Resa till midnattssolen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

kenhag
elbilist

Re: Resa till midnattssolen

Inlägg av kenhag »

Du borde informera Maria och Tord om att om dom upplyser om den generösa laddningsmöjligheten på sin hemsida så kanske det drar till sig fler elbilsägare till sina stugor. Du kan också upplysa om att det går att lägga upp sig på typ PlugShare så får man gratis reklam och kanske kunder. :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kenhag skrev:
Du borde informera Maria och Tord om att om dom upplyser om den generösa laddningsmöjligheten på sin hemsida så kanske det drar till sig fler elbilsägare till sina stugor. Du kan också upplysa om att det går att lägga upp sig på typ PlugShare så får man gratis reklam och kanske kunder. :D
Jäpp, har redan pratat om att de borde lägga till sig på http://uppladdning.nu/, och att många elbilister planerar sin övernattning beroende på var de kan ladda :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Jag såg nu att dom lagt in sig på uppladdning.nu. Däremot borde dom kanske skylta med att dom erbjuder 3-fas/16A (för det var väl det du fick låna). Nu står det "Unknown 2 x 2,2kW" uttag (schuko?).
Tesla Model Y reserverad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, det var trefas
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

På bilden såg det ut som en schuko + en trefas så jag ändrade uppgifterna på uppladdning.nu till det.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

TiborBlomhall skrev:
På bilden såg det ut som en schuko + en trefas så jag ändrade uppgifterna på uppladdning.nu till det.
Tibor: Men hur resonerar du nu? Om Mr Bylund har varit där och pratat med ägarna och vet vad som finns tillgängligt så utgår jag från att det är rätt. Vad det sen sitter på fasaden spelar faktiskt ingen roll, de uttagen kanske inte är inkopplade, fel avsäkrade, eller nyttjas till annat!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag laddade trefas, men de hade även schuko att erbjuda.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

bylund skrev:
kenhag skrev:
Går det att få tag i någon ansvarig såhär på söndagskvällen? Hur löser du det nu med laddningen, blir det schuko?
Vi hade ändå inte räknat med att det skulle gå att ladda alls i Piteå, vi bara stötte på detta uttag. Jag vill inte lägga upp det på http://uppladdning.nu/ förrän Piteå kommun har svarat på vad det är frågan om.
Jag fick svar från Piteå kommun att problemet var säkringar som hade gått. Har jag tillräckligt på fötterna för att lägga till på http://uppladdning.nu/? Jag har ju inte lyckats ladda där själv.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dagens sevärdhet var https://sv.wikipedia.org/wiki/Storforsen, en av Europas största forsar. Väl värd en liten omväg om man har tid.
Därefter åkte vi till Luleå för att ladda. Vi valde OKQ8:s gratis Chademo c:a en km från centrum. Har man lite mindre bråttom kan man även ladda 22 kW typ 2 i parkeringshus i centrum.
20160620_135553.jpg
I Luleå lyckades vi även träffa på Laban.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Sedan bar det av mot Kalix, och sista offentliga laddstationen i Sverige. 22 kW levererar man. Det finns lite affärer i Kalix centrum strax intill, men annars inte så mycket.
20160620_162445.jpg
Slutmålet för dagen var Kukkolaforsen där vi tog in på campingen. Vi hade inte kollat laddmöjligheterna, men en plats med el kostade 30 kr extra, så det var tagit. Vi kom hit med 80 % kvar i batteriet, men tänker att vi kan ladda upp till 90 % innan vi åker. Trefas hade de rentav också.
20160620_190725.jpg
20160620_193053.jpg
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

bylund skrev:
bylund skrev:
kenhag skrev:
Går det att få tag i någon ansvarig såhär på söndagskvällen? Hur löser du det nu med laddningen, blir det schuko?
Vi hade ändå inte räknat med att det skulle gå att ladda alls i Piteå, vi bara stötte på detta uttag. Jag vill inte lägga upp det på http://uppladdning.nu/ förrän Piteå kommun har svarat på vad det är frågan om.
Jag fick svar från Piteå kommun att problemet var säkringar som hade gått. Har jag tillräckligt på fötterna för att lägga till på http://uppladdning.nu/? Jag har ju inte lyckats ladda där själv.
Visst kan man lägga in den där :) Man kan ju skriva en notering om att det var fel på den när man var där men att orsaken till felet är funnet och troligtvis åtgärdat.
Tesla Model Y reserverad
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kul att följa. Blir det längs med svensk/finska gränsen upp sen?

Mitt tips förresten är att lägga sig bakom en långtradare sen i typ 85km/h. Gör nog att du kan komma 50mil på dina 90 procent isf
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Då laddar jag nog hellre på någon laddare. Det blir billigare än att laga stenskott.

Ja, vi kör längs gränsen upp, väg 99 och E8.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

bylund skrev:
Då laddar jag nog hellre på någon laddare. Det blir billigare än att laga stenskott.

Åker du 99:an ända upp till Keresuando eller går du över gränsen före det? Kör försiktigt, kan finnas ordentliga tjälskott i vägarna där.
Tesla Model Y reserverad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kenhag skrev:
bylund skrev:

Åker du 99:an ända upp till Keresuando eller går du över gränsen före det? Kör försiktigt, kan finnas ordentliga tjälskott i vägarna där.
Ja, även om de verkar ha lagat en del redan nu. Vi kör nog över till finska sidan i Övertorneå, men vi är öppna för förslag :) . Har inga större aktiviteter inplanerade för imorgon mer än att köpa kaffeost.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Resa till midnattssolen

Inlägg av themax »

bylund skrev:

Om ni övernattar på Karesuando Camping kan de säkert fixa laddning. Ytterst trevlig personal. Bodde där en natt för två år sedan på vår väg till Treriksröset och kan varmt rekommendera det. Men myggen är elak ... Mitt över älven finns Fortum.

Sen finns eluttag på bastun där M/S Malla avgår från Kilpisjärvi mot Treriksröset, med en snäll fråga går det säkert bra att få 30-40 km (den tid det tar att åka båt ToR. Om ni promenerar de 11 km hem istället så får ni ju mer tid). Annars har campingen/restaurangen där ni köper båtbiljetter säkert möjligheter också. Vid hotellet nån kilometer söderut finns typ 2.

Till sist rekommenderar jag Tromsö också när ni ändå är där uppe. Viking Hotel var billigt och bra, men ingen laddmöjlighet vad jag minns men enligt Uppladdning finns garage med 16A Schuko intill. Annars klarar ni ju er till SuC Setermoen.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:

Har legat massor bakom olika bilar och långtradare. Aldrig fått några stenskott. Men har kanske haft tur.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

themax skrev:
bylund skrev:

Om ni övernattar på Karesuando Camping kan de säkert fixa laddning. Ytterst trevlig personal. Bodde där en natt för två år sedan på vår väg till Treriksröset och kan varmt rekommendera det. Men myggen är elak ... Mitt över älven finns Fortum.

Sen finns eluttag på bastun där M/S Malla avgår från Kilpisjärvi mot Treriksröset, med en snäll fråga går det säkert bra att få 30-40 km (den tid det tar att åka båt ToR. Om ni promenerar de 11 km hem istället så får ni ju mer tid). Annars har campingen/restaurangen där ni köper båtbiljetter säkert möjligheter också. Vid hotellet nån kilometer söderut finns typ 2.

Till sist rekommenderar jag Tromsö också när ni ändå är där uppe. Viking Hotel var billigt och bra, men ingen laddmöjlighet vad jag minns men enligt Uppladdning finns garage med 16A Schuko intill. Annars klarar ni ju er till SuC Setermoen.
Tack för tipsen! Karesuando kan nog vara en rätt lämplig etapp imorgon. Några längre utflykter in i Norge hinner vi nog inte med på denna resa tyvärr.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
bylund skrev:

Har legat massor bakom olika bilar och långtradare. Aldrig fått några stenskott. Men har kanske haft tur.
Eller jag som är nojig :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
apkungen skrev:
bylund skrev:

Du har ju råd att byta ruta (okq8 backup) Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
apkungen skrev:
bylund skrev:

Undviker oxo att ligga bakom och har ändå fått stenskott (bilen är ganska duktig på att kasta sten på sig själv oxo tyvärr, titta bara på hur vatten
kastas upp tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Problem: Sova tält utanför bilen men vilja hålla bilen låst.
Vår lösning: Ta ur batterierna ur fobbarna.

Att skärma av med mobiler funkade inte. Någon som har en bättre lösning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Problem: Sova tält utanför bilen men vilja hålla bilen låst.
Vår lösning: Ta ur batterierna ur fobbarna.

Att skärma av med mobiler funkade inte. Någon som har en bättre lösning?
Att linda in fobben i aluminiumfolie kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det finns ju elektriskt ledande 3D-print-material, undrar om man skulle kunna printa en liten Faradays bur?
Det vore ju nästan lite coolt om det funkade, skulle ju även kunna användas hemma för att inte riskera ladda ur batteriet i fobben om den
är för nära bilen.
Oavsett så skulle en liten avskärmande sak till "tält-problemet" kunna användas på samma sätt hemma, följer svaren här nyfiket :)
(det har ju avhandlats lite i några trådar här tidigare, speciellt angående räckviddsförlängningsteknik för att stjäla bilarna osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
...
Det vore ju nästan lite coolt om det funkade, skulle ju även kunna användas hemma för att inte riskera ladda ur batteriet i fobben om den
är för nära bilen.
Är du säker på det? Jag är inte riktigt säker på hur fobben fungerar, men är den inte igång och sänder hela tiden oavset om bilen svarar eller inte? Det borde inte påverka batteriet nämnvärt om den är avskärmad eller inte. Jag kan ha fel såklart.
Helt säkert fungerar bylunds variant att pilla bort batteriet. Men det känns lite pilligt, och jag skulle vara rädd att fobben går sönder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar