Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Moderator: Redaktion
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Fast kör man själv behöver man veta hastigheten. Det är inte bara föraren som ska vara bekväm med hastigheten. Även omgivningen ska vara det...18650 skrev:Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Men du har ju autopilotgrejorna som läser skyltarna. Varför måste du veta exakta siffran? Räcker med att bilen inte går fortare än avläst fart + din inställda marginal.bylund skrev:Fast kör man själv behöver man veta hastigheten. Det är inte bara föraren som ska vara bekväm med hastigheten. Även omgivningen ska vara det...18650 skrev:Ett instrumentkluster bakom ratten är förlegat. Varför är det intressant med att hastighet? Det måste gå att lösa smidigare än att titta på en siffra. Om man vill anpassa sin fart så handlar det väl om att vara bekväm med hastigheten och inte vilken siffra det står på en mätare. Alla bilar jag framfört har mer eller mindre komplexa och svårmanövrerade system. De modernare har alla system som kräver en kombination av tryck på touch och knappar samt att man tittar både bakom ratten och på mittdisplayen. Det känns inte speciellt lättrott eller innovativt. Hoppas på något nytt och utan hastighetsmätare i vanlig bemärkelse
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Men tänk om du vill hålla en annan hastighet tex?18650 skrev:Men du har ju autopilotgrejorna som läser skyltarna. Varför måste du veta exakta siffran? Räcker med att bilen inte går fortare än avläst fart + din inställda marginal.
Fast jag tycker att det är fler saker jag vill ha information om även om jag kör med autopilot. Tex vill jag få en uppfattning om hur autopiloten upplever omgivningen.
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Autopiloten kommer inte alltid o kunna läsa skyltar, de kan vara skadade eller översnöade. Inte så kul o köra 70 på en 90 väg för att bilen av nån anledning missade senaste skylten
. Samma med att ratt o pedaler kommer alltid o behövas för även om en autopilot kan köra själv så kommer den aldrig klara av det i alla lägen, den kan ju prova vägen förbi mitt hus med 1 dm nysnö på o en 150 graders infart till huset.
Vi har ju inte sett resultatet av Elons kommentarer än så de ska bli intressant. Varningarna man ser på andra tesla om att man t.ex. har bilar i döda vinkeln bakom sig vore ju riktigt nice o ha på en HUD så man ser det snabbt. Tesla har ju rekryterat folk som håller på med HUD så det är ju inte omöjligt, men de kan ju också va nått som kommer i andra bilar och är för dyrt för Model 3.

Vi har ju inte sett resultatet av Elons kommentarer än så de ska bli intressant. Varningarna man ser på andra tesla om att man t.ex. har bilar i döda vinkeln bakom sig vore ju riktigt nice o ha på en HUD så man ser det snabbt. Tesla har ju rekryterat folk som håller på med HUD så det är ju inte omöjligt, men de kan ju också va nått som kommer i andra bilar och är för dyrt för Model 3.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Jag tänker mig en HUD som markerar bil, cyklister, gående med mera som systemet ser. På det sättet kan föraren och bilen öka sitt samarbete och lita på varandra.
Till 3 har vi inte en autopilot som klarar allt, inte en chans. Som sagts ovan försök få den att åka på en oplogad vinterväg med 1dm snö...
Till 3 har vi inte en autopilot som klarar allt, inte en chans. Som sagts ovan försök få den att åka på en oplogad vinterväg med 1dm snö...
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Om en skylt är översnöad så lär den ju missas av en människa också. Autopiloten har ju dock möjlighet att läsa hastigheten från GPS-underlaget, och kan dessutom anpassa hastigheten till situationen oavsett begränsningen (kommer det en för snäv kurva kommer den sakta ner även under hastigetsbegränsningen t.ex.). Det finns fortfarande stor potential för självkörande bilar som sköter det bra mycket bättre än människor.Eximos skrev:Autopiloten kommer inte alltid o kunna läsa skyltar, de kan vara skadade eller översnöade. Inte så kul o köra 70 på en 90 väg för att bilen av nån anledning missade senaste skylten. Samma med att ratt o pedaler kommer alltid o behövas för även om en autopilot kan köra själv så kommer den aldrig klara av det i alla lägen, den kan ju prova vägen förbi mitt hus med 1 dm nysnö på o en 150 graders infart till huset.
Vi har ju inte sett resultatet av Elons kommentarer än så de ska bli intressant. Varningarna man ser på andra tesla om att man t.ex. har bilar i döda vinkeln bakom sig vore ju riktigt nice o ha på en HUD så man ser det snabbt. Tesla har ju rekryterat folk som håller på med HUD så det är ju inte omöjligt, men de kan ju också va nått som kommer i andra bilar och är för dyrt för Model 3.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Vad är bättre; En stor skärm (m3) eller dashboard (mS)
Precis så tänker jag.danni skrev:Om en skylt är översnöad så lär den ju missas av en människa också. Autopiloten har ju dock möjlighet att läsa hastigheten från GPS-underlaget, och kan dessutom anpassa hastigheten till situationen oavsett begränsningen (kommer det en för snäv kurva kommer den sakta ner även under hastigetsbegränsningen t.ex.). Det finns fortfarande stor potential för självkörande bilar som sköter det bra mycket bättre än människor.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7967
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449