett tag till att prioritera högt specade bilar i det läget.Svenssons skrev:Om den mest utrustade versionen bara är lite mer utrustad än basversionen eller om det är ett fartvidunder kommer troligen inte påverka leverans av basversionen.
Kommer du reservera/köpa en model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Kommer du reservera/köpa en model 3?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Vi ska inte glömma att Tesla planerar att bygga nästa generations Roadster på samma plattform, att då göra en Model III med grym prestanda kanske inte är lika attraktiv som för Model S.
Det är visserligen lite definitionsfråga då om det är prestandan eller priset. Jag utgår ifrån att om Tesla kommer med en Model 3 med rejäl acceleration i klass med Model S 90DL så kommer den också vara prissatt därefter vilket gör att inte de flesta går på den modellen ändå. Ser inte att det är någon nackdel att ha en Model 3 med mycket bra acceleration.Surfaren skrev:Det vet vi inte. Om det skulle visa sig att den högre specade versionen är väldigt attraktiv och det blir världens rush efter den, vad gör Tesla då? Dom kan ju bli frestade att fortsätta ett tag till att prioritera högt specade bilar i det läget.Svenssons skrev:Om den mest utrustade versionen bara är lite mer utrustad än basversionen eller om det är ett fartvidunder kommer troligen inte påverka leverans av basversionen.
Model S, Model X, Model 3 och Roadster är alla olika stora. Vill man kunna sitta 5 personer kommer man inte välja en Roadster, vill man ha så billig Tesla som möjligt kommer man välja Model 3 osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är det bara jag som är förvånad att med 1848 medlemmar på forumet och 475 registrerade Tesla ägare, att det bara är 58 (hittills) som har sagt att de tänker förbeställa en Model 3? Det känns lite. Jag hade förväntat mig några hundra. Men det är kanske bara några av oss som hänger här varje dag i brist på Tesla. 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Om man som jag redan har en Tesla och inte behöver två bilar (egentligen knappt ens en) så blir det inte en Model 3 också. Alla som har en Model S har ju en rätt ny bil också, så ersättningsbehovet är ju rätt lågt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sen är det nog många som är medlemmar och som inte har varit aktiva på länge, det är inte alla som är sådana nördar som vi som är här varje dag 

Jovisst. Men det lämnar fortfarande 1315 medlemmar som inte är registrerade Tesla ägare och inte har sagt att det ska ha en Model 3. (Gissar på få som beställer en 3 som redan har en S.) Det finns ju givetvis några som har en X på beställning, men jag har missat om det finns någon uppskattning på hur många det är.bylund skrev:Om man som jag redan har en Tesla och inte behöver två bilar (egentligen knappt ens en) så blir det inte en Model 3 också. Alla som har en Model S har ju en rätt ny bil också, så ersättningsbehovet är ju rätt lågt.
Om det nu blir någon vettig butiksbeställning den 31a så kanske vi som vill ha kommer långt fram i kön. Det är ju synd att klaga, men samtidigt vill jag att det blir många beställningar på 3an.

Jo det är väl der mest sannolika.vigge50 skrev:Sen är det nog många som är medlemmar och som inte har varit aktiva på länge, det är inte alla som är sådana nördar som vi som är här varje dag
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag tror inte att folk i allmänhet vill boka en bil oprovad för leverans ett par år senare. Större andel av de som hänger här såklart. De flesta ordnar lär komma efter att man har kunnat provköra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Varje forum har en viss andel registrerade användare som besökt forumet nån enstaka gång och sedan aldrig igen. Jag besökte första bästa som inte gjort något inlägg och det visade sig att både registreringsdatum och datum för senaste besök var samma datum för snart ett år sedan.
Model 3 kommer att vara mest gjord i stål och rätt tung. Nya roadstern kommer att bli ännu mer lågbyggd, aluminum säkert, mindre men kraftfullare batteri och mindre inredning. Istället för 1700kg hamnar man säkert på 1100kg, det kommer att göra sitt!vigge50 skrev:Vi ska inte glömma att Tesla planerar att bygga nästa generations Roadster på samma plattform, att då göra en Model III med grym prestanda kanske inte är lika attraktiv som för Model S.
Jag tänker snarare så här: om de som röstat kan antas vara representativa för alla registrerade användare så är det 84 % som kommer att skaffa en model 3, det tycker jag är väldigt högt. Man kanske kan räkna bort några hundra som inte egentligen är insatta och inte kommer att köpa en tesla men som sagt, 84 %, det är mycket.bjelkeman skrev:Är det bara jag som är förvånad att med 1848 medlemmar på forumet och 475 registrerade Tesla ägare, att det bara är 58 (hittills) som har sagt att de tänker förbeställa en Model 3? Det känns lite. Jag hade förväntat mig några hundra. Men det är kanske bara några av oss som hänger här varje dag i brist på Tesla.
Jag har inte röstat. Jag kommer förmodligen att byta ur vår Model S till en Model 3 men först runt 2020.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har ju en model S redan och röstade nej, men min andra bil är en Leaf av första modellen och kanske byter jag den mot en 3:a... Men även jag vill gärna se utbudet först så det blir ingen reservation nu iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag var på vippen att beställa en Passat GTE efter nyår för 500.000. Det som hindrade mig var att den inte gick i el-läge när jag skulle provköra eftersom det var >-10 grader...
Hade jag fått en Model S för 600.000 så hade det blivit en sån istället. Med dollarkursen för ett par år sen så... Men det kanske är lika bra. Vill helst ha dragkrok, men framförallt rejält med lastutrymme.
Så, allt hänger på vad Model 3 blir för en fågel. Rätt mått, pris runt en halv miljon, och minst 30 mils faktisk räckvidd på vintern, så beställer jag och hoppas av min 16 år gamla V70 överlever väntetiden. Annars så är det väl tillbaka till laddhybridsfunderingarna
Hade jag fått en Model S för 600.000 så hade det blivit en sån istället. Med dollarkursen för ett par år sen så... Men det kanske är lika bra. Vill helst ha dragkrok, men framförallt rejält med lastutrymme.
Så, allt hänger på vad Model 3 blir för en fågel. Rätt mått, pris runt en halv miljon, och minst 30 mils faktisk räckvidd på vintern, så beställer jag och hoppas av min 16 år gamla V70 överlever väntetiden. Annars så är det väl tillbaka till laddhybridsfunderingarna

MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
650k här: http://www.autoscout24.com/offers/tesla ... -285201373Andersen skrev:Jag var på vippen att beställa en Passat GTE efter nyår för 500.000. Det som hindrade mig var att den inte gick i el-läge när jag skulle provköra eftersom det var >-10 grader...
Hah! Det vore förstås ett äventyr! Men vågar man verkligen det, köpa en så pass begagnad Model S? Och är den "värd" det, med den specen?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Jag tycker att den lätt är värt det. Finns också en 60a för samma pris med autopilot super charging och dumbbelladdare o 2000mil. Men jag tycker nog att 85an är mer värd ändå. I Sverige kan man nog sälja dem båda för mellan 7-800k
- PoloPrinsen
Om model 3 är tillräckligt stor innuti så att jag får rum (är lång) så kommer jag förmodligen köpa en sådan. Jag hoppas på ett lågbyggt, sänkbart säte bakom ratten eller ett synnerligen lågt fast monterat säte samt att iaf en lösning med eller utan taklucka etc ger avsevärt bättre innertakhöjdsmått än den andra lösningen.
MVH PP
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Finns närmre 500k.. Frågan är vågar man hämta en sån bil..
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... =ASCENDING
Update: Äh.. Det var Litauen och USA, sen kommer Norge som tredje.. Så svar nej.. köp inte skulle jag säga..
Update: Äh.. Det var Litauen och USA, sen kommer Norge som tredje.. Så svar nej.. köp inte skulle jag säga..

MYLR-24
Ja, en USA-2012 registrerad i Litauen skulle inte vara mitt förstahandsval._TonyV skrev:Finns närmre 500k.. Frågan är vågar man hämta en sån bil..
Nej, inte när den kommer ut. Behåller nog min S ett tag till.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Hej
Jag avvaktar nog med förbeställning o ser vad det är för tillval osv som finns/kommer.
Jag avvaktar nog med förbeställning o ser vad det är för tillval osv som finns/kommer.
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Reservation på Model 3 är inte någon beställning alls om det fungerar som det gjort för Model S och Model X. Det är en deposition för att få tidig kölapp till kommande beställning. Depositionen går att begära tillbaka när man vill och man har inte förbundit sig på något sätt att man ska beställa något.Johan71 skrev:Hej
Nackdelar/Risken med depositionen är att det tar ett tag innan man får tillbaka pengarna (1-2 veckor verkar vara det vanliga men hört om längre tid också), pengarna är deponerade utan någon ersättning/ränta samt att det finns risk (om än liten) att Tesla Motors går i konkurs och försvårar återbetalningen.
Fördelarna är att du får ett tidigt könummer och kan bestämma dig om du vill beställa eller inte tidigt samt möjlighet att få bilen tidigare.
Själv har jag legat ute med 263 tkr i 1,5 år för kölapp till Model X och allt jag fått för detta än så länge är ett julkort 2014...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Var det så stor reservationsavgift på X?Svenssons skrev:Själv har jag legat ute med 263 tkr i 1,5 år för kölapp till Model X och allt jag fått för detta än så länge är ett julkort 2014...