Då borde man kunna få mer av någon som vill slakta det och t ex bygga någon lagringslösning med det.Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Batterigaranti och ev batteriköp?
Moderator: Redaktion
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Är det verkligen så att ett Lithiumbatteri som tappat 50% har något värde över materialets skrotvärde?
Som jag har upplevt och tolkat det så går det rätt snabbt från halvbra till helkass och att det är ganska beroende av antal cykler så det hjälper bara måttligt att sortera de bästa cellerna.
Som jag har upplevt och tolkat det så går det rätt snabbt från halvbra till helkass och att det är ganska beroende av antal cykler så det hjälper bara måttligt att sortera de bästa cellerna.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Och vad blir mellanskillnaden?Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Förmodligen försvinner förmågan till ludicrous och super charge innan man passerar under 70% av kapaciteten. Att låta sådana celler jobba vidare i en Power wall lösning är nog ekonomiskt för alla parter. Med det sagt gissar jag att batteri som reservdel till icke P bilar kommer vara enklare och billigare att få tag i.Bjorn skrev:Är det verkligen så att ett Lithiumbatteri som tappat 50% har något värde över materialets skrotvärde?
Som jag har upplevt och tolkat det så går det rätt snabbt från halvbra till helkass och att det är ganska beroende av antal cykler så det hjälper bara måttligt att sortera de bästa cellerna.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Läste i denna tråden för ett tag sedan att Tesla ger $2500 för ett gammalt 85 kWh batteri och sen kostar ett nytt 90 kWh batteri $22500. Om det är räknat med eller utan det man får tillbaka för gamla batteriet var oklart. Det går heller inte att behålla sitt gamla batteri utan du måste tydligen lämna in det. Helt galna priserBod skrev:Och vad blir mellanskillnaden?Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... 90kWh-pack
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
"Prissättning" kan ha väldigt olika bakgrund och förändras över tid. Dvs bara för att Tesla bjudit 20000kr någonstans innebär det inte att det blir så framöver, eller att det korrelerar med "värdet" =det marknaden (någon) är beredd att betala.
Har för mig att summan nämnts i en tråd på Amerikanska Teslaforumet. Där Tesla "krävde" att få byta in det för det priset för att sälja ett nytt. =utnyttjar sitt monopol. (De enda som kan leverera ett nytt 90 batteri)
Trådskaparen fick andra som kunde tänka sig att betala avsevärt mer för ett 85 batteripack (andra som ville bygga olika saker, elektrifiera andra bilar och olika lagringslösningar, uppgradera 60-bilar osv.) Så "marknaden" var nog eniga i att det var "värt" mer än 20000kr MEN då vägrade Tesla sälja ett nytt 90 batteri om de inte fick in det gamla 85 i inbyte.
Så det slutade med att det blev ingen uppgradering har jag för mig.
Har för mig att summan nämnts i en tråd på Amerikanska Teslaforumet. Där Tesla "krävde" att få byta in det för det priset för att sälja ett nytt. =utnyttjar sitt monopol. (De enda som kan leverera ett nytt 90 batteri)
Trådskaparen fick andra som kunde tänka sig att betala avsevärt mer för ett 85 batteripack (andra som ville bygga olika saker, elektrifiera andra bilar och olika lagringslösningar, uppgradera 60-bilar osv.) Så "marknaden" var nog eniga i att det var "värt" mer än 20000kr MEN då vägrade Tesla sälja ett nytt 90 batteri om de inte fick in det gamla 85 i inbyte.
Så det slutade med att det blev ingen uppgradering har jag för mig.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Jag tror inte att bilar kommer byta batteri för att det gamla har tappat för mycket i kapacitet. Björn nyland har nu kört 10000mil med sitt andra batteripack och bara tappat cirka 5 %. Efter cirka 30kmil o kanske en 10år gammal bil kanske de kommer vara nere på 80 % kapacitet och då är det inte värt att lägga pengar på det nytt batteri, även om det krävande bara kostar 100k, på en så gammal bil.
Nej de enda gånger det kommer vara värt att byta batteri är om det går helt sönder tidigt, om bilen bara gått några tusen mil på 8år eller om den gått 20kmil på kanske 3år. Och då är frågan var man får betala, kanske 100k för ett 60kWh batteri. Större batteri är nog inte värt att sätta in i en gammal bil. Kanske kan man köpa lagade batterier eller batterier från krockade teslor eller liknande?
Nej de enda gånger det kommer vara värt att byta batteri är om det går helt sönder tidigt, om bilen bara gått några tusen mil på 8år eller om den gått 20kmil på kanske 3år. Och då är frågan var man får betala, kanske 100k för ett 60kWh batteri. Större batteri är nog inte värt att sätta in i en gammal bil. Kanske kan man köpa lagade batterier eller batterier från krockade teslor eller liknande?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Det bör efterhand uppstå en begagnatmarknad för batterier på samma sätt som för motorer i ICE- bilar. Det är ju inte helt ovanligt med totalras av en dyr ICE - motor och när garantin gått ut köper man inte gärna en ny spis till bilen.
Tänker bl.a på de etanoltankande SAAB - ägare där motorerna skar efter en tid. En större motor är heller ingen billig pjäs. Inte lika dyr som ett nytt Teslabatteri kanske, men begagnade bra batterier bör ju bli överkomliga i pris.
Tänker bl.a på de etanoltankande SAAB - ägare där motorerna skar efter en tid. En större motor är heller ingen billig pjäs. Inte lika dyr som ett nytt Teslabatteri kanske, men begagnade bra batterier bör ju bli överkomliga i pris.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Jag tror oxo att det kommer att finnas batterier att köpa, dels nya original såklart men även begagnade I olika skick, och självklart tredjepart-varianter.
Just nu finns det ju ingen direkt efterfrågan men ganska snart kan vi börja se hur det ser ut, och prisbilden på batterier från skrotade bilar är klart intressant...
Just nu finns det ju ingen direkt efterfrågan men ganska snart kan vi börja se hur det ser ut, och prisbilden på batterier från skrotade bilar är klart intressant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Ja enligt vad Elon sa när 90kwh batteriet kom typ: "det är liten idé att byta ett 85 till 90, men om ett par år när 85 batteriet har degraderat och det har kommit ändå större, då är det större vits"
Och det är väl lite i linje med att dom vill nog inte att vi uppgraderar än förrän gigafactoryn är uppe och snurrar.
Och det är väl lite i linje med att dom vill nog inte att vi uppgraderar än förrän gigafactoryn är uppe och snurrar.