Nya kartor

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: Nya kartor

Inlägg av bullen »

Själv bor jag numera på en väg som går att köra på. Det gjorde jag inte med gamla kartan.:-)
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Hur är det med Norra länken, är den med?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Bron i Sundsvall och nya motorvägen söder om Sundsvall funkar nu i navigatorn.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan någon i Göteborg, Malmö eller annan sydsvensk stad som har fått nya kartan slå in Stockholm som destination och kolla hur navigatorn ritar kursen kring Sillekrog? Används genvägen?
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare

Inlägg av Mikael Karlberg »

TiborBlomhall skrev:
Kan någon i Göteborg, Malmö eller annan sydsvensk stad som har fått nya kartan slå in Stockholm som destination och kolla hur navigatorn ritar kursen kring Sillekrog? Används genvägen?
Nej den hittar inte genvägen vid Sillekrog utan den föreslår att man åker norrut och vänder.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Testade igår och nu föreslår min att köra av söder om macken och köra norr om motorvägen för att ladda, det har den inte gjort förut (alltid norr ut först). Har dock inte fått någon not om uppdatering.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det brukar ju gå lite rykten om att man måste vara på wifi för att få kartuppdateringar. Någon som fått den som inte varit på wifi?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag fick utan WiFi igår ! Var på helt okänd plats när det blev klart.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Min bil stod i garage utan varesig wifi eller 3G hela dagen, och när jag skulle köra iväg så hade jag fått uppdateringen. I'm not saying it's aliens, but...
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LeffeP skrev:
Hur ser man enklast om kartan är uppdaterad? Nån väg man kan kolla på som avslöjar?
Navigera till Sundsvalls Supercharger om du är söder om Sundsvall. Tar den bron har du nya kartor, vill den köra genom stan har du gamla kartor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

LeffeP skrev:
Du får ett meddelande på skärmen som säger att kartorna har uppdaterats
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

jonas skrev:
LeffeP skrev:
Vissa påstår sig ju ha fått utan detta meddelande, därav frågan, hur såg dom det?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

LeffeP skrev:
jonas skrev:
LeffeP skrev:
Vissa påstår sig ju ha fått utan detta meddelande, därav frågan, hur såg dom det?
Jag trodde att jag fått ny navigering då kartan hade (C)2016 och att även nya Sundsvallsbron är med på kartan - men tyvärr är själva navigeringen inte uppdaterad. Vet inte om kartan med nya vägar kommit nu eller redan vid uppdatering till 7.1?! Vi t.ex. Sundsvall är "nya" E4:an inlagd söder om bron och även bron är med. Men som sagt så ger den navigering in genom stan :cry:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Teslans kartor fungerar som så att den har Navigons kartor nedladdade i bilen, och det som visas på instrumentpanelen bygger på dessa. Det är också dessa som används för navigering. Fördelen med detta är att det fungerar offline. Nackdelen är att kartorna blir gamla.

På mittskärmen visas Google Maps, med navigationsrutten från Navigon som en blå linje ovanpå. Google brukar få in nya vägar inom någon månad, så då kan det lätt bli så att man ser vägar på mittskärmen som inte navigatorn känner till. Det kan få lätt komiska konsekvenser när navigatorn väljer att köra runt en vik istället för över den nya fina bron som man tydligt ser på mittskärmen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Telsa skrev:
Min bil stod i garage utan varesig wifi eller 3G hela dagen, och när jag skulle köra iväg så hade jag fått uppdateringen. I'm not saying it's aliens, but...
But It is Andy på Infra city som försöker införa en ny nivå av service. Är bilen inte uppkopplad när den ska uppdateras så åker han ut med en lokal "service hotspot" och gör uppdateringen. Det baserat på var bilen var när den senast tappade kontakten.
Jag brukar gå ut med en kopp kaffe åt honom då jag stött på detta vilket tycker kan vara schysst och jag tycker ni andra kan göra det också ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Telsa skrev:
But It is Andy på Infra city som försöker införa en ny nivå av service. Är bilen inte uppkopplad när den ska uppdateras så åker han ut med en lokal "service hotspot" och gör uppdateringen. Det baserat på var bilen var när den senast tappade kontakten.
Jag brukar gå ut med en kopp kaffe åt honom då jag stött på detta vilket tycker kan vara schysst och jag tycker ni andra kan göra det också ;)
Den moderna varianten av traditionen att ge gröt med smör åt hustomten?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Bild

Uppdaterad karta?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

pegs skrev:
Uppdaterad karta?
Du menar att det ser ut sådär efter att du har fått meddelande om att kartorna är uppdaterade?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Så här såg det ut igår eftermiddag när jag skulle åka hem från Sthlm City...
image.jpeg
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

pegs skrev:
Bild

Uppdaterad karta?
I manualen står det att man ska Wifiad för att få kartuppdateringarna. Jag fick dom fast vad jag vet inte var det.
En (troligen dum) fråga.
vad har den där blåa fyrkanten med tre runda grejor i navigatorn för funktion? :?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

far1far2 skrev:
vad har den där blåa fyrkanten med tre runda grejor i navigatorn för funktion? :?:
Trafikljuset är trafikinformation på eller av (grönt där trafiken flyter, rött där den går långsamt o s v)
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

bylund skrev:
far1far2 skrev:
Trafikljuset är trafikinformation på eller av (grönt där trafiken flyter, rött där den går långsamt o s v)
Tack Bylund. Du har alltid svar till en dumgubbe!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Fick uppdaterade kartor igår. Nya motorvägen rv40 vid Ulricehamn är dock inte med.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mahulkp skrev:
Fick uppdaterade kartor igår. Nya motorvägen rv40 vid Ulricehamn är dock inte med.
Hur ny är den? Det vore intressant att ta reda på äldsta större vägen som fortfarande inte är med för att kunna datera kartorna.
Skriv svar